TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Burtininkai siūlo važiuoti kone vandeniu

2013 11 25 6:00
Vandenilio priedais susidomėjęs VGTU dėstytojas A.Rimkus pats sukonstravo ir išbandė "stebuklingąjį" generatorių. Romo Jurgaičio (LŽ) nuotraukos

Alchemikai viduramžiais svajojo atrasti panacėją – vaistą nuo visų ligų. Na, o automobilininkai nesupyktų, jei kas sukurtų vandeniu ar dar geriau - oru varomą automobilio variklį. Pasirodo, tokių "stebuklų" pasitaiko, ir tie, kas jais patiki, nemažai susimoka.

Dar sovietmečiu išradingi tautiečiai sumąstydavo, kaip šalia žigulių ar moskvičiaus variklio įrengti vandens bakelį. Iš jo per ploną adatą vanduo kapsėdavo į karbiuratorių ir taip šiek tiek sumažindavo temperatūrą degimo kameroje bei neva – degalų sąnaudas.

Žada fantastišką ekonomiją

Sovietmečio technologijoms persikėlus į naują amžių, atsirado panašiu principu veikiančių vadinamųjų vandenilio generatorių, kurie, kaip skelbia jų kūrėjai ir pardavėjai, gali degalų sąnaudas sumažinti nuo 20 iki 80 procentų. Kad aiškiai atpasakočiau šį žadamą stebuklą, pacituosiu vienos tokius vandenilio generatorius Lietuvoje parduodančios ir automobiliuose įrengiančios įmonės informaciją: „Hibridinė benzino-vandens (arba dyzelino-vandens) technologija išnaudoja tai, kas praktikoje taikoma jau 100 metų, tai – elektrolizė. Automobilyje įrengiamas bakelis vandeniui, į kurį beriamos specialios elektrolizę skatinančios granulės. Šį skystį veikiant nuo generatoriaus pajungiama srove, vyksta elektrolizė – molekulės atsiskiria, vanduo virsta dujomis (HHO), kurias sudaro nebesukibusių deguonies ir vandenilio molekulių mišinys, dar vadinamas Brauno dujomis. Būtent šios dujos yra maišomos su oru, kuris varikliui tiekiamas per oro filtrą. Benzino ir Brauno dujų mišinys variklyje išskiria daugiau energijos negu degant vien benzinui ar dyzelinui. Kadangi dar tiekiamas ir elektrolizės procese gautas deguonis, degalai dega greičiau ir švariau, į aplinką išmetama mažiau teršalų. Tokiu būdu vandenilio generatorius ne tik taupo degalus ir pinigus, bet ir tausoja aplinką. Per metus sutaupysite šimtus ir net tūkstančius litų, didelę dalį degalų pakeisdami paprasčiausiu vandeniu. Tokia galimybė – nebe fantastika, o realybė. Tai, ką dabar skaitote, jums gali būti vienas svarbiausių dalykų šį dešimtmetį…“ Tokius stebuklus žada vieni vandenilio generatorių pardavėjų.

Įtaiso už 4 tūkst. litų

Pirmieji skelbimai, siūlantys maną iš dangaus, kainuojančią nuo kelių šimtų iki 4-5 tūkst. litų, Lietuvoje pasirodė bene prieš penkerius metus. Vandenilio generatoriais susidomėjo ne tik degalų sąnaudas siekiantys sumažinti vairuotojai, bet ir Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) mokslininkai, tačiau apie juos - šiek tiek vėliau.

Pirmiausia susisiekėme su vieno Kaune įsikūrusio serviso atstovu Aidu Povilaičiu ir pasiteiravome, kiek kainuotų įdiegti tokią sistemą į 2003 metais pagamintą „Kia Sportage“ visureigį ir kaip tai galėtų paveikti dviejų litrų darbinio tūrio benzininio variklio degalų sąnaudas. „HHO generatorius atsisiunčiu iš Ukrainos bendrovės „Eco Tuning“, o įtaisyti galiu pats. Sunku atsakyti, kiek konkrečiai sumažėtų jūsų automobilio degalų sąnaudos, nes tai priklauso nuo variklio, jo techninės būklės, kitų faktorių. Gali sumažėti 25 proc., gali ir 45 procentais. Įdėtume į automobilį, tada naudodamiesi stendu pažiūrėtume. Už darbą prašyčiau 500-600 litų, o sistema, priklausomai nuo automobilio, kainuoja 2-3 tūkst. litų. Manau, jūsų atveju bendra suma siektų iki 4 tūkst. litų“, - suskaičiavo vandenilio generatorių montuotojas.

Pašnekovo teigimu, tyrimų gali būtų visokių - tiek įrodančių, tiek neigiančių tokių vandenilio generatorių efektyvumą, bet juos įrengiančios firmos esą veikia įvairiuose Lietuvos miestuose. Jei tai būtų neefektyvu, ilgai neišsilaikytų.

