TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Girtiems policininkams - bizūno prevencija

2011 03 02 0:00
Kaip ginklą prieš uniformuotus kelių chuliganus specialistai siūlo išmėginti vadinamuosius alkoholio užraktus, juos būtų galima priverstinai įmontuoti į pareigūnų automobilius.
LŽ archyvo nuotrauka

Pasiūlymų ir pažadų daug, realių pokyčių nėra. Taip galima pavadinti viešai valdžios deklaruojamą kovą su girtų prie vairo sėdinčių pareigūnų šėlionėmis keliuose.

Lekiančios aukštų pareigūnų galvos ir visuomenės panieka vairuojantiems girtiems pareigūnams dar negarantuoja, kad skaudžios nelaimės keliuose ateityje nesikartos. Po tragiškų įvykių Aleksandrijoje 2007 metais prieš trejetą savaičių kruvinas scenarijus vėl pasikartojo. Kaip tada, taip ir dabar įvykis sukėlė didžiulį rezonansą, imta vėl garsiai kalbėti apie vidaus sistemos spragas.

Tačiau LŽ kalbinti pašnekovai teigė, kad vien diskusijos įsisenėjusios piktžaizdės neužgydys, ir ragina valdžią ne tik kapoti galvas, bet ir imtis konkrečių techninių priemonių, padėsiančių bent iš dalies sumažinti galimybę neblaiviems pareigūnams sėsti prie vairo.

Kontrolė nesulaukia palaikymo

Oficiali statistika byloja, kad per metus įkliūva dešimtys girtų policijos pareigūnų, tačiau iš tikrųjų tokių atvejų gali būti kur kas daugiau. Mat kraštą drebina žinios ne tik apie įkaušusių policininkų šėliones, bet ir tokių nusižengimų dangstymą sistemos viduje. Nors incidentai, kai neblaivūs pareigūnai sukelia kraupias avarijas, nuolat kartojasi, išskyrus policijos vadovybės priverstinę "rotaciją", didesnių pokyčių kol kas nematyti.

Tai LŽ taip pat pripažino Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras. "Tenka apgailestauti, kad nuo tada, kai prieš keletą metų Skuodo rajone girtas policininkas mirtinai suvažinėjo vaikus, eisminių pokyčių neįvyko. Dėl neaiškių priežasčių niekas neatsižvelgia į siūlymus kovai su girtais pareigūnais naudoti technines priemones, įvesti daugiau saugiklių. Tokia idėja nesulaukia rimto palaikymo - apsiribojama tik kadrų kaita", - sakė S.Šedbaras.

Viena parlamentaro pasiūlytų idėjų, kaip tramdyti "valdiškus" taurelės mėgėjus, - dažniau ir neįspėjus tikrinti policijos darbuotojų blaivumą. Tai, anot jo, būtų pirmas žingsnis ir bent dalis to, kas galbūt padėtų išvengti skaudžių nelaimių ateityje. "Didelių resursų tam nereikia - užtektų tik valios bei ryžto ir kontrolės mechanizmas pradėtų veikti. Būtų galima taikyti panašų metodą, kaip ir sportininkų testavimas dėl dopingo. Bet ir vėl - toks pasiūlymas nesulaukia palaikymo. Tada pagrįstai kyla klausimas, kodėl nenorima ir delsiama vidaus sistemoje kovojant su girtavimu įteisinti griežtesnį techninių priemonių naudojimą", - LŽ dėstė S.Šedbaras.

Tarp siūlymų - alkoholio užraktas

Lietuvos vairuotojų sąjungos (LVS) narys Vigilijus Sadauskas taip pat nesuvokia, kodėl užuot kapojusi galvas, valdžia vengia atsisukti į šiuolaikines technologijas. Kaip ginklą prieš uniformuotus kelių chuliganus jis siūlo išmėginti plačiai Norvegijoje naudojamus vadinamuosius alkoholio užraktus, priverstinai montuojamus į pareigūnų automobilius. Šio užrakto veikimo principas paremtas tuo, kad į automobilį įsėdusio vairuotojo sistema paprašo papūsti į įmontuotą alkoholio matuoklį ir tik nustačius, kad vairuotojas yra blaivus, paleidžiamas variklis. Tokia sistema - ne naujiena. Ji naudojama kai kuriose Europos šalyse ir Šiaurės Amerikoje.

"Suprantu, kad tai ne panacėja, bet šiokia tokia kontrolė atsirastų. Sumontuoti alkoholio užraktą galima bet kuriame automobilyje, juoba kad prietaisas kainuoja nebrangiai. Pati sistema nėra kvaila, ji apsaugota nuo įvairių sukčiavimų. Tie, kurie mano, kad papūsti į alkoholio užraktą vietoj vairuotojo galėtų blaivus keleivis arba draugas, turėtų žinoti, kad tada draugą tektų vežiotis kartu, nes sistema po tam tikro laiko gali paprašyti tą patį testą atlikti dar kartą ir jeigu tai nebus padaryta, variklis paprasčiausiai užges", - LŽ tvirtino V.Sadauskas.

Stebina valdžios neveiksnumas

Pašnekovas pasakojo, kad alkoholio užrakto naudojimo Lietuvoje projektą jis buvo parengęs dar 2004 metais, tačiau valdžios palaikymo tąsyk taip ir nesulaukė. Tiesa, šį prietaisą politikai buvo prisiminę iš karto po tragiškų įvykių Aleksandrijoje, tačiau kai sumaištis atslūgo, projektas vėl nugrimzdo į užmarštį.

