Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISGYNYBAŠEIMA IR SVEIKATA
ŠVIETIMASŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
TRASA

Gudraujantiems vairuotojams – nauji TA spąstai

 
2017 05 02 12:00
Išmanusis vairuotojas iš Klaipėdos bandė atlikti automobilio privalomąją techninę apžiūrą vietoj odometro įmontavęs mobilųjį telefoną.
Išmanusis vairuotojas iš Klaipėdos bandė atlikti automobilio privalomąją techninę apžiūrą vietoj odometro įmontavęs mobilųjį telefoną. "Transekstos" nuotrauka

2016 metais privalomąją techninę apžiūrą (TA) iš pirmo karto atliko 51,43 proc. lengvųjų automobilių savininkų. Tai puse procento daugiau nei 2015-aisiais. Teigiama, jog rezultatas galėjo būti dar geresnis, jei vairuotojai būtų mažiau gudravę.

Pasak Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ direktoriaus Gintauto Šlėderio, per metus privalomosios techninės apžiūros rezultatas lengvųjų mašinų klasėje pakilo pirmiausia dėl gerėjančios policijos veiklos. „Norėčiau tikėti, kad ir vairuotojai tapo sąmoningesni. Vis dėlto, manau, labiausiai tai lėmė geresnė įstatymų bazė ir griežtesnė pažeidėjų kontrolė, kurią atlieka policija. Pareigūnai rengia keliuose patikras ir gaudo be TA važinėjančius vairuotojus. Baudos už tokį pažeidimą dabar didelės, tad vis mažiau atsiranda ir rizikuojančiųjų jas gauti“, – kalbėjo „Transekstos“ vadovas.

2017 metų sausio 1 dieną Lietuvoje buvo 52 429 registruoti lengvieji automobiliai, kurių šeimininkai nepasirūpino jų TA.

Iš valstybės įmonės „Regitra“ duomenų matyti, kad 2017 metų sausio 1 dieną Lietuvoje buvo 52 429 į Kelių transporto priemonių registrą (KTPR) įtraukti lengvieji automobiliai, kurių šeimininkai nepasirūpino jų TA. Dalis tų mašinų gali būti priverstinai išregistruota, nes pagal dabar galiojančius įstatymus tokia procedūra taikoma visiems automobiliams, kurių savininkai 180 dienų neturėjo privalomojo draudimo ir/ar TA rezultatų kortelės. Praėjusiais metais KTPR buvo registruoti 1 307 298 lengvieji automobiliai, iš jų 1 254 869 buvo patikrinti techninės apžiūros centruose.

Apynasris gudruoliams

G. Šlėderis atkreipė dėmesį, kad, TA sistemoje plačiai įdiegus antikorupcines priemones, atsiranda vis daugiau lengvųjų mašinų vairuotojų, kurie bando atlikti savo nesutvarkytų automobilių privalomąją techninę apžiūrą ne siūlydami kyšius, o gudraudami.

Gintautas Šlėderis: "Autobusų parkuose, ypač tuose, kurie priklauso savivaldybėms, padėtis yra košmariška.""Lietuvos žinių" archyvo nuotrauka
Gintautas Šlėderis: "Autobusų parkuose, ypač tuose, kurie priklauso savivaldybėms, padėtis yra košmariška.""Lietuvos žinių" archyvo nuotrauka

„Mūsų kontrolieriai neslėpdami šypsenos pasakoja apie vieną klaipėdietį, kuris bandė juos apgauti naudodamasis šiuolaikinėmis technologijomis. Vairuotojas atvyko į vieną mūsų techninės apžiūros centrą mašina, kurios buvo sugedęs odometras (prietaisas, rodantis automobilio ridą – aut.). Kadangi tai labai didelis techninis trūkumas, specialistai pasiūlė klaipėdiečiui atvykti kitą kartą atlikti TA, kai odometras jau bus sutaisytas. Tačiau vairuotojas nutarė pagudrauti. Kitą kartą jis atvažiavo į TA centrą prietaisų skydelyje įtaisęs mobilųjį telefoną, turintį specialią programėlę, kuri lyg odometras suko skalę. Tačiau ši išmani gudrybė kontrolieriams įspūdžio nepadarė. Jie paprašė klaipėdiečio atvykti dar sykį“, – pasakojo bendrovės „Transeksta“ direktorius. Jis pridūrė, kad jei vairuotojai nemanytų galintys apgauti TA kontrolierius, iš pirmo karto atliktos privalomosios techninės apžiūros statistika irgi būtų kur kas geresnė.

