TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Automobilio tobulinimas – ir malonumas, ir iššūkis

2014 05 13 6:00
Automobilių tobulinimo entuziastus stabdo ne vaizduotės trūkumas, o techninės apžiūros baubas.
LŽ archyvo nuotrauka

Automobilis vairuotojui tampa neatskiriama jo įvaizdžio dalimi, o neretai – pačiu svarbiausiu akcentu. Automobilių puošybos (angl. tuning) entuziastai teigia, kad tokia investicija atsiperka ne tik emociškai, bet ir finansiškai. Nestinga ir rūpesčių – laukia iššūkiai atliekant techninę apžiūrą.

Įprasta, kad automobilio puošėjai pagrindinį dėmesį kreipia į kėbulo, pakabos ir salono pertvarkymus. Vėliau montuojama aukštesnės klasės garso ir net vaizdo aparatūra. Išoriniai pokyčiai kainuoja pigiau nei metamorfozės po variklio dangčiu, todėl daugelis jais ir apsiriboja. Tiesa, ir norintieji iš savo keturračio draugo išpešti daugiau galios pastarąjį dešimtmetį jau turi įvairių alternatyvų.

Programuoja variklio valdymą

Viena iš tokių – variklio valdymo kompiuterio (ECU) perprogramavimas (angl. chiptuning). Šis, jį atliekančių specialistų teigimu, gali padėti atskleisti automobilio gamintojo programomis apribotą variklio potencialą. Tiesa, tokia technologija turi ir nemažai kritikų, pabrėžiančių, kad gamintojai ne veltui į skirtingų modelių automobilius montuoja nevienodos galios variklius, o norint išpešti iš variklio daugiau jėgos reikia kompleksinių pokyčių – pritaikyti ne tik tinkamą sankabą, bet ir turbiną, degalų purkštukus.

„Jei darbai atliekami profesionaliai, o ne tinkamos įrangos ir patirties neturinčiame garaže, tada ir rezultatas aiškus. Įdomu tai, kad anksčiau variklio valdymo perprogramavimu domėjosi jauniausios amžiaus grupės vairuotojai, o dabar klientai vyresni. Tobuliname ne tik lengvųjų automobilių, bet ir keleivinio, krovininio transporto, traktorių variklius. Šiems aktualesnis yra variklio perprogramavimas siekiant suvartoti mažiau degalų (angl. ecotuning). Tinkamai perprogramavus variklio kompiuterį, galima sutaupyti vidutiniškai nuo 6 iki 15 proc. degalų“, - paaiškino „Galingas LT“ serviso vadovas Mykolas Stravinskas.

Išnaudoja paslėptą galią

Pasak M.Stravinsko, ne visus variklius perprogramuodami gausime vienodą efektą. Didžiausias galios šuolis įmanomas tobulinant turbodyzelinių variklių programas, taip pat – naujesnius, iki 10 metų senumo turbobenzininius variklius.

„Gamintojai stengiasi pateikti unifikuotą produktą. Identiškos konstrukcijos variklis gamykloje apribojamas programomis - taip gaunamos skirtingos galios modifikacijos. Esame programuotojai, padedame išgauti tą variklio galią, kuri jam pasiekiama pagal konstrukciją. Galios pokytis kai kuriuose modeliuose pasiekia 30-40 procentų. Žmonės tobulėja, kartu tobulėja ir žinios apie automobilius, juose taikomas informacines technologijas, todėl atsiranda noras efektyviai, racionaliai pasinaudoti mašinos galimybėmis“, - svarstė M.Stravinskas.

Pašnekovo teigimu, sudaryti naują variklio valdymo programą - sudėtingas uždavinys. Įvertinus bendrą automobilio techninę būklę, būtina parengti atitinkamo „agresyvumo“ modifikaciją, nustatyti tinkamą purkštukų darbą, sukimo momento piką, sankabos ir smagračio apkrovą.

Kai kurie varikliai yra itin imlūs tokiems programiniams patobulinimams. M.Stravinskas prie tokių priskyrė žemesnės klasės BMW montuojamus dviejų litrų darbinio tūrio dyzelinius variklius: iš standartinio 316 modelio 90 kW agregato galima "išsukti" 130 kW. Taip pat perprogramavimui imlūs „Volkswagen“ ir „Audi“ dyzeliniai varikliai. Pavyzdžiui, „Volkswagen Caddy“ montuojamas 55 kW variklis patobulintas jau generuoja 90 kW galią.

Variklio perprogramavimas – specifinių žinių reikalaujantis darbas. / LŽ archyvo nuotrauka

Atsižvelgiant į variklio modelį, skiriasi ir perprogramavimo kaina. Pigiausių pirmos laidos turbodyzelinių variklių patobulinimas kainuos 400-500 litų, populiariausių naujesnės laidos keturių cilindrų turbodyzelinių – apie 700 litų, turbobenzininių – bent keliais šimtais litų daugiau. Na, o pavyzdžiui, naujos laidos „BMW M-Power“ 4,4 litro turbobenzininio agregato perprogramavimas gali kišenę palengvinti ir 3000 litų.

