TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Daltonikai vairuoti gali – tik ne traukinį

2014 04 22 6:00
LŽ archyvo nuotrauka

Vairuotojų sveikatą tikrinantys medikai jau ketverius metus gali uždrausti ar apriboti galimybę vairuoti tik dėl labai svarbių sveikatos sutrikimų. Pavyzdžiui, dėl spalvinio matymo sutrikimo apribojimai vairuotojams nebėra taikomi. Bet to vis dar nežino ne tik problemų dėl regėjimo turintys vairuotojai, bet ir kai kurie gydytojai.

Laikant vairavimo egzaminą „Regitroje“, taip pat ir keičiant senus vairuotojo pažymėjimus būtina pateikti galiojančią sveikatos patikrinimo medicininę pažymą. Atsižvelgiant į amžių, vairuotojų medicininė pažyma galioja skirtingai. I grupės (A, AM ir B kategorijų) vairuotojams iki 55 metų sveikatą būtina tikrintis kartą per 10 metų, nuo 56 iki 69 metų – kartą per 5 metus. Sulaukusiems 70–79 metų – kartą per dvejus metus, o nuo 80 metų – kartą per metus.

LŽ skaitytojo istorija paskatino pasidomėti, kokių problemų vairuotojams gali iškilti būtent dėl regėjimo sutrikimų.

Diagnozė šokiravo

30-metis vyras, B kategoriją, leidžiančią vairuoti lengvąjį automobilį, įgijęs prieš dešimtmetį, šį pavasarį nusprendė išlaikyti A kategorijos egzaminą ir įsigyti motociklą. Tačiau į privačią gydymo įstaigą dėl medicininės pažymos kreipęsis vilnietis išgirdo netikėtą naujieną: jokiais regėjimo sutrikimais nesiskundęs vyras sužinojo, kad nevisiškai mato raudoną spalvą.

„Buvau labai nustebęs. Dar labiau šokiravo gydytojo pareiškimas, kad geriausiu atveju galiu įgyti A kategoriją su apribojimu vairuoti tamsiu paros metu. O juk motociklą ir noriu įsigyti ilgesnėms vasaros kelionėms, kai neretai tenka važiuoti sutemus. Tokia mediko išvada manęs netenkino. Juolab kad pats puikiai žinau, jog tikrai skiriu šviesoforo spalvas ir dieną, ir naktį. Nematau jokios logikos, kodėl man turėtų būti taikomi tokie apribojimai“, - tvirtino LŽ skaitytojas.

Šviesoforo signalus mato

Pasak medicinos žinynų, daltonizmas pasireiškia nesugebėjimu skirti kai kurių spalvų. Jis yra įvairių tipų, tačiau dažniausiai pasireiškia, kaip dalinis arba visiškas aklumas pagrindinėms raudonai bei žaliai spalvoms. Daltonizmas yra dažniausiai paveldimas. Chromosoma paprastai gaunama iš mamos su 50 proc. galimybe perduoti ją sūnui, todėl įvairios spalvinės juslės sutrikimo formos pasireiškia 8 proc. vyrų ir tik 0,5 proc. moterų.

Kad LŽ skaitytojo dvejonės gydytojo sprendimu nėra iš piršto laužtos, patvirtino VšĮ Centro poliklinikos Darbo medicinos klinikos oftalmologė Rūta Ulickienė.

„Vadovaujantis 2010 metais priimtomis ES direktyvomis, buvo suvienodinti vairuotojams keliami sveikatos reikalavimai. Dabar vienodi reikalavimai visose ES šalyse taikomi ne tik A ir B kategorijų vairuotojams, bet ir suvienodinta profesionalų sveikatos patikra. Spalvinio matymo sutrikimai nebėra lemiami, tiesiog nustačius juos rekomenduojama atlikti papildomą kontrastinio matymo tyrimą, patikrinti akių jautrumą ryškiai šviesai. Toks tyrimas leidžia geriau įvertinti regą, o jei vairuotojas trumparegis – parinkti vairuoti tinkamiausius akinius ar kontaktinius lęšius. Kartais pakanka pakoreguoti ketvirtadaliu dioptrijos, ir regėjimas prieblandoje ar tamsoje pasitaiso“, - aiškino akių gydytoja.

Šiuo metu kontrastinio matymo tyrimui reikalingą diagnostinę įrangą, R.Ulickienės teigimu, Vilniuje turi dvi, Kaune – viena poliklinika.

Ypač detali regos patikra būtina kai kurių profesijų atstovams. Spalvas privalo puikiai skirti geležinkelio mašinistai. Tuo tarpu vairuodami automobilių kelyje spalvų neskiriantys vairuotojai vis tiek mato, kurioje šviesoforo sekcijoje įjungtas signalas. Vadovaujantis gerąja ES praktika buvo nuspręsta, kad daltonizmas neužkerta kelio vairuoti ne tik automobilio ar motociklo, bet ir krovininių bei keleivinių transporto priemonių.

