TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Automobilių gamyklose robotai žmonių nepakeis

2016 08 09 6:00
Robotai visiškai savarankiškai atlieka automobilio kėbulo paruošimą, reikalingus virinimo darbus, priekinių ir užpakalinių stiklų įklijavimą. Gamintojo nuotrauka

Nepaisydami mokslininkų raginimų aktyviau diegti pramoninius robotus įvairiuose automobilių gamybos etapuose, Europos gamintojai, tokie kaip „Mercedes-Benz“, „Audi“ ar „Volvo“, iš naujo apsvarsto gamybos automatizavimą.Ne visur pasiteisinus moderniems sprendimams, vėl pasigendama gabių meistrų rankų.

Visų smulkmenų neperpranta

„Audi“ gamykloje, šalia Štutgarto, visi už automobilių salonų komplektavimą atsakingi darbuotojai žino, kas yra Heidė ir Erinas. Heidėmis vadinamos „Audi A7“ montuojamos šoninės vairuotojų saugos pagalvės, o Erinais – šio modelio vairo oro pagalvės. Cechuose, iš kurių iškeliauja sukomplektuoti įvairių modelių ir modifikacijų automobiliai, daugumai dalių suteikiame žmonių ar vietovių vardai. Taip meistrams lengviau atsiminti ir nepasimesti tarp galybės detalių.

Pramoniniai robotai, kurie taip pat „įdarbinami“ gamykloje, gali sandėlyje per milisekundę nuskaityti kiekvienos detalės autentišką kodą. Bet „Audi“ gamybos vadovo Huberto Waltlo teigimu, robotai toli gražu nėra tiek pažengę, kad susidorotų su daugybe niuansų, atsirandančių surenkant 6 modelių ir 21 skirtingos modifikacijos „Audi“ automobilius, riedančius nuo Nekarzulmo gamyklos konvejerių.

„Šiandien neįmanoma įdiegti tiek sensorių, kad robotai galėtų pakeisti meistrų rankų darbą ir pajausti kiekvieną niuansą, – „Autonews Europe“ teigė „Audi“ gamybos bosas. – Patyrę meistrai, paėmę dėžę su detalėmis, iškart atskiria stambesnes nuo smulkesnių, tam tikram modeliui tinkamas nuo netinkamų.“

Pasak jo, pastaraisiais metais gausėjant nišinių modelių ir populiarėjant įvairiausiems personalizuotiems apdailos paketams jau akivaizdu, kad nagingų meistrų reikia labiau nei kada anksčiau. O pastarąjį dešimtmetį sparčiai robotizavus mašinų gamybą, daug kur įsivyrauja atvirkščia tendencija. Taigi bent jau kol kas Oksfordo universiteto prieš keletą metų pristatytam tyrimui, kuriame teigiama, jog 47 proc. darbo jėgos per porą dešimtmečių gali pakeisti robotai, ko gero, nėra konkretaus pagrindo.

Lanksto, virina, klijuoja stiklus

Vis dėlto Vokietijos visuomenei sparčiai senstant, o darbdaviams susidūrus su žymiu kvalifikuotos ir nekvalifikuotos darbo jėgos stygiumi, šių metų pradžioje Vokietijos mokslininkų ekspertų komisija, kaip ir kasmet, pristatė vyriausybei savo rekomendacijas. Jose kanclerė Angela Merkel raginama imtis ilgalaikės strategijos, kuri leistų pasiekti kur kas aukštesnį robotizavimo lygmenį tiek pramonės, tiek ir paslaugų sektoriuose.

Mokslininkų skaičiavimais, Vokietijoje pramoninių robotų naudojimas 2011–2014 metų laikotarpiu išaugo tik 7 sprocentais, o Kinijoje ar kitose sparčiai industrializuojamose valstybėse – net dvigubai. Komisijos teigimu, menkas pramoninių robotų panaudojimas gali stabdyti Vokietijos automobilių gamintojų lyderystę prieš sparčiau tai darančius japonus, korėjiečius ar net amerikiečius. Šiuo metu 10 tūkst. automobilių gamyklų darbuotojų Vokietijoje tenka 1149 robotai.

Tradiciškai pramoniniai robotai naudojami tokiuose automobilių gamybos etapuose, kur darbas yra itin sunkus fiziškai, aplinkoje daug kenksmingųjų medžiagų arba reikia didelio preciziškumo. Pavyzdžiui, robotai iš esmės visiškai autonomiškai atlieka automobilio kėbulo paruošimą, reikalingus virinimo darbus ar priekinių ir užpakalinių stiklų įklijavimą.

Taip pat robotai tapo nepakeičiami dažymo kamerose, kur reikia ypatingos švaros. „Kai eini per kėbulo gamybos ar dažymo cechus, ten nesutiksi daug žmonių – vienas kitas aptarnaujančio personalo darbuotojas. Šiuose gamybos etapuose procesas jau visiškai automatizuotas“, – pažymėjo BMW Miuncheno gamyklos gamybos vadovas Oliveris Zipse.

Robotas vardu Adomas

Automobilių gamintojai, šiuo metu išbando ir mažesnius robotus, galinčius asistuoti meistrams. Mat iki šiol naudoti pramoniniai robotai – tai iš esmės didžiulės mechaninės rankos, kurios privalo būti atitveriamos į „narvus“ tam, kad žmonės būtų apsaugoti nuo sužeidimų.

Tačiau „Audi“ gamykloje Ingolštate šiuo metu išbandomas nedidukas robotas, kuris prie linijos dirbantiems darbuotojams paduoda montuojamus aušinimo skysčio bakelius. Jis be jokių papildomų apsaugų gali veikti šalia žmonių. Skirtingai nei pavojų keliančios robotizuotos rankos, šis robotas simboliškai pirmasis gavo žmogaus vardą – Adomas.

Panašus robotas, asistuojantis meistrams, surenkantiems pakabos sistemas, šiuo metu išbandomas ir „Volkswagen“ gamykloje. Tuo tarpu „Ford“ šiuo metu teigia testuojantys robotą, kuris gali būti programuojamas atlikti įvairiems darbams – net paruošti kavos ar daryti galvos masažą.

Pakeis krautuvų vairuotojus

Vokietijos profsąjungos įspėja, jog naujoviški robotai, surinkėjams iš sandėlių pristatantys reikalingas detales, netrukus gali atimti darbą iš autokrautuvų vairuotojų.

„Savavaldes transporto priemones pirmiausia išvysime gamyklose, o ne keliuose“, – įsitikinęs O. Zipse. Tačiau, kaip teigė jis, automobilių surinkimo linijuose, kur ant vieno konvejerio BMW gamykloje surenkami 9 skirtingų modifikacijų automobiliai, meistrų rankų reikės dar ilgai.

Tuo metu „Mercedes-Benz“ gamybos bosas Markusas Schaefferis pripažino, jog surenkant aukštesnės klasės automobilius nagingų meistrų, išmanančių kiekvieno varžtelio skirtumus, reikia labiau nei kada anksčiau: „Nėra jokios dvejonės, pasiekėme automatizavimo ribą. Dabar judame priešinga kryptimi.“

Pasak M. Schaefferio, robotai gali atlikti pagalbinę funkciją. Pavyzdžiui, vis labiau senstant gamyklų personalui, penktą ar šeštą dešimtį perkopusiems meistrams fiziškai sunku keliasdešimt kartų per dieną savo rankomis pakelti montuojamus sunkvežimių kapotus. Todėl išbandomas išmanusis kėliklis gali tapti kur kas geresniu pagalbininku nei galvą masažuojantis ar kavos išverdantis robotas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"