TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Būti atsakingu vairuotoju - garbės reikalas

2013 09 25 6:00
Automobilių atliekoms rūšiuoti skirtos talpyklos primena paprastas statines. LŽ archyvo nuotraukos

Atliekos – visame pasaulyje opi problema. Įvairios šalys jas tvarko skirtingai: vienos - kruopščiai ir atsakingai, kitos - nerūpestingai ir pavojingai. Kokį kelią turėtų pasirinkti Lietuva?

Kai kuriose trečiojo pasaulio šalyse (Indijoje, Somalyje, Senegale ir kitur) vidutinė žmonių gyvenimo trukmė - tik 30-40 metų. Jų trumpą amžių lemia ir tai, kad yra netvarkoma aplinka, gyvenama tarp šiukšlių, taip pat ir pavojingų sveikatai bei gyvybei. Tuo metu išsivysčiusiose valstybėse, ypač Skandinavijoje ir Vokietijoje, atliekų tvarkymo įpročius kiekvienas žmogus gauna su motinos pienu, todėl čia norint rasti besimėtančių šiukšlių, net popieriaus skiautę, tektų įdėti nemažai pastangų.

Pasižvalgius po Lietuvos miškus ir pamiškes, paežeres ir paupius, išvydus ten besivoliojančias automobilių padangas ar akumuliatorius, tampa aišku - kol kas einame trečiojo pasaulio šalių keliu. Siekdamas nutraukti didėjantį gyventojų abejingumą aplinkai, Seimas jau per šią rudens sesiją planuoja dešimteriopai sugriežtinti baudas už gamtos teršimą.

Tačiau, kaip sako projekto „Esu atsakingas vairuotojas“ organizatorės, Kauno atliekų tvarkymo bendrovės „Žalvaris“ viešųjų ryšių vadovė Vita Balaikienė, vargu ar pakaks administracinių priemonių netvarkingiems piliečiams suvaldyti. Tikslui pasiekti būtina ir šviesti visuomenę, skatinti žmones elgtis atsakingai.

Automobilių atliekos – ypač pavojingos

- Šviečiamasis projektas „Esu atsakingas vairuotojas“, kurio organizatoriai yra bendrovė „Žalvaris“ ir jos partneris dienraštis „Lietuvos žinios“, pirmiausia skirtas vairuotojams. Ar kitomis, ne automobilių atliekomis, gamta nėra teršiama? - klausėme V.Balaikienės.

- Žinoma, teršiama. Galbūt buitinių šiukšlių kartais išmetama į aplinką net daugiau negu automobilių atliekų. Tačiau atskirą projektą transporto priemonių naudotojams sugalvojome dėl to, kad mašinų atliekos, palyginti su kitomis, pridaro gerokai daugiau žalos.

- Specialiai projektui sukurtame interneto tinklalapyje Esuatsakingas.lt, matomiausioje vietoje, cituojama prancūzų rašytojo Jeano Baptiste'o Moliere'o sentencija: „Mes esame atsakingi ne tik už tai, ką darome, bet ir už tai, ko nedarome.“ Kodėl pasirinkta būtent ši mintis?

- Ji puikiai atskleidžia mūsų šviečiamojo projekto „Esu atsakingas vairuotojas“ esmę. Moliere'o žodžiai aiškūs: mes, visi pasaulio piliečiai, turime elgtis atsakingai ir numatyti savo veiksmų pasekmes. Žinoma, kai kūrė prancūzų klasikas, nebuvo nei automobilių, nei vairuotojų, tačiau jo genialios mintys tinka visiems laikams.

V.Balaikiene: "Aplinką atliekomis teršiantis neatsakingas autoservisas savo bendrininku padaro ir jame apsilankiusį vairuotoją."

Siūlo rinktis atsakingus servisus

- Projektas „Esu atsakingas vairuotojas“ pirmiausia skatins neteršti aplinkos automobilių atliekomis, kurių dauguma yra pavojingos. Jų sudedamosios dalys gali patekti į dirvožemį ar vandenį, kenkti gamtai, žmonių sveikatai ir t. t. Kaip patys vairuotojai galėtų prisidėti prie šio projekto?

- Atsakingų vairuotojų prašysime atkreipti dėmesį, ar autoservisai, kuriuose taisomos jų mašinos, irgi yra atsakingi. Kitaip tariant, ar jie tinkamai, laikydamiesi visų aplinkosaugos reikalavimų, tvarko automobilių atliekas, likusias po remonto.

- Tačiau kaip atskirti atsakingą servisą nuo to, kuris nerūšiuoja ir netvarko susikaupusių atliekų?

