TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

ES automobilių rinką vėl užbūrė lūkesčiai

2013 10 29 6:00
Pastaraisiais metais Europoje stabilus augimas fiksuojamas tik prabangių automobilių rinkoje. Gamintojo nuotrauka

Automobilių rinkos analitikai suka galvas ir niekaip negali atspėti – kas iš tikrųjų lemia naujų mašinų rinkos atsigavimą? Vienareikšmio atsakymo, deja, nerandama.

Šiuo metu Senojo žemyno lengvųjų keleivinių automobilių pardavėjai trina rankas. Jie tiki, kad Europos Sąjungos (ES) rinka po beveik dvejus metus trukusio kritimo tuoj atsigaus. Optimizmo įpūtė Europos automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) paskelbti rezultatai: ES erdvėje rugsėjo mėnesį buvo įregistruota 5,4 proc. daugiau naujų lengvųjų automobilių nei 2012 metais tuo pačiu laiku. Lietuvoje irgi buvo šviesu - bendrovės „Autotyrimai“ duomenimis, naujų automobilių registracija rugsėjo mėnesį šoktelėjo 6 procentais.

Vis dėlto patyrinėjus istoriją galima rasti nemalonių paralelių, kai vieną ar kelis mėnesius ūgtelėjus naujų automobilių rinkai imdavosi per kraštus lietis optimistinės nuotaikos, tačiau vėliau tekdavo graudžiai nusivilti. Vien šiais metais ES tokių momentų jau buvo du – apie naujų automobilių rinkos atsigavimą kalbėta ir sužinojus balandžio bei liepos mėnesių rezultatus, kai rinka buvo pasistiebusi atitinkamai 1,7 proc. ir 5 procentais. Bet jau gegužę ir rugsėjį buvo fiksuojamas daugiau nei įspūdingas jos kritimas – atitinkamai 5,9 proc. ir 5 procentais.

LAA: psichologiniai motyvai

Naujų automobilių gamintojams ir pardavėjams yra tiesiog gyvybės ir mirties klausimas žinoti, kas gali įpūsti optimizmo jau apie dvejus metus smunkančiai ES naujų automobilių rinkai. Rugsėjo mėnesio registracijos rezultatai nuteikė teigiamai. Tačiau ar sužinojus spalio registracijos rezultatus vėl neteks skaudžiai nusivilti?

Dėl to, kas galėtų lemti rinkos atsigavimą, laužo galvas ir Lietuvos ekspertai. Bene išsamiausią tyrimą šiuo klausimu 2013 metų sausį pristatė Lietuvos autoverslininkų asociacija (LAA) ir su ja bendradarbiaujanti automobilių rinkos tyrimų bendrovė „Data Center“.

M.Beišys: „Lietuvius labiau veikia lūkesčių ekonomika, t. y. gyvenama ne taip, kaip realiai yra, o taip, kaip įsiteigiama.“ /Romo Jurgaičio nuotrauka

Tuomet LAA generalinis direktorius kalbėjo, kad Lietuvos naujų automobilių rinka glaudžiai susijusi su lūkesčių ekonomika ir psichologiniais motyvais. „Asmeninės paskirties naujų automobilių rinka Lietuvoje 2012 metais smuko 8,2 proc. - lygiai tiek pat, kiek ir Europos Sąjungos. Šalies rinka tiksliai žengia su Europa koja kojon, dešimtųjų procento tikslumu pakartodama tą patį rezultatą. Tai galėtų būti ženklas, jog Lietuvos ekonomika yra tokia globali ir subrendusi, kad veikia tokiais pačiais principais kaip visos ES. Gal ir taip, nes, be abejo, smukimui didelę įtaką turėjo Europos ekonomikos ligos, kurios pragmatiškam lietuviui diktuoja elgseną. Tačiau lietuvius labiau veikia lūkesčių ekonomika, t. y. gyvenama ne taip, kaip realiai yra, o taip, kaip įsiteigiama", - tvirtino Mindaugas Beišys.

Anot LAA vadovo, jo teiginį įrodo ir bandymas daugiamečius automobilių rinkos pokyčius susieti su bendrojo vidaus produkto (BVP) pokyčiais. Tačiau ir čia buvo patirtas fiasko. „2012 metais Lietuvos BVP augo 3,6 proc., o asmeninių automobilių rinka krito 8,2 procento. Tokia disharmonija Lietuvoje matoma jau daug metų. Tai aiškiai parodo, kad automobilių rinkos pokyčių neišeina tiesiogiai sieti su makroekonominiais rodikliais, nes ji itin susieta su lūkesčių ekonomika ir psichologiniais motyvais", - pažymėjo M. Beišys.

