TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Buksuoja didžiausias šalies transporto projektas

2013 10 08 6:00
freefoto.com nuotrauka

Daugiau nei trys mėnesiai – tiek vėluojama įgyvendinti didžiausiu projektu Lietuvos transporto istorijoje vadinamas Vilniaus aplinkkelio Kyviškės-Valčiūnai antrojo geležinkelio kelio statybas, kurios kainuos daugiau nei 200 mln. litų be pridėtinės vertės mokesčio (PVM). Jei projektas nebus baigtas laiku, gresia prarasti dalį iš jam 85 proc. nuo projekto vertės skirtos Europos Sąjungos (ES) paramos.

Sutartis tarp projekto koordinatorės bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ ir viešą konkurso laimėjusio konsorciumo, kuriam vadovauja investicinės bendrovės „Invalda“ valdoma įmonė „Kauno tiltai“, buvo pasirašyta 2011 metų gruodžio 2 dieną. Konsorciumas, kuriam vadovauja jau minėta generalinė rangovė „Kauno tiltai“, ir kurio narės dar yra AB „Panevėžio keliai“, UAB „Mitnija“, Lenkijos geležinkelių ir kelių statybos grupė „Trakcja-Tiltra“ bei Latvijos „Belam-Riga“, įsipareigojo projektą (jo oficialus pavadinimas - „IXB koridoriaus Vilniaus aplinkkelio Kyviškės-Valčiūnai antrojo kelio statybos“) įgyvendinti per 33 mėnesius – iki 2014-ųjų spalio. Tačiau jau dabar, likus daugiau nei metams iki planuojamų darbų pabaigos, pradėta nuogąstauti, kad darbai nebus atlikti laiku.

Vėluoja nuo pavasario

Pirmoji informacija apie tai, kad galbūt „Kauno tiltų“ vadovaujamas konsorciumas atsilieka nuo grafiko vykdydamas Kyviškių-Valčiūnų aplinkkelio antrojo geležinkelio kelio statybas, pasirodė interneto erdvėje. Žiniatinklyje „Miestai.net“ dar gegužės mėnesį buvo įdėtos nuotraukos su statybų vaizdais ir prie jų parašyta, kad praėjus daugiau nei 1,5 metų nuo sutarties pasirašymo dienos antrojo kelio tiesimo darbai esą vėluoja maždaug pusmetį. Vadinasi, jau pavasarį atsilikimas nuo grafiko buvo pastebimas ir plika akimi.

Praėjusią savaitę dienraštis LŽ sužinojo apie „Lietuvos geležinkeliuose“ vykusį pasitarimą tarp projekto koordinatorės ir rangovų pasitarimą, kuriame jau konkrečiai kalbėta apie atsilikimą nuo darbų grafiko ir apie tai, ką rangovai rengiasi daryti, kad atsilikimas būtų likviduotas.

„Kauno tiltai“ siūlo nesijaudinti

Kaip vėliau pavyko sužinoti dienraščiui LŽ, rugsėjį, praėjus 60 proc. laiko nuo to termino, kuris skirtas projekto „IXB koridoriaus Vilniaus aplinkkelio Kyviškės-Valčiūnai antrojo kelio statybos“ darbams atlikti, buvo panaudota tik 30 proc. ES struktūrinių fondų skiriamų lėšų.

Tačiau raštiškame atsakyme dienraščiui LŽ „Kauno tiltų“ techninis direktorius Vitalijus Popovas šiam faktui daug reikšmės neteikė. Esą Kyviškių-Valčiūnų antrojo kelio tiesimas yra "sudėtingas didžiulis projektas, jo darbų apimtis ir piniginė vertė didžiulė, todėl kalbėti apie jį remiantis tik skaičiais būtų neteisinga“. „Iki dabar vykdomi laikui imliausi, tačiau ne tokie brangūs (pinigine išraiška) darbai, t. y. grunto kasimas, sankasos įrengimas, inžinerinių tinklų klojimas arba jų rekonstrukcija. Netrukus baigsime kelio statinių (pralaidų, tiltų, viadukų, atraminių sienučių) įrengimo darbus ir pradėsime kelio viršutinės dalies konstrukcijos statybą, signalizacijos sistemų montavimo darbus. Reikės pirkti statybines medžiagas, pavyzdžiui, skaldą, bėgius, pabėgius ir pan. Visa tai gerokai veiks projekto lėšų panaudojimo kreivę“, - tvirtino V.Popovas.

