TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Elektromobilizacijos proveržis stiprėja „Formulės“ trasose

2014 12 02 6:00
Išoriškai "Formulės E" elektromobiliai mažai kuo skiriasi nuo "Formulės 1" bolidų. LŽ archyvo nuotrauka

Planuojama, kad 2050-aisiais didžiuosiuose Europos Sąjungos (ES) ir Kinijos miestuose bus galima važinėti tik automobiliais, nenaudojančiais tradicinių degalų. Didieji gamintojai tam rengiasi jau dabar – pavyzdžiui, remdami elektra varomų mašinų „Formulės E“ ir kitas varžybas, bėgant laikui į rinką leisdami vis daugiau ir tobulesnių elektromobilių.

Netgi nemaža dalis Lietuvos automobilių sporto aistruolių yra mažai ką girdėję apie „Formulę E“ (ang. Fia Formula E Championship). Rengti prestižines elektromobilių lenktynes Tarptautinė automobilių federacija (FIA) nutarė 2012-aisiais. 2013 metų kovo 8 dieną FIA paskelbė preliminarų pirmojo sezono lenktynių tvarkaraštį – pagal jį lenktynės vyks dešimtyje miestų: Londone, Romoje, Los Andžele, Majamyje, Pekine, Putradžajoje, Buenos Airėse ir Rio de Žaneire. Liepos mėnesį prie čempionato rengėjų prisidėjo Bankokas ir Berlynas. Iš oficialaus internetinio varžybų puslapio fiaformulae.com aiškėja, kad iki šiol įvyko dvejos lenktynės – rugsėjo 13 dieną Pekine (Kinija) ir lapkričio 22 dieną Putradžajoje (Malaizija). „Formulės E“ lenktynėse dalyvauja 10 komandų, o bendrojoje įskaitoje surinkęs 43 taškus kol kas pirmauja „Audi Sport ABT“ komandos narys brazilas Lucas di Grassis.

Ambicingas ES tikslas

2014 metų rugsėjo 12 dieną oficialia čempionato „Formulė E“ partnere buvo paskelbta BMW kompanija. Praėjusią savaitę jau ir Prancūzijos kompanija „Renault“ paskelbė įsipareigojusi prisidėti prie naujojo „Formulės E“ čempionato. Anot pranešimo žiniasklaidai, automobilių sportas „Renault“ gamintojai „yra bandymų poligonas, galimybė pademonstruoti savo išmanymą technologijų srityje ir plėtoti pažangiausias, kurios tiesiogiai ir netiesiogiai vėliau bus naudingos ir masinės gamybos modeliams“.

Atrodo, dėl tokių pat priežasčių komandų rėmėjomis jau tapo ir vokiečių „Audi“, Kinijos elektromobilių gamybos asociacijos, indų „Mahindra“.

Rasa Klimavičiūtė: "Elektromobilių ir benzinu arba dyzelinu varomų automobilių kaina susilygins apie 2025 metus." / Oresto Gurevičiaus (LŽ) nuotrauka

Elektromobilizacijos proveržis juntamas ne tik automobilių sporte. Pačios inovatyviausios pasaulio gamintojos pastaruoju metu nuolat praneša apie laimėjimus kuriant hibridines mašinas, elektromobilius ir kitas alternatyviais degalais varomas transporto priemones. Nepaprasto sujudimo priežastį dienraščiui LŽ atskleidė BMW atstovybės Lietuvoje UAB „Krasta Auto Vilnius“ direktorė Rasa Klimavičiūtė: ES išsikėlė ambicingą tikslą iki 2050-ųjų sumažinti į atmosferą išmetamo anglies dioksido kiekį net 95 procentais. „Permainos palies ne tik keleivinį asmeninėms reikmėms skirtą, bet ir komercinį transportą“, - teigė verslininkė.

Apie tai, kad jau netolimoje ateityje į 19 didžiausių savo šalies miestų leis įvažiuoti tik elektromobiliais, R. Klimavičiūtės teigimu, yra paskelbusi ir smogo kamuojama Kinija.

