TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Geležinkelių darbą gerins "lietuviškasis NASA"

2013 02 27 6:00
Lietuvos geležinkelių eismas bus stebimas iš salės, vizualiai labai primenančios kosmoso stebėjimo salę JAV Hjustono kosminiame centre. / Algio Palionio nuotraukos

Geležinkelininkai žada, kad jau kitais metais tiek krovinius gabenantys, tiek ir keleivius vežantys traukiniai važinės tiksliai pagal grafiką, nes eismo valdymas bus visiškai automatizuotas, prižiūrimas ir organizuojamas iš Vilniuje baigiamo įrengti Geležinkelių eismo valdymo centro.

Lietuva nėra iš tų valstybių, kuriose tvarkaraščiuose numatytais maršrutais kursuojantys traukiniai gali imti ir apskritai neatvažiuoti. Toks juodas scenarijus labiau būdingas pietinėms valstybėms, pavyzdžiui, Indijai. Tačiau vėluojančių traukinių pasitaiko, ir ne taip jau retai.

Dažnai traukiniai vėluoja ir dėl to, kad iki šiol jų eismas planuojamas pusiau kompiuteriniu, pusiau rankiniu būdu. Žmogus - ne automatas, jis nuolat pridaro klaidų. O geležinkelių versle yra taip: vos keliomis minutėmis apsirikus planuojant traukinio išvykimo laiką iš vienos stotelės, kitoje jau gali tekti pralaukti galbūt pusvalandį, o gal ir ilgiau, kad, pavyzdžiui, praleistum priešpriešiais atvažiuojantį traukinį.

Tačiau bendrovė "Lietuvos geležinkeliai" tikisi, kad tokių nepatogumų jau nuo kitų metų padės išvengti sparčiai rengiamas naujasis Geležinkelių eismo valdymo centras. Tvirtinama, kad pradėjus veikti centrui bus maksimaliai automatizuotas traukinių eismo valdymas, o tai smarkiai padidins eismo efektyvumą ir saugumą.

"Lietuviškasis NASA"

Geležinkelių eismo valdymo centras rengiamas įgyvendinant Susisiekimo ministerijos administruojamą 2007-2013 metų ekonomikos augimo veiksmų programos priemonę "Transeuropinės reikšmės geležinkelio linijų modernizavimas ir plėtra, reikiamos infrastruktūros sukūrimas viešiesiems logistikos centrams steigti". Vilniuje įgyvendinamo projekto "Eismo valdymo centro įrengimas" vertė - 73,9 mln. litų, numatoma Europos Sąjungos (ES) struktūrinių fondų parama - 62,8 mln. litų. Likusi dalis pinigų projektui įgyvendinti skirta iš Lietuvos valstybės biudžeto lėšų.

Kaip dienraščiui LŽ tvirtino projekto vadovo pavaduotojas Simas Sodys, Geležinkelių eismo valdymo centro įrengimo tikslas - pasiekti, kad traukinių eismo organizavimas ir valdymas šalyje būtų maksimaliai efektyvus. "Centre įrengta moderni kompiuterinė įranga bei galingi sistemos automatinių funkcijų moduliai patys sumodeliuos ir pasiūlys efektyviausius tvarkaraščius bei maršrutus Lietuvos teritorijoje, o žmogaus veiksnio įtaka liks labai maža", - kalbėjo "Lietuvos geležinkelių" atstovas.

Pasak S.Sodžio, efektyvus Lietuvos geležinkelių eismo valdymas bus ypač svarbus tuomet, kai mūsų šalies geležinkeliai bus vis labiau integruojami į ES geležinkelių tinklus. "Pirmiausia, žinoma, galvoje turiu po kelerių metų pradėsiančią veikti geležinkelio liniją "Rail Baltica". Apskritai traukinių valdymas turės būti ypač tikslus, nes planuojama, kad netolimoje ateityje greitis geležinkelių linijose sieks iki 160 kilometrų per valandą", - sakė LŽ pašnekovas.

Šalia pagrindinio Vilniaus geležinkelio stoties pastato dviejų aukštų mūriniuose rūmuose įsikūręs Geležinkelių eismo valdymo centras jau dabar su pasididžiavimu vadinamas "lietuviškuoju NASA". NASA yra Amerikos nacionalinė aeronautikos ir kosmoso administracija, o Vilniuje įsikūręs centras ją pirmiausia primena savo ultramodernia įranga. Lietuvos geležinkelių eismas taip pat bus stebimas iš salės, vizualiai labai primenančios kosmoso stebėjimo salę Jungtinių Valstijų Hjustono kosminiame centre.

Ispanijos bendrovės "Indra Sistemas S.A" geležinkelių eismo ekspertė Sonia Garcia Hernandez, projekto "Eismo valdymo centro įrengimas" vadovo pavaduotojas S.Sodys ir "Indra Sistemas S.A" technikos direktorius Jose Francisco Benlloch Ortizas aptaria einamuosius centro rengimo darbus.

Įsilies į europinę sistemą

Projekto "Eismo valdymo centras" darbų rangovė yra garsi Ispanijos bendrovė "Indra Sistemas S.A.". Sutartį su ja "Lietuvos geležinkeliai" pasirašė 2010 metų liepos 20 dieną, darbus numatoma baigti 2014 metų balandžio mėnesį.