Informuoja policiją

Šiuo metu nebėra taikomi anksčiau galioję apribojimai ir stiprią trumparegystę turintiems A ir B kategorijų vairuotojams, jei jų silpną regėjimą tinkamai koreguoja akiniai arba kontaktiniai lešiai. Stipri trumparegystė gali sukelti rūpesčių tik profesionalams. Gydytojos teigimu, kur kas svarbiau yra nustatyti, ar vairuotojo regėjimo laukas nėra smarkiai susiaurėjęs, nes toks sutrikimas kelia tiesioginį ir labai aiškų pavojų kelyje, todėl ir teisė vairuoti dėl jo gali būti nesuteikta ar apribota.

„Į viską stengiamės žiūrėti individualiai ir žmogiškai. Dabar leidžiame A ir B kategorijos transporto priemones po adaptacinio periodo vairuoti net ir tiems žmonėms, kuriems dėl smegenų auglio dvejinasi akyse. Jei nustatoma, kad pacientas prie tokio sutrikimo per tam tikrą laiką prisitaikė, jis vairuoti gali“, - sakė R.Ulickienė.

Medikė patarė atkreipti dėmesį į tai, kad jeigu tikrinant nustatoma, jog vairuotojas turi teisę vairuoti ribojančių sveikatos sutrikimų, apie tai gydymo įstaiga per penkias dienas privalo informuoti policiją.

„Pasitaiko tokių gudruolių, kurie bando apgauti gydytoją, o pričiupti apsisuka ir išeina. Tokiu atveju nors medicininė patikra nebaigta, informuojame policiją apie teisės vairuoti apribojimą. Ne paslaptis, kad yra medicinos įstaigų, kurios į vairuotojų sveikatos patikrą žiūri formaliai, tiesiog parašą padeda. Tačiau vairuotojai neturėtų tikėtis, kad galės nukeliavę į kitą įstaigą lengvai susitvarkyti, kaip jiems tinka“, - pabrėžė oftalmologė.

Dar viena rizikos grupė – dėl senatvės adekvatų požiūrį į savo ir kitų saugumą praradę asmenys. Dalis jų, nepaisydami žymos vairuotojo pažymėjime apie reikalingą regėjimo korekcijos priemonę, akinių neužsideda – tikina, kad mato puikiai. R.Ulickienė sakė žinanti atvejį, kai toks neadekvatus vairuotojas per keletą metų sukėlė net tris eismo įvykius, tačiau ir toliau vairuoja be akinių.

Vairavimo akinių mitas

Akinančios kitų automobilių šviesos ir dėl tamsos kelyje blogai pastebimos kliūtys – vienos pagrindinių avarijų priežasčių tamsiuoju paros metu. Parinkus netinkamus akinius ar kontaktinius lęšius, su problemomis vairuodami naktį dažnai susiduria trumparegiai.

Apie 90 proc. vairuotojo sugebėjimo reaguoti į kliūtį priklauso nuo to, kaip anksti jis tą kliūtį pamato. Naktį svarbiausias veiksnys, lemiantis sugebėjimą skirti objektus, yra šviesa. Ji gali būti nepakankamai intensyvi dėl prasto apšvietimo, nepakankamai gerai skiriama dėl nekoreguotos akies refrakcijos ydos arba dėl kliūčių, esančių tarp apšviesto objekto ir vairuotojo akių. Kliūtis gali būti krituliai, nešvarus automobilio langas, vairavimui netinkami akiniai.

„Yra toks mitas, jog gelsvai tonuoti ir mėlyną šviesą ribojantys akinių lęšiai neva pagerina kontrastą tamsiu paros metu. Šiuo mitu sėkmingai prisidengia kai kurie smulkūs akinių pardavėjai. Bet kokią spalvą turintis akinių lęšis yra filtras, ribojantis šviesos praėjimą į akį ir taip tik blogindamas sugebėjimą skirti prastai apšviestus objektus. Gelsvai tonuotų „vairavimo“ akinių šviesos pralaidumas, priklausomai nuo dažymo intensyvumo ir neatspindžiosios dangos, paprastai siekia 70-90 procentų. Tai reiškia, jog esant ir taip jau ribotoms šviesos sąlygoms be reikalo prarandama dar apie penktadalis regėjimo ryškumo“, - klaidingų mitų pavojų atskleidė optometristas Aivaras Daukontas.

Specialistas pažymėjo, jog tam, kad šviesos pralaidumas būtų maksimalus, o nuo lęšių į akis atsispindėjusios automobilių šviesos mūsų neakintų, vairuotojams reikia rinktis neatspindžiąja danga dengtus lęšius. Ši danga paskaidrina lęšį daugiau ar mažiau dešimtadaliu. Tai tikrai reikšmingas šviesos pralaidumo pagerėjimas esant prasto apšvietimo sąlygoms.

Dar vienas šviesos barjeras – automobilio stiklas. Įvertinus tai, jog priekinis automobilio langas nėra statmenas šviesos sklidimo krypčiai, dėl geresnių aerodinaminių automobilio savybių yra pakrypęs maždaug 45 laipsnių kampu ir tai, jog saugumo sumetimais yra gaminamas tarp dviejų stiklo plokštelių įterpiant PVC lakštą, atsiranda apie 20 proc. šviesos nuostolis. Bet koks ant lango esantis nešvarumas arba netvarkingi valytuvai šį nuostolį gali padaryti dar keliskart didesnį.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"