TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Griuvenas vys iš gatvių

2012 03 28 8:21

Dalis automobilių savininkų savo mašinas remontuoja kas dvejus metus - nesvarbu, kad važiuoklė bilda ar stabdžiai vos veikia, svarbiausia "pasipudruoti", kad būtų pratęstas techninės apžiūros (TA) galiojimas. Tačiau neužilgo anuliuoti tokių griuvenų TA kortelę pareigūnai galės automobilį tiesiog sustabdę gatvėje.

Nors laikas tarp privalomų techninių apžiūrų nėra toks didelis - tik dveji metai, dažnai nė tiek laiko neprireikia, kad prastai prižiūrimas senas automobilis taptų visišku metalo laužu. Tačiau kol kas net jei plika akimi matyti akivaizdūs trūkumai, pareigūnai negali uždrausti tokios geldos vairuotojui važiuoti toliau. Bet jau neužilgo tvarka turėtų pasikeisti - įstatymo pataisos, leisiančios atimti TA kortelę iš netvarkingų automobilių savininkų, sparčiai skinasi kelią valdžios koridoriais.

Vengia patikrinimų

Iki šiol policijos pareigūnai neturėjo teisės anuliuoti netgi visiškai sukiužusių automobilių TA kortelių. Sustabdę tokią geldą, vairuotojui jie galėdavo nebent išrašyti baudą už techniškai netvarkingos transporto priemonės vairavimą. Bet vos atsisveikinęs su pareigūnais vairuotojas sėsdavo į tą patį automobilį ir toliau važinėdavo.

Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Gintaras Aliksandravičius patvirtino, kad kai kuriems asmenims tai jau tapę įpročiu. "Yra tokių, kurie po 5-6 kartus moka baudas už tą patį pažeidimą, bet automobilio nesusitvarko - taip ir važinėja. Dažniausiai pasitaikančios problemos: nesureguliuota stabdžių sistema, netvarkingi automobilio sukabinimo su priekaba įtaisai, nesureguliuoti žibintai, prasisunkiantys tepalai", - vardijo jis. Taip pat netrūksta sąmoningai pažeidžiančiųjų taisykles, kurie neleistinai užtamsina automobilio langus.

Pasak pašnekovo, policijos pareigūnai neretai didesnį dėmesį skiria netvarkingų automobilių savininkams. Rengiamų specialių priemonių metu eismo sraute fiksuojama apie 5 proc. sukiužusių mašinų.

Tačiau toks nedidelis griuvenų procentas neatspindi tikrosios padėties, nes pareigūnai pastebi tik akivaizdžius trūkumus - sezonui netinkamas padangas ar seniai išdužusį žibintą, o giliau slypinčių techninių mašinos problemų jie neturi galimybės patikrinti gatvėje.

Dėl to policija retkarčiais organizuoja akcijas kartu su Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos "Transeksta" atstovais, kurie turi metrologinių prietaisų. Tokie reidai rengiami kartu.

G.Aliksandravičius juokavo, kad ir tai nepadeda sučiupti daugiau pažeidėjų - mat iš tolo pamatę tikrintojų postą geldų vairuotojai suka iš kelio, kad tik nereikėtų važiuoti pro rimtai patikrai pasirengusius pareigūnus.

Galės anuliuoti TA

Maždaug kas antras vairuotojas patikrinimo baiminasi ne be reikalo - teigiamą TA įvertinimą iš pirmo karto gauna vos 52,56 proc. lengvųjų automobilių. Taigi beveik pusė vairuotojų iš anksto žino, kad jų transporto priemonė nepraeitų TA įvertinimo, bet vis tiek važinėja tol, kol besibaigiantis TA kortelės galiojimo laikas nenugena į servisus arba iki nutinka nelaimė.

Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis atskleidė, kad pernai buvo užfiksuotas ne vienas atvejis, kai avarija kilo dėl techniškai netvarkingos transporto priemonės. Per vieną iš tokių įvykių žuvo du žmonės - jų automobilis TA centre dėl netvarkingų stabdžių buvo įvertintas neigiamai, bet savininkas neskubėjo mašinos remontuoti, o lemiamu momentu stabdžiams nesuveikus kelionė baigėsi tragiškai.

"Kai netvarkingi automobilio stabdžiai, ekstremaliai stabdant mašiną ima mėtyti, vairuotojas jos nebesuvaldo ir įvyksta avarija", - aiškino pavojų pašnekovas.

Jis patvirtino, kad netrukus techniškai netvarkingų automobilių vairuotojai nebegalės išsisukti simboline bauda. Pasak V.Pumpučio, Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimo projektas, kuriame numatyta nuostata leisti pareigūnams anuliuoti automobilio TA kortelę, jau įtrauktas į Seimo pavasario sesijos darbų sąrašą kaip prioritetinis ir remiantis tuo, kokio palaikymo sulaukė nagrinėjamas komitetuose, viliamasi, kad jis netrukus taps įstatymo dalimi. Pašnekovo manymu, įstatymo pakeitimas turėtų būti patvirtintas apie birželį ir įsigalioti nuo kitų metų sausio 1 dienos.

Iki tol valdininkams teks paruošti tvarkos aprašą - per kiek laiko ir kaip automobilių savininkai turės susigrąžinti prarastą TA kortelę, ir apginkluoti pareigūnus gausesne tikrinimo įranga.

"Kai nauja tvarka ims galioti, atsiras daugiau stabdžių tikrinimo stendų, bus rengiami detalesni patikrinimai ir taps realu gatvėje netekti TA kortelės. Vairuotojai jau turėtų imti atidžiau rūpintis automobiliais", - prognozavo V.Pumputis.

