Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISGYNYBAŠEIMA IR SVEIKATA
ŠVIETIMASŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
TRASA

Atgauti permokas gali tūkstantis vežėjų

 
2016 11 29 6:00
Europos Komisija neteisėtą kartelį sudariusiems šešiems didžiausiems Senojo žemyno vilkikų gamintojams skyrė 2,93 mlrd. eurų baudą, iš kurių Švedijos gamintojos "Volvo" dalis siekia 670,4 mln. eurų.    
Europos Komisija neteisėtą kartelį sudariusiems šešiems didžiausiems Senojo žemyno vilkikų gamintojams skyrė 2,93 mlrd. eurų baudą, iš kurių Švedijos gamintojos "Volvo" dalis siekia 670,4 mln. eurų.     Gamintojo nuotrauka

Iki lapkričio 28 dienos Lietuvos vežėjai jau užpildė apie 200 anketų, kad iš neteisėta kartelinį susitarimą sudariusių sunkvežimių gamintojų DAF, „Iveco“, MAN, „Mercedes-Benz“ („Daimler“), „Volvo“ ir galbūt „Scania“ atsiimtų neteisėtai permokėtus pinigus už 1997–2011 metais pirktus vilkikus.

Apie galimybę mūsų vežėjams atsiimti neteisėtas permokas Lietuvos nacionalinė vežėjų automobilių keliais asociacija „Linava“ savo narėms pranešė dar rugsėjo pabaigoje. Tada šalies transporto įmonių, kurios nukentėjo dėl šešių prieš devynerius metus kartelinį susitarimą sudariusių Senojo žemyno sunkvežimių gamintojų, buvo paprašyta užpildyti specialias anketas.

Sprendimą rekordine bauda nubausti vadinamojo neteisėto kartelio dalyvius paskelbė Europos Komisija (EK). Per ilgai trukusį galimai nesąžiningos konkurencijos tyrimą paaiškėjo, kad DAF, „Iveco“, MAN, „Mercedes-Benz“ („Daimler“), „Volvo“ ir galbūt „Scania“ savo gaminamus sunkvežimius pardavinėjo didesnėmis nei rinkos kainomis. Šie gamintojai turi savo atstovybes ir Lietuvoje, tačiau šios tikina apie skandalą mažai ką žinančios, grąžinant neteisėtai permokėtas sumas taip pat nedalyvaujančios.

Procesą stabdo „Scania“

Viltį greitai atsiimti neteisėtas permokas Europos vežėjams pristabdė teisminis procesas, kurį inicijavo Švedijos „Scania“.

Apie šešiems Europos sunkvežimių gamintojams už kartelinį susitarimą paskirtą 2,93 mlrd. eurų baudą EK pranešė vasaros viduryje. Pasak EK pranešimo, galimai neteisėta „Mercedes-Benz“ („Daimler“), „Scania“, „Iveco“, DAF, „Volvo“, „Renault“ ir MAN gamintojų veikla truko net 14 metų – nuo 1997 iki 2011-ųjų. Vadinamąjį kartelį sudariusios bendrovės rinkai pasiūlo 9 iš 10 Europoje pagaminamų sunkvežimių. Tiesa, MAN gamintojas, kuris priklauso „Volkswagen Group“, nuo baudos buvo atleistas, nes pranešė apie neleistiną susitarimą.

Baudos mėgina išvengti ir švedų „Scania“. Šis gamintojas nepripažįsta jam mestų kaltinimų ir nemoka baudos. „Linavos“ atstovo spaudai Vytauto Kleinausko duomenimis, švedai kreipėsi į teismą. Kol laukiama teismo sprendimo, visoje Europoje sustojo ir permokų grąžinimo byla.

„Teismui paskelbus savo sprendimą, bus paviešintas dar vienas oficialus EK pranešimas apie patį faktą. Tik tada turėtų pajudėti ir bylos dėl permokų. Kol Europos Komisija savo pranešimo nepaskelbė, renkant anketas mūsų neriboja laikas“, – atskleidė V. Kleinauskas.

Jis negalėjo pasakyti, kada EK galėtų paskelbti pranešimą, nes neaišku, kada Europos teismuose bus baigta byla dėl „Scania“.

Kad ir kaip ten būtų, vežėjai jau dabar gali tikėtis atgauti bent dalį permokėtų pinigų. Su EK sprendimu sutiko ir baudas jau sumokėjo ar dar sumokės „Mercedes-Benz“ („Daimler“), kuriam buvo skirta 1,01 mlrd. eurų, „Volvo“ (670,4 mln. eurų), „Renault“ (494,6 mln. eurų), JAV „Paccar“ grupei priklausanti bendrovė DAF (752,7 mln. eurų).

