TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Dėl valstybės įvaizdžio griežtins automobilių išregistravimą

2016 09 06 6:00
Lietuvoje fizinė naudoto automobilio patikra atliekama tik transporto priemonę registruojant pirmą kartą. Lietuvos žinių archyvo nuotrauka

Kaip tikina valstybės įmonė (VĮ) „Regitra“, užsienyje atsidūrusios transporto priemonės su nuolatinės, bet jau negaliojančios mūsų šalies registracijos valstybiniais numeriais tam tikrais atvejais gali diskredituoti mūsų valstybę, dėl to ateityje transporto priemonių registracijos teikimas bus reformuojamas.

Nemaža dalis Lietuvos vairuotojų yra susidūrę su smulkiaisiais automobilių prekiautojais, kurie prašo parduoti mašiną savininkui jos neišregistravus „Regitroje“. Paprastai įtikinti automobilio valdytojus tokio sandorio nauda prekybininkams nėra sunku. „Jei parduosi savo mašiną jos neišregistravęs, gausi 500 eurų, tačiau jei su išregistravimu – tada mokėsime tik 300“, – toks ar panašus pasiūlymas dažniausiai akimirksniu pralaužia ledus. Dažnas savininkas pasirašo tokią sutartį, gauna sutartus pinigus, jo automobilis akimirksniu išgabenamas, o mašinos išregistravimas valstybiniame Lietuvos kelių transporto priemonių registre neretai atidedamas neribotam laikui.

Sutartys laužo likimus

Daliai Lietuvos vairuotojų jų neatsakingumas jau atsirūgo, kai toli už Lietuvos ribų, dažniausiai – į Vidurinės Azijos, Kaukazo ar pietines Europos Sąjungos valstybes (Rumuniją, Bulgariją), Ukrainą ar Moldovą iškeliavę automobiliai su lietuviškais registracijos numerio ženklais (plokštelėmis) pateko į eismo įvykius. Paprastai naujieji jų valdytojai (de facto ir de jure) atsakomybės už avariją ir joje padarytą žalą neprisiima, prekybinio sandėrio tarpininkai, juridine kalba kalbant, de facto irgi teigia esantys niekuo dėti, tad nuostolius yra priversti dengti buvę savininkai de jure, nors de facto savo transporto priemones jie jau yra pardavę.

Gerai, jei avarija buvo smulki, ir atlygintina žala siekia tik kelis šimtus eurų. Tačiau jos dydis gali būti skaičiuojamas ir dešimtimis tūkstančių, o tai kelis papildomus grašius gavusiam žmogui gali grėsti net asmeniniu bankrotu. Vis dėlto pastaruoju metu pradėta kalbėti ir dar apie vieną nemalonų tokių pusiau legalių sandorių aspektą – Lietuvos valstybės diskreditavimą.

Italijos mafijozai ir „lietuviškas“ fordas

Paradoksas, bet apie mūsų šalies įvaizdžio menkinimą dėl mašinų, kurios neišregistruotos su lietuviškais valstybiniais numeriais važinėja po užsienio šalis, pirmieji „Lietuvos žinias“ informavo patys automobilių prekeiviai. Tiesa, jie dirba turguose ir su tais verslo broliais, kurie supirkinėja senas mašinas iš piliečių be išregistravimo, atrodo, turi mažai ką bendro.

Turgaus automobilių prekybininkų teigimu, už neišregistruotus automobilius pirkėjai iš užsienio moka daugiau, nes dažnam jų tai yra šansas išvengti teisėsaugos akiračio. Nemaža dalis dalyvauja net organizuotų nusikaltėlių grupuočių, kurios verčiasi kontrabanda, narkotikų platinimu ar prekyba žmonėmis, veikloje. Pasak Valentino Naujanio, Kauno automobilių turgų administruojančios bendrovės „Varanas“ direktoriaus, Lietuvai esą turėtų būti itin nemalonu, kai „papuošti“ mūsų šalies registravimo atributais automobiliai nufilmuojami ir rodomi per svečios šalies televiziją, tarkim, sulaikant prekeivių žmonėmis gaują.

„Užsienio nusikaltėliai neretai važinėja su lietuviškais registracijos atpažinimo ženklais. Ir čigonai, ir rumunai. Net nemalonu. Laksto automobiliais su mūsų registracijos numeriais, nors su Lietuva nieko bendra neturi. Tačiau kai padaromi pažeidimai, visa „garbė“ tenka Lietuvai. Aišku, verslui gerai bet koks pirkėjas. Tačiau šalies įvaizdis gadinamas smarkiai“, – kalbėdamas su „Lietuvos žinių“ žurnalistu piktinosi V. Naujanis.

Valentinas Naujanis: "Užsienio nusikaltėliai irgi važinėja su lietuviškais registracijos atpažinimo ženklais." "Lietuvos žinių" archyvo nuotrauka

Kitas savo pavardės nenorėjęs skelbti Panevėžio automobilių turgaus prekybininkas teigė, kad per vieną Italijos regioninę televiziją savo akimis matė, kaip buvo sulaikyta vietinių mafiozų gauja. „Karštas reportažas buvo transliuojamas tiesiog iš įvykio vietos. Sulaikymo operacija atrodė įspūdingai – ant žemės gulintys mafiozai, juos kratantys iki dantų ginkluoti žandarai, aplinkui besivoliojantys nusikaltėlių ginklai ir narkotikai. O aš atkreipiau dėmesį į vieną reportaže šmėkštelėjusį „Ford Focus“, ant kurio kabėjo numeriai su lietuviška trispalve. Pasijutau tikrai nemaloniai, taip pat ir prieš savo verslo partnerius. Juk dėl tų numerių tikrai gali pagalvoti, kad italų narkotikų baronai dirba ranka rankon su mūsų nusikaltėliais“, – kalbėjo „Lietuvos žinių“ pašnekovas.

