Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISGYNYBAŠEIMA IR SVEIKATA
ŠVIETIMASŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
TRASA

Elektromobiliai: žingsnis atgal

 
2017 09 27 15:00
Naujų elektromobilių pirkimas Lietuvoje nėra valstybės remiamas ir to daryti neplanuojama.
Naujų elektromobilių pirkimas Lietuvoje nėra valstybės remiamas ir to daryti neplanuojama. Romo Jurgaičio (LŽ) nuotrauka

Elektromobilizacija Lietuvoje žengė žingsnelį atgal: Europos automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) duomenimis, šių metų trečiąjį ketvirtį Lietuvoje buvo registruota 11 naujų elektromobilų, arba 66,7 proc. mažiau nei pernai liepą-rugsėjį (33). Tai visiškai priešinga tam, kas vyksta daugumoje Europos Sąjungos (ES) valstybių.

Balandį ir gegužę buvo pasiektas blogiausias rezultatas nuo 2015 metų trečiojo ketvirčio, kai lietuviai įregistravo 4 naujus elektromobilius. ACEA naujų elektra varomų transporto priemonių registravimo rezultatus pateikia kas ketvirtį nuo 2014-ųjų pradžios. Daugiausia naujų elektromobilių Lietuvoje (45) registruota 2014-ųjų spalį-gruodį, mažiausiai – tų pačių metų antrąjį ir trečiąjį ketvirčiais (po 2).

Per šių metų pirmus du ketvirčius naujų elektromobilių registravimas Lietuvoje smuko 53,2 proc. – sausio-birželio mėnesiais lietuviai registravo 22 naujus elektromobilius, o pernai per tą patį laikotarpį – 47.

Lietuva buvo tik viena iš keturių Europos Sąjungos (ES) šalių, kuriose pirmus du ketvirčius traukėsi naujų elektromobilių rinka. Tačiau mūsų šalyje rinkos smukimas buvo didžiausias.

Rugsėjo 1-osios duomenimis, Lietuvoje registruoti 535 elektromobiliai.

Lietuviai linksta į hibridus

Elektromobiliai galėtų padėti Lietuvai iki 2020 metų ketvirtadaliu sumažinti anglies dvideginio emisiją, nes tokį įsipareigojimą šalis deklaravo prieš ketverius metus priimtoje „Nacionalinėje susisiekimo 2014–2022 metų programoje“. Tačiau elektromobilizacija Lietuvoje akivaizdžiai stoja.

Kaip rodo valstybės įmonės (VĮ) „Regitra“ duomenys, iki šių metų rugsėjo 1 dienos Lietuvos piliečiai dar registravo 193 naudotus elektromobilius. Iš viso, rugsėjo 1-osios duomenimis, mūsų šalyje buvo registruoti 535 elektromobiliai. Tai – lašas jūroje, palyginti su daugiau nei 18 tūkst. tradiciniais degalais varomų naujų lengvųjų automobilių, registruotų nuo šių metų sausio iki rugpjūčio 31 dienos imtinai.

Gali būti, jog elektromobilius pakeis kita ekologinė technika – hibridiniai ir papildomai įkraunami hibridiniai, dujiniai automobiliai. Padėtis šioje rinkoje nuolat gerėja. Bendrovės autoplius.lt pateiktoje 2017 metų antrojo ketvirčio apžvalgoje rašoma, kad pagal įvežtus automobilius, varomus alternatyviais degalais, Lietuva yra pirmaujanti tarp Baltijos šalių. „2017-ųjų antrąjį ketvirtį iš visų įvežtų transporto priemonių 4,1 proc. buvo su alternatyviais degalais varomais varikliais. Latvijoje tokio tipo automobilių rinkos dalis užėmė 2,1, o Estijoje – 2 procentus“, – nurodo autoplius.lt.

Atrodo, kad iš alternatyvių lengvųjų mašinų lietuviai mieliau renkasi hibridus negu elektromobilius. ACEA duomenimis, šiais metais per pirmus du ketvirčius Lietuvoje buvo registruoti 282 nauji hibridiniai modeliai, arba 36,2 proc., daugiau nei 2016-ųjų sausį-birželį, o naudotų – dar daugiau.