Iššūkis – techninė apžiūra

Apie dvidešimt automobilių tobulinimo entuziastų šiuo metu vienijančio „Tuning Team“ klubo prezidentas Saulius Anušauskas teigė, kad investuoti pinigus vien į variklio kompiuterio perprogramavimą - ne visada racionalu. Vienais atvejais – tai tinkamas sprendimas, kitais galbūt verčiau sumokėti keliais tūkstančiais litų brangiau, bet perdaryti variklio sistemą iš esmės ir padidinti „arklių kaimenę" ne keliolika procentų, o dvigubai.

„Mūsų klubo nariai važinėja vidutiniškai 10-12 metų senumo automobiliais. Norintis užsiimti automobilio tobulinimu jo savininkas visų pirma privalo turėti bent jau preliminarią viziją, kokio galutinio rezultato tikisi. Tobulinimo darbus dažniausiai pradedame nuo kėbulo, tad jo būklė prieš perkant automobilį nėra svarbiausia – kėbulą ruošiame, perdažome iš naujo. Po kėbulo darbų pereiname prie važiuoklės, salono vidaus pokyčių. Vienas iš svarbių elementų – automobilio garso aparatūra“, - tipinę pertvarkymo darbų seką apibūdino S.Anušauskas.

Pagrindinė problema, kurią įvardijo „Tuning Team“ įkūrėjas, yra ta, kad atlikęs išties įspūdingus automobilio tobulinimo darbus, techninės apžiūros (TA) specialistų jais neužbursi. Todėl didelė dalis automobilių puošybos entuziastų TA pradeda ruoštis iki jos likus geram pusmečiui – išgražintas automobilis grąžinamas kuo arčiau gamyklinės jo versijos.

„Jeigu būtų galimybė, dauguma mūsų bendruomenės narių sutiktų už techninę apžiūrą mokėti brangiau, kad automobilio modifikacijos būtų vertinamos ekspertiniu požiūriu, o ne pagal bazinius reikalavimus. Galbūt TA atliekančių įmonių servisuose atsirastų specialių stendų, kuriuose būtų galima tinkamai įvertinti tų modifikacijų prieštaravimus. Automobilio perrinkinėjimai prieš techninę apžiūrą ir po jos kainuoja nemažai laiko ir pinigų. Kai kurias modifikacijas iš tiesų galima būtų vertinti ne taip griežtai, nes jos niekam netrukdo ir nėra pavojingos“, - sakė S.Anušauskas.

Tačiau, jo nuomone, investicijos į automobilio tobulinimą dažniausiai atsiperka. Lietuvoje buriasi vis daugiau šia veikla susidomėjusių automobilių gerbėjų, gebančių tinkamai vertinti profesionalius darbus ir suprantančių, kiek šie kainuoja.

Griežtumu neišsiskiria

Techninės apžiūros metu taikomus reikalavimus nustatančios Valstybinės kelių transporto inspekcijos specialistų teigimu, Lietuvoje TA reikalavimai nėra griežtesni nei kitose Europos Sąjungos šalyse, kai kurie – netgi liberalesni nei daug kur Europoje.

„Iš konteksto tikrai neiškrintame. Lengvojo automobilio techninė apžiūra nėra ekspertizė. Ateityje vis daugiau parametrų bus galima patikrinti kompiuteriu. Šiuo metu, pavyzdžiui, įlįsti į variklio vidų TA atliekantys specialistai neturi galimybių, todėl atidžiau tikrinami išmetimo parametrai. Gamintojas, pateikdamas modelį rinkai, būna įvertinęs daugybę mašinos techninių niuansų, todėl jų ir derėtų laikytis“, - pabrėžė VKTI viršininko pavaduotojas Eugenijus Ruškus.

Jis teigia pastebėjęs, kad dažnai problemos TA kyla dėl netinkamų mašinų priekinių žibintų. Išsiskirti norintys automobilio šeimininkai „prisitaiko“ ksenoninius žibintus, tačiau šiems būtinas automatinis reguliavimas, antraip toks savavalis akins kitus eismo dalyvius. Įvairūs kėbulo papuošimai, oro aptakai nekliudo tada, kai neišsikiša už kėbulo ribų. Norint įsitaisyti platesnius ratus, būtina platinti arkas.

„Techninės apžiūros reikalavimai yra kruopščiai aptariami visos ES specialistų. Mūsų atstovai nuolat dalyvauja posėdžiuose Briuselyje, diskutuojama dėl įvairiausių niuansų. Kai kuriose šalyse, pavyzdžiui, kur kas griežčiau žiūrima į dujų įrangos naudojimą, kitus vidaus degimo sistemos pakeitimus. Normatyvai, žinoma, nėra nekintantys. Tikėtina, kad ateityje bus supaprastinta antikvarinių automobilių techninė apžiūra, nors ir dabar jiems taikomi kur kas švelnesni reikalavimai“, - sakė E.Ruškus.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"