TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Geležinkelininkai gamtą valo net nuo triukšmo

2011 05 25 0:00
LŽ archyvo nuotrauka

Aplinkos apsaugos klausimai daugeliui įmonių vis dar labai jautri tema. Tačiau bendrovė "Lietuvos geležinkeliai" jų nevengia. Ji aplinka rūpinasi net iki nematomų smulkmenų.

Seniai praėjo tie laikai, kai geležinkelį buvo galima sieti su nešvara, varvančiais tepalais ir tirštais dūmų kamuoliais. Dabar bendrovė "Lietuvos geležinkeliai" - šiuolaikiškas, atviras naujovėms keleivių ir krovinių vežėjas, kuriam ypač svarbu spręsti aplinkosauginius klausimus. Apie aplinkos apsaugos problemų sprendimą LŽ kalbėjosi su bendrovės "Lietuvos geležinkeliai" Plėtros departamento Plėtros skyriaus Aplinkosaugos sektoriaus viršininku Egidijumi Gudanavičiumi.

- Kokie šiuo metu geležinkelyje aktualiausi aplinkos apsaugos klausimai?

- Šiuo metu aktualiausia aplinkosaugos problema geležinkelyje yra triukšmo ir vibracijos mažinimas bei praeityje užterštų teritorijų valymas. Į teritorijų valymą bendrovė investuoja kasmet. 2007-2009 metais buvo vykdomas projektas išvalyti Vilniaus lokomotyvų depo Vaidotų cecho teritorijai. Teršalus rinkome naudodami modernią technologiją - vakuuminį siurbimą nuo gruntinio vandens paviršiaus. Šiuo metu likę tik senų teršalų likučiai. Pernai kartu su Pagėgių savivaldybe tvarkėme buvusio karinio dalinio teritoriją, kuri ribojasi su geležinkelio statiniais.

- Kaip suvaldyti traukinių keliamą triukšmą?

- Triukšmą lemia ne tik traukinio riedėjimas bėgiais. Jie abu yra iš metalo, todėl visiškai bildesio panaikinti neįmanoma, galima tik jį sumažinti. Traukinio keliamas triukšmas kyla iš įvairaus dažnio vibracijų, prisideda ratų ir sankabų tarp vagonų bildesys, variklio garsas ir oro pasipriešinimas. Pagal bendrovės užsakymu VGTU atliktą tiriamąjį darbą "Geležinkelių sanitarinės apsaugos zonos pagrindimas" nustatyta, kad geležinkelių transporto leistinas triukšmo lygis gali būti užtikrinamas, jei gyvenamoji aplinka yra toliau negu 100 m atstumu nuo geležinkelio linijų. Vienas iš būdų mažinti triukšmą - kloti ištisinius bėgius. Tai ilgabėgiai, kurie suvirinami nepaliekant sandūrų. Atnaujindami kelyną dabar naudojame tik tokius bėgius. 2010 m. sausio 1 d. bendrovė eksploatavo 1767,6 km pagrindinių kelių, iš jų jau 1656,9 km yra ištisinis (ilgabėgių) kelias ir tai sudaro 93,7 procento. Taip pat stotyse eksploatuojami 241,3 km ištisiniai (ilgabėgių) keliai. Atliekant triukšmo poveikio vertinimus, jo sklaida kartografuojama. Matuojama, koks triukšmo stiprumas, jo sklidimo kryptys, ir pagal tai statome triukšmo barjerus, sieneles arba apželdiname šalikeles.

- Kodėl kreipiate tiek daug dėmesio triukšmo mažinimui?

