TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Automobilių verslą smukdo šešėlis

2013 01 14 6:01
Oresto Gurevičiaus nuotrauka /Nenaujų automobilių bumas Lietuvoje suformavo ir tradiciją važinėti tokiomis mašinomis.

Pagal praėjusių metų naujų automobilių pardavimą Estija vėl nušluostė nosį kaimynėms Latvijai ir Lietuvai. Tuo metu, kai baltų valstybėse buvo užfiksuotas šios rinkos smukimas, estai džiaugėsi mašinų prekybos kilimu.

Naujausiais bendrovės "Autotyrimai" duomenimis, pernai Estijoje buvo nupirkti 19 424, Lietuvoje - 13 763, Latvijoje - 10 665 nauji lengvieji asmeniniai automobiliai. Kitaip tariant, 1000 estų per metus įsigijo 15, 1000 latvių - 5, o 1000 lietuvių - 4 naujas mašinas.

Iš trijų Baltijos valstybių vienintelėje Estijoje pernai, palyginti su 2011 metais, užfiksuotas 13,8 proc. naujų lengvųjų asmeninių automobilių rinkos kilimas. Latvijoje rinka smuko 2,9 proc., o Lietuvoje - net 9 procentais.

Kuo estų rinka ypatinga, kad joje nauji automobiliai beveik tokie pat paklausūs kaip ir naudoti? To LŽ klausė Latvijoje ir Estijoje dirbančių automobilių gamintojų atstovų.

Gretimų šalių verslininkai puikiai išmano mūsų rinką, nes dauguma Lietuvoje veikiančių naujų automobilių pardavėjų yra latvių ar estų bendrovių padaliniai. Pašnekovai nurodė pačias įvairiausias Lietuvos nesėkmių priežastis, tačiau sutarė dėl vieno: ateityje mūsų krašto naujų automobilių rinka didės.

Priežastis - nelegalios pajamos

Margusas Mikkas, Taline įsikūrusios bendrovės "Nissan Nordic Europe" vadovas Baltijos šalims, sakė, ir Estijoje, ir Lietuvoje naujais automobiliais pradėta prekiauti maždaug tais pačiais 1995 metais, tačiau nuo pat pradžių sėkmė lydėjo šiaurės kaimynus.

"Manau, daugiausia žalos Lietuvos naujų automobilių plėtrai pridarė jūsų krašte klestinti šešėlinė ekonomika. Kiek žinau, net šiandien jos dalis siekia net 26 proc. bendrojo vidaus produkto (BVP), tuo metu Estijoje nelegali veikla sudaro apie dešimtadalį BVP", - pabrėžė pašnekovas.

M.Mikkas priminė, kad šešėlinė ekonomika pirmiausia asocijuojasi su nelegalių atlyginimų mokėjimu. "Žinoma, kadaise didesnis negu dabar šešėlis klestėjo ir Estijoje. Tačiau ir tada estų, kurie galėjo įrodyti savo pajamų teisėtumą, buvo daugiau nei lietuvių. Taigi išperkamosios nuomos kompanijos tokiems klientams drąsiai galėjo duoti automobilius į skolą. Dėl to daugiau mūsiškių ir pirko naujas mašinas. Panaši padėtis yra ir dabar", - dalijosi patirtimi tris atstovybes mūsų šalyje turinčios "Nissan Nordic Europe" vadovas.

Jis mano, kad estai jau priprato pirkti naujus automobilius. Šiandien Estijoje veikia tarsi koks uždaras ratas, sudarantis galimybę didelei daliai šalies gyventojų nuolat važinėti naujomis mašinomis.

"Gerai žinau, kad lietuviai naudotus automobilius linkę parduoti patys. Greičiausiai taip elgiamasi dėl to, jog tikimasi gauti daugiau pinigų. Tuo metu Estijoje toks automobilio pardavimas jau beveik pamirštas. Estai važinėtas mašinas gabena į artimiausias gamintojų atstovybes. Šios ir užsiima pardavimo formalumais, o klientui arba sumoka už seną automobilį, arba pateikia siūlymą įsigyti naują mašiną. Aišku, iš jos kainos atmetus senosios vertę. Taip pirkėjas įtraukiamas į nenutrūkstamą ratą - naudotas automobilis nuolat pakeičiamas nauju, o žmogus visąlaik moka tam tikro dydžio išperkamosios nuomos įmoką. Kadangi Estijoje šešėlinės ekonomikos dydis palyginti mažas, dauguma mūsų krašto gyventojų žino, kokias pajamas gaus kitą mėnesį ir kokią jų dalį galės skirti išperkamosios nuomos įmokai. Retas kuris nori to atsisakyti", - pabrėžė M.Mikkas.  

