TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Automobiliai atgimsta restauratoriaus rankose

2009 03 18 0:00
Dar daugiau klasikinių sportinių automobilių J.Krakevikas turi savo garaže Norvegijoje.
Nuotrauka iš asmeninio albumo

Vilniaus priemiestyje automobilių restauravimo dirbtuves įkūręs norvegas Janas Einaras Krakevikas LŽ papasakojo, kaip tapo darbu jo pomėgis, kuris automobilių entuziastams sukelia šilčiausius prisiminimus apie jaunystės svajonių mašinas.

Senoviniai modeliai, kurių dauguma išlikę tik nuotraukose ar muziejų salėse, J.Krakeviko dirbtuvėse "Jan's car factory" atgyja iš naujo. Prieš trejus metus į Lietuvą atvykęs norvegas tvirtina, kad nėra tokio automobilio, kurio jis neapsiimtų restauruoti.

Viskas vienoje vietoje.

Visus darbus restauratorius atlieka savo dirbtuvėse. Jose po vienu stogu automobiliai ardomi, surūdijusios kėbulo detalės pjaustomos, čia pat gaminamos ir virinamos naujos, perrenkami vidaus agregatai, glaistoma, dažoma, restauruojami interjero elementai. J.Krakevikas, padedamas 21 darbininko, mašiną iš pagrindų atnaujina per vienus dvejus metus. "90 proc. darbų galima atlikti gana greitai. Sunkiausia padaryti tuos likusius 10 proc., kai reikia ieškoti ir laukti smulkių apdailos detalių. Viskas turi būti originalu ir nepriekaištinga, todėl tenka palaukti", - paaiškino vyras.

Jei klientas pageidautų, norvego dirbtuvėse galėtų būti atliktas ir nestandartinis automobilio patobulinimas. Tačiau paprastai, jei kas nors ir keičiama, tai - "istoriniai patobulinimai", pavyzdžiui, lenktynių trasose naudotos mašinos kėbulo dalys.

J.Krakeviko klientai - dažniausiai Norvegijos ir Švedijos piliečiai, nors jam yra tekę atnaujinti ir keletą lietuvių automobilių. "Tokia mašina - investicija. Tai visai ne tas pats, kas nusipirkti naują modelį iš salono. Žmonės, kurie nori restauruoto automobilio, neplanuoja jo parduoti po metų ar dvejų", - tikina norvegas.

Rankų darbas

J.Krakeviko teigimu, projektas sunkus tada, kai iš automobilio praktiškai nieko nelikę, tik dalis rėmo. Kaip pavyzdį jis parodė išardytą sportinį automobilį. "Tai "De Tomaso Panthera" iš Italijos. Kaip matote, jis visiškai surūdijęs. Mums praktiškai reikės pagaminti naują automobilį", - pasakojo meistras. Iš tiesų buvo sunku rasti kėbulo plotą, nepažeistą korozijos. Net jei metalas iš viršaus atrodė sveikas, vidinėje detalės pusėje galėjai matyti rūdžių židinių.

Restauratorius atskleidė, kad dažnai klientas, išvydęs dalimis išrinktą mašiną, griebiasi už galvos - ji būna visiškai sugraužta rūdžių, tad žmogus ima manyti nusipirkęs šlamštą. Tačiau J.Krakevikas tikino, jog tai yra normalu ir pataisoma. Vienam automobiliui sutvarkyti reikia mažiausiai 1000 valandų darbo. Tai atrodo labai daug, bet per tą laiką mašina tampa visai kaip nauja. Negana to, atidžiai rankomis perrinkti agregatai, iš naujo sutvirtintas ir nuo rūdžių apsaugotas kėbulas paverčia ją dar geresne, nei išriedėjo iš gamyklos.