Trukdo sunkios baterijos

Lenktynių trasose elektromobiliai dar neprilygsta tradiciniais degalais varomoms mašinoms. Tai kalbėdamas su LŽ žurnalistu pažymėjo garsus lenktynininkas Benediktas Vanagas. „Dakaro ralio“ dalyvis sakė, kad elektra varomos mašinos jau kuris laikas lenktyniauja ir šiose pačiomis ekstremaliausiomis pasaulyje vadinamose varžybose, tačiau įspūdingų rezultatų dar nėra pasiekusios.

„Pirmoji elektra varoma mašina, kuri startavo „Dakaro ralyje“, buvo mūsų kaimynų latvių sukurtas „Oskaro“ prototipas. Šių metų lenktynėse startuos elektra varomas bagis“, - dėstė B. Vanagas.

Pasak lenktynininko, vienas elektromobilių trūkumų – vieną kartą įkrauta baterija jie nuvažiuoja kur kas mažesnį atstumą nei tradiciniai automobiliai su kartą pripiltu baku. Dėl to, kaip sakė B. Vanagas, buvo pakeistas „Dakaro ralio“ reglamentas. Jis leis elektromobilių vairuotojams keisti baterijas tose vietose, kur motociklininkai prisipila savo bakus. Motociklai turi daug mažesnes talpyklas, dėl to tarp jiems skirtų vietų degalams papildyti atstumas yra daug trumpesnis nei tarp degalinių, kur pripildomi tradicinių mašinų degalų bakai.

Benediktas Vanagas: "Nors lūžio tikimasi per artimiausius 10 metų, nenustebčiau, jei jis įvyktų ir anksčiau.“ / Romo Jurgaičio (LŽ) nuotrauka

Tačiau netgi toks palengvinimas, pasak B. Vanago, šiandien elektromobilių nepavers lygiavertėmis tradicinėmis lenktyninėmis mašinomis. „Elektromobiliai nėra tokie greiti kaip tradicinės mašinos. Greitai judėti elektra varomoms mašinoms trukdo jų sunkios baterijos, o transporto priemonės svoris lenktynėse reiškia labai daug“, - tvirtino lenktynininkas.

Kada laukti galutinio lūžio?

„BMW koncernas ir ES institucijos mano, kad ėjimas elektromobilių populiarėjimo link bus laipsniškas, o staigus lūžis transporto pramonėje, po kurio aplinkai nekenksmingų transporto priemonių pradės keliuose daugėti geometrine progresija, įvyks 2025-2030 metais“, - teigė UAB „Krasta Auto Vilnius“ direktorė R. Klimavičiūtė.

Ralio trasose populiarėti elektromobiliams trukdo, kaip jau minėta, sunkios baterijos, o paprastuose keliuose – per trumpas nuvažiuojamas kelias kartą įkrovus elektra varomos transporto priemonės akumuliatorių, nesukurta infrastruktūra, per brangūs netgi vidutines pajamas gaunantiems piliečiams elektromobiliai. „Pagrindinė problema, kuri yra laikina ir kurią šiuo metu sprendžia transporto industrija, yra nuvažiuojamas atstumas, kuris kol kas yra mažesnis nei benzinu ar dyzelinu varomų automobilių. Tačiau per pastaruosius 3-4 metus jis padidėjo 30 proc., toks tempas išliks ir ateityje, tad tikrai greitai elektromobiliai galės nuvažiuoti gana tolimą atstumą“, - sakė „Krasta Auto Vilnius“ vadovė.

Pasak R. Klimavičiūtės, jau netolimoje ateityje turėtų kristi ir elektromobilių kainos. „BMW prognozėmis, elektromobilių kaina pamažu kris, o su benzinu ar dyzelinu varomų automobilių kaina susilygins apie 2025 metus“, - prognozavo verslininkė.

Jai pritarė ir B. Vanagas. „Svarbiausia, kad jau galime stebėti proveržį elektromobilizacijos link. Nors galutinio lūžio tikimasi per artimiausius 10 metų, nenustebčiau, jei jis įvyktų ir anksčiau“, - pažymėjo lenktynininkas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"