TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Ekonomiškas vairavimas – ne žaliųjų pramanas

2014 11 19 6:00
Išsiugdę tinkamus vairavimo įpročius kasdienėse kelionėse galite sutaupyti iki penktadalio degalų. Romo Jurgaičio (LŽ) nuotrauka

Ekonomiško ir ekologiško vairavimo nauda abejoja tie, kurie apie tokį vairavimo stilių yra girdėję tik iš nuogirdų. Tuo metu saugų ir taupų vairavimą propaguojantys instruktoriai teigia, kad taip valdant automobilį, nelygu pradiniai vairuotojo įgūdžiai, galima sutaupyti iki penktadalio degalų.

Šiemet visi laikantieji B kategorijos vairavimo egzaminą privalo ne tik pademonstruoti automobilio valdymo įgūdžius, bet ir važiuoti saugiau bei taupiau. Per egzaminą VĮ „Regitra“ egzaminuotojai degalų sąnaudų nematuoja, bet stebi, ar būsimas vairuotojas tinkamai pasirenka optimalią pavarą, stabdo bei greitėja.

Žemos apsukos nekenkia

„Naujokus vairuotojus mokome ekonomiško vairavimo pagrindų, bet tokie mokslai nepakenktų ir visiems kitiems. Skaičiuojame, kiek centų pigo ar brango degalai, tačiau nesusimąstome apie tai, kad patys netinkamai vairuodami - netaupome. O degalų taupymas, vien pakeitus vairavimo įpročius, gali būti reikšmingas“, - teigė vairavimo instruktorius Egidijus Bernotas.

Pasak jo, daugelis vairuotojų, nesusipažinusių su pagrindiniais ekonomiško vairavimo principais, mano, kad ekonomiški vairuotojai yra "eismo stabdžiai“. Tačiau, E. Bernoto teigimu, tinkamai lėtėjant ir greitėjant galima važiuoti ne tik tolygiai ir saugiai, bet ir dinamiškai.

„Ekologiško vairavimo naudą galima įrodyti ne tik kalbomis, bet ir realiais skaičiavimais. Kai važiuojama automobiliu, esant didelėms variklio apsukoms, ypač didėja degalų sąnaudos. Vengiant nereikalingo greitėjimo ir stabdymo, tinkamai naudojant oro kondicionavimo ir elektroninę įrangą galima padidinti degalų naudojimo efektyvumą“, - sakė E. Bernotas.

Ne paslaptis, kad važiavimas esant mažoms apsukoms daugeliui vyresnės kartos vairuotojų kelia šiokių tokių abejonių. Mat taip eksploatuojant senesnius automobilius po kelerių metų tektų remontuoti alkūninį veleną ir keisti įdėklus. Mažesnis variklio apsukų greitis apsunkina alyvos plėvelės, kuri atskiria įdėklų ir alkūnių paviršius, palaikymą. Taip atsiranda sausa trintis, kuri greitai pažeidžia sąveikaujančius paviršius.

Tačiau važinėjant šiuolaikiniais automobiliais tokių pažeidimų tikimybė yra kur kas mažesnė, mat juos konstruodami inžinieriai, skirtingai nei žigulių ir moskvičių kūrėjai, yra numatę variklio darbą žemomis apsukomis. Be to, šiuolaikinės sintetinės alyvos pasižymi stabilesniu klampumu ir neleidžia susidaryti sausai trinčiai, esant net didelėms slydimo guolių apkrovoms.

Laisva pavara nepadeda

Žiemą įprastas vaizdelis - automobilius įjungtais varikliais rytais šildantys vairuotojai. Taip dėl šilumos ir komforto prarandame nemažą dalį degalų. Vienas pagrindinių ekologiško vairavimo principų teigia: važiuok iš karto ir nešildyk variklio stovėdamas.

„Kai variklis įšyla iki darbinės temperatūros, greitėkime spausdami akceleratoriaus pedalą iki maždaug trijų ketvirtadalių visos eigos. Visuomet reikėtų atminti, kad pirmoji pavara yra skirta tik pajudėti iš vietos arba lėtai šliaužti spūstyje. Pavarą į aukštesnę reikėtų keisti, esant kuo mažesniam variklio apsukų greičiui, bet taip, kad perjungus pavarą į aukštesnę variklis greitėtų, o ne pridustų, pajusdamas sukamojo momento trūkumą“, - patarė E. Bernotas.

Taip pat vairavimo instruktorius patarė nevažiuoti riedant įjungta laisva pavara. Plačiai paplitęs įsitikinimas, kad taip taupiau, prasilenkia su realybe. Reikėtų atminti, kad laisva pavara gali būti naudojama tik tam tikrais atvejais, kai tai nekelia jokios grėsmės jūsų ir aplinkinių eismo dalyvių saugumui. Pavyzdžiui, kai lygiame kelyje nedideliu greičiu artėjama prie matomos kliūties ar sankryžos, degant raudonam šviesoforo signalui.

