Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATAŠVIETIMAS
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
TRASA

Galimas pinigų švaistymas: kelininkų hečbekas – už limuzino kainą

 
2017 04 05 11:30
Tiekėjas Kelių direkcijai pasiūlė rinktis pilkos arba sidabrinės ("metallic") spalvos elektromobilį "Hyundai Ioniq".
Tiekėjas Kelių direkcijai pasiūlė rinktis pilkos arba sidabrinės ("metallic") spalvos elektromobilį "Hyundai Ioniq". "Lietuvos žinių" archyvo nuotrauka

Viešuosius pirkimus reguliuojantys teisės aktai vis dar turi gausybę spragų, kuriomis sumaniai naudojasi apsukrūs valdininkai. Šit neseniai ir Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) pasirašė elektra varomo hečbeko „Hyundai Ioniq Comfort“ pirkimo sutartį, pagal kurią įsipareigojo įsigyti elektromobilį už 3,3 tūkst. eurų didesnę sumą, nei šis kainuoja salone.

Kad surastum naujojo „Hyundai Ioniq Comfort“ kainoraštį, net nereikia užsukti į kurį nors korėjietiškų automobilių importuotojos UAB „Fakto“ autocentro saloną. Jau daugiau nei metus, nuo 2016-ųjų vasario 1-osios, jis yra įdėtas į autocentro internetinę svetainę. Kainoraštyje juoda ant balto parašyta, kad „Comfort“ įrangą turintis „Hyundai Ioniq“ kainuoja 34 990 eurų su PVM. Tačiau „Lietuvos žinios“ gavo 2017 metų vasario 17 dieną biudžetinės įstaigos LAKD ir privačios įmonės „Fakto“ autocentro sudarytos sutarties kopiją, iš kurios matyti, jog kelininkai nupirko naują „Hyundai Ioniq“ už daug didesnę sumą – 38 285 eurus. Pagal sutarties sąlygas elektromobilis kelininkams privalo būti pristatytas iki gegužės 17 dienos.

Sandorio dalyvis – prokurorų akiratyje

Jei tai būtų tradicinis ar specialusis, pavyzdžiui, policijai ar greitosios pagalbos stotims skirtas, automobilis, galbūt būtų galima besti pirštu į įrangos sąrašą ir sakyti, jog mašina smarkiai pabrango dėl turtingesnės įrangos. Bet tos pačios modifikacijos elektromobiliai paprastai pardavinėjami viena ir ta pačia kaina, arba ji skiriasi šimtais, bet ne tūkstančiais eurų. Vis dėlto ar įsigyjant „Hyundai Ioniq Comfort“ galėjo būti švaistomi mokesčių mokėtojų pinigai, negalėjo atsakyti ir Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT), nes toks atvejis, atrodo, nėra numatytas nė viename viešuosius pirkimus reguliuojančiame norminiame akte.

Tačiau LAKD ir UAB „Fakto“ autocentro sutarties pasirašymo aplinkybės, taip pat – direkcijos vardu po sandoriu parašą padėjusio darbuotojo pavardė ir jo reputacija leistų įtarti, kad tikrai ne viskas šioje istorijoje yra švaru.

Elektromobilių įkrovimo stotelės laukia ir valdininkų su elektra varomomis mašinomis, bet tik tomis, kurios pirktos už sąžiningą kainą./Romo Jurgaičio nuotrauka
Elektromobilių įkrovimo stotelės laukia ir valdininkų su elektra varomomis mašinomis, bet tik tomis, kurios pirktos už sąžiningą kainą./Romo Jurgaičio nuotrauka

Sutartyje dėl naujo „Hyundai Ioniq Comfort“ sakoma, kad LAKD atstovauja direktoriaus pavaduotojas Daivis Zabulionis. Praėjus vos mėnesiui nuo elektromobilio pirkimo dienos – 2017-ųjų kovo 6-ąją – šis valstybės tarnautojas buvo atleistas dėl įtarimų korupcija. „Įstaigos, kuri kontroliuoja valstybės keliams išleidžiamus šimtus milijonų, vadovų reputacijos negali temdyti net menkiausias šešėlis“, – ta proga žiniasklaidos pranešimuose buvo cituojamas susisiekimo ministras Rokas Masiulis.

