TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Dar viena „Hyundai“ vandenilinė „bomba“ tradiciniams automobiliams

2014 12 08 6:00
Naujasis „Hyundai ix35 Fuel Cell“, vienąkart vandeniliu pripildžius jo baką, gali nuvažiuoti beveik 600 kilometrų. LŽ archyvo nuotraukos

Pietų Korėjos automobilių gamintoja „Hyundai“, į pagalbą pasikvietusi partnerius iš Suomijos „Woikoski“, praėjusią savaitę Lietuvai pristatė dar nematytą automobilį – vandeniliu varomą „Hyundai ix35 Fuel Cell“.

Atrodo, suvieniję jėgas korėjiečiai ir suomiai nutarė surengti dar vienas pakasynas automobiliams, kurių ratus suka tradiciniai degalai. Pietų Korėjos „Hyundai“ yra gerai žinoma, pagal praeitų metų naujų automobilių pardavimų rezultatus užimanti 4 vietą pasaulyje, gamintoja. Nuo 1998 metų korėjiečiai plėtoja vandeniliu varomų transporto priemonių projektą, jau spėjo išleisti keturias skirtingas šios kategorijos mašinų laidas.

Matyt, tik labai retas lietuvis yra girdėjęs apie suomių „Woikoski“. 1882 metais įkurta įmonė Suomijoje plačiau žinoma kaip dujų importuotoja. Jos metinė apyvarta siekia 43 mln. eurų (148 mln. litų). Žengdama su laiku, prieš du mėnesius atidarė tik vandeniliui gaminti skirtą gamyklą. Atrodo, „Woikoski“ dabar reikia transporto priemonių ir infrastruktūros, kur ji galėtų pagamintą vandenilį panaudoti.

Antras serijinis modelis

„Hyundai“ ir „Woikosko“ interesai aiškiai sutapo plėtojant pažangiausias technologijas ateities rinkoms. Kitas dalykas, kiek bus sėkmingas tas bendradarbiavimas. Visureigis „Hyundai ix35 Fuel Cell“ yra viso labo antra vandenilinė transporto priemonė, kurios gamintoja mašiną ryžosi paversti serijiniu modeliu. Nuo 2008-ųjų tokį modelį gamino japonai, jo pavadinimas - „Honda FCX Clarity“. Kadaise Japonijos gamintojos projektas sukėlė daug triukšmo pasaulyje, buvo kalbama apie perversmą automobilių pramonėje, tačiau šiemet vandeniliu varomo „Honda“ gamyba tyliai užgeso.

Prieš keletą metų „gamybai parengtą“ vandenilinį 7 serijos BMW išbandė Bavarijos (Vokietija) gamintojai, bet serijiniu būdu mašina nuo konvejerių taip ir nepradėjo riedėti.

2008-aisiais Amerikos automobilių milžinė „General Motors“ paskelbė, jog pagamins bandomąją daugiau nei 100 vandeniliu varomų visureigių „Chevrolet Equinox Fuel Cell“ partiją. Didžioji jų dalis turėjo važinėti JAV keliais. Tačiau pompastiškai išreklamavus projektą jis tyliai numirė. Kai kas teigė, kad priežastis – tais pačiais metais kilusi pasaulio ekonomikos krizė. Tačiau visų iki šiol plėtotų vandenilinių projektų nesėkmių priežastys greičiausiai yra daug žemiškesnės.

Suomijos kompanija "Woikoski" teigia, kad jų statomos vandenilinės degalinės yra itin saugios.

Ne brangiau nei naudoti benziną

Įdomiausia, kad jos slypi netgi ne techninėse specifikacijose. Vandenilinės mašinos, kurios yra iš esmės iš vidaus įkraunami elektromobiliai, yra daug pranašesnės už elektromobilius. Vieną kartą įkrovus daugumos masinės gamybos elektromobilių baterijas galima nuvažiuoti apie 160 kilometrų. Su sąlyga, kad važiuosi neagresyviai, ne per daug greitai, be staigių pagreitėjimų ir tokių pat stabdymų. Tiesa, Amerikoje gaminama „Tesla Model S“ gali vieną kartą įkrauta įveikti 480 kilometrų. Tačiau elektromobilio kaina prasideda net nuo 300 tūkst. litų – tikrai nedaug pasaulio piliečių yra pajėgūs tokią įpirkti.

Visai kas kita – vandenilinės mašinos. Vieną kartą užpildžius prieš šešerius metus pasirodžiusios „Chevrolet Equinox Fuel Cell“ baką, buvo galima įveikti 320 kilometrų. 2014 metų laidos „Hyundai ix35 Fuel Cell“ pilno bako užtenka įveikti jau 594 kilometrus.

Nėra taip, kad būtų brangu keliauti vandeniliu varomomis mašinomis. Kaip teigė Kalevis Korjala, „Woikoski“ vykdomasis direktorius, korėjiečių visureigio bake telpa 6 kg iki 700 barų suspaustų vandenilio dujų. Vadinasi, vieno kilogramo kuro užtenka nuvažiuoti 100 kilometrų. Anot K. Korjalos, kilogramas „Woikoski“ gamykloje gaminamo vandenilio kainuoja 10 eurų (apie 34,5 litus). Išeitų, jog važinėdamas vandeniliu varoma mašina piniginę paplonintum maždaug tiek pat, kiek ir naujausiu vidutinės klasės benzininiu automobiliu. Maža to, K. Korjala prognozavo, kad jau po kelerių metų vandenilio kilogramo kainuos 7-8 eurus (20-27 litus).

