Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATATRASA
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITZAPAD-2017
TRASA

Automobilius gali vairuoti ir nepilnamečiai

 
2017 03 29 11:00
Keturračio apibrėžimą atitinkantį prancūzišką automobiliuką gali vairuoti ir nepilnamečiai, turintys tik B1 kategorijos vairuotojo pažymėjimus. boredcastinghouse.com nuotrauka

Dauguma vairuotojų šventai tiki, kad valdyti lengvąsias mašinas jie gali tik turėdami B kategorijos vairuotojo pažymėjimą. Tačiau aiškėja, kad Lietuvoje sėsti prie automobilio vairo galima ir turint B1 kategorijos pažymėjimą, kuriam gauti net nereikia sulaukti pilnametystės.

Iš vairavimo mokyklų apibūdinimo, kas yra B1 kategorijos transporto priemonės, išpeši nedaug. „Keturračiai“, – sakoma portale automokyklos.lt. Teisę valdyti transporto priemones Lietuvoje suteikiančios valstybės įmonės (VĮ) „Regitra“ internetinėje svetainėje informacijos neką daugiau. Skiltyje „transporto priemonių kategorijos“ prie B1 patvirtinta – tai „keturračiai“. „Minimalus amžius, nuo kurio leidžiama įgyti teisę vairuoti, – 16 metų“, – dar patikslinama.

Siekia valdyti automobilius

Dėl to nuostabą kelia faktas, kad pernai gavusiųjų teisę vairuoti keturračius buvo daugiau nei tų, kurie „Regitroje“ išlaikė B kategorijos vairuotojų egzaminus.

„Lietuvos žinių“ šaltinių duomenimis, 2016 metais vairuotojų, gavusių teisę valdyti B kategorijos mašinas, buvo 29 626. O vairuotojo pažymėjimų, suteikiančių teisę sėsti prie B1 kategorijos mechanizmų vairo, pernai buvo įteikta 6 daugiau – iš viso 29 632 vairuotojams.

Į tas mašinytes montuojami motorolerių varikliai, bet iš išorės jos labai panašios į automobilius. Greičiausiai dėl to ta B1 kategorija ir populiari. Pasaulyje yra gamintojų, kurie specializuojasi gaminti tokias mašinas. Jos yra lengvesnės už dviejų vietų vokiškus „Smart“.

„Iš tikrųjų turėdamas vairuotojo pažymėjimą, suteikiantį teisę valdyti B1 kategorijos transporto priemones, gali valdyti ne tik keturračius, bet ir labai lengvus automobilius“, – konstatavo keturračių motociklų entuziastas, verslininkas iš Vilniaus Tomas Kuprys.

Tiesa, vairuotojų registrą ir jų statistinius duomenis tvarkanti VĮ „Regitra“ tikina, kad tik B1 vairavimo kategoriją turinčių vairuotojų tėra kelios dešimtys, o dideli skaičiai gaunami dėl to, kad ši kategorija automatiškai suteikiama ir tiems asmenims, kurie gali valdyti B kategorijos transporto priemones. Tačiau esmės tai nekeičia: galintys valdyti B1 kategorijos mechanizmus 16–18 metų nepilnamečiai gali sėsti ir prie automobilių vairo.

Į tai atkreipė dėmesį ir vilnietis T.Kuprys. „Pagal dabar galiojančius teisės aktus B1 kategorijos vairuotojo pažymėjimas suteikia teisę valdyti ne tik keturračius, bet ir labai mažus, iki 550 kilogramų svorio, automobilius.

Į tas mašinytes montuojami motorolerių varikliai, bet iš išorės jos labai panašios į automobilius. Greičiausiai dėl to ta B1 kategorija ir populiari. Pasaulyje yra gamintojų, kurie specializuojasi gaminti tokias mašinas. Jos yra lengvesnės už dviejų vietų vokiškus „Smart“.

Be to, galbūt vilioja aplinkybė, kad gauti vairuotojo pažymėjimą, suteikiantį teisę valdyti B1 kategorijos transporto priemones, gali asmenys, sulaukę 16 metų. Savarankiškai sėstis prie B kategorijos mašinų vairo galima tik nuo 18 metų“, – sakė pašnekovas.

Netiesiogiai T. Kuprio žodžius patvirtina ir kai kurių vairavimo mokyklų internetinėse svetainėse pateikiama informacija apie tai, kas įgyjama baigus kursus ir išlaikius egzaminus, suteikiančius teisę valdyti B1 kategorijos transporto priemones.

Pavyzdžiui, A. Žukausko vairavimo mokyklos virtualiame puslapyje konkretūs mechanizmai, kuriuos galės valdyti B1 kategoriją gavęs būsimas vairuotojas, nenurodyti. Bet pažymima, kad šią kategoriją turintis žmogus galės vairuoti transporto priemones, kurių „didžiausias konstrukcinis greitis didesnis kaip 45 km/h ir variklio darbinis cilindro tūris didesnis kaip 50 kub. cm, eksploatacinė masė ne didesnė kaip 400 kg, kroviniams vežti skirta eksploatacinė masė ne didesnė kaip 550 kg, didžiausia naudingoji galia yra ne didesnė kaip 15 kilovatų (kW)“.

