Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATATRASA
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITROŽIŲ KARAIMULTIMEDIJA
TRASA

Automobiliai numirėliai – keliuose ir kiemuose

 
2017 10 04 16:00
Romo Jurgaičio (LŽ) nuotrauka

Kasmet tūkstančiai lengvųjų automobilių Lietuvoje po eismo įvykio netenka teisės dalyvauti eisme, nes juos remontuoti ekonomiškai netikslinga.

Vis dėlto kai kurios transporto priemonės, kurioms buvo uždrausta dalyvauti viešajame eisme, laikinai prikeliamos iš numirėlių.

Dažniausiai nelegaliai veikiančiuose garažuose toks automobilis numirėlis iš gabalų suvirinimas ir prikeliamas naujam, kad ir laikinam gyvenimui.

Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, per šių metų aštuonis mėnesius 1,4 tūkst. transporto priemonių po avarijos buvo uždrausta dalyvauti eisme, o dėl grėsmės eismo saugumui beveik 500 automobilių buvo anuliuotas techninės apžiūros galiojimas. Daugiau kaip 2, 7 tūkst. transporto priemonėms buvo panaikintas privalomosios techninės apžiūros dokumentas, nes jas remontuoti ekonomiškai netikslinga.

Neatlikus ekspertizės – į sąvartyną

„Po techninės apžiūros dokumento panaikinimo transporto priemonių savininkas ar valdytojas, siekdamas sugrąžinti transporto priemonę į eismą, turi atlikti automobilio atkuriamąjį remontą ir techninę ekspertizę. Neatlikus šių procedūrų tokios transporto priemonės turi būti perduotos atliekų tvarkytojams ir utilizuojamos“, – sakė Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos (ENTPTA) vadovas Vladimiras Jankoit.

Privalomosios techninės apžiūros dokumento galiojimas panaikinamas, kai transporto priemonės po eismo ar kitokio įvykio neatitinka techninių reikalavimų ir negali saugiai dalyvauti viešajame eisme. Po autoavarijos gali būti stipriai deformuotos pagrindinės automobilio dalys (vairo ar stabdžių sistemos, statramstis, lonžeronas, pakaba ar rėmas). Tačiau būna atvejų, kai ypač nelegaliai veikiančiuose garažuose toks automobilis numirėlis iš gabalų suvirinimas ir prikeliamas naujam, kad ir laikinam gyvenimui.

Atlikti transporto priemonės techninę ekspertizę privaloma po automobilio atkuriamojo remonto. Ekspertizė turi patvirtinti, kad automobilis yra tinkamai suremontuotas ir nepavojingas žmonių sveikatai bei saugumui.

Po remonto grįžta į viešąjį eismą

Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijai „Transeksta“ priklausančios įmonės nuo 2017 metų pradžios iki rugsėjo vidurio atliko 8 472 lengvųjų automobilių techninę ekspertizę – beveik 30 proc. daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. N1 kategorijos transportų priemonių (iki 3,5 tonos ir iki 9 sėdimųjų vietų), kurioms buvo atlikta techninė ekspertizė, skaičius lyginamuoju laikotarpiu išaugo beveik 14 proc., iki 337.

„Transekstos“ duomenimis, vien nuo šių metų pradžios iki rugsėjo vidurio į viešąjį eismą buvo grąžinta 141 Lietuvoje registruoto transporto priemonė, kuriai po sugadinimo eismo ar kitokio įvykio metu buvo uždrausta dalyvauti viešajame eisme. Tarp tokių sugrįžusių transporto priemonių yra ir tokių, kurios teisės dalyvauti eisme neteko dar 2016 metais.

Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkymo taisyklės numato, kad automobilį remontuoti ekonomiškai netikslinga, kai būtinos išlaidos transporto priemonės remontui sudaro 75 proc. automobilio rinkos vertės iki eismo įvykio ar kitos žmogaus arba gamtos sukeltos nelaimės, išskyrus istorines motorines transporto priemones.

Per šių metų aštuonis mėnesius 1,4 tūkst. transporto priemonių po avarijos buvo uždrausta dalyvauti eisme.

Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA), Elektronikos gamintojų ir importuotojų organizacijos (EGIO) vadovas Alfredas Skinulis primena, kad eksploatuoti netinkamos transporto priemonės turi būti saugiai ir tinkamai išardytos, nes nemažai automobilių dalių, pavyzdžiui, hidrauliniai ar tepaliniai amortizatoriai, akumuliatoriai, degalų ir tepalo filtrai, panaudota alyva, yra priskiriamos pavojingoms atliekoms.

„GIA su partneriais yra sukūrusi įvairių atliekų, įskaitant automobilių, surinkimo ir tvarkymo sistemą. Kasmet vykdome aplinkosauginius projektus „Mes rūšiuojam autoservise“ ir „Mes rūšiuojam automobilių atliekas“, kurių metu šviečiame visuomenę ir skatiname autoservisus tinkamai rūpintis automobilių atliekomis. Atliekų tvarkytojai pasirūpina, kad netinkamos eksploatuoti transporto priemonės būtų apdorojamos taip, jog susidarytų kuo mažiau atliekų, o tinkamos naudoti dalys būtų panaudojamos pakartotinai“, – sakė A. Skinulis.

Šiuo metu GIA kartu su ENTPTA įvairiose Lietuvos savivaldybėse yra įsteigusi 92 vietas, kuriose galima nemokamai arba už sutartą atlygį priduoti eksploatuoti netinkamas transporto priemones. Daugiau informacijos apie tai galima rasti interneto svetainėjes autotvarkymas.lt

„Regitra“ skelbia, kad per 2017 metų sausio-rugpjūčio mėnesiais į Lietuvą buvo įvežta 121,3 tūkst. naudotų transporto priemonių, iš jų 104,6 tūkst. buvo naudoti lengvieji automobiliai.

Be priežiūros – tūkstančiai automobilų

Neatsakingi gyventojai netinkamą naudojimui seną automobilį dažnai palieka bendro naudojimosi vietoje ar tiesiog prie namų ar gatvės, nors privalo pasirūpinti jo utilizavimu.

„Bendro naudojimosi vietose paliktų senų automobilių apstu kiekviename didesniame ar mažesniame Lietuvos mieste. Vis dėlto daugėja gyventojų, kurie neabejingi dėl ne vietoje paliktų neprižiūrimų transporto priemonių“, – sakė ENTPTA vadovas V. Jankoit.

ENTPTA šiemet iš gyventojų gavo beveik 1 tūkst. pranešimų apie eksploatuoti netinkamus automobilius bendro naudojimo vietose, o nuo veiklos pradžios (2012-ųjų lapkričio) – beveik 2,6 tūkst. tokių pranešimų. Daugiausia pranešimų buvo iš didžiųjų miestų: šiais metais iš Vilniaus gauta daugiau kaip 500 pranešimų, iš Kauno – apie 200, Klaipėdos – apie 70, Šiaulių – virš 40, Panevėžio – 25.

Dažniausiai gyventojai teisinasi nepasirūpinantys netinkamu naudojimui automobiliu, nes jį pardavus neišregistravo iš „Registros“, arba juo naudojasi tik kelis kartus per metus. Neretai seną automobilį bendro naudojimo vietoje be priežiūros palieka studentai, supratę, kad, pavyzdžiui, Vilniuje paprasčiau naudotis viešuoju transportu. Sostinės Žirmūnų rajone buvo atvejis, kai žmogus naudojo savo automobilį kaip sandėliuką.

Vilniaus miesto savivaldybės Viešosios tvarkos skyrius 2017-ųjų pirmąjį pusmetį gavo beveik 1,3 tūkst. pranešimų iš gyventojų apie bendrojo naudojimo vietoje paliktus senus automobilius. Pasitvirtino 1,1 tūkst. pranešimų, buvo pašalinta 650 transporto priemonių, o 6 automobilių savininkai nubausti. Nė viena byla dėl automobilio konfiskavimo (griežčiausia bauda) teismo nepasiekė.

Už neeksploatuojamos ir be priežiūros paliktos transporto priemonės laikymą bendro naudojimo vietose gyventojui gresia bauda arba automobilio konfiskavimas. Už pirmą kartą padarytą pažeidimą numatyta bauda siekia nuo 70 iki 140 eurų, o už antrąkart – iki 300 eurų su (arba be) automobilio konfiskavimu.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
Rožių karaiSportasŠeima ir sveikataTrasaKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"