Dyzelino sąnaudos net padidėjo

Generatoriaus bandymai pardavėjų pranašysčių nepatvirtino.

Vandenilio generatoriaus bandymų stendą radome VGTU Automobilių transporto katedros patalpose. HHO generatoriaus sistemą, analogišką siūlomoms pardavėjų, kartu su studentais sukūrė dėstytojas Alfredas Rimkus. Vandenilio priedų panaudojimu automobilių varikliuose susidomėjęs mokslininkas ne tik sukonstravo tokį generatorių ir ištyrė jo veikimo efektyvumą, bet ir mokslų daktaro disertaciją šia tema jau baigia parengti.

„Degalai, ypač liesesni jų mišiniai, įpurškus Brauno dujų išties sudega švariau, tad į aplinką išsiskiria mažiau kenksmingų medžiagų. Taigi tokį generatorių galėtume laikyti papildomu katalizatoriumi. Tačiau susigundžiusieji šiomis sistemomis perka jas dažniausiai ne dėl ekologijos, o todėl, kad jų pardavėjai žada daug mažesnes degalų sąnaudas ir kartais net didesnę variklio galią. Bet nei vieno, nei kito efekto nėra“, - pabrėžė A.Rimkus.

Vandenilio generatorių veikimo principus nuodugniai išstudijavęs mokslininkas nustatė, kad šiek tiek, iki 5 proc., degalų sąnaudas kai kuriais atvejais būtų galima sumažinti važinėjant nebent mašina, turinčia benzininį variklį. Tačiau įtaisius vandenilio generatorių į dyzelinu varomą automobilį, degalų sąnaudos net truputį (iki tų pačių 5 proc.) padidėja.

„Jei kalbame apie degalų sunaudojimą, realiai viskas sukasi aplink nulį. Brauno dujos išties šiek tiek pagerina degimo procesą, bet tą sutaupytą energiją suvartoja papildomai apkraunamas generatorius. Dyzelinių variklių atveju, kaip matome, atsiranda net neigiamas efektas – degalai per anksti užsidega, o tai kenkia degimo procesui. Galbūt važinėjant senesnėmis mašinomis, kurių variklio konstrukcija nėra maksimaliai efektyvi, būtų įmanoma išgauti keliais procentais geresnį efektą, tačiau į naujesnius automobilius, turinčius puikiai veikiančius vidaus degimo variklius, montuoti tokį vandenilio generatorių būtų visiškai neracionalu“, - patikino A.Rimkus.

Jei tokie variklio patobulinimai būtų efektyvūs, kaip skelbia jų kūrėjai ir pardavėjai, anot VGTU dėstytojo, automobilių gamintojai jau seniai būtų atkreipę į tai dėmesį. Tačiau menkai kuo grįsti teiginiai apie HHO generatorių ekonomiją šiuo atveju galėtų pretenduoti į mistikos, o greičiausiai - į pasipelnymo šaltinio ieškančių verteivų kategoriją.

Gamintojo pavadinimą užmiršo

Domėdamiesi šia tema populiarioje interneto skelbimų svetainėje radome dar vieną intriguojantį siūlymą - tik dyzeliniams varikliams tinkamą HHO generatorių. Susisiekti su pardavėju viliojo ne tik žadamos iki 30 proc. mažesnės degalų sąnaudos, bet ir nedidelė, palyginti su kitais, įrenginio kaina – 300 litų.

„Aš tik parduodu, o montuos mano pažįstamas dujininkas. Jis tinka vien dyzeliniams varikliams. Jeigu dėsi į benzininį, baigsis blogai, nes nuo uždegimo žvakių kibirkšties su tokiu mišiniu gali išlėkti į orą... Bus bum - ir variklio dangčio nebėra, - nusijuokė įmonės „HHO Vandega“ atstovu prisistatęs panevėžietis Darius ir patikino: - Sistema paprasta - į vandens bakelį beriami milteliai, kurie padeda gaminti vandenilį. Įberi miltelių ir 4 tūkst. kilometrų gali važiuoti. Pas mus dar nedaug vairuotojų diegia, o Amerikoje, kur visi su 5-8 litrų varikliais važinėja, pilna taip taupančiųjų."

Paklaustas, kokios bendrovės pagamintus generatorius parduoda, Darius negalėjo atsakyti. Kiek pamena, atrodo, amerikiečių gaminti, bet perka juos internetu, per „eBay“, tad užmiršo, kas ir kaip. Matyt, iš tos pačios „eBay“ svetainės paimtas ir skelbime naudojamas negrabiai išverstas tekstas: „Jis veikia labai paprastai ir labai nebrangiai su chemine reakcija, naudojant tik aliuminį ir vandenį! Vandenilį iš atliekų, pavyzdžiui, folijos arba sodos ir alaus skardinių! Kiekvienas aliuminio gramas gali reaguoti į 1,2 litro vandenilio standartinės atmosferos slėgio!“

Belieka ištarti: “Ačiū, nereikia“.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"