Toks aprašymas tinka keturračiams motociklams, kurie nepriskiriami galingųjų. Tačiau, pasirodo, yra ir automobilių, idealiai atitinkančių vairavimo mokyklos pateiktą aprašymą.

„Mišrainė“ iš keturračių ir automobilių

2016 metais Indijos gamintoja „Tata“ paskelbė į Rusiją pradėjusi eksportuoti labai mažus automobiliukus „Tata Bajaj Qute“. Beje, šiuo metu tai pigiausia pasaulyje mašina, kuri rusams siūloma už 4,7 tūkst. JAV dolerių (4,2 tūkst. eurų). Vieno cilindro 216 kub. cm darbinio tūrio varikliukas maksimaliai gali išspausti 13,5 AG. Mašinytė taupi – vidutiniškai šimtui kilometrų nuvažiuoti naudoja 2,8 l benzino. Nepakrauta ji sveria 400 kg, o maksimalus automobilio svoris su keleiviais ir kroviniais siekia 550 kilogramų.

Panašią į Lietuvos vairuotojų kategorijų sistemą turinčios Rusijos kelių policija atkreipė dėmesį, kad vairuoti indiškus „Tata Bajaj Qute“ nereikia B kategorijos vairuotojo pažymėjimo, nes užtenka ir teisės valdyti B1 kategorijos transporto priemones. „Policija mano, kad „Qute“ iš esmės yra keturratis motociklas, tik uždėtu kėbulu“, – paprastai įstatymų subtilybes aiškina Rusijos žiniasklaida.

„Tata Bajaj Qute“ yra planuojama siūlyti ir Baltarusijos vairuotojams. Atrodo, ji tiktų ir B1 kategorijos vairavimo pažymėjimus turintiems lietuviams. Tačiau į Lietuvą „Tata Bajaj Qute“ tikriausiai atkeliaus dar negreitai arba išvis neatkeliaus, mat indiškas automobiliukas plastmasiniu kėbulu neatitinka Europos Sąjungos saugumo reikalavimų. Pernai atliktuose „EuroNCAP“ atsparumo smūgiams testuose pigiausia pasaulio mašina sugebėjo pelnyti vos vieną žvaigždę.

Kur kas didesnė tikimybė, kad po Lietuvą jau važinėja ar dar važinės prancūziškos „Aixam“ markės automobiliai, atitinkantys visus europinius reikalavimus. Gamintojo internetiniame puslapyje nurodoma, kad pigiausias jos modelis „City Pack“ kainuoja nuo 10,7 tūkst. eurų. Nepakrauta 2,8 metro ilgio, 1,5 metro aukščio ir 1,8 metro pločio mašinytė sveria apie 400 kilogramų. Jos ratus suka 2 cilindrų 0,5 kub. cm ir 11,5 AG maksimalios galios dyzelis, su kuriuo „Aixam City Pack“ gali įsibėgėti iki 45 km/h greičio.

Nesuprato „Regitros“ statistikos?

Tačiau VĮ „Regitra“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas „Lietuvos žinias“ ramino, kad bent jau artimiausiu metu nepilnamečių vairuojamų automobilių gatvėse tikrai daugiau neatsiras. O dienraščio šaltinių atskleistus skaičius, kiek pernai vairuotojų įgijo teisę vairuoti B1 kategorijos transporto priemones, vienas „Regitros“ vadovų aiškino nevisišku įmonės pateikiamos statistikos supratimu.

„Mūsų statistikoje, kurią esame pateikę ir oficialiai, iš tikrųjų pažymėta, kad pernai B1 kategorijos vairuotojo pažymėjimus gavo 29 632 asmenys, o B kategorijos – šešiais mažiau, 29 626. Taigi, tas „skirtumas“, tie 6 žmonės, ir yra tie patys, kurie laikė egzaminus, suteikiančius teisę valdyti B1 kategorijos transporto priemones. O skaičius „beveik 30 tūkst.“ skiltyje atsirado tik dėl to, kad visi, kuriems išduodami B kategorijos pažymėjimai, automatiškai gauna teisę valdyti ir B1 kategorijos mechanizmus“, – atskleidė vienas „Regitros“ vadovų.

Jis patikino, kad automobilius vairuojantys nepilnamečiai į gatves tikrai neplūstels, nes vairuotojų, turinčių teisę valdyti B1 kategorijos transporto priemones, šalyje nėra daug. „Tikslių skaičių neturime, bet tokių žmonių, kurie turi vien B1 kategorijos pažymėjimus, Lietuvoje yra ne daugiau kaip 30. Galbūt pažvelgus į bendrą statistiką gali atrodyti ir kitaip, bet tikrovėje tai nėra didelė problema“, – sakė S. Šuminas.

Vis dėlto jis patvirtino, kad B1 kategorijos vairavimo pažymėjimų labiau siekiama ne dėl keturračių. „Lietuviai keturračių perka labai nedaug. Dėl to B1 kategorija labiau reikalinga tam, kad jos turėtojai galėtų vairuoti automobiliukus“, – pripažino S.Šuminas.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataTrasaZapad-2017Karjera
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"