TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Čiuožyklų vilkikams neįrengė

2014 02 25 6:00
LŽ archyvo nuotrauka

Trumpą šiųmetę žiemą Lietuvą sukrėtė ne viena mirtį sėjusi eismo katastrofa, į kurią pakliuvo vilkikai. Avarijoms neabejotinai įtakos turėjo prastos oro sąlygos ir slidi kelio danga. Bet profesionalius vairuotojus rengiančios įstaigos pripažįsta, kad ne visų vilkikų vairuotojų įgūdžiai yra vienodai geri, o kai kurie jų mokymus baigia nepasirengę sudėtingam darbui.

Kokybišką profesionalių vairuotojų rengimą turinčių užtikrinti keturių transporto ir logistikos sektoriaus praktinio mokymo centrų projektą Švietimo ir mokslo ministerija (ŠMM) palaimino dar 2011 metais. Vilniuje, Klaipėdoje, Šiauliuose ir Panevėžyje turi iškilti praktinio mokymo centrai, kuriuose būtų įrengti modernūs autodromai būsimų sunkvežimių bei keleivinio transporto vairuotojų įgūdžiams lavinti.

ŠMM tam numatė 66 mln. litų Europos Sąjungos lėšų. Pinigai skirti specialioms vairavimo aikštelėms įrengti bei naujesniems sunkvežimiams, logistikoje naudojamiems keltuvams ir kitoms priemonėms įsigyti. Svarbiausia modernių autodromų dalis – asfaltuotos dinaminės zonos su nuolatinio slydimo trasomis ir U formos nuokalnės su posūkiu nuokalnės pabaigoje bei drėkinama danga, kad būtų sudaryta šlapios dangos imitacija.

Trijuose miestuose projektai patikėti vykdyti darbo rinkos mokymo centrams (DRMC) , o Vilniuje aikštelės projektą kuruoja Bukiškių žemės ūkio mokykla.

Deja, nors darbai turėjo būti baigti iki šių metų sausio pabaigos, projektą įgyvendinti suspėjo tik Panevėžys, Klaipėda - tik pradeda. Vilniuje ir Šiauliuose centrų statybos darbai dar nė nepradėti.

Prie vilkiko vairo - aštuoniolikmečiai

„Laiku užbaigėme projektą, nes mažiausiai kalbėjome, o daugiausia dirbome, - šyptelėjo Panevėžio DRMC direktorius Valentinas Masilionis. – Revoliucijos šie mokymo centrai nepadarys, svarbiausia, kad galėsime sudaryti kur kas kokybiškesnes sąlygas mokiniams mokytis valdyti sunkvežimius sudėtingomis aplinkybėmis, esant slidžiai dangai. Įsigijome tris naujus „Renault“ sunkvežimius. Įrengtos slidžios dangos iš tiesų tokios – palyginti su jomis, ledas atrodo neslidus. Tad būsimi profesionalai galės išsiugdyti reikalingus įgūdžius ramioje aplinkoje, važiuodami mažu greičiu.“ Centruose ketinama rengti ne tik profesionalius vairuotojus, bet ir logistikos centrams reikalingus specialistus.

V.Masilionio teigimu, būtina atskirti du profesionalių sunkvežimių vairuotojų, vežančių krovinius C1, C1E, C, CE kategorijų transporto priemonėmis, parengimo lygius. Pirminis mokymas vyksta privačiose vairavimo mokyklose ir baigiasi egzaminu „Regitroje“.

Tačiau nuo šio rugsėjo visi sunkvežimių vairuotojai, vežantys krovinius komerciniais tikslais, privalės būti baigę ir periodinio profesinio mokymo, vadinamuosius "95 kodo" kursus. Baigti kursai galios penkerius metus, o apie jų baigimą bylos įrašas vairuotojo pažymėjime. Po penkerių metų kvalifikacijos kėlimo kursus sunkvežimių vairuotojams teks vėl pakartoti.

„Transporto bendrovės mėgsta skųstis vairuotojų parengimo kokybe. Mokyklos visada yra atviros jų pasiūlymams. Klausimas - ar patys vežėjai suinteresuoti bendradarbiauti. Susidomėjimas vairuotojo specialybe yra, turime ir jaunų vairuotojų, ir vyresniųjų. Galimybės įsidarbinti sunkvežimių vairuotojams šiuo metu yra maksimalios. Dabar sudarytos sąlygos, kad vilkiko vairuotoju gali tapti 18 su puse metų vaikinukas. CE kategoriją leidžiama įgyti nuo 21 metų. Tačiau jeigu jaunesnis žmogus baigia "95 kodo" kursus, „Regitroje“ išlaiko egzaminą, gali dirbti ir vilkiko vairuotoju. Jau turime tokių jaunų gabių mokinių. Galima įvairiai vertinti, tačiau, mano nuomone, nėra ko iš jaunų žmonių juoktis“, - pažymėjo V.Masilionis ir pridūrė, kad 21 metų neturintiems mokiniams tenka lankyti 280 valandų teorijos ir 20 valandų praktikos trunkančius „95 kodo“ kursus - dvigubai ilgesnius nei reikalaujama iš 21 metų ir vyresnių būsimųjų vairuotojų.

Teisiasi su pralaimėtoju

Ritos Stankevičiūtės (LŽ) nuotrauka

Panevėžiečiai vilkikų vairuotojus mokyti pasirengę, tačiau kituose trijuose miestuose projektai stringa. Visų trijų atsiliekančiųjų projektų vadovai beveik sutartinai tikino, kad didžiausias trukdis – viešųjų pirkimų procedūros.

