TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Elektroniniai važtaraščiai artėja – aistros kaista

2016 09 30 6:00
Posistemio i.VAZ diegimas didelėms logistikos ir krovinių vežimo įmonėms nemažai kainuoja. Romo Jurgaičio (LŽ) nuotraukos

Jau rytoj, spalio 1 dieną, Lietuvoje pradės veikti išmanioji mokesčių administravimo sistema (i.MAS) – visi pridėtinės vertės mokesčio (PVM) mokėtojai privalės teikti elektronines sąskaitas faktūras ir elektroninius važtaraščius. Dalis krovinių vežimu automobilių keliais užsiimančių šalies įmonių pyksta, neva nauja Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) tvarka jas verčia „švaistyti be naudos milžiniškus pinigus“. VMI atkerta, kad elektroninė sistema nepaliks jokios galimybės tik nelegaliai veiklai: slėpti pajamas bus neįmanoma.

VMI pasiryžusi naujus elektroninių sąskaitų faktūrų (i.SAF) ir elektroninių važtaraščių (i.VAZ) teikimo reikalavimus įvesti nuo spalio 1-osios, nepaisydama verslo spaudimo.

Mokesčių inspekcijos teigimu, dabar naudojami popieriniai važtaraščiai, kurie dubliuojami tik įmonių informacinėse sistemose ir nematomi valstybinių įstaigų sistemose, sudaro sąlygas nesąžiningiems verslininkas piktnaudžiauti – pajamos slepiamos ir nemokami mokesčiai. Kaip žinoma, įvairūs tyrimai rodo, kad šešėlyje gali būti apie trečdalį visos Lietuvos ekonominės veiklos.

Kad važtaraščiai neišnyktų be pėdsakų

„Vienas dažniausiai pasitaikančių pažeidimų – realizacijos pajamų slėpimas. Kelių transportu vežamas popierinis važtaraštis kartais tiesiog sunaikinamas, jeigu nesulaukiama krovinio patikros kelyje, ir įvykusi ūkinė operacija nuslepiama – ji niekur nefigūruoja“, – argumentus įvesti itin griežtą tvarką išsakė VMI išmaniosios mokesčių administravimo sistemos i.SAF ir i.VAZ posistemių sukūrimo projektų vadovė Virginija Ginevičienė.

Arūnas Bertašius pažymėjo, kad tik veikiant naujajai sistemai i.MAS verslas IT sistemas galės galutinai suderinti. /cargonews.lt nuotrauka

„Manau, kad nauji reikalavimai teikti elektronines PVM sąskaitas faktūras ar elektroninius važtaraščius sąžiningiems Lietuvos mokesčių mokėtojams atsirado pirmiausia dėl to, kad dabartinei valdžiai tiesiog maga kuo greičiau įsisavinti i.MAS sistemai ir jos posistemiams i.SAF ir i.VAZ skirtas Europos Sąjungos paramos lėšas. Vis dar viliuosi, kad nugalės sveikas protas, ir terminas teikti elektroninius važtaraščio duomenis bus atidėtas“, – piktinosi vienai didžiausių Europoje logistikos grupių „Rhenus Logistics“ priklausančios bendrovės „Rhenus Svoris“ generalinis direktorius Arūnas Bertašius.

Kai kurios kitos didelės logistikos įmonės reiškia dar kategoriškesnę nuomonę dėl posistemio i.VAZ. „Naują prievolę vertiname neigiamai, nes nematome, kokią naudą tai duos verslo skaidrumui užtikrinti, ar tai padės kovoti su šešėline ekonomika. O verslui tai kainuos papildomas išlaidas IT sistemoms pritaikyti bei papildomas žmogiškųjų išteklių sąnaudas“, – tvirtino ekspedijavimo ir logistikos kompanijos „DSV Transporto“ finansų direktorė Irena Vaitkūnienė.

Daugiau darbo ir skaidriam verslui

Naujoji sistema i.MAS ir jos posistemiai i.SAF bei i.VAZ diegiami kovojant su nesąžiningu verslu. Šešėlinės ekonomikos ir nesąžiningos konkurencijos mažinimu suinteresuotas ir pats skaidriai dirbantis verslas. Tai pabrėžė VMI posistemių projektų vadovė V. Ginevičienė.

