TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Geležinkelių ekologija rūpinasi naujas centras

2012 05 23 8:26

2011-ųjų viduryje pradėjusio veikti bendrovės "Lietuvos geležinkeliai" Aplinkosaugos centro specialistai teigia, kad jų darbas pašalinių akims dažniausiai nėra pastebimas, bet dėl to atsakomybės našta nė kiek ne lengvesnė.

Taršos ekspertai vieningai sutaria, kad, palyginti su kitomis transporto rūšimis, geležinkelių transportas yra pats ekologiškiausias. Tačiau tai nereiškia, kad jis negali pakenkti gamtai.

Dažnai - ir pakenkia. Kartais - netgi labai smarkiai. Bendrovės "Lietuvos geležinkeliai" Aplinkosaugos centro generalinis direktorius Egidijus Gudanavičius tvirtina, jog dažniausiai žalos aplinkai padaroma įvykus avarijai, kai išsilieja naftai ar jos produktai.

"Tokie atvejai dažnesni Rytų Europoje. O Vakaruose labai išplėtota pramonė, geležinkeliais vežama daug gamybai reikalingos žaliavos, todėl atidžiai stebima, kad į dirvožemį šalia geležinkelio bėgių nenusėstų pavojingas kiekis, tarkime, sunkiųjų metalų. Jei jų norma viršija leistiną, nedelsiant atliekami valymo darbai", - tvirtino pašnekovas.

E.Gudanavičius džiaugėsi, kad Lietuvoje avarijų, kurios gamtai galėtų padaryti nemažai žalos, jau seniai nebuvo. "Meluočiau sakydamas, jog tai vien AB "Lietuvos geležinkeliai" aplinkosaugos specialistų nuopelnas. Mūsų bendrovė - sudėtinga struktūra. Ir joje darbo kokybė priklauso nuo sklandaus visų grandžių specialistų darbo. Taigi bendrovės aplinkosaugininkų pagrindinis uždavinys - vykdyti prevencinį darbą, kad neatsirastų sąlygų kilti nepataisomą žalą gamtai galinčioms padaryti avarijoms. Antras pagal svarbą mums keliamas uždavinys - nuolat mažinti taršą. Todėl ir sakau, kad mūsų darbas dažniausiai nematomas, bet tai nereiškia, kad jo nėra daug", - aiškino E.Gudanavičius.

Rūpinosi pavieniui  

Teigiama, kad didžiausi taršos židiniai retai atsiranda šalia geležinkelio magistralių. Nebent įvyksta avarija. Pavyzdžiui, susiduria du traukiniai ar nuo bėgių nuvirsta koks nors naftą vežantis sąstatas. Tokias avarijas likviduoja specialios brigados, parengtos dirbti ištikus ekstremaliai situacijai, o aplinkosaugininkai prižiūri, kad darbas būtų atliekamas kokybiškai, vadovaujantis galiojančiais Lietuvos įstatymais ir Europos Sąjungos teisės aktų reikalavimais.

Tačiau bendrovėje "Lietuvos geležinkeliai" avarijos įvyksta labai retai, o pastaruoju laiku jų išvis nėra buvę. Tad kur yra svarbiausi geležinkelyje dirbančių aplinkosaugininkų veiklos barai? Jie patys atsako, jog - "ten, kur vyksta gamyba".

Ką tai reiškia? Pasirodo, aplinkosaugininkai prie gamybinių objektų priskiria ne vien, tarkim, Vilniaus lokomotyvų remonto depą, kuriame "Lietuvos geležinkeliai" gamina lokomotyvus. Į rizikingų ekologijos požiūriu objektų sąrašą patenka ir visi kiti depai, kuriuose prižiūrimi, remontuojami lokomotyvai ar vagonai. Didelės stotys, kuriose pakraunami ar iškraunami kroviniai. Nuotekų valymo įrenginiai. Katilinės, šildančios "Lietuvos geležinkeliams" priklausančius pastatus. Aplinkosaugininkams patikėta ir "Lietuvos geležinkeliuose" susidarančių atliekų priežiūra bei utilizavimas.

Iki 2011-ųjų liepos 1 dienos bendrovėje aplinkosauga rūpintasi išskaidytai: kiekviena "Lietuvos geležinkelių" direkcija, taip pat - ir mažesni struktūriniai padaliniai, turėjo atsakingus asmenis, kurie, be visų kitų darbų, prižiūrėjo ir kaip laikomasi aplinkosaugos reikalavimų.

Dažniausiai už aplinkosaugą būdavo atsakingi darbų saugos specialistai, tikrų aplinkosaugininkų buvo mažai. Tačiau net ir tvarkydamiesi tokiomis pajėgomis "Lietuvos geležinkeliai" sugebėjo pasiekti, kad būtų laikomasi teisės aktais nustatytų ekologijos reikalavimų.

