TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Atgimusi automobilių išperkamoji nuoma – kuprota

2016 11 22 6:00
Iš mažųjų finansines paslaugas teikiančių bendrovių paskolas automobiliams pirkti dažniausiai ima jauni žmonės, o jų perkamos mašinos - naudotos ir labai pigios. Lietuvos žinių archyvo nuotrauka

Nors už lango vis labiau jaučiama žiema, šalies automobilių išperkamosios nuomos rinkoje – tikras pavasaris. Mašinoms pirkti teikiamų paskolų metinės palūkanų normos artėja prie nulio, o sparčiai pingančias paskolas dalija jau ir greitųjų kreditų bendrovės.

Sužinoti tikrąsias vadinamojo autolizingo metines palūkanų normas nėra lengva. Pavyzdžiui, rugsėjį SEB banko Lizingo departamento direktorius Saulius Mickus tikino, kad per metus, nuo 2015-ųjų rudens, šio banko automobilių išperkamosios nuomos (lizingo) paskolų vidutinė metinė palūkanų norma išaugo 1 proc. ir siekė 5 procentus.

Tačiau ne vienas „Lietuvos žinių“ kalbintas verslo atstovas sakė, kad jį bankininko pateiktas skaičius stebina.

„Rinkoje dabar yra didelis pinigų perteklius, todėl pinigų vertė tapo visiškai maža. Atpigo ir automobilių nuomai teikiamos bankų paskolos. Esu vienos ne pačios mažiausios įmonės vadovas ir gerai žinau, už kiek bankai dabar dalija paskolas verslui. Didelė bendrovė šiandien gali gauti paskolą savo mašinų parkui atnaujinti vos už 0,5 proc. metinių palūkanų, mažesnė įmonė – už 2–3 procentus. Automobilių išperkamosios nuomos paskolų palūkanos nedidėjo jau labai ilgą laiką, o kad siektų 5 proc. – išvis tokio atvejo verslo pasaulyje nežinau“, – stebėjosi Vilniaus verslininkas K. P. (tikroji pavardė ir vardas redakcijai žinomi).

Kodėl bankai slapukauja

„Lietuvos žinių“ pašnekovas neturėjo tvirtos nuomonės, kodėl bankininkai galbūt dirbtinai išpučia palūkanų skaičius. „Seniai patyriau, kad bankininkai nuolat kalba apie didesnes nei realios automobilių išperkamosios nuomos reikmėms naudojamų paskolų vidutines kainas. Galbūt tai yra tam tikra politika, kurios tikslas – nuslėpti tikrąsias palūkanas, kad nauji klientai nesiderėtų? Šiuo metu į automobilių išperkamosios nuomos rinką metėsi ir daugybė greitųjų kredito bendrovių, kurių paskolų palūkanos kadaise buvo kosminio dydžio. Ar jos įskaičiuojamos į bendrą vidurkį? O gal tos daug didesnės nei realios vidutinės palūkanos skaičiuojamos tik fiziniams asmenims, neįtraukiant įmonių?“ – svarstė K. P.

Stasys Kropas: "Mažoms įmonėms ir netgi fiziniams asmenims taikoma paskolų automobiliams pirkti banko marža gali nesiekti ir 2 proc., gali būti netgi 1 procentas.""Lietuvos žinių" archyvo nuotrauka

Lietuvos bankų asociacijos (LBA) prezidentas Stasys Kropas „Lietuvos žinioms“ tvirtino, kad ir gyventojams teikiamų paskolų automobiliams pirkti vidutinės realios palūkanos yra daug žemesnės nei SEB skelbiami 5 procentai.

„Iš esmės pinigai dabar nekainuoja. Tad ir lizingo kompanijos siūlo geresnes sąlygas. Aišku, jų taikomos maržos sumažėjo dėl didžiulės konkurencijos, nes išperkamosios nuomos paslaugas teikiančių bendrovių yra daug. Dėl to jų klientų – mažų įmonių ir fizinių asmenų – paskoloms taikoma banko marža gali nesiekti ir 2 proc., gali būti netgi 1 procentas“, – atskleidė jis.