- Atsakingi servisai turi kelias atliekų talpyklas, skirtas rūšiuoti jas atskirai. Į vienas kraunami akumuliatoriai, į kitas – amortizatoriai, į trečias – įvairūs seni filtrai, į ketvirtas pilama panaudota alyva ir t.t. Atliekų talpyklos privalo stovėti ten, kur jas būtų lengva pasiekti automobilių meistrams, kitaip tariant, darbo patalpose. Paprastai tai būna didelio tūrio, kartais net iki 200 litrų, statinės, pažymėtos specialiais lipdukais. Todėl vairuotojai turėtų be didelio vargo jas pastebėti. Jei autoservise tokių talpyklų nematyti, tada atsakingam žmogui derėtų susimąstyti, ar nereikėtų rinktis kitų remonto dirbtuvių? Nes aplinką atliekomis teršiantis autoservisas savo bendrininku padaro ir neatsakingą vairuotoją. Taigi kiekvienas turėtų savęs paklausti: ar tikrai norėčiau su juo bendrininkauti?

- Atsakingų autoservisų sąrašą vairuotojai galėtų rasti ir tinklalapyje Esuatsakingas.lt...

- Taip. Bet tai veikiau ne sąrašas, o žemėlapis. Šiuo metu jame pažymėta 210 atsakingai veikiančių, tinkamai atliekas tvarkančių autoservisų. Sakyčiau, pasirinkimas yra didelis, tokie servisai išsibarstę po visą Lietuvą.

- Ar gali į šį žemėlapį patekti ir kiti autoservisai?

- Tai vienas projekto „Esu atsakingas vairuotojas“ tikslų. Projekte gali dalyvauti visi be išimties autoservisai, įskaitant ir vadinamuosius garažinius. Aišku, jeigu jie tinkamai tvarko atliekas, taip pat jei jiems priimtinos šio projekto nuostatos ir vertybės. Kiekvienas autoservisas, panorėjęs dalyvauti projekte, interneto tinklalapyje Esuatsakingas.lt gali rasti „Žalvario“ kontaktus ir susisiekti su mūsų darbuotojais. Jie atvyks, atliks draugišką auditą, aprūpins reikalingomis rūšiavimo talpyklomis ir pakvies prisidėti prie projekto.

Didžiausias dėmesys – jaunimo ugdymui

- Vis dėlto svarbiausias projekto tikslas - ugdyti atsakingus vairuotojus. Kaip tai žada įgyvendinti?

- Įgyvendinant projektą ypač daug dėmesio bus skiriama bendravimui su studentais, būsimais servisų meistrais. Juos „Žalvario“ specialistai švies, mokys. Ugdyti jaunąją kartą - esamus ir būsimus vairuotojus - vienas pagrindinių šio projekto tikslų, nes ateityje būtent nuo jų priklausys, ar atliekos ir toliau bus vežamos ir išmetamos, kur papuola, ar tvarkomos tinkamai. Stengsimės atsakingas nuostatas diegti ir kitiems vairuotojams, kurie kol kas nėra įsisąmoninę, kad net į pavojingų atliekų sąrašą neįtrauktos padangos nepataisomai žaloja gamtą. Juk jos pagamintos iš gumos, kuri nesuyra, užstoja šviesą miško paklotui ir tas galiausiai sunyksta. Ką jau kalbėti apie panaudotą alyvą ir kitas pavojingas automobilių atliekas, kurios yra kenksmingos gamtai, žaloja ir žmonių sveikatą.

- Kaip projektas bus atspindimas viešojoje erdvėje?

- Šviečiamieji straipsniai ir kita medžiaga bus spausdinami dienraštyje „Lietuvos žinios“ ir portale lzinios.lt, laidos transliuojamos per radiją ir televiziją. Šiuo metu atliekame apklausą - norime sužinoti, koks yra mūsų žmonių ekologinis išprusimas, kaip vairuotojai linkę atsikratyti automobilių atliekų. Kita vertus, ir be apklausos žinome, jog šalies gyventojams nelabai rūpi atliekų tvarkymas. Mažai ką jaudina, kad atliekas galima perdirbti, o jas perdirbant ir panaudojant antrą kartą tausojami sparčiai senkantys žemės gelmių ištekliai. Deja, Lietuvos žmonės nelabai supranta, koks yra skirtumas tarp išmesto paprasto popieriaus lapo ir alyvoje išmirkusio popieriaus, nors šios atliekos visai netapačios.

Kiekvienam projekto etapui artėjant į pabaigą planuojame surengti spaudos konferenciją ir apžvelgti jo rezultatus. Į konferencijas kviesime projekte dalyvaujančių pačių atsakingiausių autoservisų, atliekų tvarkytojų atstovus, žurnalistus. Visi drauge aptarsime, ką daryti, kad atliekos būtų tvarkomos tinkamai. Kalbėsime apie tai, su kokiais nepatogumais ir problemomis susiduria autoservisai, pateiksime skaičius, kiek ir kokių atliekų surinkome šio projekto metu ir kas iš jų buvo padaryta.

- Kiek laiko truks projektas?

- Šiais metais jis bus aktyvus rugsėjo-lapkričio mėnesiais. Kitąmet žadame toliau įgyvendinti projektą su nauja jėga.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"