TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Depresija Estijoje grasina kaimynių rinkoms

2015 11 02 6:00
Šiemet estai į savo šalies automobilių salonus užsuka daug rečiau nei ankstesnius kelerius metus. LŽ archyvo nuotrauka

Šiais metais Baltijos šalių naujų automobilių rinkose dedasi keisti dalykai – Latvijoje ir Lietuvoje jos auga lyg ant mielių, o Estijoje teigiamas rezultatas fiksuotas tik du mėnesius iš devynių.

Europos automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) duomenimis, 2015 metais estai tik du mėnesius registravo daugiau naujų automobilių nei tuo pačiu laiku pernai – kovą (+13,6 proc.) ir liepą (+3,6 proc.). Kitais šių metų mėnesiais – vieni nusivylimai. Štai ir rugsėjį naujų automobilių registravimas Estijoje vėl krito – 1,7 proc. Iš viso per devynis pirmuosius 2015 metų mėnesius estai įregistravo 15 662 naujas lengvąsias mašinas, arba 1,9 proc. mažiau nei pernai sausį-rugsėjį.

Prognozės nesitvirtina

Šiemet Estijos rinkos rezultatai stebėtinai skiriasi nuo tų, kuriuos rodo Latvija ir Lietuva. Latviai ir lietuviai mažiau nei 2014 metų tais pačiais mėnesiais naujų automobilių registravo tik šių metų vasarį – atitinkamai –2,5 ir –8,2 proc. Daugumą kitų mėnesių Latvijos ir Lietuvos rinkų augimas buvo stulbinantis, o didžiausias mūsų šalyje jis buvo liepą (+30,1 proc.), kaimynų latvių rinkoje – kovą (+25,7 proc.). Iš viso nuo sausio pradžios iki spalio 1 d. Latvijoje, ACEA duomenimis, įregistruota 10 286 naujos mašinos (+11,3 proc.), Lietuvoje – 12 864 (+16,2 proc.).

Metų pradžioje Lietuvos autoverslininkų asociacija (LAA) ir prognozavo, kad 2015 metais Estijoje naujų automobilių rinka, palyginti su 2014 metais, pasistiebs gana mažai – vos 3,5 proc. Tačiau mūsų šaliai buvo numatytas dar prastesnis rezultatas – vos +2,2 proc. Aiški lyderė tarp Baltijos sesių turėjo būti Latvija, kurios naujų automobilių rinką LAA analitikai spėjo augsiant 5 proc. Tačiau prognozės bent jau per pirmus du ketvirčius nebuvo linkusios pasitvirtinti nei Latvijoje ar Estijoje, nei Lietuvoje.

Rokas Knyva: "Nematau prielaidų, kad naujų automobilių pardavimas Estijoje kristų dar labiau"./Ritos Stankevičiūtės (LŽ) nuotrauka

Istorija pasikartos?

Dar liūdniau naujų automobilių pardavėjams gali būti tai, kad panaši situacija jau yra buvusi vadinamojo ekonominio „burbulo“ ir vėlesnio pasaulio ūkio nuosmukio metu, kuris ypač skaudžiai smogė Baltijos valstybėms. LŽ turimi 2004–2014 metų naujų mašinų registravimo duomenys rodo, kad didžiausią vienuolikos metų registravimo nuosmukį Estija, Latvija ir Lietuva buvo patyrusios 2009-aisiais – lyginant su metais prieš tai jų rinkos griuvo atitinkamai –66,2 proc., –80,5 proc. ir –66,1 proc. Tačiau dar 2006-aisiais jos augo lyg ant mielių – tais metais, palyginti su 2005 m., estai registravo 30,3 proc., latviai – 53,6 proc., lietuviai – 37,9 proc. daugiau naujų lengvųjų mašinų.