Pasak V. Naujanio, dėl tokios padėties esą reikėtų kaltinti liberalią dabar Lietuvoje galiojančią naudotų mašinų išregistravimo sistemą, kuri neva ir sudaro sąlygas išvykti su mūsų registracijos atributais net tiems automobiliams, kurie išvažiuoja už ES ribų.

Išregistravimas – be fizinės kontrolės

Policijos departamentas (PD) savo raštiškame atsakyme „Lietuvos žinioms“ patvirtino, kad iš tikrųjų „pasitaiko atvejų, kai užsienyje yra užfiksuojamos transporto priemonės su lietuviškais numeriais darančios nusikaltimus ar kitus teisės pažeidimus“.

„Nagrinėjant tokius atvejus išaiškėja įvairių situacijų. Pavyzdžiui, kartais paaiškėja, kad transporto priemonė buvo parduota nesilaikant Lietuvoje nustatytos tvarkos, kartais lietuviški valstybiniai numeriai būna tiesiog suklastoti. Pirkti „lietuviškus“ automobilius jų neišregistravus yra populiaru trečiosiose šalyse, kur tokių transporto priemonių įvežimas ir kontrolė yra ganėtinai silpna. Dažniausiai tai būna Azijos valstybės“, – pažymėjo PD.

Departamentas pritarė turgaus prekybininkų mintims, jog šiuo metu Lietuvoje galiojanti naudotų automobilių išregistravimo tvarka yra gana liberali. „Tiktai pirmą kartą norinti registruoti naudotą mašiną mūsų šalyje transporto priemonės bei jos dokumentai yra tikrinami fiziškai ir specialistų, ir per duomenų bazes. Tačiau mašiną įregistravus valstybiniame Kelių transporto priemonių registre, automobilio registracija būna įregistruota ir išlieka Registre tol, kol automobilio neišregistruoja pats jo savininkas arba baigiasi privalomosios techninės apžiūros (PTA) ir / ar privalomojo civilinės atsakomybės draudimo (CAD) galiojimo terminai. Pasibaigus PTA ir / ar CAD galiojimui automobilio duomenys Registre pusei metų yra „įšaldomi“, o šiam laikotarpiui praėjus transporto priemonė yra automatiškai išregistruojama“, – atkreipė dėmesį PD.

Departamentas akcentavo, kad šiuo metu automobilių Lietuvoje savininkai parduoti savo mašinas gali tik jas išregistravę. Popieriuje viskas gražu. Tačiau valstybės institucijoms neatliekant išregistruojamos transporto priemonės fizinės patikros, transporto priemonę pardavęs buvęs šeimininkas prievolę išregistruoti buvusią savo nuosavybę gali ir „pamiršti“, o norminiai aktai už tai nenumato jokių sankcijų.

Nors savo raštiškame atsakyme dienraščiui PD netiesiogiai patvirtino, jog dabar galiojanti transporto priemonių išregistravimo tvarka galbūt ir nėra tobula, bet kartu atkreipė dėmesį, jog esą inicijuojant reformas „<...> reikėtų įvertinti būsimus galimus padarinius, kad nebūtų papildomai apkraunami sąžiningi automobilių pardavėjai ir / ar pirkėjai“.

Reformą inicijuoja „Regitra“

Kaip pripažino valstybinį Kelių transporto priemonių registrą tvarkanti VĮ „Regitra“, reformos yra būtinos. „Mano vertinimu, šiandien turime vieną klientams patogiausių nenaudojamų transporto priemonių išregistravimo tvarkų. Tačiau mums (VĮ „Regitra“ – aut.), registro tvarkytojams, matyti ir kita medalio pusė – daugėja apie naudotų automobilių pardavimo faktą pamirštančių pranešti ar valstybei meluojančių transporto priemonių valdytojų“, – „Lietuvos žinioms“ teigė „Regitros“ generalinis direktorius Dalius Prevelis.

Jis tvirtino, kad ketinama reformuoti transporto priemonių registravimo / išregistravimo paslaugų teikimą. „Valstybės įmonė ketina detaliai išanalizuoti ir judėti prie grynesnės sąsajos su valdytoju ar sąsajos su transporto priemone paremtos tvarkos. Registraciją ketinama pertvarkyti palaipsniui, diskutuojant su socialiniais partneriais ir laiku informuojant visuomenę apie pokyčius“, – aiškino VĮ „Regitra“ vadovas.

Anot jo, šiuo metu viešai diskusijai jau yra pateikta, kas šiandien registro tvarkytojo akimis kelia nerimą. „Tam, kad situacija keistųsi, būtinos sutelktos keleto valstybinių institucijų, mokesčių inspekcijos, sandorius tvirtinančių teisininkų, muitinės, kelių eismo priežiūros (vietinės ir užsienio policijos), prekybos naudotomis transporto priemonėmis ūkio subjektų, pastangos bei, žinoma, pačių transporto priemonių valdytojų žinios ir sąžininga elgsena“, – pažymėjo D. Prevelis.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"