Susisiekimo ministerija pranešė, kad sprendimas dėl D. Zabulionio priimtas, remiantis Specialiųjų tyrimų tarnybos (STT) ministerijai pateikta informacija dėl galimos jo korupcinės veiklos, atskirų verslo grupių protegavimo, naudojimosi tarnybine padėtimi verslo atstovams teikiant neviešintiną informaciją. Ministerija taip pat žadėjo dėl tuomet jau buvusio LAKD direktoriaus pavaduotojo veiksmų kreiptis į Generalinę prokuratūrą, kad ši pradėtų ikiteisminį tyrimą. Sureagavo ir direkcija – čia sudaryta komisija, pradėtas vidinis patikrinimas. Neatmestina tikimybė, kad galimi korupciniai sandoriai per D. Zabulionį buvo sudaromi ne vien atliekant milijoninės vertės viešuosius pirkimus, bet ir smulkius, kurių kaina – keli ar keliolika tūkstančių.

Buvęs LAKD direktoriaus pavaduotojas buvo paskyręs atsakingą asmenį naujo „Hyundai Ioniq“ pirkimui atlikti – direkcijos Bendrųjų reikalų skyriaus vyriausiąjį specialistą Vasilijų Fiodorovą. „D. Zabulionis sutartį pasirašė, o aš buvau tiktai vykdytojas. O kas automobiliu naudosis – čia jau nutars vadovybė“, – „Lietuvos žinioms“ sakė LAKD darbuotojas.

Nugalėtojas buvo paskelbtas atlikus trijų elektromobiliais prekiaujančių įmonių apklausą telefonu.

Siūlyme – tik skurdi įranga

Kartu V. Fiodorovas nė kiek neabejojo, kad elektromobilis direkcijai yra reikalingas. „Turime greitąją įkrovimo stotelę savo kieme (prie LAKD centrinio biuro Vilniuje – aut.). Elektromobilis naudoja švarią energiją, yra taupus“, – gerąsias „Hyundai Ioniq“ savybes vardijo direkcijos pirkimo organizatorius.

Pasak LAKD Bendrųjų reikalų skyriaus vyriausiojo specialisto, direkcijos skelbtas atviras konkursas atliekant elektromobilio pirkimą užbuksavo. „Kai per elektroninę centrinę viešųjų pirkimų informacinę sistemą paskelbėme atvirą viešą konkursą, atsiliepė tik vienas pardavėjas iš Kauno, kuris buvo gamintojo tarpininkas. Bet to pirkėjo pasiūlyta kaina buvo per aukšta, tad pirkimą nutraukėme“, – prisiminė V. Fiodorovas.

Antro atviro konkurso LAKD neskelbė ir elektromobilio ieškojo prisidengusi supaprastintu viešuoju pirkimu. Nugalėtojas buvo paskelbtas, anot direkcijos Bendrųjų reikalų skyriaus vyriausiojo specialisto, atlikus trijų elektromobiliais prekiaujančių įmonių apklausą telefonu. Įstatymai leidžia valstybei priklausančioms įstaigoms ir įmonėms atlikti tokią procedūrą, jei pirkimo suma nėra didesnė nei 72 405 eurai be PVM. „Geriausią pasiūlymą, kurio svarbiausias kriterijus buvo mažiausia kaina, atsiuntė bendrovė „Fakto“ autocentras, su ja ir buvo pasirašyta sutartis“, – kalbėjo „Lietuvos žinių“ pašnekovas.

