TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Ekologiškas vairavimas gali virsti burbulu

2013 03 05 6:03
Iš būsimųjų vairuotojų bus reikalaujama mokėti vairuoti ekologiškai, nors iš tikro su aplinkos apsauga tai turi labai mažai bendro. /Romo Jurgaičio nuotrauka

Nuo kitų metų norintieji tapti vairuotojais turės įrodyti ne tik sugebantys valdyti automobilį ir žinantys Kelių eismo taisykles, bet ir mokantys tausoti aplinką. Tačiau pastarasis reikalavimas kelia daugybę neaiškumų.

Visoms vairavimo mokykloms jau netrukus teks imtis rengti jaunuolius egzaminams, papildytiems ekologiško vairavimo užduotimis, bet iki šiol neaišku, kaip tą ekologiją suprasti. Naujovę nuspręsta įvesti, kai pernai lapkritį Europos Komisija (EK) patvirtino direktyvos dėl vairuotojo pažymėjimų išdavimo pakeitimus, kuriuose numatyta, kad egzaminą laikantys vairuotojai turi važiuoti saugiai ir taupydami degalus. Dokumente taip pat apibrėžiama, jog egzamino vertintojas turi stebėti, ar vairuotojai atsižvelgia į sūkių skaičių per minutę ir atitinkamai perjungia pavaras, stabdo ir didina greitį. Ekologiško vairavimo šalininkų manymu, tokia naujovė tiesiog būtina, mat drausmingo vairavimo įpročiai turi būti skiepijami nuo pat pradžių. Bet vairuotojų mokytojai baiminasi, kad subjektyviai vertinamas taupymas neužgožtų kitų gebėjimų.

Ekologijos egzaminas

Kol kas dar nėra nuspręsta, kaip tiksliai bus vertinamos būsimųjų vairuotojų ekologiško vairavimo žinios, bet nuo 2014 metų jos bus tikrinamos ir per teorinį, ir per praktinį vairavimo egzaminą.

"Tikrinsime, ar žmogus turi supratimo apie ekologiško vairavimo principus, ir pagal tai koreguosime vertinimą", - tvirtino VĮ "Regitra" generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas. Tačiau jis patvirtino, kad negebėjimas vairuoti taupant degalus greičiausiai nebus laikomas kritine klaida. "Tai būtų per žiauru, - sutiko S.Šuminas. - Akceleratoriaus naudojimas, pavarų perjungimas - tai vairavimo stilius, o už vairavimo stilių būtų neteisinga bausti." Pasak pašnekovo, yra daugybė ekologiško vairavimo principų ir svarbu, kad pradedantysis vairuotojas juos žinotų. Efektyviai juos taikyti jaunuoliai išmoktų per ilgesnį laiką, kasdien važinėdami automobiliu. S.Šuminas atkreipė dėmesį, kad ekonomiško vairavimo principai išdėstyti ir dabartinėje vairavimo mokymo programoje, tačiau per egzaminą šios žinios netikrinamos, todėl neva niekas nesivargina jų dėstyti.

Padangos patvoriuose

Naujai numatomi ekologiško vairavimo kriterijai greičiausiai ne itin skirsis nuo buvusių, mat toks vairavimas siejamas ne tiek su aplinkos apsauga, kiek su ekonomiškumu. Apeliuojant į vairuotojų piniginę tvirtinama, esą vairuojant ekologiškai į aplinką išmetama mažiau teršalų, taupomi degalai ir taip išleidžiama mažiau pinigų. Tačiau pažvelgus į pavasarį ir rudenį šalia konteinerių iškylančias rietuves senų padangų, tepalais aplaistytas stovėjimo aikšteles bei paežerėse plaunamas mašinas akivaizdu, jog vairuotojų supratimas apie aplinkos apsaugą neturėtų apsiriboti tik išmetamosiomis dujomis.

Be to, nauja minėtos EK direktyvos redakcija tik simboliškai skiriasi nuo ankstesnės. Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacijos prezidentas Darius Lesickas tvirtino, kad išdėstytus taupaus vairavimo principus mokytojai aiškina jau seniai, mat jie atitinka bendrus protingo elgesio su automobiliu principus. Todėl, jo manymu, per egzaminą reikėtų sutelkti dėmesį į saugumą. "Žmogus pirmiausia turi važiuoti saugiai, o taupumas, ekologiškumas prisideda paskui", - tvirtino pašnekovas.

Vertinimo problema

Tačiau ekologiško vairavimo kursus rengiančios bendrovės "Ecodriving LT" vadovė Vaida Balčiūnienė buvo įsitikinusi, kad mokėjimas taupiai vairuoti nėra perteklinis reikalavimas. "Prieš porą metų pati skeptiškai žiūrėjau į pradedančiųjų vairuotojų ekologiško vairavimo mokymus, tačiau dabar manau, kad šiuolaikiško vairavimo įgūdžius reikia skiepyti dar mokant vairuoti", - dėstė ji. Pašnekovės manymu, ekonomiško, arba dar kitaip vadinamo ekologiško, vairavimo nereikia baimintis, nes jo principus esą paprasta taikyti praktikoje ir taip galima sutaupyti apie 15 proc. degalų.