S. Kropas pažymėjo, kad finansinių institucijų taikoma marža, arba būsimas banko pelnas procentais, nėra palūkanos. Prie maržos dar paprastai pridedama ir 6 mėnesių kintama palūkanų norma EURIBOR, kurios dydį nustato Europos Centrinis Bankas (ECB). Šiuo metu šešių mėnesių EURIBOR siekia 0,25 procento.

Vis dėlto SEB banko Lizingo departamento direktorius S. Mickus raštiškame atsakyme „Lietuvos žinioms“ tvirtino, kad mažiausia automobilių išperkamosios nuomos palūkanų norma jo atstovaujamame banke yra 2,15 proc., tačiau ji taikoma tik specialiais atvejais. „Šiuo metu SEB bankas teikia specialias lizingo sąlygas įsigyjantiems ekologiškus automobilius, t. y. tokius, kurių anglies dvideginio emisija neviršija 110 g/km. Tokius automobilius besirenkantiems klientams siūlome 1,9 proc. metų palūkanų maržą ir 6 mėn. EURIBOR, pradinis įnašas turi siekti 10 proc. turto kainos“, – dėstė S. Mickus.

Kokias mažiausias automobilių išperkamosios nuomos paskolų palūkanas taiko kai kurios kitos didžiosios Lietuvos išperkamosios nuomos bendrovės, sužinoti nepavyko.

Mažųjų viliotinis

Bet automobiliams išpirkti skiriamų paskolų palūkanas noriai reklamuoja finansinių paslaugų įmonės, kurių dalis teikia ar tebedalija greituosius kreditus.

Vartojimo paskolas automobiliams įsigyti teikia ir Tartu mieste (Estija) registruotas „Bigbank“, kuris save vadina specializuotu banku. „Su „Bigbank“ paskola automobiliui galite įsigyti naują arba naudotą transporto priemonę išsimokėtinai. Dabar palūkanos 7 proc. visiems“, – neva iki lapkričio 30 dienos tetruksiančia nuolaida vilioja estų įmonė.

Tikrąją „Bigbank“ teikiamų paskolų mašinoms pirkti kainą nusako ne palūkanos, o bendra vartojimo kredito kainos metinė norma arba metinė visų su kreditu susijusių išlaidų suma (BVKKMN). Pavyzdžiui, pats bankas savo skaičiuoklėje skelbia, kad, klientui paėmus 3 tūkst. eurų kreditą su 7 proc. metinėmis palūkanomis automobiliui išpirkti 5 metams, dar reiks mokėti 3,9 proc. paskolos sumos sutarties sudarymo mokestį, 7 eurus mėnesinį administravimo mokestį, ir BVKKMN tokiu atveju išauga iki 14,05 procento.

Tiesa, Estijos banke imant didesnę automobiliui išpirkti skiriamą paskolą, kurios maksimali suma gali siekti 20 tūkst. eurų, BVKKMN mažėja.

Autolizingu vadinamas paskolas už panašų jų pabrangimą siūlo ir kredito unijos. Pavyzdžiui, Vilniuje „Mano unija“ vairuotojams skolina iki 10 tūkst. eurų, už kurias prašo 9 proc. metinių palūkanų, o paėmus 3 tūkst. eurų metinė BVKKMN siekia 13,58 procento. Paskolų kredito unijose kaina gali didėti ir dėl to, kad teikdamos paskolas unijos dar prašo klientų nusipirkti ir vadinamuosius pajus, kurių vertė paprastai siekia 10 proc. kredito sumos.

Tačiau mažųjų finansinių įmonių ir kredito unijų svarbiausias koziris yra ne automobilio išperkamosios nuomos paskolos kaina, kuri, palyginti su ta, kurią siūlo didžiosios bendrovės, vis tiek yra didžiulė. Mažieji pirmiausia privilioja klientus tuo, kad teikia paskolas nuo 3 tūkst. eurų (dauguma didžiųjų išperkamosios nuomos bendrovių – nuo 5 tūkst.), nereikalauja pradinio įnašo (didžiosiose bendrovėse jis galis siekti 10–15 proc.) ir automobilio kasko draudimo.

Šis draudimas, privalomas tada, kai automobilio pirkimą finansuoja didžiosios finansinių paslaugų įmonės, tik iš pirmo žvilgsnio atrodo nekaltai. Sužinoję kasko draudimo kainą žmonės dažnai atsisako įsigyti mašiną.