- Didelė problema, kad jau nebėra geležinkelio sanitarinių apsaugos zonų. Anksčiau jos siekdavo 100 metrų ir projektuojant gyvenamuosius namus nebuvo leidžiama statyti prie pat geležinkelio. Dabar likusi tik geležinkelio saugos zona, užmiestyje siekianti 45 metrus, o gyvenvietėse - vos 20 metrų. Gyvenamoji statyba labai priartėjo prie geležinkelio. Statomi gyvenamieji namai, tačiau statytojai neįvertina, o gal ir "užmerkia akis" į tai, kad visai šalia nutiestas geležinkelis. Pastačius ir apgyvendinus tokius namus gyventojai ima reikšti nepasitenkinimą, rašo pretenzijas, reikalaudami įvairių kompensacijų. Yra ir senų gyvenamųjų pastatų šalia geležinkelio, bet kartos keičiasi, žmonės kraustosi, apsigyvena nauji gyventojai, jie ima rašyti pretenzijas dėl keliamo triukšmo, nors žinojo, kad perka butus šalia geležinkelio. Stengiamės gerinti aplinką, tačiau ši problema turėtų būti sprendžiama valstybės lygiu, teisės aktais ribojant galimybę statyti taip arti geležinkelio, apsaugant gyventojus nuo neapgalvotų sprendimų, o kartu ir taupant valstybės biudžetą, juk sienutėmis aptverti geležinkelį prireiktų ne vieno milijardo.

- Ar oro tarša geležinkelyje nebėra aktuali?

- Oro tarša - tai senas stereotipas. Šiais laikais traukiniai teršia orą gerokai mažiau nei automobiliai. Palyginimui: vienas traukinys gali vežti iki 6 tūkst. tonų krovinio, o vienas krovininis automobilis su puspriekabe - apie 30 tonų. Taigi tokiam kiekiui krovinio pervežti, kur geležinkelyje užtektų vieno sąstato, reikėtų daugiau nei 200 krovininių vilkikų. Jie ne tik užkimštų gatves, bet ir sunaudotų 10 kartų daugiau degalų. Nepaisant to, mes dar mažiname degalų suvartojimą. Šiuo metu 54 proc. lokomotyvų parko sudaro modernūs riedmenys - 44 nauji "Siemens" lokomotyvai ir 102 modernizuoti bei remotorizuoti lokomotyvai. Jie naudoja net iki 40 proc. mažiau degalų ir iki 47 proc. mažiau alyvų.

- Kokį poveikį aplinkai daro keleiviniai traukiniai?

- Per pastaruosius 20 metų geležinkelis tikrai pasikeitė. Atnaujinome ir keleivinių riedmenų parką, jį papildėme elektriniais dviaukščiais traukiniais, jau yra 12 automotrisių, kurių taršos emisija atitinka aukštus Europos Sąjungos reikalavimus.

Baigiame tvarkyti ir kitokio pobūdžio taršą iš keleivinių vagonų. Dabar beveik visuose vagonuose tualetai pakeisti į uždaro tipo vakuuminius įrenginius, iš kurių niekas nebepatenka į aplinką. Taip pat atsisakyta anglimis kūrenamų krosnelių vagonams šildyti, kurias dar daugelis su šypsena pamena. Dabar tam įrengti elektriniai šildytuvai.

- Kokių priemonių aplinkai saugoti imsitės ateityje?

- Aplinkosauginiai reikalavimai griežtėja, todėl bendrovė "Lietuvos geležinkeliai" yra priėmusi sprendimą kurti aplinkosaugos centrą, kuris būtų atsakingas už visus aplinkosaugos klausimus - atmosferos, grunto ir vandens taršos, energijos naudojimo bendrovės viduje mažinimą. Mums labai svarbu, kad geležinkelio transportas darytų kuo mažesnę žalą aplinkai. Jau dabar esame daug pasiekę - stabdžiams naudojame kaladėles be asbesto, šiuo metu rekonstruojamuose pastatuose patalpoms apšviesti montuojame šviesos diodų lemputes, vartojančias gerokai mažiau elektros, senus iešmus keičiame šildomais elektriniais iešmais, kurių nereikia tepti alyva, vėliau subėgančia į žemę. Metai iš metų atnaujiname nuotekų valymo įrengimus, 2010 metais dar vieni buvo pastatyti Palemone.

Rūpestis gamta mums maloni pareiga, nes saugant aplinką pavyksta ir sutaupyti lėšų.

 

Parengta bendradarbiaujant su AB "Lietuvos geležinkeliai"

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"