„Euronews“: rinka išeina iš krizės

Tačiau komentuodami rugsėjo mėnesio naujų automobilių registracijos rezultatus ES rinkos analitikai juos tiesiogiai siejo su esą atsigavimo ženklus rodančia Bendrijos ekonomika. „Rinka (naujų automobilių – aut.) išeina iš krizės“, - teigė savo komentaruose ir ES naujienų agentūra „Euronews“. O ūkio laimėjimus geriausiai nusako BVP.

Atidžiau panagrinėjus ACEA ataskaitą iš tikrųjų gali susidaryti įspūdis, kad sieti BVP su naujų automobilių rinkos atsigavimu ar smukimu nėra jau toks beprasmis reikalas. Pavyzdžiui, jau kuris laikas Didžioji Britanija yra viena iš nedaugelio Bendrijos valstybių, kuri nuolat didėjančia naujų automobilių registracija palaiko merdinčią Europos rinką. Statistikos agentūros Eurostato surinkti duomenys rodo, kad, skirtingai nei daugelyje ES šalių, net ir per pastarąją, vieną skaudžiausių pasaulinių krizių britų sukurtas BVP 5,2 proc. smuko tik vienąsyk – 2009-aisiais. Tuo tarpu 2010 metais Didžiosios Britanijos bendrasis vidaus produktas pasistiebė 1,7 proc. , 2011 metais – 1,1 proc., 2012 metais – 0,1 proc., 2013 metais irgi planuojamas 0,6 proc. augimas. Visos ES BVP 2012-aisiais buvo smukęs 0,4 proc., šiais metais laukiama 0,1 proc. smukimo.

Kita vertus, sunku nepastebėti, kad naujų automobilių prekybai daro įtaką ir daugybė kitų dalykų. Pavyzdžiui, gerovės sala Europoje laikomoje Suomijoje dar kovą buvo įregistruota net 58,6 proc. mažiau mašinų nei tą patį mėnesį pernai, o balandį pardavimas jau šovė į viršų net 142,8 procento. Pasirodo, stulbinamas kontrastas atsirado dėl statistikos ypatybių. Statistikai einamojo mėnesio rezultatus lygina su to paties praeitų metų mėnesio rezultatais. Jei kurį nors mėnesį praėjusiais metais jie buvo labai geri, po metų tą patį mėnesį gali būti užfiksuotas stulbinamas kritimas. Arba – priešingai.

Pasirodo, Suomijoje nuo 2012 metų balandžio įsigaliojo mokesčių pataisos, smarkiai atpiginusios mažiau aplinką teršiančias mašinas. Suomiai puolė pirkti atpigusių transporto priemonių. Tačiau šiemet metų pradžioje pirkimo bumo nebuvo ir statistika rodė fantastišką automobilių rinkos kritimą.

Lietuvos pardavėjai nuolat skundžiasi, kad naujų automobilių rinka neatsigauna dėl to, kad valdžia nesiryžta įvesti transporto priemonės naudotojo mokesčio naudotoms mašinoms. O apie kai kuriais mėnesiais bent jau iki šiol pasitaikiusį naujų automobilių rinkos atsigavimą vargu ar kas galėtų pasakyti, kad jis bus ilgalaikis. Mūsų naujų automobilių rinka labai priklauso nuo to, kada automobilių parką atnaujina viešasis sektorius ar įmonės, kadangi net 86 proc. naujų automobilių Lietuvoje nuperka juridiniai ir tik 14 proc. - fiziniai asmenys. Šiemet birželį buvo fiksuotas 8 proc. siekęs rinkos atsigavimas tik dėl to, kad daugiau automobilių įregistruota Lietuvoje vykstantiems Europos Tarybos renginiams aptarnauti.

ES naujų automobilių registracijos pokyčiai 2013 m* (proc.)

Sausis -8,7

Vasaris -10,5

Kovas -10,2

Balandis +1,7

Gegužė -5,9

Birželis -5,6

Liepa +5

Rugpjūtis -5

Rugsėjis +5,4

*Šių metų mėnesio rezultatai lyginami su to paties mėnesio 2012 metų rezultatais.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"