TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Būsimiems vairuotojams – laisvė rinktis mokytoją

2014 06 18 6:00
Išmokti vairuoti sėkmingai galima ir padedant šeimos nariui. Oresto Gurevičiaus (LŽ) nuotrauka

Nuo liepos 1 dienos būsimi motociklų ir lengvųjų automobilių vairuotojai teorijos egzaminą galės laikyti jam pasiruošę savarankiškai, neturėdami vidurinio išsilavinimo, nebaigę teorijos mokymo kurso vairavimo mokykloje. Siekiantieji įgyti teisę vairuoti B kategorijos transporto priemones, išlaikę teorijos egzaminą „Regitroje“, praktinio vairavimo galės mokytis ir su šeimos nariu.

Už vairuotojų mokymo tvarką ir vairavimo mokyklų priežiūrą atsakingos Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) atstovai LŽ teigė tikintys, kad pakeitimai leis būsimiems vairuotojams įgyti daugiau praktinio vairavimo įgūdžių, kol jie taps savarankiškais eismo dalyviais. Tačiau kol kas galimybe mokytis su šeimos nariu pasinaudojusiems asmenims išlieka reikalavimas baigti privalomą praktinio vairavimo kursą vairavimo mokykloje.

Baimės nepagrįstos

„Prižiūrint reikiamą vairavimo stažą turinčiam šeimos nariui, būsimiems vairuotojams patirties už vairo leidžiama įgyti daugumoje Europos Sąjungos (ES) valstybių. Kitas mūsų žingsnis būtų suteikti galimybę B kategorijos praktikos egzaminui „Regitroje“ pasiruošti tik su šeimos nariu. Nenorime elgtis skubotai, todėl vairavimo mokymosi tvarką liberalizuojame palengva. Labai svarbus ir visuomenės požiūris. Stebėsime, kaip visuomenė, taip pat ir vairavimo instruktoriai bei mokyklos vertins nuo liepos įsigaliosiančius pakeitimus“, - pažymėjo VKTI Saugaus eismo skyriaus vedėjas Viktoras Lapinas.

Labiausiai tokiems ketinimams priešinasi vairavimo mokyklos. Tačiau, pašnekovo nuomone, jų baimė, kad leidus pasiruošti „Regitros“ egzaminui tik su šeimos nariu smarkiai sumenks mokinių srautas, yra nepagrįsta. Vairavimo mokyklos tikina, kad leidus mokytis be profesionalaus instruktoriaus taip pat suprastėtų eismo saugumas keliuose, padaugėtų eismo įvykių.

„Kiekvienas tėvas savo vaikui stengiasi perduoti visas žinias, nes jaučia atsakomybę ir nori, kad vaikas išmoktų vairuoti kuo geriau. Visi puikiai žinome, kad vairavimo mokyklos pačios ne visada perduoda geriausią patirtį. Nemažai tokių įstaigų, kurių pamokas galima neperdedant vadinti pseudomokslu. Žinoma, daug ir rimtų specialistų, jiems baimintis, kad neteks klientų, yra visiškai neracionalu. Kaip rodo kitų ES šalių patirtis, net ir leidus pasiruošti vairavimo egzaminui su šeimos nariu, dauguma būsimųjų vairuotojų vis tiek kartu renkasi pamokas su profesionaliu vairavimo instruktoriumi. Dažnai tėvai apskritai neturi laiko užsiimti šiuo atsakingu darbu, taip pat ne kiekvienas tam ryžtasi, juk reikia turėti daug kantrybės“, - aiškino V. Lapinas.

Pedalų įtaisyti nereikės

Pasak VKTI atstovo, tikslios statistikos, kiek būsimųjų vairuotojų, baigę vairavimo pamokas mokykloje, savo įgūdžius tobulindavo su šeimos nariais, iki šiol nėra. Tačiau eismo įvykių, į kuriuos patektų tokie šeimyniniai duetai, daugiau nei įprastai taip pat neužfiksuota.

LŽ anksčiau kalbintas Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacijos prezidentas Darius Lesickas pabrėžė būtinybę kiekvieną lengvąjį automobilį, kuriuo mokoma vairuoti, tinkamai parengti. Jo teigimu, labai svarbu patikrinti ir šeimos narius ketinančių mokyti vairuotojų pasirengimą bei žinias.

„Jei priimtume vairavimo mokyklų siūlymą, jog transporto priemonė, kuria mokoma vairuoti, privalėtų turėti papildomus pedalus, veidrodėlius, nužudytume šią idėją apskritai. Koks sveiko proto žmogus ims savo mašiną gręžioti ir papildomus pedalus prisukinėti? Kad būtų galima patikrinti ketinančiųjų mokyti pasirengimą, sutiktume. Tačiau egzaminas tam tikrai nereikalingas. Galbūt galėtume taikyti panašią praktiką kaip Švedijoje, kai prieš pradėdami mokslus būsimasis vairuotojas ir jo mokytojas ateina į egzaminavimo įstaigą ir su profesionaliu instruktoriumi aptaria gaires, kuriomis vadovaujantis būtų lengviau išmokti taisyklingai vairuoti. Taip būtų lengviau tinkamai pasiruošti praktikos egzaminui, o kartu ir savarankiškam vairavimui“, - sutiko V. Lapinas.