Pavyzdžiui, SEB bankas yra apskaičiavęs, kad išlaikyti naują išperkamosios nuomos būdu įsigytą automobilį lietuviui per metus kainuojavidutiniškai 4759 eurus, o vidutiniškai 10,6 proc. (498 eurai) šios sumos sudaro kasko draudimo kaina.

Anot SEB banko, įsigijęs išsimokėtinai automobilį, kuris jau buvo naudotas, Lietuvos gyventojas vidutiniškai per metus jam išleidžia 2402 eurus, o nuo šių pinigų kasko draudimui skiriama suma vidutiniškai sudaro 203 eurus, arba 8,6 procento.

Pigesnius naudotus automobilius paprastai perka vidutines ir mažesnes nei vidutinės pajamas gaunantys gyventojai, tarp kurių daug jaunimo. Pasiūlymas gauti paskolą neapdraudžiant automobilio brangiu kasko draudimu tokiems klientams yra didelė papildoma paskata skolintis iš mažųjų finansinių paslaugų bendrovių.

Mažuosius kaltina nekorektiškumu

Mažieji išperkamosios nuomos paslaugų teikėjai nemažai klientų pritraukia ir nereikalaudami pradinio įnašo, kuris, kaip jau minėta, didelėse bendrovėse prasideda nuo 10–15 procentų. Tokia mažųjų veikla erzina didžiuosius išperkamosios nuomos rinkos žaidėjus. „Paslaugas vadinti lizingu, kai neprašoma pradinės įmokos ar neatsižvelgiama į perkamo turto kainą, turto likvidumą ir kita, klasikiniam lizingui būdingus elementus, mūsų manymu, yra nekorektiška“, – „Lietuvos žinioms“ tvirtino Jovita Janeikienė, Medicinos banko rinkodaros ir komunikacijos vadybininkė.

Tačiau LBA prezidentas S. Kropas aiškino, kad nereikalaudami mokėti pradinio įnašo, klientams išperkamąja nuoma įsigyjant mašiną, mažieji rinkos dalyviai įstatymams nenusižengia. „Išperkamosios nuomos kompanijos vadovaujasi Vartojimo kredito įstatymu, kuris perkant automobilius išperkamosios nuomos būdu nereikalauja, kad pirkėjas mokėtų pradinį įnašą. To įstatymas reikalauja tik išsimokėtinai įsigyjant nekilnojamąjį turtą. Kitais atvejais vadovaujamasi banko ar kompanijos vidaus taisyklėmis. Paprastai pradinio įnašo reikalaujama norint apsidrausti, jei klientas taptų nemokus. Atsitikus nenumatytiems atvejams iš to yra kompensuojamas transporto priemonės nuvertėjimas. Bet yra ir tokių įmonių, kurios dalydamos paskolas automobiliams išsipirkti rizikuoja ir nereikalauja pradinės įmokos, o tokios rizikos tikslas – užimti didesnę rinkos dalį“, – pasakojo S.Kropas.

Vis dėlto Vilniaus verslininkas K. P. tautiečiams siūlytų gerai pagalvoti prieš kreipiantis dėl vartojamosios paskolos į mažąsias finansinių paslaugų įmones, kurios dažnai teikia ir greituosius kreditus. „Jei tokios bendrovės ir siūlo palankias sąlygas įsigyti mašiną išsimokėtinai, tai tos sąlygos galioja tik tada, kai tvarkingai moki įmokas. Tačiau paprastai į mažuosius kreipiasi finansiškai silpni ar prasiskolinę asmenys, kurių finansai gali būti sunkiai numatomi ir valdomi. Tuo metu sutartys, kurias savo klientams primeta nemaža dalis mažųjų finansinių įstaigų, yra labai griežtos tiems, kurie laiku nevykdo įsipareigojimų. Tad kreipiantis į tokias įmones reikia labai kruopščiai apskaičiuoti, ar pasirašęs automobilio išperkamosios nuomos sutartį iš pirmo žvilgsnio palankiomis sąlygomis po kurio laiko neliksi be automobilio ir dar su didele skolų uodega“, – įspėjo K. P.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"