„Reikia pažymėti, kad verslo lūkesčiai mokesčių administratoriaus atžvilgiu dėl kuriamos išmaniosios mokesčių administravimo sistemos (i.MAS) ir posistemio i.VAZ yra susiję ir su šešėlinės ekonomikos mažinimu, rinkos skaidrinimu bei sąžiningos konkurencijos skatinimu, užkertant kelią įgyti konkurencinį pranašumą vengiant mokesčių“, – „Lietuvos žinioms“ teigė VMI atstovė.

„Mano įsitikinimu, naujoji tvarka nieko nepakeis. Tik sąžiningiems mokesčių mokėtojams bus pridėta papildomo darbo pritaikant jau naudojamas įmonių sistemas prie naujų reikalavimų. O tie, kas nemokėjo mokesčių, tas ir toliau nemokės“, – niūriomis prognozėmis dalijosi UAB „Rhenus Svoris“ vadovas A. Bertašius.

Logistikos verslo sektorius sako neprieštaraujantis posistemio i.VAZ sukūrimui, tik siekia, kad būtų laikinai atidėtas jo veikimas, nes įmonės esą nespėjo savo IT sistemų pritaikyti prie naujų VMI reikalavimų.

Apie elektroninės sistemos diegimą buvo pranešta balandžio 1 dieną. 80 tūkst. įmonių šią savaitę turėjo galimybę išbandyti išmaniosios mokesčių administravimo sistemos (i.MAS) posistemius i.VAZ ir i.SAF. Be to, nuo 2015 metų pavasario, VMI teigimu, kai kurios šalies įmonės per deklaravimo sistemą teikė duomenis apie PVM registrus, ir projekte dalyvavusių įmonių deklaruotas PVM išaugo beveik 18 proc. punktų.

Lengvatos – smulkiesiems

VMI jau kurį laiką ragino verslo subjektus apsispręsti dėl elektroninių duomenų teikimo būdų, nes nuo to priklauso, ar įmonėms reikės investuoti į savo IT sistemų palaikymą.

Pradėjus veikti i.MAS su posistemiais, Muitinės departamento pareigūnai, Valstybinės kelių transporto inspekcijos ir VMI inspektoriai turės kiekvieno krovinio vežimą patvirtinančius dokumentus, kurie buvo pateikti i.VAZ. Kartą užpildžius sistemoje e. važtaraštį jo jau nebus galima ištrinti iš i.VAZ. Dokumentai bus teikiami realiuoju laiku, t. y. kaskart prieš transporto priemonei pajudant į reisą.

Elektroninio važtaraščio nereikės pildyti kai kuriems verslininkams, priskirtiems mokesčių nemokėjimo požiūriu mažiausiai rizikingoms verslo grupėms. Smulkiojo verslo atstovai, kurie nėra PVM mokėtojai, arba yra, bet jų įmonių verslo apyvarta nesiekia per metus 45 tūkst. eurų, jo nepildys.

Gana lengva pildyti naujuosius e. važtaraščius nuo spalio 1 dienos bus ir didesnę apyvartą, bet nedaug krovinių siuntinėjančioms ar vežančioms, dažniausiai – palyginti mažoms, įmonėms.

„Smulkusis verslas, teikdamas duomenis į posistemį i.VAZ, išlaidų nepatirs. Posistemyje yra galimybė patekti duomenis per internetą tiesioginio ryšio („online“) režimu. Tai reiškia, kad mokesčių mokėtojui užteks prisijungti prie posistemio i.VAZ ir užpildyti išrašomo popierinio važtaraščio duomenis arba išrašyti e. važtaraštį, kurį prireikus galima išspausdinti. Jokia papildoma kompiuterių programa ar sistemų integracija šiuo atveju nereikalinga“, – informavo V. Ginevičienė.