G. Šlėderis perspėjo, jog TA centrai gudruoliams nustatyti turi daugybę priešnuodžių, tad tikimybė gauti techninės apžiūros kortelę sukčiaujant lygi beveik nuliui. „Pavyzdžiui, anksčiau buvo populiarus toks gudravimo modelis. Vairuotojas atvažiuoja atlikti TA automobiliu, kuris turi daugybę didelių techninių trūkumų. Kontrolierius juos užfiksuoja ir išsiunčia mašinos savininką tuos trūkumus šalinti. Gudraujantis vairuotojas kai ką pataiso, o kai ką palieka. Ir vėl važiuoja atlikti automobilio TA. Kartais kontrolieriai tų trūkumų netyčia, kitąsyk ir už kyšį „nepastebėdavo“ arba tiesiog patikėdavo žmogaus žodžiu, kad jie pašalinti. Paskui toks gudruolis, gavęs patvirtinimą apie atliktą TA, savo netvarkingu automobiliu laimingas palikdavo techninių apžiūrų centrą. Dabar, siekdami išvengti panašių situacijų, didelius mašinų techninius trūkumus, jeigu jų yra daug, fotografuojame. Nuotraukos dedamos į kompiuterį. Ir kai atvykstama pakartotinai atlikti TA, jau užfiksuoti trūkumai dar kartą perfotografuojami, lyginami. Jeigu trūksta bent vienos nuotraukos, kompiuterių programa neleidžia spausdinti kortelės, liudijančios apie atliktą TA. Tačiau jei vairuotojas nepašalina trūkumo, nuotraukoje tai labai gerai matyti. Tokiam gudraujančiam žmogui į TA centrą tenka užsukti dar kartą“, – aiškino asociacijos vadovas.

Techninės apžiūros kontrolieriai didelius mašinų techninius trūkumus fotografuoja."Lietuvos žinių" archyvo nuotrauka
Techninės apžiūros kontrolieriai didelius mašinų techninius trūkumus fotografuoja."Lietuvos žinių" archyvo nuotrauka

Autobusų bėdos – be pabaigos

„Transekstos“ duomenimis, iš penkių transporto priemonių kategorijų (lengvųjų automobilių, autobusų, krovininių automobilių, motociklų ir priekabų) 2016 metais privalomąją techninę apžiūrą iš pirmo karto prasčiausiai sekėsi atlikti autobusams. Pernai iš pirmo bandymo TA apžiūros kortelę gavo 48,01 proc. autobusų vairuotojų. Geriausiai pirmas mėginimas pavyko priekabų savininkams (TA iš pirmo karto atlikta 73,04 proc. šių transporto priemonių). Antrojoje vietoje buvo motociklai (69,83 proc.), trečiojoje – krovininiai automobiliai (55,13 proc.).

Autobusai „juodojoje“ asociacijos „Transeksta“ statistikoje pirmavo ir 2015 metais. Tuomet asociacija juos dar skirstė į dvi klases – M2 (transporto priemonės keleiviams vežti, turinčios ne daugiau kaip 8 vietas ir sveriančios ne daugiau kaip 5 tonas) ir M3 (transporto priemonės, turinčios 8 vietas ir daugiau, taip pat – vietą vairuotojui, jų svoris didesnis kaip 5 tonos). Užpernai iš pirmo bandymo apžiūrą atliko 48,95 proc. M2 klasės ir 48,45 proc. M3 klasės autobusų vairuotojų. Tai vidutiniškai 0,6 proc. geresnis rezultatas nei 2016 metais.

„Autobusų parkuose, ypač priklausančiuose savivaldybėms, padėtis yra košmariška. Autobusai kasmet vis senėja, jų techninė būklė irgi prastėja. Tad nieko nuostabaus, kad vis daugiau šių transporto priemonių iš pirmo karto nepereina TA“, – pažymėjo G. Šlėderis.

VĮ „Regitra“ duomenimis, 2017 metų sausio 1 dieną KTPR įregistruotų, bet privalomosios TA neturėjusių autobusų buvo 673, krovininių automobilių – 11 149.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėKomentaraiReklaminiai priedai
KonkursaiKultūraLietuvaMokslas ir ITPrenumerata
PasaulisSportasŠeima ir sveikataŠvietimasKarjera
TrasaŽmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"