Į klausimą, ar nebus pavėluota atlikti darbus numatytu laiku, „Kauno tiltų“ atstovo atsakymas buvo išguldytas taip: „Statybų procese nuolatos iškyla įvairių nenumatytų darbų ar problemų, kurias reikia spręsti, ir mes kartu su projektą įgyvendinančiomis šalimis jas nuolat sprendžiame. Tai yra darbo dalis. Nepaisant to, projekto darbai vyksta laikantis grafiko, todėl iš anksto nerimauti dėl terminų neverta. Mūsų, kaip generalinio projekto rangovo, tikslas yra projektą užbaigti laiku ir darbus atlikti kokybiškai. Mes to ir siekiame. Tikimės, kad niekas mūsų planų nesugriaus.

Turime ilgametę patirtį įgyvendinti didžiulės apimties statybos projektus tiek savo jėgomis, tiek į pagalbą pasitelkdami subrangovus. Tad ir šiame projekte darbų procesas tinkamai organizuotas ir valdomas. Mūsų subrangovai dirba pagal specialias sutartis, kurios juos įpareigoja darbus atlikti laiku ir, žinoma, kokybiškai.“

Ir teisina, ir abejoja

„Lietuvos geležinkeliai“ į dienraščiui LŽ rūpimus klausimus taip pat atsakė raštu. Atsakymą pasirašęs projekto koordinatorės atstovas spaudai Vidmantas Gudas buvo kiek atviresnis nei generalinis rangovas. Pasak V.Gudo, „atsiliekama daugiau nei 3 mėnesius“.

„Lietuvos geležinkelių“ nuomone, pagrindinės darbų vėlavimo priežastys yra „(...) nepakankamas generalinio rangovo partnerių ir subrangovų darbų koordinavimas, nepakankamas pasirengimas pradinėje projekto stadijoje, taip pat įtakos turėjo užsitęsusios rangovų pastangos atpiginti techniniame projekte numatytus sprendinius“.

V.Gudas teigė, kad iki spalio 1 dienos „turėjo būti visiškai baigti Kyviškių ir Valčiūnų geležinkelio stočių išplėtimo ir įvykdyti sankasos įrengimo darbai tarpstotyje „Kyviškės-Valčiūnai“, tačiau buvo baigta įrengti tik Kyviškių stotis, o Valčiūnuose darbai buvo dar tik pasiekę piką, tarpstotyje dar tiktai įrengiama sankasa“.

Kartu „Lietuvos geležinkeliai“ savo atsakyme bent iš dalies teisina savo partnerius: „Turime atkreipti dėmesį, kad, vadovaujantis Europos Komisijos vertinimu, ES remiamas „IXB koridoriaus Vilniaus aplinkkelio Kyviškės-Valčiūnai antrojo kelio statybos“ yra pirmasis AB „Lietuvos geležinkelių“ įgyvendinamas didelės vertės projektas. Jo metu ne tik tiesiamas Kyviškių-Valčiūnų geležinkelio atkarpos antrasis kelias, bet ir gerinama infrastruktūra – jau atlikti ar dar bus atlikti Kyviškių ir Valčiūnų geležinkelio stočių išplėtimo, tarpstočių Kyviškės-Valčiūnai ir Valčiūnai-Vaidotai rekonstravimo, elektros tiekimo sistemos modernizavimo, telekomunikacijų sistemų rekonstravimo, signalizacijos sistemos modernizavimo, dešimties pervažų rekonstravimo pritaikant dvikeliam ruožui, aplinkosauginių priemonių įrengimo darbai. Pradėti darbai yra itin didelio masto, įgyvendinamas projektas yra kompleksiškas ir sudėtingas tiek apimtimi, tiek darbų atlikimo vykdymo technologija, konkursą laimėjusiems rangovams bei subrangovams tokios milžiniškos apimties darbai irgi yra vieni pirmųjų, todėl kartais galbūt trūksta patirties kompleksiškai ir nustatytu laiku įgyvendinti užsibrėžtus tikslus.“

