TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Ekspeditoriai meta „skandinavišką“ kozirį

2015 06 15 6:00
Ekspeditoriai didesnio Lietuvą kertančio krovinių srauto tikisi pradėjus veikti Vilniaus ir Kauno intermodaliniams terminalas ir ypač po to, kai bus atidarytas europinės vėžės geležinkelis "Rail Baltica". Alinos Ožič (LŽ) nuotraukos

Liepos 28 dieną Lietuvos nacionalinėje ekspeditorių ir logistų asociacijoje „Lineka“ pradės galioti naujosios „Lietuvos ekspeditorių bendrosios ekspedijavimo sąlygos“. „Linekos“ atstovai tikisi, kad globalėjant ekspedijavimo verslui jos padės šalies ekspeditoriams būti konkurencingesniems vis ankštesnėje tarptautinėje rinkoje.

Pasak „Linekos“ atstovo Dariaus Brekio ir asociacijos narės advokatų kontoros „Verum“, kurios užduotis buvo naująsias taisykles pritaikyti prie Lietuvos realijų, vadovaujančio partnerio Mindaugo Šimkūno, naująsias „Lietuvos ekspeditorių bendrosiomis ekspedijavimo sąlygas“ savo praktikoje gali taikyti visos ekspedijavimo verslu užsiimančios įmonės, jeigu jos pareiškia oficialiai sutinkančios su taisyklėmis. Kol kas tokį pritarimą savo 2015-ųjų gegužės 28-ąją vykusiame Kongrese išreiškė tik asociacijos „Lineka“ narės, kurių yra apie 70, o jos užima apie du trečdalius šalies ekspedijavimo rinkos. „Jokia paslaptis, kad šiandienos Lietuvos ekspedijavimo versle yra daug netvarkos, kurią bent jau iš dalies galėtų užbaigti naujosios sąlygos. Žinoma, iš karto perversmas neįvyks, tačiau neišvengiamai anksčiau ar vėliau visi be išimties logistikos verslo atstovai bus priversti laikytis civilizuotame pasaulyje įprastų taisyklų. Geriau būtų, jei tai įvyktų kuo anksčiau“, - sakė M.Šimkūnas.

Mažės krovinių draudimo kaštai

Pasiryžę savo verslo praktikoje taikyti naująsias taisykles ekspeditoriai iš to, neabejoja „Verum“ atstovas, turės nemažos naudos. „Pasiryžusiems taikyti naująsias taisykles, manau, nauda bus. Kadangi „Sąlygos“ nėra Vyriausybės lygmeniu patvirtintas teisės aktas, jos nėra priverstinai taikomos. Tai yra tokios taisyklės, kurias savanoriškai prisiima savo praktikoje taikyti ekspedicines paslaugas teikiančios bendrovės. Bet jos, prieš jas taikydamos, privalo susitarti su savo kontrahentais, t. y. - su savo užsakovais, su užsakovų klientais, kad jų santykiuose galios ne tik sutartis ar užsakymas, bet kartu ir tos taisyklės. Susitarus jos tampa tarytum sutarties sudedamąja dalimi“, - kalbėjo „Verum“ vadovaujantysis partneris.

Pasak D.Brekio, naujosios bendrosios sąlygos bus itin svarbios toms ekspedijavimo įmonėms, kurios sudarys sutartis dėl ypač didelio kiekio krovinių gabenimo. Tikėtina, sakė LŽ pašnekovas, kad pradėjus veikti europinės vėžės geležinkeliui „Rail Baltica“, augant Klaipėdos jūrų uosto pajėgumams, Lietuvos sausumos automobilių kelių pralaidumui, tokių sutarčių tik daugės. „Jeigu jau yra pasirašytas kontraktas, jame numatyta rizika ir atsakomybė už sutarties sąlygų nevykdymą. O tai ypač svarbu draudikams. Nes esant blogam ekspedijavimo darbų organizavimui ir dėl to atsiradus materialinei atsakomybei, galiausiai nuostolius atlygina draudikai. Galėdami įvertinti ir valdyti rizikas, draudikai mažins ekspeditorių civilinės atsakomybės draudimo įmokas. Kuo mažesni draudimo kaštai, tuo geriau ekspeditoriui, nes jis gali mažinti kovinių ekspedijavimo tarifus, tampa konkurencingesnis“, - pažymėjo „Linekos“ atstovas.

Jei naujosios „Lietuvos ekspeditorių bendrosios ekspedijavimo sąlygos“ bus priimtinos daugumai Lietuvos logistų ir ekspeditorių, minėjo D.Brekys, nuo to išloš ir valstybė kaip krovinių vartai tarp Rytų ir Vakarų. „Ji paprasčiausiai irgi taps konkurencingesnė“, - sakė asociacijos atstovas.

Žinia tarptautiniams krovinių užsakovams

Kodėl draudikai, kurie paprastai atstovauja arba patys yra didelės tarptautinės kompanijos dalis, turėtų pasitikėti naujosiomis „Lietuvos ekspeditorių bendrosiomis ekspedijavimo sąlygomis“? LŽ pašnekovai tą dalyką pasistengė išaiškinti kuo detaliau.