"Be alkoholio užrakto, pareigūnų mašinose reikėtų taikyti ir kitokias kontrolės priemones. Tarp jų - ir griežtą atranką bei psichologinius parengties testus. Kitaip sakant, priemonių yra ir jas reikia pradėti naudoti, nes skaudi patirtis rodo, kad girtų pareigūnų šėlionės nuolat kartojasi. Neveiksnumas ir delsimas tik atskleidžia valdžios abejingumą realiai egzistuojančiai problemai", - teigė V.Sadauskas.

Jis prisiminė atvejį, kaip prieš penketą metų norvegai kitų šalių pareigūnams, transporto inžinieriams ir saugaus eismo specialistams pademonstravo, kaip alkoholio užraktas iš tikrųjų veikia. Pristatymo išvakarėse svečiai galėjo laisvai vaišintis alkoholiu, o ryte turėjo pamėginti užvesti automobilį, į jį buvo įmontuotas modernus prietaisas. "Tame renginyje dalyvavo ir vienas aukštas Lietuvos policijos pareigūnas, kuriam, tenka pripažinti, iš ryto nepavyko užvesti mašinos. Vadinasi, alkoholio užraktas veikia - neleidžia važiuoti ne tik neseniai pasivaišinusiam, bet ir pagiringam vairuotojui", - šyptelėjo V.Sadauskas.

Stebuklo nesitiki

Patyręs vairavimo instruktorius ir saugaus eismo šalininkas Vytautas Šantaras, kalbėdamas apie galimybes iš eismo eliminuoti girtus pareigūnus, optimizmu netryško. Pašnekovas įsitikinęs, kad nė viena, net pati moderniausia sistema problemos neišspręs, nes taurelės mėgėjai vis tiek ras būdų, kaip apeiti kontrolę. Jo teigimu, vairuotojai Lietuvoje nestokoja išradingumo, todėl atsiras tokių, kurie šią sistemą pergudraus.

"Nemanau, kad alkoholio užraktas ar blaivumo tikrinimas neįspėjus padės policijai apginti munduro garbę. Tai kur kas didesnė problema, ji smarkiai įsišaknijusi, todėl norint permainų reikia, kad pati tarnyba taptų prestižinė ir jos siektų atsakingi asmenys, vyktų pareigūnų konkurencija dėl darbo vietos. Atlyginimas - taip pat ne paskutinėje vietoje. Apie kokius pasikeitimus galima kalbėti, kai eiliniai pareigūnai skursta? Štai tada ir pradedama problemas skandinti alkoholyje, vėliau sukeliamos tragiškos avarijos", - LŽ kalbėjo V.Šantaras.

Gelbėjimo planas - miglotas

Kokių ginklų imsis kovai su uniformuotų pareigūnų šėlionėmis kelyje, vidaus reikalų ministras Raimundas Palaitis konkrečiai neatskleidžia. Tačiau jis pripažįsta, kad dėl to, jog po tragiškų įvykių postų netenka aukšti pareigūnai, problemos neišnyks. "Be abejo, tai, kad po tragiškų įvykių postus palieka aukšti pareigūnai, problemų nesprendžia ir nuo nelaimių neapsaugo. Kita vertus, vairavimas išgėrus yra ne tik policijos pareigūnų, bet ir visų vairuotojų problema. Mano nuomone, siekiant, kad tokios nelaimės nesikartotų, labai svarbu stiprinti pareigūnų kontrolę ir daug dėmesio skirti vadovų asmeninei atsakomybei, taip pat - prevencinei veiklai", - LŽ sakė ministras.

R.Palaitis tvirtino, kad po pastarosios pareigūno sukeltos tragedijos sulaukiama nemažai siūlymų, kaip kovoti su tarnybos metu girtaujančiais, paskui prie vairo sėdančiais pareigūnais. Jis neslėpė, kad siūlymas į tarnybinius automobilius privalomai įmontuoti "alkoholio užraktus" yra logiškas ir svarstytinas. Tiesa, jis abejojo, kad artimiausiu metu ši kontrolės priemonė bus įgyvendinta. Esą tam nėra pinigų. Be to, ministras atkreipė dėmesį į tai, kad beveik visi eismo įvykiai neblaivių policijos pareigūnų buvo sukelti vairuojant nuosavas transporto priemones.

Praėjusios savaitės pabaigoje naujai paskirtas policijos generalinis komisaras Saulius Skvernelis paskubėjo prezidentei pažadėti sieksiąs, kad vienos specializuotų policijos įstaigų pagrindu būtų suformuotas kontrolinis būrys, kuris, be kitą ko, prižiūrės ir kontroliuos, kaip pareigūnai elgiasi keliuose.

Girtų pareigūnų - dešimtys

Praėjusiais metais Lietuvoje dėl neblaivių policijos pareigūnų kaltės įvyko 10 eismo įvykių. Dar 4 pareigūnai, padarę eismo įvykį, atsisakė nustatyta tvarka pasitikrinti blaivumą. Sulaikyti trys pareigūnai, kurie neblaivūs vairavo transporto priemonę, dar du sulaikytieji atsisakė pasitikrinti blaivumą. Iš viso pernai šiurkščius Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimus padarė 19 policijos pareigūnų.

2009 metais dėl neblaivių policijos pareigūnų kaltės įvyko 8 eismo įvykiai. Vienas pareigūnas, padaręs eismo įvykį, atsisakė nustatyta tvarka pasitikrinti blaivumą. Dar du pareigūnai, sukėlę avarijas, pasišalino iš įvykio vietos, todėl jiems girtumas nebuvo nustatytas. Sulaikyta 12 pareigūnų, kurie vairavo transporto priemones būdami neblaivūs ir dar du, kurie atsisakė pasitikrinti blaivumą. Užpernai šiurkščius KET pažeidimus padarė 25 policijos pareigūnai.

Šaltinis: Policijos departamentas

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"