Šalia Vilniaus esančioje Bukiškių žemės ūkio mokykloje planuojamo centro statybos nė nepradėtos. Iš pradžių paskelbto konkurso sąlygas, o vėliau - ir nepalankų sprendimą teismui apskundė antrojoje vietoje konkurse likusi bendrovė „Lemminkainen Lietuva“.

„Konkurso laimėtoja tapo bendrovė „Akordas 1“, pasiūliusi įrengti autodromą už mažiausią kainą – 6,7 mln. litų. Tiek ir planavome skirti šiai projekto daliai. Tuo tarpu „Lemminkainen“ savo paslaugas įvertino 11,2 mln. litų. Tokių pinigų mes net neturime. Bendrovė kreipėsi į teismą, jeigu teismas priimtų jai palankų sprendimą, tektų viską pradėti iš pradžių. Kvietėme net ir statybų ekspertus, tie patvirtino, kad konkurso nugalėtojo pasiūlyta kaina yra reali, už tiek autodromą galima įrengti“, - paaiškino projekto vadovė Snieguolė Jaruševičienė.

Bukiškėse vykdomą projektą, jos teigimu, pailgino ir Vilniaus regiono aplinkos apsaugos departamento reikalavimas atlikti poveikio aplinkai vertinimą. Kituose miestuose atlikti tokio tyrimo, jos žiniomis, centrų statytojams neprireikė. „Procedūra ilga. Tik ją atlikę, gavome finansavimą. Šiemet jau nerealu baigti projektą. Jei teismas priims dabartiniam laimėtojui palankų sprendimą, darbus galėtume tik pradėti šiemet, o užbaigti kitąmet“, - kliūtis įvertino pašnekovė.

Klaipėdoje ir Šiauliuose tuo tarpu centrų statytojams pavyko teismų išvengti, nors sunkumų dėl viešųjų pirkimų procedūrų būta. Klaipėdos profesinio mokymo ir reabilitacijos centro direktoriaus pavaduotojas vairuotojų mokymui Rolandas Kirkilis apskaičiavo, kad šiuo metu atlikta trečdalis darbų ir projektas turėtų būti baigtas rudenį.

Šiaulių darbo rinkos mokymo centro atsakingi specialistai teigė, kad autodromo įrengimo darbai prie Kuršėnų dar nepradėti, bet konkursas jau užbaigtas ir kai tik baigsis žiema, statybų darbai pajudės į priekį.

Pasijunta per drąsūs

Nepaisant optimistiškų teiginių, kad profesionalių vairuotojų rengimo kokybė, atsiradus transporto sektoriaus praktinio mokymo centrams, Lietuvoje taps geresnė, o keliuose rečiau matysime dvi eismo juostas užėmusių vilkikų, šios vizijos nauda tiki ne visi.

„Tiesiog vyksta žaidimas su pinigais. Daugelis valstybių, pavyzdžiui, Skandinavijos šalys, buvo įsirengusios tas slidžias dangas mokymui, bet vėliau atsisakė, nes sulaukė priešingo efekto. Tie vairuotojai, kurie išmoksta sunkvežimiu slidinėti, keliuose jaučiasi per drąsiai. Vilkiko su puspriekabe slydimas iš esmės bet kuriuo atveju baigiasi avarija. Mūsų požiūriu, specialių aikštelių su slidžiomis dangomis įrengimas nėra ta išeitis, kuri turėtų užtikrinti geresnę vairuotojų parengimo kokybę“, - pabrėžė Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacijos (LVMA) prezidentas Darius Lesickas.

Anot jo, tokių aikštelių įrengimas neprivalomas ir pagal europino „95 kodo“ mokymų reikalavimus – mokyti vairuotojus vairavimo subtilybių ant slidžios dangos natūraliomis sąlygomis neva galima žiemą.

„Blogiau, žinoma, nebus. Tačiau klausimas - kiek toks mokymas reikalingas ir kodėl tai turi būti privaloma. Geriau užsiimtų ekonomiško vairavimo mokymais. To išmokius vairuotojus, kaip rodo tyrimai, galima sutaupyti iki 2,5 litro degalų šimtui kilometrų, o tai vežėjų bendrovėms būtų fantastiški pinigai. Ekonomiško vairavimo neatsiejama dalimi tampa ir saugaus vairavimo įgūdžiai. Nė geriausi mokymai nepadės, jei bus toks mąstymas: aš didžiausias, tai man viskas galima – traukitės iš kelio. Avarijos dažniausiai kyla, kai vairuotojas kelyje pradeda demonstruoti savo egoizmą ir emocijas, praleidžia galimybę pabūti atsargesniam“, - kalbėjo LVMA vadovas.

Būtinybę kokybiškiau rengti profesionalius vairuotojus pažymi ir Susisiekimo ministerija. „Vairavimo įgūdžių tobulinimas siekiant saugaus eismo automobilių keliais situacijos gerinimo yra visų mūsų bendras reikalas. Neabejoju, kad mokymo bazių, reikalingų profesionaliems vairuotojams ruošti, plėtra yra labai aktualus šalies ūkio sektoriui klausimas. Skatinant šiuolaikiškų vairuotojų mokymo bazių plėtrą, visiems, norintiesiems jas steigti, būtina nustatyti aiškius ir vienodus reikalavimus“, – susitikime su Lietuvos vežėjus vienijančios asociacijos „Linava“ atstovais pabrėžė ministras Rimantas Sinkevičius.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"