TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Geri ratlankiai mėgsta gerus kelius

2014 08 19 6:00
Atskirti originalius ratlankius nuo neoriginalių galima apžiūrėjus jų vidinę pusę, joje turi būti įspaustos gamyklos žymos. LŽ archyvo nuotraukos

Lengvo lydinio ratlankiai ne tik dėl grožio - jie suteikia mašinai techninių pranašumų. Tačiau tokie ratų diskai kur kas jautriau reaguoja į įvairius kelio nelygumus, duobes. Smarkiau pataikius į vieną jų, ratlankį gali tekti tiesinti arba net keisti nauju.

Plieninius išlyginti lengviau

Užmarštin nueina laikai, kai visi automobiliai turėdavo vienodus skardinius ratlankius, kuriuos tekdavo slėpti po neką geriau atrodančiais ratų gaubtais. Jau pavadinimas sako, kad lengvo lydinio gaminami iš lengvųjų metalų. Daugiausia naudojami įvairūs aliuminio, o kartais – ir magnio turintys lydiniai. Pagal gamybos būdą ratlankiai skirstomi į plieninius štampuotus, o lengvo lydinio - į lietus ir kaltus. Pirmieji gaminami iš plieninio lakšto štampuojant, antrieji – liejant, treti - pramoninio kalimo būdu. Kuo lengvo lydinio ratlankiai pranašesni už plieninius?

„Pirmiausiai – svoriu ir dizainu. Tarkim, 13 colių plieninis ratlankis sveria 7–8 kg, lietas – apie 6 kg, kaltas – apie 5 kilogramus. Techniškai sumažėjęs rato svoris sumažina bendrą detalių masę ir inercijos jėgas. Dėl to lengvesnis ratas greičiau grįžta į vietą pervažiavęs nelygų reljefą, pagerėja automobilio pakabos darbas, jį tampa lengviau valdyti. Norint pasukti mažiau sveriančius ratus reikia mažiau jėgų. Sumažėjusi inercija pagerina stabdymo ir greitėjimo dinamiką. Taip pat nemažai lemia estetinės savybės. Lengvo lydinio ratlankiai gerokai gražesni už plieninius. Be to, jų konstrukcija leidžia sukurti gausybę įvairiausių formų“, - pagrindinius skirtumus įvardijo padangų ir ratlankių serviso mechanikas Tomas Bogužis.

Jo teigimu, lieti ratlankiai turi ir tam tikrų trūkumų. Lengvo lydinio ratlankiai, ypač kalti, yra stipresni už plieninius, bet jų medžiaga yra trapesnė. Po smūgio jie ne sulinksta, o įskyla. Plieninį diską beveik visada galima išlyginti, o lengvo lydinio ratlankiai dėl daugelio pažeidimų tampa netinkami naudoti. Be to, lieti ratlankiai visada maždaug du kartus brangesni už plieninius. Lietą ratlankį pažeisti galima netgi neatsargiai statant automobilį ar užvažiavus ant bėgių. Tai ypač aktualu žemo profilio padangoms, kur ratlankis pažeidžiamesnis.

Labai pavojingi nematomi įtrūkiai – ratlankis gali subyrėti važiuojant.

Ne visus taiso

Užsienyje dažnas automobilio savininkas, sulankstęs ratlankį, tiesiog kreipiasi į draudimą, pasiima pinigus ir nusiperka naują. Mūsų krašte brangų ratlankį sulankstęs vairuotojas paprastai jį lygina. Kaip atrodo ratlankio lyginimas, ir ar galima kokybiškai pataisyti lengvo lydinio ratlankius?

„Iš esmės galima, bet taisome ne visus ratlankius. Pagrindinis rodiklis yra bendras sudedamųjų ratlankio dalių tvirtumas, įvertinamas dirbtuvėse. Jei ratlankio konstrukcija pažeista, jis netaisomas. Svarbus kriterijus yra pažeidimų dydis: nuoskilų ir prarastų fragmentų dydis, įlinkių gylis ir pobūdis, geometrijos nukrypimo dydis“, - aiškino T. Bogužis.

Prie juodo BMW puikiai dera tokios pat spalvos matiniai ratlankiai.

Jo teigimu, pagal tinkamumą taisyti ratlankius galima skirstyti į tris kategorijas. Pirmoje atsiduria ratlankiai su nedideliais pažeidimais: smulkiais įbrėžimais ir nutrintais dažais, tokius galima saugiai sutaisyti ir naudoti toliau. Antra kategorija – vidutiniai pažeidimai: taisyti dar įmanoma, bet kokybės ir patikimumo garantijos niekas nesuteiks. Trečia – netaisomi ratlankiai. Juos galima naudoti atsarginiame rate, kuris būtų naudojamas tik išimtiniais atvejais. Reikia pažymėti, kad dauguma smūgio metu pažeistų ratlankių priskiriami antrai ir trečiai kategorijai ir sutaisomi labai retai.