Anot jų, Vakaruose vyrauja dvi pagrindinės ekspedijavimo mokyklos – vokiškoji ir skandinaviškoji. Kurdama mūsų šaliai skirtas sąlygas „Lineka“ kaip pagrindą pasirinko tas ekspedijavimo taisykles, kurios taikomos Skandinavijoje, Estijoje ir Latvijoje. „Jokiais būdais vokiečių mokykla nėra blogesnė už Skandinavijos, tiesiog gal Lietuvos ekspeditoriams ir logistams psichologiškai artimesnis skandinaviškas modelis dėl jose per ilgą laiką susiformavusių sąlygų išsamumo. Be to, pastaruoju metu Skandinavijos valstybės, ypač – Švedija, Lietuvoje daug investuoja. Skaičiuoju, kad vien švediško kapitalo įmonių šiandien veikia apie 200. Logiška, jog investuotojams lengviau bus orientuotis, jei ekspedijavimo sąlygos parengtos pagal jų teisines tradicijas“, - sakė D.Brekys.

„Verum“ vadovaujantis partneris M.Šimkūnas pridėjo, kad Lietuva į Skandinaviją panaši ir savo geografine padėtimi, dėl to panašios mūsų krovinių transportavimo sąlygos. „Vokietijoje, pavyzdžiui, vandenis plukdo daug ir vandeningų upių, kuriomis gabenama didelė dalis krovinių. Šiaurės šalims vidaus vandenų transportas mažiau svarbus, taigi ir jo reglamentavimas nėra toks smulkus“, - dėstė teisininkas.

„Mūsų artimiausi kaimynai iš šiaurės šalių yra švedai, suomiai, latviai, estai, o ne vokiečiai. Sakome, kad esame krovinių gabenimo vartai tarp Rytų ir Vakarų. Priėmę naująsias „Lietuvos ekspeditorių bendrąsias ekspedijavimo sąlygas“ siunčiame verslo pasauliui žinią, kad taikomės prie skandinavams, latviams ir estams būdingų krovinių ekspedijavimo standartų, kurie yra vieni aukščiausių pasaulyje“, - sakė D.Brekys.

Mažins biurokratizmą

Paklaustas, kuo eiliniam Lietuvos ekspeditoriui turėtų naujosios „Lietuvos ekspeditorių bendrosios ekspedijavimo sąlygos“ padėti jų kasdieniame versle, M.Šimkūnas tikino, kad taikantiems jas verslininkams ir įmonėms mažės biurokratinių kliūčių, jomis labiau pasitikės draudikai.

„Praktikoje taikomų naujųjų taisyklių principas toks: yra ilgalaikė krovinių vežimo (ekspedijavimo) sutartis. Ją sudaro 30 ar 50 punktų, padėjus parašus sutartis nukišama į stalčių, o jos vykdymas atliekamas per vienkartinius krovinių ekspedijavimo užsakymus. Nueik, pasikrauk, pasiimk, pristatyk į nurodytą vietą, po to - išrūšiuok, perpakuok, perduok gavėjui. Taip, paprastai kalbant, atrodo vienkartiniai užsakymai – ir jie dažniausiai be didelių sunkumų įvykdomi. Bet kai iškyla kažkoks klausimas – pavyzdžiui, kokiais terminais privaloma išvežioti krovinius, kokios yra susitariančių pusių atsakomybės, iš stalčių traukiamos ilgalaikės sutartys ir žiūrima, kas ten parašyta. Bet toks kelias kartais yra ilgas ir varginantis. O naujosios „Lietuvos ekspeditorių bendrosios ekspedijavimo sąlygos“ iš esmės pakeis sutartis, po to visi sandorio dalyviai iš anksto žinos, ko jiems tikėtis, kokios jų atsakomybės ir rizikos“, - pasakojo advokatų kontoros „Verum“ vadovaujantysis partneris.

Problema ir ta, atkreipė dėmesį M.Šimkūnas, kad dauguma sutarčių daromos atmestinai, be teisininkų pagalbos, pasirašomos neskaičius, todėl jose įtvirtintas sąlygas neretais atvejais galima pavadinti ir „vaikiškomis“. Atsiradus nesklandumų vykdant tokias sutartis problema iš adatos kupetoje gali virsti dideliu uraganu. Iš dalies dėl to sutartimis nepasitiki ir draudikai. „Tuo pat metu pasakius jiems, kad įmonė vadovaujasi skandinavams įprastomis taisyklėmis, šie jas jau puikiai pažįsta, todėl polisą galbūt išrašys net nežiūrėję sutarties. Ir jis bus daug pigesnis, nei tas, kuris pasirašomas vien tik su sutartimis. Tada lengviau dirbti ir su tarptautiniais partneriais, kai jie žino, kad atstovauji praktikoje jau patvirtintam ir tarptautiniu mastu pripažintam verslo modeliui“, - pažymėjo „Verum“ vadovaujantysis partneris.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"