TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Fantastikos verti rekordai – kol kas ne lietuviams

2015 07 13 6:00
Prancūzijos Nanto miesto studentų komanda šiuo "Microjoule" automobiliuku 2009 metais su 1 litru benzino nuvažiavo 3771 kilometrą. Shell.com nuotrauka

Nuvažiuoti su 1 litru benzino beveik 4000 kilometrų, sakote, nerealu? Bet tokį rezultatą jau yra pasiekę prancūzų studentai, jis yra registruotas Guinesso rekordų knygoje kaip pasaulio rekordas, nors Lietuvoje apie jį niekas nežino.

Pastaruoju laiku siekti taupumo rekordų jau tapo manija. Naujas pasaulinis pasiekimas Guinesso rekordų knygą papildė ir praėjusią savaitę. Japonijos kompanija „Honda“ pasiektas rekordas įrašytas kaip geriausias tarp lengvųjų automobilių. Kompanijos pilotai Fergalas McGrathas ir Julianas Worrenas kompaktišku „Civic Tourer“, kurio ratus varo dyzelinis 1,6 l darbinio tūrio ir 120 AG motoras i-DTEC, sugebėjo 13,5 tūkst. kilometrų per Europą nuvažiuoti sunaudodami vidutiniškai tik 2,82 l/100 km degalų. „Honda“ teigia, jog Belgijoje startavusiai 25 parų kelionei jos specialistai teišleido 645 eurus.

2015 metų ekonominiame Senojo žemyno maratone "Shell Eco-marathon" dalyvavo 200 komandų./Schell.com nuotrauka

Per Ameriką – su vienu baku

Dar savaite anksčiau atskriejo iš Amerikos, kur į rekordų istoriją pateko profesionalus lenktynininkas Tanneris Foustas ir dar keli automobilių sporto entuziastai iš komandos „CLP Motorsports“. Pranešime žiniasklaidai teigiama, kad pilotai perdarytu automobiliu „Superlite Coupe“ pervažiavo Ameriką nuo rytinės iki vakarinės pakrantės vos su vienu baku dyzelino. Buvo įveikta daugiau kaip 4 tūkst. vidutiniu 108 km/h greičiu, o vidutinės degalų sąnaudos sudarė vos 3,63 l/100 km.

Tiesa, „Superlite Coupe“ degalų bakas buvo neįprastai didelis, matyt, specialiai pritaikytas siekti rekordo, nes jo tūris sudarė net 184 l. Kelionės metu pavyko sudeginti vos 142,3 litro dyzelino. T.Fousto ir jo bendraminčių mašiną taip pat varė ne koks nors nežinomas, o labai taupi Vokietijos kompanijos „Volkswagen“ jėgainė 1.9 l TDI.

Vis dėlto buvusiam lenktynininkui, o dabar bagių konstruktoriui Rimui Brundzai, Lietuvos ralio legendos Stasio Brundzos pusbroliui, įdomu, dėl ko Lietuvoje niekas nekalba apie dar įspūdingesnius rekordus, kuriuos jau yra pasiekę ar dar pasieks pasaulio aukštųjų mokyklų studentai. „Jei kam nors, netgi rimtiems mūsų šalies automobilių žinovams užsimenu, kad daugiau kaip 3 tūkst. kilometrų automobiliu buvo nuvažiuota sunaudojus tik 1 litrą benzino, niekas netiki. Turbūt galvoja, kad fantazuoju“, - dienraščiui LŽ sakė buvęs lenktynininkas.

Studentų ekomaratonui – jau 30-imt

R.Brundzos žodžius patvirtina įrašai Guinesso rekordų knygoje, vienos didžiausių pasaulio naftos kompanijų „Shell“ internetinėje svetainėje, kituose ne lietuviškuose šaltiniuose. 2009 metais Prancūzijos Nanto miesto studentų komanda transporto priemone, pavadinta „Microjoule“, nuvažiavo 3771 kilometrą sunaudojusi vos 1 litrą benzino. Toks atstumas skiria Europos pietuose esantį Ginraltarą ir Stokholmą (Švedija). Tiesa, studentų pasiektas pasaulio taupumo rekordas buvo fiksuotas lygioje žiedinėje trasoje, kurioje gali vykti ir formulės varžybos.

Keliasdešimties universitetų komandos dėl taupiausiai važiuojančios komandos vardo varžosi kasmet. Tai – vienos didžiausių planetoje naftos kompanijų „Shell“ nuopelnas, kuri jau tris dešimtmečius yra pagrindinė varžybų “Shell Eco-marathon“ rėmėja. Varžybos vyksta atskirai Amerikos, Ėuropos ir Azijos žemynuose.