Didžiųjų rinkos žaidėjų rūpestis – IT

Logistikos sistemų optimizavimu, tarp jų – naujųjų sistemų i.MAS, posistemių i.SAF ir i.VAZ pritaikymu užsiimančios bendrovės „Equinox Europe“ vadovė Rasa Beskajevienė „Lietuvos žinioms“ sakė, kad ir dabar krovinius lydintys dokumentai yra įmonių vidinių elektroninių sistemų suformuojami automatiškai.

„Dabar važtaraščiai buvo naudojami retai, dažniau – sąskaitos faktūros, į kurias elektronika automatiniu būdu įkeldavo kroviniui vežti reikalingus važtaraščių duomenis iš įmonių vidinių informacinių sistemų, iš jų logistikoje pačios svarbiausios yra „verslo valdymo“ ir „sandėlių valdymo“. Vairuotojui, vežančiam krovinį, dažniausiai įteikiamas popierinis dokumento variantas“, – pripažino logistikos procesų ekspertė.

Jos teigimu, informacija važtaraštyje ranka surašoma nebent mažose įmonėse, kurios neveža daug krovinių. Daug jų gabenančioms įmonėms tai būtų per didelės laiko sąnaudos ir pralaimėjimas konkurencinėje kovoje.

E. Beskajevienės tvirtinimu, daug krovinių vežančioms bendrovėms i.VAZ pateiks nemalonių siurprizų. „Nuo spalio atsiras papildomas reikalavimas važtaraščio duomenis perduoti i.VAZ, užpildant elektroninį važtaraštį. Ir, aišku, tos įmonės, kurių krovinių apyvarta didelė ir kurioms reikėtų dėl to įdarbinti papildomus žmones, kad jie įtrauktų elektroninius važtaraščius į elektroninę sistemą, to nedarys, o ieškos būdų, kaip tuos duomenis perduoti i.VAZ per jau egzistuojančias sistemas – „verslo valdymo“ ar „sandėlių valdymo“. O pakeitimai tose sistemose kainuoja papildomai“, – aiškino E. Beskajevienė.

Jos teigimu, IT paslaugos nepigios, o jų kainą įmonėms, verčiamoms pritaikyti savo sistemas prie i.VAZ, dar didina tai, kad patobulinimų prireikė iškart visoms bendrovėms. „IT paslaugų teikėjų darbas ilgam laikui suplanuotas, todėl viską mesti ir tobulinti vien logistikos įmonių elektroninių duomenų perdavimą į elektroninio važtaraščio sistemą tiesiog nėra kada ir kam“, – svarstė bendrovės „Equinox Europe“ vadovė.

VMI leis suklysti

Bendrovės „Rhenus Svoris“ generalinis direktorius A. Bertašius pažymėjo, kad tik veikiant naujajai sistemai i.MAS verslas IT sistemas galės visiškai suderinti.

VMI posistemių projektų vadovė V. Ginevičienė „Lietuvos žinias“ patikino, kad rytoj įsigaliojus e. važtaraščio sistemai, netyčia jos reikalavimus pažeidusiems verslo subjektams kurį laiką nebus taikomos sankcijos.

„Suprantame, kad verslininkai pasirengti naujovėms turi nedaug laiko, todėl norime akcentuoti, jog VMI pirmiausia skirs dėmesį informavimui ir konsultavimui, supažindins su sistema. Patikiname, kad VMI tikrai neskirs jokių baudų ir netaikys sankcijų dėl netyčinių vėlavimų ar klaidų. Pažymėtina, jog startavus sistemoms VMI IT pagalbos tarnyba dirbs visą parą, kad kylantys nesklandumai būtų sprendžiami operatyviai. Taip pat pirmąjį spalio savaitgalį Mokesčių informacijos centro trumpasis numeris 1882 veiks visą parą, todėl posistemio i.VAZ vartotojai galės konsultuotis su VMI specialistais“, – aiškino VMI atstovė.

Ji pridūrė, kad ilgalaikėje perspektyvoje, visiškai įdiegus i.MAS, ūkio subjektai pajus naudą, o pasiektas efektas viršys tiek valstybės, tiek mokesčių mokėtojų patirtas išlaidas kuriant naująją sistemą bei integruojantis į ją.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"