Didžiausias iššūkis J.Krakevikui buvo restauruoti 1936 metais Čekoslovakijoje pagamintą automobilį "Tatra". "Šiai mašinai reikėjo visko - grindų, naujų sėdynių, medinių durų detalių. Kadaise "Tatra" buvo virtusi ant stogo, visas labai apvalių formų kėbulas - surūdijęs. Jį perdaryti ypač sudėtinga", - kalbėjo restauratorius. "Tatra" pradėta atnaujinti dar praėjusių metų vasarą, tačiau darbų pabaigos kol kas nematyti.

Vaikystės svajonė

Svarbiausia priežastis, kodėl automobilio restauravimas užtrunka taip ilgai, yra detalių, dažniausiai dekoratyvinių smulkmenų, trūkumas. Pasak J.Krakeviko, gauti vadinamųjų antros kartos mašinų - tų, kurios buvo sukurtos šeštąjį-septintąjį dešimtmetį ar vėliau, jau paplitus konvejerinei gamybai, - dalių nėra sudėtinga. Kur kas sunkiau atnaujinti prieš Antrąjį pasaulinį karą pagamintus modelius, nes tuomet kiekvienas automobilis buvo kuriamas rankomis, tad atsarginių dalių praktiškai nėra. Todėl norvego dirbtuvėse meistrams neretai tenka imtis to paties, ką darė jų pirmtakai - kiekvieną detalę gaminti rankomis.

Restauratorius neslėpė, jog visiškas automobilio atnaujinimas gali kainuoti gerokai daugiau nei naujas modelis, tačiau tokių automobilių savininkai, pasak meistro, negaili investuoti į projektą, nes restauruotos mašinos jie neketina kada nors parduoti. J.Krakevikas atskleidė, kad daugeliui toks automobilis yra tarsi viso gyvenimo svajonės išsipildymas. "Žmonės žavisi mašinomis, kurios sukurtos tuo metu, kai jie buvo maži. Aš gimiau 1966 metais, taigi man patinka septintojo, aštuntojo dešimtmečio sportiniai modeliai, mano draugams - taip pat. Kai buvome vaikai, žaidėme su žaisliniais šių automobilių modeliukais, - pašnekovas mostelėjo į šalia stovinčius "Porsche" ir "Jaguar". - Vėliau, jau suaugę, svajojome apie tokias mašinas, bet neįstengėme jų įpirkti. O dabar, kai padėtis geresnė, vaikai užaugę ir yra šiek tiek daugiau laisvo laiko, galime sau leisti turėti sportinį automobilį, apie kurį visuomet svajojome."

Lietuvoje - kaip namie

J.Krakevikas, senovinių automobilių entuziastas, negalėjo suskaičiuoti, kiek pats turi mašinų. "Tikrai nežinau. Turiu jų per daug", - nusijuokė vyras. Kasdien norvegas važinėja erdviu universaliu "Chrysler Voyager", tačiau visi kiti jo automobiliai skaičiuoja ne pirmą dešimtį metų.

Trejus metus Lietuvoje gyvenantis restauratorius patikino, kad čia jam patinka. "Lietuvoje geriau nei dauguma norvegų mano. Visiems savo draugams ir klientams sakau: "Atvažiuokite ir pažiūrėkite." Ir tada jie pamato, kad čia viskas šiuolaikiška, gražu. Tai, ką skaitome spaudoje apie Lietuvą ir lietuvius, dažniausiai nėra geri dalykai", - neslėpė vyras.

Tuo metu, kai J.Krakevikas ieškojo vietos, kur galėtų įkurti savo remonto dirbtuves, jis svarstė galimybes apsistoti Lietuvoje, Latvijoje ar Estijoje. Pasirinkti Lietuvą norvegas nusprendė dėl labai paprastos aplinkybės - skrydžiai lėktuvu iš Norvegijos į Vilnių buvo pigiausi. "Nedideli atlyginimai, gražios merginos, nauja vieta..." - pusiau juokais vardijo restauratorius. Jam patinka ir Lietuvos klimatas - iš Vakarų Norvegijos atvykusiam J.Krakevikui mūsų krašto orai atrodo šilti ir saulėti.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"