Vairuoti vandenilinę transporto priemonę irgi nėra nemalonu. Kol kas geriausios dinamikos šios kategorijos mašina yra 7 serijos BMW Hydrogen – iki 100 km/h prabangus limuzinas gali įsibėgėti per 9,2 sek., maksimalus greitis – 230 km/h. „Hyundai ix35 Fuel Cell“ rezultatas prastesnis (iki 100 km/h pagreitėja per 12,5 sek., gali važiuoti didžiausiu 160 km/h greičiu), tačiau visureigiui nėra visiškai beviltiškas.

Bet galbūt važinėti vandeniliu varomomis mašinomis yra nesaugu? Važiuoji ramiai gatve, bet į tavo vandenilinę transporto priemonę netyčia atsitrenkia kita mašina ir rezultatas – viską niokojantis termobranduolinis sprogimas. Tačiau K Korjalai tokie svarstymai kėlė tik šypseną. „Kas nutiktų, jei pakliūtumėte į eismo įvykį? Na, jeigu būtų pažeistas itin storą aliuminio sluoksnį turinti vandenilio bako talpa automobilio gale, jis per porą sekundžių išgaruotų. Taip yra dėl to, jog vandenilio dujos – 15 proc. lengvesnės už orą“, – pastebėjo suomių verslininkas.

Lieka dvi, bet esminės problemos – per didelė mašinos kaina ir infrastruktūros nebuvimas.

Kalevis Korjala: "Jau po kelerių metų vandenilio kilogramas kainuos 7-8 eurus (20-27 litus)".

Be valstybių pagalbos – sunku

Pasak K. Korjalos, didžiausią progresą kurdama vandenilio degalines rodo Vokietija, kurioje jų priskaičiuojama 15. Iki 2015 metų šioje šalyje žadama pastatyti jų dar 100, o per ateinantį dešimtmetį planuojanti įrengti iš viso 400 vietų, kur užtrukus vos 4-5 minutes bus galima pripildyti vandeniliu varomų automobilių bakus.

Skandinavijos valstybėse yra nuo 2 iki 5 vandenilinių degalinių, Baltijos šalys – nė vienos. Atrodo, jau netolimoje ateityje „Woikoski“ bandys kamšyti šią spragą - neseniai „Woikoski“ atidarė biurą Rygoje (Latvija). Kitas dalykas, kiek verslininkai pasirengę rizikuoti savo pinigais? Kai kurios turtingos šalys remia infrastruktūros, rinkai tiekiančios energiją iš atsinaujinančių šaltinių, plėtrą. Tačiau ar ją rems neturtingos Estija, Latvija ir Lietuva?

Kita vertus, mašinoms, kurių bakus vieną kartą užpildžius vandeniliu gali nuvažiuoti 600 kilometrų, labai tankus degalinių tinklas ir nebūtinas. Pradžiai galbūt netgi užtektų, jei po vieną degalinę būtų įrengta didžiuosiuose miestuose.

Vis dėlto vandenilinių transporto priemonių plėtrą, bent jau kol kas, labiausiai stabdys mašinų kaina. Kažkada fantastiškai aukšta „Honda FCX Clarity“ kaina sustabdė vandenilinę automobilizacijos programą netgi JAV. Japoniškas automobilis amerikiečiams buvo parduodamas už daugiau nei 200 tūkst. litų, tačiau pati gamintoja sakė, jog „FCX Clarity“ savikaina yra bent 10 kartų didesnė. Tokiomis sąlygomis plėtoti programą buvo galima tik gavus JAV vyriausybės paramą, tačiau prasidėjus krizei jos negauta.

K. Korjala nepasakė, už kiek bus pardavinėjamas „Hyundai ix35 Fuel Cell“, tačiau prasitarė, jog ateityje,„Woikoski“ skaičiavimais, vandeniliu varoma transporto priemonė turėtų kainuoti 40-50 tūkst. eurų (138-172 tūkst. litų). Vidutiniam lietuviui tai – fantastinė suma. Todėl naujos vandeniliu varomos transporto priemonės, kaip ir kiti elektromobiliai, mūsų šalyje bent jau artimiausiais metais greičiausiai tebus labai turtingų žmonių privilegija.

Aliumininis vandenilio bakas visureigyje "Hyundai i35 Fuel Cell" įrengtas bagažinėje.

Gamintojos skuba

Nepaisant visų su vandenilinėmis technologijomis ir infrastruktūra šios rūšies transportui susijusiais niuansais, gamintojos skuba. Gali būti, kad jas skatina Europos Sąjungos direktyvos, numatančios, kad iki 2050 metų 50 proc. ES keliais važinėjančių automobilių privalės naudoti atsinaujinančių šaltinių energiją.

"Lietuvos žinių" duomenimis, „Hyundai ix35 Fuel Cell“ neilgai liko būti vienintele pasaulyje serijine vandeniline transporto priemone. Serijomis gaminamą vandenilinę mašiną netrukus žada nuo konvejerių pradėti ridenti „Toyota“. Apytikrė japonų naujienos kaina – 50 tūkst. eurų (172 500 litų). „Honda“ žada paleisti į rinką „FCX Clarity“ vandenilinį palikuonį. Apie savo planus plėtoti vandenilines transporto priemones pareiškė ir „Audi“, „Daimler“, „Ford“, „Nissan“, „General Motors“ kompanijos.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"