Krytis prasidėjo 2008 metais – ir didžiausias jis buvo būtent Estijoje (palyginti su 2007-aisiais – minus 41 proc.). Latvių rinka tuo metu jau smuko 21,3 proc., o atslenkančia krize vis dar netikinčioje Lietuvoje ji dar augo 2,6 proc. Bet jau kitais metais visų trijų Baltijos šalių naujų automobilių rinkos murgdėsi giliausioje duobėje.

Ar šiandien istorija gali pasikartoti ir paskui Estijos į depresiją pulti ir Latvijos bei Lietuvos rinkos? „Gali, – dienraščiui LŽ patvirtino vienas garsus automobilių statistikas nepanoręs, kad jo pavardė būtų paminėta. – Vis dėlto teks palaukti metų galo, kad tuo galutinai įsitikintume. Baigiantis metams sujunda valstybinės institucijos, kurioms reikia greitai išleisti likusius iš joms skirto biudžeto pinigus. Tuomet perkama viskas daug nesirenkant, tarp jų – ir nauji automobiliai. Tokia tendencija yra pastebima ir Estijoje. Dėl to daug kas dar gali pasikeisti“.

Verslininkai netiki nuosmukiu Lietuvoje

Tačiau Lietuvos naujų automobilių pardavėjai dėl nuosmukio Estijoje nepanikuoja. Robertas Knyva, LAA generalinis direktorius, teigė net negalįs pasakyti, kodėl Estijoje šiais metais krito naujų automobilių registravimas. „Atvirai kalbant, nei mes (Lietuvos autoverslininkai – aut.), nei patys estai nesame nustebę dėl tokios padėties. LAA dar metų pradžioje prognozavo, kad Estijoje naujų automobilių rinkos kilimo šiemet nebus, arba jis bus nedidelis. Deja, bet negaliu įvardyti jokios konkrečios priežasties, kodėl estai šiemet perka mažiau naujų mašinų“, – atvirai kalbėjo vienas asociacijos vadovų.

LŽ pašnekovas tiktai spėjo, kad galbūt šiokį tokį smukimą lėmė faktas, kad 2015 metų registravimo pokytis Estijoje buvo skaičiuojamas nuo labai aukštos praėjusių metų lyginamosios bazės. „Juk estai ir šiemet perka labai daug automobilių, palyginti su Lietuva. Ir nors kaimynų ekonomika sulėtino pagreitį, naujų automobilių pardavimo kritimas nebuvo labai didelis, šių transporto priemonių Estijoje vis tiek registruojama daug daugiau nei Lietuvoje. Nematau ir prielaidų, kad pas mūsų šiaurės kaimynus pardavimas kristų dar labiau“, – svarstė R.Knyva.

„Ford“, „Mazda“ ir kitų gamintojų atstovės Lietuvoje „Inshcape Motors“ generalinis direktorius Donatas Stanionis be užuolankų tikino, kad neigiamos tendencijos Estijos naujų automobilių rinkoje niekaip nepaveiks mūsų šalies. „Lietuvos naujų automobilių rinka šiemet plėtojosi labai audringai. Manau, sparčią jos plėtrą galėtų sustabdyti tik koks nors neįtikėtinai milžininškas sukrėtimas mūsų šalies ekonomikoje. Kol požymių, kad toks skrėtimas bus, nėra, liksiu optimistas“, – pabrėžė verslininkas.

Naujų automobilių registravimo pokyčiai Lietuvoje ir Estijoje 2003–2014 metais (proc.)

Metai/ŠalisLietuvaEstija
2004+31,7*+0,4
2005+10,6+18,9
2006+37,9+30,3
2007+49,9+21,1
2008+2,6–21,3
2009–66,1–66,2
2010+18,3+7,4
2011+69,4+73,5
2012–8,8+12,5
2013+1,5+12,9
2014+17,7+6,9
2015 I-IX+16,2–1,9

Šaltinis: LŽ (pagal ACEA ir „Data Center“ pradinius duomenis).

^Palyginti su ankstesniais metais.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"