LŽ archyvo nuotrauka/M.Mikkas mano, kad Lietuvos naujų automobilių rinkai smarkiai kenkia

Tradicijų jėga

Kalbėdamas su LŽ žurnalistu "Mercedes-Benz" ir kitų markių automobiliais Lietuvoje, Latvijoje bei Estijoje prekiaujančios bendrovės "Silberauto Baltic" pardavimo vadovas Toomas Kreekas atkreipė dėmesį į tradiciją, kuri lemia automobilių pasirinkimą skirtingose Baltijos valstybėse. "Lietuva dar iki nepriklausomybės atkūrimo stačia galva nėrė į naudotų mašinų verslą. Per Estiją niekuomet nėra keliavę tiek daug iš Vakarų Europos, JAV ir kitų šalių atgabentų senienų, kaip buvo ir galbūt tebėra Lietuvoje. Visuotinis nenaujų automobilių bumas Lietuvoje suformavo ir tradiciją važinėti tokiomis mašinomis. Tradicija tapo itin gaji, per trumpą laiką ją bus labai sunku pakeisti", - svarstė pašnekovas.

T.Kreeko nuomone, norėdami modernizuoti savo automobilių parką, lietuviai turėtų keisti įstatymus, labiau kontroliuoti senų transporto priemonių pardavėjus. "Naudotos mašinos dešimtimis kartų pigesnės negu naujos. Tai, žinoma, vilioja tokių neturtingų šalių, kokios yra Estija ar Lietuva, vairuotojus. Tačiau reikia žiūrėti, ar naudotų mašinų verslas neduoda daugiau žalos negu naudos. Mano nuomone, šiame versle sudaroma daug neskaidrių sandėrių, kuriais per mokesčius apgaudinėjama ne tik valstybė, bet ir pirkėjai, - jiems įbrukami automobiliai, turintys slaptų trūkumų. Vėliau žmonės dėl to stveriasi už galvų, bet prašyti atlyginti nuostolius jau nėra iš ko. Todėl ši sritis turėtų būti reguliuojama griežtesniais įstatymais ir reiklesniais pareigūnų veiksmais", - įsitikinęs vienas "Silberauto Baltic" vadovų.

Situacija keisis

Kur kas daugiau optimizmo pažėrė Rygoje įsikūrusios bendrovės "Moller Baltic Import", kuri į Latviją, Lietuvą ir Estiją importuoja "Volkswagen", "Audi" ir kitų populiarių markių automobilius, regiono pardavimo vadovas Baltijos šalims Justas Nekrošius.

"Padėtis nėra beviltiška. Nuo 1990-ųjų visose srityse (politinėje, ekonominėje, socialinėje) pirmavo estai. Jie nuolat buvo pirmi ir naujų automobilių pardavimo rinkoje. Todėl nėra ko tikėtis, kad staiga imsime ir netikėtai apsikeisime vietomis", - kalbėjo verslininkas. J.Nekrošiaus teigimu, sekame Estijai iš paskos, o kadangi ten naujų automobilių pardavimas dabar didėja, po kurio laiko rinka, be abejo, atsigaus ir Lietuvoje.

"Moller Baltic Import" atstovui antrino ir M.Mikkas: "Lietuvoje yra daugiau gyventojų, vadinasi, ateityje jūsų šalyje bus parduota ir daugiau naujų automobilių nei mažoje Estijoje."

Asmeninės paskirties naujų lengvųjų automobilių registravimas Lietuvoje ir Estijoje (vnt.)*

Valstybė/metai    2007    2008    2009     2010     2011    2012

Lietuva    21 607    22 178    7527    7975    13 262    12 170

Estija    30 902    24 347    8234    8848    15 350    17 267

* Automobilių registravimo ir pardavimo duomenys gali skirtis

Šaltiniai: Laa.lt, Amtel.ee

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"