Tačiau nuokalne ar slidžiu keliu žiemą važiuoti laisva pavara yra labai nesaugu. Be to, šiuolaikiniais automobiliais, kuriuose įdiegta degalų tiekimo nutraukimo sistema, daug ekonomiškiau yra riedėti įjungta pavara, kuri atitinka judėjimo greitį. Tiesiog nukelkite koją nuo akceleratoriaus. Tokiu būdu efektyviausiai panaudosite automobilio inerciją ir kartu išvengsite nepageidaujamo pagreitėjimo.

Automatinė dėžė – ne kliūtis

Pašnekovo teigimu, tinkamai elgiantis su mechanine pavarų dėže galima sutaupyti labiau, tačiau galimybių vairuoti ekonomiškiau turi ir automobilių su automatinėmis pavarų dėžėmis šeimininkai.

„Važiuojant automobiliais su mechaninėmis pavarų dėžėmis reikėtų vengti naudoti vadinamąją kick-down funkciją, kai staigiai išmynus greičio pedalą iki pat dugno automatinė pavarų dėžė įjungia žemesnę pavarą tam, kad automobilis kuo greičiau įsibėgėtų. Vairuojant automobilį su automatine pavarų dėže degalų sutaupyti galima iš esmės panašiai kaip ir su mechanine pavarų dėže. Įvertinus mokymus lengvaisiais automobiliais, apskaičiuota, jog vairuotojai abiem atvejais išmoksta sutaupyti vidutiniškai 13-15 proc. degalų", - aiškino E. Bernotas.

Vairavimo instruktorius taip pat patarė vengti važiavimo trumpais atstumais, ypač žiemą. Mat taip ne tik greitai galima iškrauti mašinos akumuliatorių, bet ir sunaudojama kur kas daugiau degalų. Pradėti taupyti galima ir renkantis geresnes padangas bei kokybiškus tepalus. Padangos, turinčios mažesnį riedėjimo pasipriešinimą, prisideda prie degalų taupymo. Žinoma, pirmiausia norint išvengti nereikalingų išlaidų reikėtų bent kartą per mėnesį patikrinti slėgį padangose ir, jei reikia, jas pripūsti iki automobilio gamintojo nurodyto rekomenduojamo slėgio.

Taip pat galime sutaupyti ir rinkdamiesi alyvą. Jei tik leidžia automobilio gamintojas, rinkimės alyvas, kurių klampumo klasės yra 0W-30, OW-401, 5W-30, 5W-40 arba 5W-50. Tai vadinamieji lengvai slystantys variklio tepalai, kurie efektyviau tepa variklį įvairiais apsukų diapazonais.

Regi teigiamų pokyčių

Ekonomiškas vairavimas ne tik teigiamai atsiliepa kišenei, bet ir tausoja aplinką. Iš anglų kalbos atėjusią sąvoką ecodriving galime versti kaip ekonomišką, o kartu ir ekologišką vairavimą. Mažesnės degalų snaudos garantuoja, kad į aplinką pateks mažiau teršalų. Aišku, pirmiausia variklis privalo būti tvarkingas.

"Šiuolaikiniai automobiliai turi gana geras teršalų neutralizavimo sistemas. Daugiausia teršalų išmeta krovininis transportas, tačiau nuo 1975 metų sunkvežimių padaugėjo dvigubai, o tarša sumažėjo tris kartus. Prie to prisideda ir valstybių politika. Tiesa, skirtingai nei Vakaruose, mūsų ekologiško vairavimo šalininkai dar nesulaukia pakankamai reikšmingų nuolaidų. Tačiau neabejoju, kad ekologiškas transportas bei vairavimo įpročiai ir Lietuvoje taps plačiai taikomu dalyku. Teigiamų pokyčių jau yra. Pavyzdžiui, šiemet įsigaliojęs „Regitros“ sprendimas, egzaminuojant B kategorijos vairuotojus, atsižvelgti į jų ekonomiško vairavimo įgūdžius", - kalbėjo vairavimo instruktorius.

Kiekvienas sudegęs dyzelino litras „pagamina“ apie 2,7 kilogramo anglies dioksido. Taigi vairuodami ekonomiškai mes ne tik taupome savo lėšas, bet ir prisidedame prie švaresnės aplinkos. Tačiau kad ir kaip stengtumės taupyti, pirmiausia vairuoti reikia saugiai, prisitaikyti prie kartu judančio automobilių srauto. To reikėtų nepamiršti ir tinkamai taikant ekologiško vairavimo principus. Saugumas negali tapti mažiau svarbus nei taupymas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"