Vis dėlto toks nekoordinuotas aplinkosaugos darbas turėjo daugiau minusų nei pliusų. Pavyzdžiui, viena didžiausių spragų - viešieji pirkimai, per kuriuos įsigyjama aplinkosaugoms darbams reikalingų medžiagų ir paslaugų. Atliekant juos necentralizuotai, atskirai, perkant prekes ir paslaugas mažais kiekiais, nebuvo galimybės derėtis dėl palankesnės kainos.

Vadovavimas perkeltas į Vilnių

Pasak E.Gudanavičiaus, įvertinus situaciją buvo prieita prie išvados, kad būtina koncentruoti bendrovės ekologų veiklą. Tada ir buvo įkurtas bendrovės "Lietuvos geležinkeliai" Aplinkosaugos centras.

Kalbėdamas su LŽ jo vadovas sakė, kad įkūrus centrą "Lietuvos geležinkelių" ekologijos palaikymo sektoriuje dirba daugiau žmonių nei tada, kai centro nebuvo.

Tačiau dabar aplinkosaugininkams priskirta ir daugiau funkcijų. "Antai po truputį perimame bendrovės riedmenų plovimo priežiūrą. Iš viso Lietuvoje yra trys plovyklos, kuriose plaunami riedmenys. Vėliau  mūsų centrui planuojama patikėti prižiūrėti nuotekų valymo įrenginius, atliekų tvarkymą. Prižiūrime, kaip išvalomi gamyboje panaudoti vandenys. Svarbiausias uždavinys, kad išvalyti vandenys į gamtą patektų tik atitikdami griežčiausius ekologijos reikalavimus. Perėmus visas funkcijas mūsų centre dirbs 131 žmogus, tarp jų - dvidešimt aštuoni administracijos ir darbų kontrolės darbuotojai", - pasakojo E.Gudanavičius.

Vienas svarbiausių naujojo centro įkūrimo tikslų pasiektas jau dabar. Bendrovės skaičiavimu, centralizuotai įsigyjant reikalingas medžiagas ir paslaugas jau šiandien sutaupoma apie 10-15 proc. tos sumos, kuri viešiesiems pirkimams būdavo išleidžiama tada, kai dar nebuvo "Lietuvos geležinkelių" Aplinkosaugos centro.

"Tačiau svarbiausia netgi ne tai. Turėdami centrą ir jame sutelkę labai aukštos klasės aplinkosaugininkus, mes galime modeliuoti ateitį. Pirmiausia įvertiname tai, ką galime gero nuveikti pertvarkydami "Lietuvos geležinkeliams" priklausančių bendrovių, padalinių veiklas. Dirbdami su bendrovės Plėtros departamentu skaičiuojame, kur ir kaip galime sutaupyti. Neretai didelis ekonominis efektas pasiekiamas įdiegiant naujas technologijas, nors iš pradžių jos gali ir brangiai kainuoti. Tačiau bėgant metams brangios technologijos atsiperka su kaupu", - dėstė E.Gudanavičius.

Skatinamas sektorių bendradarbiavimas

Iš savo vadovaujamo centro padalinių E.Gudanavičius kaip svarbiausią išskyrė Strategijos ir kontrolės skyrių. Jis atlieka keletą svarbių aplinkosaugos funkcijų, iš kurių pati svarbiausia - į atmosferą galinčių patekti teršalų kiekio kontrolė. Tuo užsiima skyriaus Strategijos ir monitoringo sektorius, atliekantis nuolatinį į specialų sąrašą įtrauktų AB "Lietuvos geležinkeliai" objektų monitoringą.

Kartu šis skyrius stebi aplinkosaugos srities teisės aktų pasikeitimus ir apie tai informuoja kitus centro sektorius. Bendradarbiaudami tarpusavyje sektoriai rengia ir naujas tvarkas, vėliau koreguojančias visos bendrovės "Lietuvos geležinkeliai" darbą.

Vertinimo ir inspektavimo sektorius taip pat yra parengęs veiklos planą, atlieka planines  ir neplanines apžiūras. Kitaip sakant, jei į jį kreipiasi koks nors problemų turintis bendrovės padalinys, sektoriaus darbuotojai vyksta į vietą ir vertina padėtį. Jei yra iškilusi grėsmė aplinkai, nustatoma jos priežastis, o vėliau numatomos priemonės, ką reikėtų daryti, kad grėsmės būtų išvengta.

"Kur gamyba, ten visuomet yra grėsmių", - pabrėžė Aurimas Uldukis, bendrovės "Lietuvos geležinkeliai" Aplinkosaugos centro Strategijos ir kontrolės skyriaus viršininkas.

Parengta bendradarbiaujant su bendrove "Lietuvos geležinkeliai"

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"