Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATAŠVIETIMAS
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
TRASA

Elektromobilių revoliuciją kuria Švedijoje

 
2017 03 09 11:30
Kroatijos bendrovės "Rimac Automobili" atstovai tikina, kad jų gamykloje surinktam 1088 AG superelektromobiliui baterijos yra gaminamos irgi vietoje.   
Kroatijos bendrovės "Rimac Automobili" atstovai tikina, kad jų gamykloje surinktam 1088 AG superelektromobiliui baterijos yra gaminamos irgi vietoje.    "Rimac Automobili" nuotrauka

Du buvę JAV bendrovės „Tesla“ darbuotojai ketina pastatyti Švedijoje baterijų gamybos įmonę, kuri turėtų tapti didžiausia Europoje. Statyti panašią gamyklą investuotojus iš „Tesla Motors“ į Lietuvą viliojanti iniciatyvinė grupė sveikina švedų iniciatyvą pagreitinti elektromobilizaciją.

Būsimos Švedijos gamyklos kontūrai pradėjo ryškėti, kai šios šalies pilietis Peteris Carlssonas, iki 2015 metų ėjęs bendrovės „Tesla“ tiekimo skyriaus vadovo pareigas, įsteigė įmonę „Northvolt“. Kaip neseniai informavo britų verslo portalas ft.uk.co, jis drauge su „Northvolt“ gamybos direktoriumi, buvusiu „Teslos“ darbuotoju Paolu Cerruciu planuoja Švedijoje kurti 4 mlrd. JAV dolerių vertės gamyklą. Ličio jonų baterijų gamybą ketinama pradėti iki 2020 metų, čia būtų įdarbinta 2,5–3 tūkst. žmonių.

Pasak P. Carlssono, jo bendrovė neketina konkuruoti su „Tesla“, kur jis dirbo penkerius metus. Jo tikslas – konkurencija su Azijos baterijų gamintojais, o būtent – Japonijos, Pietų Korėjos bei Kinijos, kurios kontroliuoja didžiąją šios gamybos dalį.

Naudos vietines žaliavas

„Jeigu nieko nedarysime, Europa visiškai priklausys nuo Azijos. Senasis žemynas turi galimybę tapti nepriklausomas nuo tiekėjų ir gamintojų iš Azijos. Šiandien arba niekada“, – tikino P. Carlssonas.

Anot jo, jau 2023 metais „Northvolt“ ateities gamykla bus pajėgi per metus pagaminti baterijų, kurių bendra galia sieks 32 gigavatus (GW). 2017 metų pradžioje Nevadoje (JAV) pradėjusios veikti bendros Amerikos bendrovės „Tesla“ ir japonų „Panasonic“ gamyklos „Gigafactory“ metinis pajėgumas – 35 gigavatai.

P. Cerrucis sakė, kad europiečiams bus labai sunku konkuruoti su Azijos gamintojais.

Nors „Northvolt“ ličio jonų baterijų gamyklą planuoja statyti Švedijoje, konkrečios vietos jai vis dar ieškoma. Siekiama, kad nauja gamykla atsirastų ten, kur daug energijos gaminama naudojant vėją ir vandenį, kaip antai sukant Skandinavijos hidroelektrinių turbinas. Mat iš atsinaujinančių energijos šaltinių gaminamos energijos prireiks ir gaminant baterijas. Taip pat norima, kad arti būtų ir žaliavų. Tai itin brangus ir retas litis, kurį amerikiečių „Gigafactory“ išgauna iš šalia esančių šio metalo kasyklų, o būsima „Northvolt“ gamykla tikriausiai jį importuotų iš Kinijos. Baterijose litį beveik nemažindamas jų efektyvumo „praskiedžia“ ir kobaltas su nikeliu, kurio gausu Suomijoje. Už 500 kilometrų į šiaurę nuo Helsinkio įsikūrusi didžiausia Europoje Talvivaaro nikelio rūdų kasykla gali lemti, kad visai šalia iškils ir didžiausia Senajame žemyne baterijų elektromobiliams gamykla – naujoji švedų baterijų gamykla gali atsirasti Švedijos šiaurėje.

Švedai pradžiugino lietuvius

Agentūra „Investuok Lietuvoje“ ir neseniai sukurta piliečių iniciatyva „Tesla Gigafactory LT“ turi viziją, kad mūsų šalyje baterijų elektromobiliams gamyklą pastatytų pati „Tesla Motors“. Idėja pasikviesti amerikiečius investuoti Lietuvoje atsirado, kai „Tesla“ pranešė apie ketinimus Europoje atidaryti savo fabriką, panašų į Nevados „Gigafactory“. Ar atsiradus gamyklai palyginti netolimoje Švedijoje neišblės grupės entuziazmas kviesti amerikiečius statyti analogišką gamyklą Lietuvoje?

Ličio jonų baterijų gamyklos atsiradimas Švedijoje ar kitur rinkoje pagreitintų transporto priemonių sektoriuje vykstančią revoliuciją.

„Tesla Gigafactory LT“ iniciatyvinės grupės vadovas Žilvinas Lešinskas „Lietuvos žinioms“ sakė, kad po švedų pareiškimo grupei rankos tikrai nenusvirs. „Pasaulyje šiuo metu vyksta tikra revoliucija, kai per artimiausius dešimtmečius tradicines mašinas pakeis ekologiški elektromobiliai ir/ar vandeniliniai automobiliai. Neseniai ir vokiečių gamintojas „Volkswagen“ paskelbė apie visuotinę savo modelių elektromobilizaciją. Vien „Tesla“ visame pasaulyje planuoja atidaryti apie 100 baterijas tiktai šios bendrovės elektromobiliams gaminsiančių fabrikų. Tad vienos ar kitos gamyklos Švedijoje ar kitur atsiradimas rinkoje nieko nepakeistų. Jis netgi būtų sveikintinas, nes pagreitintų transporto priemonių sektoriuje vykstančią revoliuciją, kuri galbūt ateityje užkirs kelią ir katastrofiškam pasaulio klimato atšilimui“, – dėstė pašnekovas.

Kalbėdamas apie tikimybę prisikviesti „Tesla Motors“ į Lietuvą Ž. Lešinskas teigė, kad iki šiol iniciatyva buvo rodoma tik „iš apačios“, bet jau yra gautas signalas iš Nevados, jog amerikiečių elektromobilių gamintojas pastebėjo lietuvių pastangas. „Dabar stengiamės iniciatyvą perduoti šalies valdžiai. Be reikiamos įstatymų bazės nieko nebus – pagal dabar galiojančius teisės aktus net sklypo naujai gamyklai negalėtume suformuoti“, – pasakojo „Tesla Gigafactory LT“ iniciatyvinės grupės vadovas.

„Lietuvos žinių“ duomenimis, Europoje jau veikia įmonės, gaminančios baterijas elektromobiliams, ir yra ketinančiųjų jas gaminti. Pavyzdžiui, viena didesnių gamyklų veikia Kroatijoje.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataŠvietimasTrasaKarjera
Žmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"