Ekologiško vairavimo idėjas palaiko ir Susisiekimo ministerija (SM). Jos atstovų manymu, ekonomiško ir ekologiško vairavimo nauda yra neabejotina, todėl naudinga šias žinias patikrinti ir per egzaminą. Bet SM Saugaus eismo skyriaus vyriausiasis specialistas Dmitrijus Bialas pripažino ir galbūt iškilsiančias problemas. "Mūsų nuomone, svarbu neperlenkti lazdos egzaminuojant ir keliant pernelyg griežtus reikalavimus, nes žmonės negali visuomet vairuoti tobulai", - pabrėžė jis.

Į vertinimo subtilybes dėmesį atkreipė ir D.Lesickas. "Egzaminuotojas šiuo atveju visiškai laisvas vertindamas jaunuolį. Mokinys gali ginčytis iki nukritimo, bet net iš vaizdo įrašo būtų sunku įvertinti, ekologiškai ar neekologiškai jis vairavo", - svarstė pašnekovas.

Nespės išmokti

VĮ "Regitra" atstovas S.Šuminas pripažino, kad apmokyti daugiau nei 100 įmonėje dirbančių egzaminuotojų yra didžiausias laukiantis iššūkis. Kaip ir kur jie bus mokomi ekologiško vairavimo, kol kas nenuspręsta, bet planuojama samdyti konsultantą iš Vokietijos.

S.Šuminas nesiėmė prognozuoti, kokiai daliai jaunuolių egzamino rezultatus galėtų sužlugdyti nepakankamai ekologiškas vairavimas, tačiau sutiko, kad privalomų 20 val. praktinio vairavimo pamokų mažoka viskam išmokti. Per tiek laiko būsimieji vairuotojai vos spėja išmokti valdyti mašiną ir orientuotis kelyje, taigi įgusti taupyti degalus vargu ar liks laiko. Todėl S.Šuminas primygtinai rekomendavo pasinaudoti galimybe išlaikius teorinį egzaminą papildomai pasimokyti prižiūrint šeimos nariams. "Yra atlikta ne viena mokslinė studija, kad mokymasis su tėvais niekuo nenusileidžia profesionaliam mokymui. Geriausių rezultatų galima pasiekti, kai derinamas profesionalus ir neprofesionalus mokymas", - aiškino jis. Tiesa, vairuotojų mokytojai ne kartą buvo pareiškę nuomonę, kad tėvai vaikus tik "numoko", ir prisiklausę mėgėjiškų aiškinimų jaunuoliai nebesugeba išlaikyti egzaminų. Tačiau S.Šuminas nenorėjo su tuo sutikti. "Gaila, kad  tokios idėjos pripažįstamos, - sakė jis. - Kitas klausimas, jei žmonės nesupranta, ką daro; jei "kaimo šaukliai" perša savo tiesas. Mūsų didžiausia problema - visur vyraujanti nekompetencija."

FAKTAI:

Kas yra ekologiškas vairavimas?

Toks vairavimo stilius, kokį būsimieji vairuotojai turės parodyti nuo kitų metų, labiausiai susijęs su taupumu. Anot SM atstovų, ekologiškas vairavimas yra modernus ir protingas būdas taupyti degalus bei pasiekti jūsų kelionės tikslą greitai ir, svarbiausia, saugiai. Pagrindiniai jo principai tokie:

- Prognozuoti transporto srautą (numatyti eismo pasikeitimus, eismo dalyvių veiksmus, laikytis didesnio atstumo iki priešais važiuojančios transporto priemonės, taip išnaudojant transporto priemonės inerciją);

- Palaikyti pastovų ir tinkamą greitį esant mažoms variklio apsukoms (vairuoti švelniai naudojant aukštas pavaras);

- Stengtis anksčiau įjungti aukštesnę pavarą (perjungti pavarą esant nedidelėms variklio apsukoms);

- Reguliariai tikrinti oro slėgį padangose (nors kartą per mėnesį ir prieš ilgas keliones ar važiavimą dideliu greičiu automagistralėmis ar greitkeliais);

- Turėti omenyje, kad nereikalingas svoris, oro varža, kurios galima atsisakyti (papildoma bagažinė ant stogo ir pan.), ir papildomos energijos reikalaujantys elektros prietaisai (įrenginiai) padidina degalų sąnaudas, o kartu ir išlaidas už degalus (elektros įrangą reikėtų naudoti išmintingai).

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"