Viktoro Lapino manymu, leidus laisvai rinktis, kaip mokytis vairuoti, avarijų keliuose nepadaugės. / Alinos Ožič (LŽ) nuotrauka

VKTI atstovas pažymėjo, kad inspekcija dėl tolesnių vairavimo mokymo tvarkos pakeitimų pirmiausia kviečia diskutuoti visas tuo suinteresuotas šalis. Koks galutinis modelis bus pasirinktas, kol kas nėra visiškai aišku. Veikiausiai privalomų 30 akademinių valandų praktinio vairavimo kurso su profesionaliu instruktoriumi bus atsisakyta. Tiesa, pasak V. Lapino, tikėtina, kad tiems, kurie nuspręs mokytis su šeimos nariu, teks bent kelias valandas su vairavimo instruktoriumi pasikonsultuoti.

Kuo daugiau patirties

Teigiamai naujuosius pakeitimus vertina ir už liberalią mokymosi vairuoti tvarką Lietuvoje taip pat pasisako vairuotojus egzaminuojanti VĮ „Regitra“. Pasak „Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojo Sauliaus Šumino, galiojęs vidurinio išsilavinimo reikalavimas norintiesiems pasiruošti teorijos egzaminui savarankiškai buvo nelogiškas, nes didelė dalis siekiančiųjų įgyti teisę vairuoti B kategorijos transporto priemonę yra būtent baigiamųjų klasių moksleiviai. Įgyvendinami praktinio vairavimo mokymo pakeitimai, S. Šumino manymu, paskatins vairavimo mokyklas dirbti profesionaliau.

„Leidus žmonėms laisvai rinktis mokymosi būdą, vairavimo mokykloms beliks konkuruoti tik savo paslaugų kokybe. Prievartiniai reikalavimai mokytis tik vairavimo mokykloje yra nereikalingi, o teiginiai, kad tik profesionalus instruktorius gali išmokyti tinkamai vairuoti, yra niekuo nepagrindžiami. ES šalyse atliktos studijos atskleidžia vieną svarbiausią faktą: kuo daugiau praktinės patirties įgyja būsimasis vairuotojas, tuo mažesnė rizika, kad vos gavęs pažymėjimą jis kelyje sukels bėdų sau ir kitiems. Ir visai nesvarbu, ar tą patirtį jis įgijo su šeimos nariu, ar su profesionaliu instruktoriumi“, - neabejojo S. Šuminas.

Pašnekovo teigimu, tam tikri nauji reikalavimai, tokie kaip profesionalaus instruktoriaus išklausymas, jo pamokos ketinantiems mokyti šeimos narį vairuotojams, yra galimi, tačiau svarbiausia, kad jie neatbaidytų būsimųjų vairuotojų ir jų šeimos mokytojų.

Draudimas nebrangs

VKTI ir „Regitros“ atstovai pažymėjo, kad ketinantieji mokyti šeimos narius turėtų pasirūpinti ir reikalingu transporto priemonės vairuotojo civilinės atsakomybės draudimu. Draudikai naująją tvarką kol kas vertina atsargiai ir šiuo metu neketina branginti draudimo vairuotojams, nusprendusiems mokyti šeimos narius.

„Kaip ir iki šiol, tie mūsų klientai, kurie ketina savo automobiliu mokyti artimus giminaičius, vaikus vairuoti arba ketina duoti automobilį vairuoti jauniems, neseniai vairuotojo pažymėjimą gavusiems asmenims, sudarydami draudimo sutartį turi nurodyti, kad jų automobilį vairuos neturintys 2 metų stažo arba jaunesni nei 25 metų vairuotojai. Tai reiškia, kad sudarant draudimo sutartį reikia pasirinkti transporto priemonės valdytojų grupę „vairuos visi“. Nuo liepos 1 dienos įsigaliojant atnaujintai mokymo vairuoti tvarkai, kol kas jokių kainodaros pakeitimų nenumatome, tiesiog stebėsime situaciją. Jei matysime, kad labai padidėja rizika, tik tada svarstysime, ar reikia keisti kainodarą“, - aiškino „Lietuvos draudimo“ Gyventojų turto draudimo vadovas Andrius Gimbickas.

Bendrovės „ERGO Insurance“ Lietuvos filialo Transporto priemonių draudimo skyriaus vadovas Rimvydas Pocius atkreipė dėmesį į tai, jog mokymo vairuoti rizika yra didesnė nei įprasta. „Prieš pradedant vairavimo mokymus šeimos nariams patariame dar kartą perskaityti draudimo sutartyje numatytas sąlygas ir, jei reikia, jas pakeisti. Gali pasitaikyti tokių situacijų, kad į esamas draudimo sutartis neįtraukėte rizikos – mokymas vairuoti. Tokiu atveju, įvykus eismo įvykiui, įstatymas numato iki 50 proc. dydžio regreso teisę į žalą padariusį asmenį“, - sakė R.Pocius.

Pasirenkant valdytojų grupę „vairuos visi“, draudimo kaina, priklausomai nuo daugybės kitų faktorių, taip pat ir kliento drausmingumo, gali būti didesnė nuo 30 proc. iki dviejų kartų.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"