Tokia vilkikų gamintojų reakcija gali reikšti, kad EK surinko šimtą procentų neteisėto sandorio įrodymų, su kuriais yra beviltiška ginčytis. Anksčiau britų portalas bbc.com jau yra skelbęs, kad Komisija turi neginčytinų įrodymų, jog neteisėtą kartelį sudariusių gamintojų atstovai per 1997–2004 metus vykusius susitikimus bei telefonu tarėsi dėl kainų, o nuo 2004-ųjų reikalus derino per antrines Vokietijoje registruotas įmones, dažniausiai – el. paštu.

Margrethe Vestager, Europos Sąjungos konkurencijos komisarė, šį nesąžiningos konkurencijos tyrimą netgi buvo prilyginusi didžiausiems EK atliekamiems tyrimams, tokiems, kurių objektai buvo „Google“ ir Rusijos dujų koncernas „Gazprom“.

Paslapčių labirinte

Europoje nuo vilkikų gamintojų kartelio nukentėjusių krovinių vežimo įmonių, skaičiuojama, yra apie 600 tūkst., Lietuvoje jų gali būti, V. Kleinausko patikinimu, apie tūkstantį. „Asociacijos „Linava“ duomenimis, nuo neteisėto kartelio nukentėjo absoliučiai visos jos narės, kurios 1997–2011 metais pirko naujus „Mercedes-Benz“, „Iveco“, DAF, „Volvo“, „Renault“ ir MAN sunkvežimius. „Linavai“ dabar priklauso apie tūkstantis vežėjų. Jeigu bent vienas asociacijos narys tuo laikotarpiu pirko bent vieną minėtų markių automobilį, vadinasi, jau gali pretenduoti, kad jam bus grąžinta permoka“, – pažymėjo „Linavos“ atstovas.

Jis sakė, kad tikslūs skaičiai, kiek Lietuvoje buvo nupirkta sunkvežimių dirbtinai išpūstomis kainomis ir kokio dydžio permoka bus grąžinta šalies vežėjams, paaiškės tik tada, kai bus surinktos visos anketos. Šiuo metu tiktai spėjama, jog vežėjai galėjo permokėti iki 10 proc. sunkvežimio vertės. Žinant, jog vilkikų kainos dažnai skaičiuojamos šimtais tūkstančių eurų, atgaunamos sumos nebūtų tokios jau mažos.

V. Kleinauskas atkreipė dėmesį, kad „apie tuos skaičius iki dešimt procentų – tik kalbama, o jokių realių skaičiavimų kol kas nėra“. „Jie greičiausiai paaiškės tik po teisinių ginčų“, – tvirtino asociacijos „Linava“ atstovas.

Teisiniai ginčai, pasak jo, bus pradėti tik po EK pranešimo. Neaišku ir tai, kur jie vyks – Lietuvoje ar kitur Europoje. Tai nuspręs teisininkai, su kuriais dabar bendradarbiauja „Linava“. Tačiau su kuo asociacija yra pasirašiusi bendradarbiavimo sutartis, irgi yra paslaptis. „Asociacija kol kas yra nutarusi neatskleisti viešai teisinių paslaugų įmonių, su kuriomis bendradarbiaujama. „Linava“ šioje istorijoje atlieka tik vežėjų pateiktų duomenų administratorės funkcijas. Surinkę anketas, jas perduodame teisininkams. EK paskelbus pranešimą jie ir nuspręs, kur geriausia ginti Lietuvos vežėjų interesus – mūsų šalyje ar Europoje“, – pasakojo V. Kleinauskas.

Vis dėlto „Lietuvos žinių“ pašnekovas prasitarė, kad greičiausiai Lietuvos vežėjų bylos bus nagrinėjamos europinio lygio teisme. „Buvo analogiškų situacijų Europos Sąjungoje, kai nukentėjusios nuo neteisėtų kartelių įmonės kreipėsi į teismus ir bylas laimėjo. O kur tos bylos buvo nagrinėjamos? Tai buvo europine praktika“, – sakė V. Kleinauskas.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėKomentaraiReklaminiai priedai
KonkursaiKultūraLietuvaMokslas ir ITPrenumerata
PasaulisSportasŠeima ir sveikataŠvietimasKarjera
TrasaŽmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"