Vis dėlto „Lietuvos geležinkelių“ atsakymuose praslydo nerimo gaidelė, galinti versti suabejoti, ar koordinatorė yra visiškai tikra, kad projekto partneriai darbus atliks laiku: „Šiuo metu generalinė rangovė sutelkė didelius resursus, bet jie yra nepakankami. Rangos darbų vykdymą laiku itin lemia tinkamas, visų partnerių suderintas darbas. Vėluojant vienam atsiranda vadinamasis „grandinės efektas“, kai sutrinka ir kitų rangovų bei subrangovų darbai bei planai. Todėl generaliniam rangovui būtina kreipti daug dėmesio į darbų organizavimo pagerinimą, subrangovų kontrolę, efektyvesnį esamos technikos panaudojimą bei papildomų resursų įtraukimą darbams vykdyti.“

Prarastume milijonus

LŽ žiniomis, likus metams iki termino, kai privalo būti baigti Kyviškių-Valčiūnų aplinkkelio antrojo kelio statybų darbai, pradėta nerimauti ne veltui. Neatlikus darbų laiku gali finansiškai nukentėti ir darbų koordinatorė „Lietuvos geležinkeliai“, ir šalies biudžetas apskritai. Pagal trišalę ES paramos sutartį, kurią prieš dvejus metus pasirašė „Lietuvos geležinkeliai“, Transporto investicijų direkcija ir Susisiekimo ministerija, pavėlavus įvykdyti projektą gali būti sumažinta europinė parama. Tai gali būti padaryta dviem būdais – arba apkarpant ją suma, lygia neatliktų darbų vertei, arba atriekiant tam tikrą procentą – 5 proc., 10 proc. ar daugiau – nuo bendros paramos vertės. Bet kokiu atveju sumos gali būti skaičiuojamos dešimtimis milijonų litų.

Tiesa, vėliau „Lietuvos geležinkeliai“ galėtų reikalauti atlyginti patirtą žalą iš generalinio rangovo. Bet tai reikštų ilgus teismo procesus, kurių rezultatas yra sunkiai prognozuojamas žinant, kokioms galingoms finansinėms grupėms atstovauja kai kurie rangovai.

FAKTAI

ES remiamą projektą „IXB koridoriaus Vilniaus aplinkkelio Kyviškės-Valčiūnai antrojo kelio statybos“ nesusipratimai lydi nuo pat projekto įgyvendinimo pradžios. 2011 metų kovo mėnesį paskelbtas viešas jo konkursas buvo atsidūręs net prie žlugimo ribos, nes jame dalyvaujantys rangovai siūlė akivaizdžiai išpūstas darbų atlikimo kainas. Nors anuomet nurodyta projekto vertė buvo 226 mln. litų be PVM, konkursą laimėjusi Prancūzijos bendrovė „Eurovia CS“ buvo pasiūliusi net 28,5 mln. litų, „Kauno tiltų“ suburtas konsorciumas – 40 mln. litų didesnę kainą.

Prieš dvejus su puse metų, gindama viešąjį interesą, bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“ net pagrasino, kad projektas apskritai bus nutrauktas, jeigu potencialūs rangovai nepakoreguos kainų. Tai atliko tiktai „Kauno tiltų“ suburtas konsorciumas, kuris savo darbus atpigino maždaug 36 mln. litų.

Antrasis geležinkelio atkarpos Kyviškiai-Valčiūnai kelias gyvybiškai svarbus Vilniaus miestui – dvikeliu bus nukreipiami visi kroviniai, šiuo metu vežami tiesiog per sostinės širdį.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"