Tuo metu kitose ES šalyse elektromobilizacijos procesas vyksta sparčiai. Sparčiausiai – Lenkijoje ir Slovakijoje. „Manau, kad Višegrado šalyse elektromobilizacija paspartėjo dėl menkų mokestinių paskatinimų“, – „Lietuvos žinioms“ tvirtino Rokas Knyva, Lietuvos autoverslininkų asociacijos (LAA) generalinis direktorius.

Bumas Višegrado šalyse

ACEA duomenimis, 23-jose ES narėse 2017 metų antrąjį ketvirtį buvo registruoti 22 047 elektromobiliai, arba net 49,7 proc. daugiau nei praėjusių metų antrąjį ketvirtį (12 924). Lenkijoje ir Slovakijoje elektromobilizacija buvo itin sparti: šių metų birželį ir liepą lenkai registravo net 436,4 proc., slovakai – 320 proc. daugiau elektromobilių negu 2016 metų antrąjį ketvirtį.

Lietuva buvo tik viena iš keturių Europos Sąjungos šalių, kuriose pirmus du ketvirčius mažėjo naujų elektromobilių pardavimas.

Toks pašėlusi elektromobilizacija Višegrado šalyse, – ne tik Lenkijoje ir Slovakijoje, bet ir Slovėnijoje, Vengrijoje, Čekijoje, LAA vadovo R. Knyvos teigimu, mažai tesusijusi su dideliais tempais šiose šalyse plėtojama vėjo energetika. R. Knyva sakė, kad jis nėra girdėjęs apie dideles elektromobilių rinkos paramos programas šiose valstybėse. „Prancūzijoje naujo elektromobilio pirkėjui skiriama 4–5 tūkst. eurų, Amerikoje – 5 tūkst. JAV dolerių (apie 4,2 tūkst. eurų) valstybės subsidija. Nieko tokio nėra nei Lenkijoje, nei Slovėnijoje, nei Čekijoje“, – aiškino LAA vadovas.

Jo nuomone, elektromobilizacijos bumą Višegrado šalyse lėmė viena lengvata. „Lietuvoje elektromobilių savininkai irgi turi lengvatų. Pavyzdžiui, jais galima važinėti autobusams ir troleibusams skirtomis juostomis, didžiuosiuose miestuose – nemokamai parkuotis. Tačiau tokių neturtingų šalių, kokios yra Lietuva, Latvija, Estija, Višegrado valstybės, pirkėjai yra jautrūs būtent su finansais susijusioms nuolaidoms“, – pabrėžė R.Knyva.

Jis sakė, kad Višegrado valstybėse įregistruotoms mašinoms taikomas vadinamasis taršos mokestis, kuris yra gana didelis ir jį reikia mokėti kasmet. „Beveik esu įsitikinęs, kad elektromobilius perkantys lenkai, slovakai ir čekai yra atleisti nuo taršos mokesčio. Efektas galbūt nėra labai didelis, sutaupoma vos po 1–1,5 tūkst. eurų nuo kiekvienos mašinos, bet pigesnius elektromobilius įsigyjantiems vairuotojams ir ši suma yra paskata pirkti ekologišką transportą. Aišku, ji neturi jokios reikšmės brangių elektromobilių pirkėjams“, – darė išvadą LAA generalinis direktorius.

Penketukas valstybių, fiksavusių didžiausią elektromobilių rinkos augimą 2017 m. II ketv.

VietaValstybėRegistravimo rezultatas (vnt.)Pokytis (proc.)*
1.Lenkija59 (11)**+ 436
2.Suomija143 (35)+ 308,6
3.Slovakija63 (15)+ 320
4.Graikija8 (2)+ 300
5.Slovėnija73 (22)+ 231,8

* Palyginti su 2016 m. II ketv.

** 2016 m. II ketv. registravimo rezultatas

Šaltinis: ACEA

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėKomentaraiReklaminiai priedai
KonkursaiKultūraLietuvaMokslas ir ITPrenumerata
PasaulisSportasŠeima ir sveikataŠvietimasKarjera
TrasaŽmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"