Paskutinysis, trisdešimtas maratonas Europoje buvo surengtas gegužės pabaigoje Roterdame (Olandija). 2016 metų „Shell Eco-marathon Europa“ įvyks Didžiojoje Britanijoje.

Skaičiaus „1“ magija

21 kartą maratone „Shell Eco-marathon Europa“ triumfavo Prancūzijos „Microjoule-La Joliveries“ komanda, kurią sudaro Nanto universitetų ir licėjų studentai. Apskritai „Shell“ maratonuose dalyvauja būsimieji inžinieriai ir mokslininkai, kuriems yra 16-25 metai. Į Roterdamą buvo sugužėję apie trys tūkstančiai dalyvių, susibūrusių į 200 komandų iš 27 šalių. Studentai varžosi savo pačių sukurtais automobiliais ir elektromobiliais. Laimi tos komandos, kurios nuvažiuoja didžiausią atstumą su 1 litru benzino, dyzelino, suskystintų gamtinių dujų (SGD),vandenilio ar alternatyvių degalų (metanolio ir benzino), arba panaudoję 1 kWh elektros energijos.

2015 metų Roterdamo varžybose „Microjoule-La Joliveries“ komanda iš benzininio persėdo į savo gamybos SGD varomą mašiną, bet ir čia nugalėjo absoliučioje įskaitoje, kai su 1 litru dujų įveikė net 2555,8 km. Tarp dyzelinu varomų automobilių geriausia buvo TED ekipos mašina (su 1 l nuvažiavo 2308,3 km), tarp etanoliu varomų – UMH komandos automobilis (1l/1496,4 km), tarp elektromobilių - „Tufast Eos Team“ komandos elektra varoma mašina (1 kWh/863,1 km).

Pasak R.Brundzos, nereikia manyti, kad važiuodamos mašinos degalus ir energiją vartoja nuolat. „Apie pusę kelio nuriedama naudojant inertinę jėgą“, - atkreipė dėmesį bagių konstruktorius.

Tačiau stebuklui sukurti to visai neužtenka. Pirmiausia didžiausiam energijos suvartojimo efektyvumui pasiekti būtina įmantri vairavimo technika ir pačios pažangiausios technologijos. „Viską lemia elektronika“, - patvirtina ir vienas „Microjoule-La Joliveries“ komandos narių.

Pačių taupiausių pasaulyje transporto priemonių pilotai į trasą važiuoja po vieną, gulėdami. Aišku, kad tokių mašinų į serijinę gamybą bent jau artimiausiu metu nepaleisi.

Buvusio lenktynininko Rimo Brundzos prieš 20 metų sukonstruotu automobiliuku su 1 litru benzino galima nuvažiuoti apie šimtą kilometrų./LŽ archyvo nuotrauka

Ragins kurti lietuviškas komandas

R.Brundza stebisi, kad iki šiol nėra nė vienos komandos iš Lietuvos, kuri dalyvautų „Shell Eco-marathon“ varžybose. „Dalyvauja jose netgi Ukrainos Dnipropetrovsko komanda, kuri su 1 litru benzino yra nuvažiavusi apie 500 km. Šiemet Roterdame dalyvavo net 11 komandų iš Lenkijos aukštųjų mokyklų, pernai – 10. Tuo pat metu Lietuvoje studentams skirtų tarptautinių taupumo varžybų ne tik kad niekas nepropaguoja, bet mažai kas apie jas ir nutuokia. Netgi - automobilių inžinierius rengiantys universitetai“, - stebėjosi buvęs lenktynininkas.

Anot jo, praktinės naudos Lietuvai ar jos pramonei iš dalyvavimo „Shell Eco-marathon“ varžybose būtų nedaug, bet taupių automobilių kūrimas būtų neįkainojama patirtis mūsų studentams. „Būtų skatinamas studentų kūrybiškumas, kuris vėliau jiems padėtų siekti automobilių inžinerijos aukštumų“, - sakė LŽ pašnekovas.

Jis pats prieš dvidešimt metų buvo sukonstravęs taupą „mašinėlę“, kuri su 1 l benzino galėjo nuvažiuoti 100 kilometrų. „Tada visuomenėje į degalų taupymą dar buvo žiūrima skeptiškai. Bet dabar laikai visiškai pasikeitė. Manau, atėjo laikas ir Lietuvoje kurti studentų komandas, rengti varžybas, panašias į „Shell“ maratonus“, - teigė R.Brundza.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"