Atrodo, LAKD pirkimo organizatorių mažai domino, kiek kainuoja elektromobiliai importuotojų ar gamintojų atstovų salonuose, kokia įranga už tai siūloma. „Fakto“ autocentro pasiūlyme LAKD išdėstyta, kad „Hyundai Ioniq Comfort“ bus papildomas elektros kroviklis, avarinis ženklas, gesintuvas, vaistinėlė, šviesą atspindinti liemenė, įrengtos vairuotojo ir priekinio keleivio saugos oro pagalvės, elektroninė stabilumo programa (ESP), stabdžių antiblokavimo sistema (ABS), saugos diržų įtempikliai, vairo stiprintuvas su vertikaliai reguliuojama vairo kolonėle, automatinis oro kondicionierius, elektra valdomi ir šildomi užpakalinio vaizdo išorės veidrodėliai, elektra šildomos priekinės sėdynės, centrinis užraktas su distanciniu valdymu, vairuotojo sėdynės aukščio ir posvyrio kampo reguliavimo mechanizmas, informacinis borto kompiuteris, garso sistema.

Tai – įranga, kurią šiais laikais rasi net pačiame prasčiausiame ekonominės klasės automobilyje. Kur kas daugiau į „Hyundai Ioniq Comfort“ montuojamos įrangos siūloma UAB „Fakto“ autocentro internetinėje svetainėje pateiktame elektromobilio kainoraštyje. Maža to, ji vadinama standartine. Taigi, šiame kainoraštyje, be to, kas siūloma kelininkams, dar rasi ir važiavimo saugai itin svarbią autonominę avarinio stabdymo sistemą (AEB), vairuotojo kelio saugos pagalvę, šoninės saugos pagalves mašinos priekyje, pajudėjimo įkalnėje pagalbos sistemą (HAC) ir dar daug viso kito. Ir visa tai – už 3,3 tūkst. eurų mažesnę kainą, nei elektromobilis buvo įsiūlytas LAKD!

Tačiau kyla abejonių, ar atsakingas už pirkimą direkcijos žmogus būtų galėjęs sustabdyti supaprastintą viešąjį pirkimą netgi tuomet, jei internete ar salone būtų pastebėjęs tikrąją „Hyundai Ioniq Comfort“ kainą ir tai, kas už tą sumą siūloma.

Landa korupcijai

VPT „Lietuvos žinioms“ paaiškino, kad vieši konkursai paprastai stabdomi tada, kai tiekėjas perkančiajai organizacijai (šiuo atveju – LAKD) pateikia pasiūlymą didesne, nei iš anksto planuota, kaina, bendra taisyklė – toks pasiūlymas atmetamas. Neatmesti galima tik išimtiniais atvejais, kai tai įmanoma pagrįsti, pavyzdžiui, pirkimo metu pasikeičia situacija rinkoje, išauga kainos.

Išankstines sumas planuoja perkančioji organizacija. „Pirkėjas dar prieš pirkdamas turėtų analizuoti savo poreikius (kokio automobilio jam reikia, kokias funkcijas su juo atliks ir pan., kad neatsirastų papildomo funkcionalumo, kurio nė nereikia, nes kainą tai augina). Tada turėtų analizuoti rinką: kiek yra tiekėjų, kiek – gamintojų (kad nebūtų tai pritaikyta konkrečiam gamintojui ar automobilio markei), skaičiuoti pirkimo vertę (kiek tai kainuos)“, – aiškino VPT.

„Lietuvos žinių“ duomenimis, LAKD pirkimų vertes planuoja direkcijoje veikianti viešųjų pirkimų tarnyba. Pirkimų organizatoriai, kurių vienas buvo ir V. Fiodorovas, vėliau tik prižiūri, kad perkamo daikto ar paslaugos kaina neviršytų iš anksto suplanuotos. „Organizatorius privalo laikytis procedūrų ir negali nuėjęs į saloną tiesiog nupirkti automobilio, netgi jei kaina yra daug mažesnė nei ta, už kurią perka mašiną valstybė. Bet tokia sistema sukuria sąlygas korupcijai kerotis, nes smarkiai permokėjus už daiktą ar paslaugą kažkas gauna nepamatuotai didelę naudą, kuria vėliau galbūt pasidalijama ir su sprendimus darančiais valdininkais“, – dienraščiui sakė istorija apie „Hyundai Ioniq Comfort“ pasidalijęs šaltinis.

Pasak jo, tamsių istorijų, panašių į galimai neskaidriai atliktą LAKD elektromobilio pirkimą, Lietuvoje – daugybė.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataŠvietimasTrasaKarjera
Žmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"