Rangovė sukaupė daug patirties diegdama valdymo centrus įvairių šalių geležinkelių ir oro transporte, kitose visuomeninėse srityse - finansų, energetikos, saugumo sektoriuose, ji taip pat bendradarbiauja su daugeliu žinomų tiekėjų, diegiančių sistemas geležinkelių transporto srityje. Taigi paties geriausio rezultato iš "Indra Sistemas S.A." tikimasi ir Lietuvoje.

S.Sodys sakė, kad didelę dalį darbų Ispanijos bendrovė Vilniuje jau nudirbo, tačiau nemažą dalį jų dar liko atlikti.

Šiuo metu jau įrengtos Geležinkelių eismo valdymo centro patalpos, nupirkta ir įdiegta moderniausia įranga, išplėstas duomenų perdavimas visame geležinkelių tinkle. Be to, įdiegtas eismo valdymo sistemos branduolys "DaVinci" ir jo moduliai, kurie dar bus praplėsti papildomomis funkcijomis ir pritaikyti prie "Lietuvos geležinkelių" organizacinės veiklos bei galiojančios darbo tvarkos.

Vykdant projektą patikrintos ir įdiegtos sąsajos su šiuo metu eksploatuojamomis šiuolaikinėmis centralizuotomis traukinių eismo valdymo sistemomis "Siemens AG", "Bombardier Transportation", bandomajai eksploatacijai paleisti pusiau automatinės kelio blokuotės laisvumo tikrinimo įrenginiai. Sėkmingai atlikti ir relinių sistemų valdomų stočių bandymai - jos prijungtos prie Geležinkelių eismo valdymo centro sistemos. Taip pat baigti telekomunikacijų sistemų modernizavimo bei elektros tiekimo ir elektrinės traukos valdymo sistemų diegimo darbai.

"Iš esmės šiuo metu visa Lietuvos geležinkelių bazė yra parengta  stotims nuosekliai jungti ir atskiroms eismo valdymo bei kitoms pagalbinėms sistemoms, dalyvaujančioms organizuojant traukinių eismą, integruoti į bendrą eismo valdymo sistemą. Kitaip sakant, formuojamas vienas branduolys, į kurį bus sujungtos visos esamos eismo valdymo sistemos, numatant, kad ateityje, modernizuojant tam tikrus geležinkelio ruožus ar linijas, juos būtų galima be didesnių problemų integruoti į bendrą sistemą", - tvirtino S.Sodys.

Sumažės avarijų

Naujoji sistema leis visų "Lietuvos geležinkelių" sistemų darbuotojams operatyviai keistis informacija, planuoti naujus traukinių eismo grafikus, greitai gauti ir perduoti visą reikiamą informaciją apie eismą, riedmenis, dalyvaujantį personalą, prognozuoti eismo srautus, stočių apkrovas ir linijų pralaidumą, traukinių vėlavimą ir taip toliau.

Įdiegtos galingos kompiuterinės sistemos per trumpiausią laiką pateiks optimalius variantus, kaip turėtų būti organizuojamas traukinių eismas. Jos padės planuoti, prognozuoti eismą, spręsti konfliktines situacijas, valdyti išteklius ir infrastruktūrą.

S.Sodžio teigimu, įdiegus sistemą keisis daug svarbių, keleivių akimis ne visada matomų, tačiau tiesiogiai su jais susijusių dalykų: pagerės krovininio ir keleivinio transporto infrastruktūra, padidės vidutinis traukinių greitis, bus taupomas vežimo laikas, sumažės triukšmas ir tarša, pagerės susisiekimas ir traukinių eismo saugumas.

Maksimaliai automatizavus traukinių eismo valdymą, bus padidintas eismo efektyvumas ir saugumas, užkirstas kelias įvairiems nesankcionuotiems veiksmams, konfliktams. Pavojingas ar ekstremalias situacijas bus galima numatyti iš anksto ir skubiai į jas reaguoti - perplanuoti traukinių eismą taip, kad keleiviai to nepajustų.

Naujojo Geležinkelių eismo valdymo centro patalpose įrengta moderni daugiafunkcė studija, iš kurios bus galima stebėti ir valdyti susiklosčiusią ekstremalią situaciją. Šioje studijoje vienu metu bus prieinama visa informacija iš geležinkelio objektų, prijungtų prie Geležinkelių eismo valdymo centro, bus galima rengti vaizdo konferencijas nuotoliniu būdu, atlikti išsamią įvykių analizę.

Anot "Lietuvos geležinkelių" atstovų, įdiegus modernią eismo valdymo sistemą ir padidinus pralaidumą pagrindiniai šalies geležinkelių koridoriai ir linijos atitiks ES geležinkelių techninius reikalavimus. Be to, atsiras galimybė ir Lietuvoje įdiegti standartinę techninę sąveiką ES šalyse užtikrinančią sistemą ERTMS/ETCS (European Rail Traffic Management System/European Train Control System).

Parengta bendradarbiaujant su AB "Lietuvos geležinkeliai"

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"