TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Geležinkelių muziejus - ir vaikui, ir suaugusiajam

2012 05 30 8:35

Geležinkelių muziejaus tikslas - kaupti, saugoti ir propaguoti muziejines vertybes, susijusias su geležinkelių istorija ir bendrovės "Lietuvos geležinkeliai" veikla. Toks muziejus jau gerus metus veikia Vilniaus geležinkelio stoties antrame aukšte.

Nors geležinkelių muziejus yra dar tik kūdikystės amžiaus, jis sulaukia lankytojų tiek iš Lietuvos, tiek iš tolimesnių valstybių.

Tarkime, neseniai muziejų aplankė Rusijos Orenburgo miesto moksleiviai. Jiems ypač patiko čia eksponuojami senoviniai garais varomi garvežiai.

Geležinkelių muziejus įsikūręs strategiškai patogioje vietoje, kur nuolat vyksta keleivių ir traukinių judėjimas iš Rytų į Vakarus, iš Vakarų - į Rytus. Eksponatus galima apžiūrėti trijose istorinio, dar 1861 metais statyto pastato salėse. Tai 3 pagrindinės lankytojų poreikius atitinkančios zonos: informacijos (ekspozicijų salė), kultūrinė (parodų salė) ir edukacinė (maketų salė).

Iki menkiausių smulkmenų

Pagrindinėje muziejaus salėje ekspozicija išdėstyta pagal temas: kelionės, ryšiai, kelio statyba, riedmenys, geležinkelių transporto signalizacija, statytojai ir darbuotojai.

Iš pradžių lankytojai supažindinami su geležinkelio stočių istorija. Eksponuojamos pirmųjų geležinkelio stočių Lietuvoje nuotraukos, autentiški kelionių geležinkeliu atributai: lagaminai, užkelti ant  autentiškų lentynų iš dyzelinio traukinio D1, stotyse dirbusių bagažo nešikų ženklai, įvairaus laikotarpio keleivinių vagonų indai, senas bilietų seifas ir kitos smulkmenos, kurių istorinė vertė tiesiog neįkainojama.

Paperka istoriniu autentiškumu

Geležinkelių istorija glaudžiai susijusi su ryšių istorija. Ją atspindi 1916 ir 1923 metų Morzės telegrafo aparatai, bimetalinė viela iš Kaišiadorių-Liepojos geležinkelio ruožo (1871 m.) telegrafo linijos.

XIX amžiuje nutiesus Lietuvoje geležinkelį buvo įrengtas vielinis telegrafas, jungęs geležinkelio stotis. Jau 1865 metais telegrafininkai dirbo Turmanto, Dūkšto, Ignalinos, Švenčionėlių, Vilniaus, Lentvario, Kauno, Virbalio ir kitose stotyse. Telegrafo tarnyba rūpinosi ir stočių telefonizavimu. Nuo XX amžiaus pradžios geležinkelis buvo telefonizuotas. Muziejuje akį traukia iš tų laikų likę vietinės baterijos telefonai, telefonas komutatorius, telefonas koncentratorius, pašto korespondencijos antspaudavimo (žymėjimo) mašina (1957 m.) ir kiti autentiški eksponatai.

Geležinkelio istorija - tai pirmiausia kelio statybos istorija, kurią atskleidžia seni kelininkų įrankiai: kaplys, kirvis pabėgiams tašyti, replės pabėgiams kelti, kūjis, plaktukas. Šalia stovi geodeziniai prietaisai: senas teodolitas (1912 m.) ir nivelyras (1940 m.). Lankytojai gali "padirbėti" su rankiniu pjūklu-staklėmis ir rankiniu grąžtu-staklėmis.  

Ant stiklinių lentynų išdėliotos bėgių kelio tvirtinimo detalės: varžtai ir tampriosios spyruoklės, bėgvinės (kartu su bėgvinių plaktuku-traukikliu) bei kiti bėgių tvirtinimo elementai, taip pat  žymekliai pabėgių klojimo metams žymėti (1909-1965 m.).

Šiemet Kovo 11-osios Akto signataras Algimantas Norvilas geležinkelių muziejui padovanojo geležinkelio bėgių, kurie buvo pagaminti 1870 metais, fragmentų kolekciją. Ji eksponuojama ant skaldos, šalia kelininkų drezinos, pastatytos ant bėgių.

Kauno tvirtovė irgi turėjo siauruką

Lietuvos geležinkelių istorijos pagrindiniai faktai surašyti 20 metrų ilgio laiko juostoje. Įvykius iliustruoja fotografijų kopijos ir stende išdėlioti riedmenų eksponatai. Tai - seno garvežio buferis (taukšas), sraigtinis vagonų sujungimo mechanizmas, rankų darbo garvežio mašinisto įrankių dėžės, tepalinės, garvežio mašinisto relikvinis krepšys, kuriam per 100 metų (juo naudojosi net trys vienos geležinkelininkų šeimos kartos). Įdomus yra ir senas Kauno tvirtovės siauruko kelio fragmentas bei kiti autentiški eksponatai.

Trumpam tampa geležinkelininkais

Su geležinkelių transporto signalizacijos istorija lankytojai gali susipažinti ir interaktyviai. Demonstruojant krivūlinio aparato ir iešmo perjungimo mechanizmo veikimą jie tampa stoties "budėtojais, iešmininkais", o iš pervažininko namelio vietinės baterijos telefonu gali susisiekti su "posto budėtoju".

Apie geležinkelių statytojus ir darbuotojus pasakoja įvairaus laikotarpio uniforminiai skiriamieji ženklai, uniformos, jų detalės, geležinkelininkų pasižymėjimo ženklai, išsilavinimo dokumentai.  Ekspoziciją paįvairina viršininko kabinetas, sudarytas iš geležinkelio istorinių eksponatų.

Mažiausių muziejaus lankytojų laukia maketų salė, kurioje yra trys veikiantys geležinkelio maketai. Vieną jų išmokysime valdyti laikantis signalizacijos taisyklių. Kiti du padeda pažinti geležinkelio struktūrą: kelius, tiltus, tunelius, pastatus, signalizaciją, riedmenis. Toje pačioje salėje rengiamos edukacinės programos moksleiviams.

Parodų salėje organizuojamos įvairios parodos, knygų pristatymai, rodomi filmai ir vyksta kultūriniai renginiai. Geležinkelių muziejaus lankytojams taip pat siūloma įsigyti knygų ir suvenyrų su bendrovės "Lietuvos geležinkeliai" simbolika.

Parengta bendradarbiaujant su bendrove "Lietuvos geležinkeliai"

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"