TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Daugiau praktikos mopedų vairuotojams

2015 07 29 6:00
Mopedų vairuotojams, laikantiems AM kategorijos egzaminą, šiuo metu pakanka savarankiškai išmokti teoriją.  Ritos Stankevičiūtės (LŽ) nuotrauka

Kaip rodo pirmojo šių metų pusmečio statistika, eismo įvykių, per kuriuos buvo sužaloti mopedų vairuotojai ar keleiviai, sumažėjo daugiau kaip trečdaliu – nuo 49 iki 30. Žuvo du šia transporto priemone važiavę asmenys. Tačiau nerimą kelia tai, kad smarkiai padaugėjo avarijų, per kurias nukentėjo mopedus vairavę vaikai, skaičius.

Mopedas – vienintelė motorinė transporto priemonė, kuria važiuoti leidžiama nelaikius vairavimo praktikos egzamino.

Teisė vairuoti mopedą (AM kategoriją) suteikiama sulaukus 15 metų ir VĮ „Regitra“ išlaikius teorijos egzaminą. Pasiruošti egzaminui galima savarankiškai, nelankius vairavimo mokyklos. Per jį pateikiami 35 klausimai – 30 bendro pobūdžio ir 5 specifiniai, susiję su AM kategorijos transporto priemonėmis. Egzaminas išlaikomas, jei per 35 minutes teisingai atsakoma į 80 proc. klausimų. Atvykęs laikyti teorijos egzamino būsimas mopedo vairuotojas turi pateikti savo pasą arba asmens tapatybės kortelę, galiojančią vairuotojo sveikatos patikrinimo pažymą ir sveikatos žinių atestavimo pažymėjimą, kad baigė kursą pagal privalomojo pirmosios pagalbos mokymo programą.

Leidžia per jauniems?

„Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas pažymėjo, kad šiemet smarkiai pagausėjo laikančiųjų AM kategorijos egzaminą. Nuo metų pradžios jį visoje Lietuvoje jau laikė 982 asmenys. Pernai AM kategorijos egzaminą „Regitroje“ išlaikė 1096 žmonės, užpernai - 940.

„Atsižvelgdami į pastarųjų metų tendencijas jau galime teigti, jog nuo 2008-ųjų, kai pradėjome organizuoti AM kategorijos egzaminą, šie metai bus rekordiniai. Dauguma jį laikančiųjų - jauni, iki 18 metų, vairuotojai. Mat tiems, kurie turi kitas kategorijas, teisė vairuoti mopedą suteikiama automatiškai. Žinoma, proporcingai daugėjant kelyje šių motorinių transporto priemonių, didesnė ir tikimybė, kad jų vairuotojai pateks į eismo įvykius. Tai, jog šiemet daugiau avarijų patyrė mopedais važiavę vaikai, rodo, kad ne visi juos vairuojantys jaunuoliai žino, kaip saugiai elgtis kelyje“, - pabrėžė S. Šuminas.

Nuo 2008 metų liepos iki šios dienos AM kategorijos egzaminą iš viso išlaikė 6408 asmenys. Pasak „Regitros“ atstovo, Lietuvoje mopedų vairuotojams taikomas 15 metų cenzas yra liberalus. Europos Sąjungos direktyvos nurodo, kad šalys narės jį savo nuožiūra gali keisti nuo 14 iki 18 metų.

„Pagal dabar taikomą sąlygą dėl amžiaus Lietuvą galėtume priskirti prie pietinių Europos Sąjungos valstybių, kuriose įvairios dviratės motorinės transporto priemonės labai populiarios. Šiaurinėse šalyse šis cenzas dažnai yra didesnis. Taigi jei ateityje eismo įvykių, susijusių su jaunais mopedų vairuotojais, daugės, turime erdvės kelti amžiaus kartelę“, - įspėjo pašnekovas.

Dauguma ruošiasi savarankiškai

Saugaus eismo specialistai vienbalsiai perspėja, kad mopedai, kaip transporto priemonės, labai pavojingi. Jų vairuotojų, priešingai nei važiuojančių automobiliais, nedengia visas kėbulas, jie neturi nei oro pagalvių, nei saugos diržų, o vienintelės apsaugos priemonės yra šalmas ir specialus kostiumas (jei tik dėvimas). Tai lemia, kad šie eismo dalyviai gali patirti labai rimtas traumas net įvykus nedideliam susidūrimui. Kaip liudija statistika, apie 16 proc. mirtinų avarijų Europos keliuose nutinka važiuojant mopedais ir motociklais, nors jie sudaro tik apie 2 proc. viso kelių transporto.

„Daugelis mopedus vairuoti norinčių vaikų teorijos mokosi savarankiškai. Jų nuomone, praktika nereikalinga, todėl besidominčiųjų AM kategorijos teorijos kursais atsiranda labai nedaug. Per metus kreipiasi vos keli, atskirų kursų neorganizuojame. Leidžiame jiems išklausyti teoriją kartu su B kategorijos mokiniais, juk KET taisyklės vienodos visiems, tik papildomai paaiškiname su mopedais susijusius reikalavimus. Vis dėlto, manau, prie eismo saugumo ir svarbiausia - pačių jaunuolių sveikatos ar net gyvybės tikrai prisidėtų praktinis jų žinių patikrinimas. Patyrę mokytojai ir teoriją išdėsto kur kas aiškiau, nei vaikai mokosi savarankiškai, be to, pateikia gyvenimiškų situacijų, įskiepija požiūrį apie eismo kultūrą“, - dėstė vienos didžiausių Kauno vairavimo mokyklų „Rigveda“ direktorius Rimvydas Krocas.

Panašiai apie AM kategorijos kursų nepopuliarumą kalbėjo ir kitų didžiuosiuose miestuose įsikūrusių vairavimo mokyklų atstovai. R. Kroco teigimu, į itin judrų didmiesčių eismą patekę vaikai, neturintys jokios vairavimo praktikos, neretai elgiasi neadekvačiai. Bent kelios pamokos kelyje su vairavimo instruktoriumi galėtų prisidėti prie kur kas geresnio suvokimo ir mopedo valdymo. „Ateityje galėtume svarstyti galimybę bent minimaliai patikrinti AM kategorijos vairuotojų įgūdžius“, - pritarė idėjai S. Šuminas.

Saugaus eismo ekspertai pažymi, kad automobilių vairuotojai mopedų, kaip ir motociklų, dažnai nepamato dėl kur kas mažesnių jų gabaritų ir manevravimo ypatumų, o jei ir pamato, neretai situaciją (atstumą, judėjimo greitį ir trajektoriją) įvertina netinkamai. Visa tai mopedų vairuotojai turėtų prisiminti ir elgtis itin atsargiai. Juo labiau kad grėsmę kelia ne tik kiti eismo dalyviai, bet ir kelio sąlygos: duobėtas ir smėliu apneštas asfaltas, greičio ribojimo kalneliai, provėžose telkšantis vanduo.

Turintiems bet kurios kitos kategorijos vairuotojo pažymėjimą mopedais galima važinėti be jokių apribojimų. Šių metų pradžioje Lietuvoje buvo registruoti 9797 mopedai.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"