Norint kokybiškai išlyginti lengvo lydinio ratlankius reikia turėti tam skirtus technologinius įrenginius, t. y. ratlankių lyginimo stakles. Dažniausiai servisuose naudojamos hidraulinės ratlankių lyginimo staklės, turinčios tekinimo funkciją.

Pirmiausia reikia išmontuoti padangas. Technologinis procesas yra gana kruopštus, didelė tikimybė, kad ratlankis įtrūks. Dažnai tenka išgirsti, kad pažeistus ratlankius galima ne tik lyginti, bet ir valcuoti. Kokie šių technologijų skirtumai?

„Tai skirtingos metodikos: kai lyginama, taisoma tik pažeista ratlankio vieta, o valcavimas yra viso ratlankio tempimas iki taisyklingos apvalios formos. Tai gali pakeisti ratlankio skersmenį - padidinti, tada keičiasi metalo struktūra, dėl to ratlankyje gali atsirasti mikroįtrūkimų“, - pažymėjo ratų serviso specialistas.

Ratlankio lyginimo laikas priklauso nuo pažeidimų dydžio. Bandyti lyginti ratlankį namie nerekomenduojama, nes neturint specialios įrangos ir įgūdžių, užuot išlyginus, ratlankį galima nepataisomai sulaužyti. Taip pat nerekomenduotina važinėti sulankstytu ratlankiu, nes taip jis dar labiau deformuosis ir gadins padangą.

Dideli ratlankiai – ant bangos

Jei norite savo automobiliui parinkti lengvo lydinio ratlankius, pirmiausia reikėtų įvertinti montavimo ir tvirtinimo ertmių išdėstymo skersmenį, jų skaičių, ratlankio lanko plotį ir kitus faktorius. Tokius ratlankius pagal matmenis galima pritaikyti bet kuriam lengvajam automobiliui ir visureigiui. Yra net modelių krovininiam transportui. Sunkiau dėl dizaino – patikęs modelis gali netikti konkrečiai mašinai.

„Ratlankiai turi aiškią tendenciją "augti". Tai, kas prieš 10-15 metų atrodė prabanga - pavyzdžiui, R16, R17 ratlankiai, šiandien net pigesnės bazinės komplektacijos automobiliai išrieda iš gamyklos su tokiais. Ratų standartai labai siejami su automobilio dizainu, jo stabilumu kelyje ir augančiais vartotojų poreikiais, tad autocentrų meistrų jau senokai nestebina R18, R19 ar net R22 skersmens ratlankiai. Didėjant ratlankių skersmeniui, padangos profilio aukštis mažėja“, - kalbėjo ratų salono vadybininkas Saulius Drėma.

Pašnekovas pabrėžė, kad ant vienos ašies turi būti vienodi ratlankiai ir padangos su vienodu protektoriaus piešiniu. Renkantis lengvo lydinio ratlankius reikėtų nepersistengti dėl jų pločio. Daugelis renkasi kaip galima platesnes padangas ir ratlankius, kad tik tie tilptų ratų arkose. Vėliau tenka nustebti dėl gerokai pasunkėjusio vairo. Tą patį efektą duos ir per daug „įtraukti“ ratlankiai, be to, padidės prošvaisa. Plačios padangos ir platesnė prošvaisa padaro automobilį stabilesnį ir pagerina sankibą su keliu, bet pasunkėja vairavimas, sumažėja greitėjimo dinamika ir padidėja degalų sąnaudos.

„Siūlyčiau pirkti tik sertifikatus turinčius ratlankius. Norint atskirti originalų ratlankį nuo neoriginalaus užtenka apžiūrėti jo vidinę pusę. Jeigu yra įspaudas su šalies gamintojos pavadinimu, ratlankis turėtų būti originalus. Be to, gamintojai dažniausiai įspaudžia ir savo firmos atspaudą. Jeigu ratlankiai pagaminti konkrečios markės automobiliui, tada įspaudžiamas jo ženklas“, - sakė S. Drėma.

Pagrindinė rekomendacija – važinėti taip, kad pavyktų ratlankius apsaugoti nuo smūgių, o tai ypač svarbu, kai padangos žemo profilio. Reikia statyti mašiną saugantis stulpelių ir atitvarų, lėčiau važiuoti per bėgius. Atsiminkite: lengvo lydinio ratlankiai mėgsta gerus kelius.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"