Jis neslėpė, kad nauja tvarka žadama pažaboti ir tyčinius pažeidėjus, "puošiančius" savo automobilius nelegaliais ksenonais bei tamsintais langų stiklais.

Puokštės gedimų

Dar viena rizikos grupė - seni automobiliai, kurių Lietuvos keliuose absoliuti dauguma. "Pažiūrėkime į mūsų automobilių parko amžių - 14 metų mašinos per dvejus metus dar labiau nusidėvi, atsiranda naujų gedimų. Gerai, jei vairuotojas pareigingas ir ją nuolat remontuoja. Bet tokių nėra daug. Kiti automobiliai metų metus rieda nesureguliuotais stabdžiais ar važiuokle", - pasakojo V.Pumputis.

Jis patvirtino, kad vis dar neatsisakyta idėjos privalomąją apžiūrą senesniems nei 14 metų automobiliams siūlyti dažniau. Bet šis sumanymas kol kas tebesvarstomas ir artimiausiu metu dar nebus patvirtintas.

Tačiau būtinybę atidžiau stebėti senesnius automobilius išduoda ir sėkmingų TA skaičius. Asociacijos "Transeksta" duomenimis, iš 1995-1997 metais pagamintų automobilių tik 46-48 proc. gauna teigiamą TA įvertinimą iš pirmo karto, o dešimtmečiu naujesnių, 2005-2007 metais pagamintų mašinų vairuotojai - 68-70 proc. atvejų gauna TA kortelę iš pirmo karto.

Gana dažnai per TA automobiliuose randama itin rimtų gedimų, tokių, kurie trukdo arba kelia pavojų kitiems eismo dalyviams, pavyzdžiui, nesureguliuoti žibintai ar netvarkingi mašinos stabdžiai.

Asociacijos "Transeksta" duomenimis, kas penktame automobilyje pasitaiko, kad nesureguliuoti priekiniai žibintai arba eksploatacinių skysčių prasisunkimas, apie 11 proc. mašinų nustatomi priekinės pakabos gedimai, 6,5 proc. - netvarkingi užpakalinių ratų stabdžiai, 4,5 proc. - netvarkingas rankinis stabdys, 4 proc. - gabaritinių žibintų problemos bei daugiau kitokių gedimų.

Neretai užfiksuojama ne vienas, o daugiau automobilio trūkumų. Stabdžių sistemos grupės trūkumų turi 18 proc., žibintų ir šviesos signalizacijos grupės - 31,6 proc., vairavimo sistemos - 5,8 proc., ratų ir pakabos grupės - 17,8 proc., kėbulo - 10 proc., išmetimų grupės - 15,8 proc. automobilių.

Saugumą iškeičia į taupymą

Beveik pusės tikrinamų mašinų TA apžiūros metu nustatomi rimti trūkumai atskleidžia, kokios baisios būklės mašinų pilni Lietuvos keliai - juk transporto priemonės sugenda ne per naktį prieš apsilankymą TA centre, vadinasi, ilgą laiką rieda keldamos pavojų aplinkiniams.

Dalis jų prieš TA specialiai aptvarkomos - "papudruojamos", kad tik vairuotojas gautų taip reikalingą automobilio TA kortelę.

Taigi iš tiesų eismo sraute nuolat gali būti daugiau nei pusė techniškai netvarkingų transporto priemonių.

Techninės apžiūros specialistai pabrėžia, kad į autoservisus prieš apžiūrą gabenama kiek mažiau nei trečdalis automobilių. Ten jie paremontuojami arba po apžiūros patvirtinama, kad viskas gerai. Patikrinti automobiliai paprastai iš pirmo karto gauna teigiamą įvertinimą.

Bet dalis vairuotojų nusprendžia pagudrauti ir vienu sykiu nušauti du zuikius - sužinoti automobilio trūkumus ir pabandyti laimę. "Transeksta" direktoriaus pavaduotojas Audrius Glėbus tvirtina, kad dalis vairuotojų atvyksta pasitikrinti automobilio prieš TA kortelės galiojimo pabaigą ir paprašo, kad specialistai surašytų visus mašinos trūkumus. Tuomet jie važiuoja į servisą šalinti tik tų trūkumų, prie kurių "prikibo" tikrintojai. Po to atvyksta pakartotinei TA.

Pašnekovo manymu, vairuotojai taip elgiasi todėl, kad apžiūra yra santykinai pigi - daugumoje servisų už mašinos būklės patikrinimą tektų suploti daugiau nei 42 litus, o išnaudodamas TA centrus, pridėjęs vos 6-21 litą kainuojančią pakartotinę TA, automobilio savininkas praktiškai nieko nepraranda. Gretimose valstybėse toks vairuotojų elgesys nėra įprastas, nes apžiūra kainuoja bene dvigubai brangiau - Latvijoje 80 litų, o Estijoje - net 110 litų.

"Žmonės taupo pinigus, kaimiškuose rajonuose jie rečiau naudojasi autoserviso paslaugomis, mažiau kvalifikuoti servisai nelabai kokybiškai parengia automobilius, neturi tinkamos įrangos, trūksta griežtesnės kontrolės keliuose", - vardijo kitas prastų TA rezultatų priežastis A.Glėbus. Bet ne mažiau svarbi priežastis yra ir pačių vairuotojų sąmoningumo trūkumas. TA centrai kasmet skelbia akcijas, per kurias kviečia vairuotojus nemokamai pasitikrinti automobilius, tačiau pasak pašnekovo, daug norinčiųjų neatsiranda.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"