TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Gyvybę išgelbėjo smūgio slopintuvas

2014 04 22 6:00
Smūgio slopintuvas Jakų sankryžoje - pirmas Lietuvoje tokio tipo saugos įrenginys, išgelbėjęs žmogui gyvybę. VĮ "Automagistralė" nuotrauka

Kol kas Lietuvoje apie tokią eismo saugumo priemonę kaip smūgio slopintuvas mažai kas yra girdėjęs, tačiau Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) ir valstybės įmonės (VĮ) „Automagistralė“ naujajame Jakų (Klapėdos r.) transporto mazge įrengta naujovė jau išgelbėjo vairuotojui gyvybę.

Žvelgiant į nuotrauką, atkurtą iš stacionarios vaizdo kameros nufilmuotos medžiagos, net neįtartum, kad vos prieš akimirką Jakų estakadoje, kuria balandžio 9-osios popietę skriejo 59-erių Klaipėdos gyventojo P.G. vairuojamas „Volkswagen Transporter“, galėjo įvykti nelaimė. Kaip vėliau buvo konstatuota administraciniame teisės pažeidimų protokole, vairuotojas nesilaikė saugaus eismo reikalavimų, viršijo greitį, nesuvaldė mašinos ir atsitrenkė į kelio ženklus bei atitvarus. Negana to, smarkiai apgadino transporto priemonę, kuria važiavo. Uostamiesčio policija pažeidėjui už tai, kad sukėlė avarinę situaciją, skyrė baudą.

Lemtingos sekundės

Balandžio 9 dieną įvykusią avariją, kai R.G. vairuojamas furgonas atsitrenkė į smūgio slopintuvą, užfiksavo Jakų žiede įrengtos vaizdo kameros. / VĮ "Automagistralė" nuotrauka

Kalbėdamas su LŽ žurnalistu P.G. pripažino, kad jei ne smūgio slopintuvas, greičiausiai pasekmės būtų skaudesnės. Klaipėdiečio vairuojamas „Volkswagen Transporter“ važiavo antru Jakų estakados lygyje vedančiu keliu, kuris išsiskiria dviem kryptimis - į Palangą ir Klaipėdą. Krypčių išsiskyrimo pradžia pažymėta atitvarų sankirta, o prieš juos pūpsojo įrengtas naujasis smūgio slopintuvas. Pirmas toks Lietuvoje.

P.G. ketino sukti į dešinę, tačiau dėl pernelyg didelio greičio nesuvaldė automobilio ir trenkėsi į smūgio slopintuvą. Vairuotojas galėjo smarkiai susižeisti jau vien atsitrenkdamas į atitvarų sankirtą, bet greitai skriejančio furgono ji greičiausiai būtų nesustabdžiusi. Tikėtina, kad „Volkswagen Transporter“ būtų persiritęs per sankirtą ir nulėkęs iš maždaug dvidešimties metrų aukščio ant Jakų žiedo. Čia intensyvus eismas, todėl galėjo žūti ne tik P.G., bet ir žiedu automobiliais važiuojantys žmonės. Gerai, kad tą lemtingą akimirką furgonui pastojo kelią smūgio slopintuvas. Jo veikimo principas panašus į oro pagalvės. Automobiliui atsitrenkus į smūgio slopintuvą, jo viduje esantis oras sugėrė smūgio energiją ir sustabdė „Volkswagen Transporter“. „Vairuotojas nepatyrė nė menkiausio įbrėžimo“, - LŽ sakė Klaipėdos kelių policijos biuro viršininkas Ramūnas Šideikis.

Išgelbėta gyvybė - neįkainojama

Kaip LŽ pranešė LAKD atstovas Evaldas Tamariūnas, direkcija viešųjų pirkimų konkurso tvarka įsigijo smūgio slopintuvą iš Kauno bendrovės už 72,3 tūkst. litų. Šios įmonės vadovai LŽ patvirtino, kad po balandžio 9-osios avarijos Jakų sankryžoje esančio įrenginio jau nebeįmanoma suremontuoti, nors jis savo darbą atliko. „Smūgio būta gana stipraus - iššautos visos trys jį sugeriančios oro pagalvės, o susistūmusi teleskopinė sistema sugniuždyta. Kadangi visos oro pagalvės suveikė, dalį smūgio inercijos gavo ir atraminis inkaras. Jis deformavosi ir tapo nesaugus toliau eksploatuoti. Sulankstytos šoninės sistemos kelio atitvarų sijos irgi jau nebepataisomos. Deformuota ir įspėjamoji plastikinė juosta (nosis)“, - nurodė bendrovė.

V.Molis: „Galima, aišku, pajuokauti, kad investicija į Jakų žiede esantį smūgio slopintuvą jau atsipirko daugiau nei dvidešimt kartų, nes žmogaus gyvybė oficialiuose dokumentuose vertinama dviem milijonais litų.“ / Oresto Gurevičiaus (LŽ) nuotrauka

Galutinėje specialistų išvadoje teigiama, jog „sistema iš esmės turi būti atnaujinta, kad atitiktų jai suteiktus aukštus saugos reikalavimus, numatytus kokybiniuose sertifikatuose“. „Galima, aišku, pajuokauti, kad investicija į Jakų žiede esantį smūgio slopintuvą jau atsipirko daugiau nei dvidešimt kartų, nes žmogaus gyvybė vertinama dviem milijonais litų. Iš tikrųjų ji neįkainojama, o tai, kad tokios saugumo priemonės gelbsti gyvybes – džiugina“, - kalbėjo žiedą prižiūrinčios VĮ „Automagistralė“ direktorius Vladislovas Molis.

Saugo ir kaimynus

Klaipėdos kelių policijos biuro viršininkas R.Šideikis nėra linkęs dėl išgelbėtos „Volkswagen Transporter“ vairuotojo gyvybės visus nuopelnus atiduoti tik smūgio slopintuvui. „Kad žmogus liko gyvas, lėmė visas kompleksas kelio inžinerinių įrenginių - saugos pagalvės, ženklai, ženklinimas ir smūgio slopintuvas, kuris sugėrė pagrindinę smūgio jėgą. Vairuotojui išgelbėti gyvybę padėjo ir tai, kad transporto priemonė, kuria važiavo P.G., buvo ne lengvoji, bet krovininė. Taigi jos konstrukcija atsparesnė smūgiams. Be to, vairuotojas segėjo saugos diržą, o furgonui atsitrenkus į smūgio slopintuvą iššovė saugos pagalvės“, - vardijo R.Šideikis.

LŽ kalbintas VĮ ,,Automagistralė“ direktoriaus pavaduotojas kelių priežiūrai Mindaugas Rinkevičius neslėpė, kad Lietuvoje naujove vadinamas smūgio slopintuvas jau seniai nėra jokia naujiena kitose šalyse: „Gretimose valstybėse tokie slopintuvai saugo vairuotojus, jų gyvybes ir turtą. Daug smūgio slopintuvų įrengta aplink Varšuvą. Į Rygą vedančiuose keliuose jų irgi rasime nemažai, kaip ir visos Europos keliuose. Todėl tokia saugumo priemonė reikalinga ir Lietuvoje.“

***

Faktai

Jakų žiedas – trijų lygių transporto mazgas, kurį sudaro žiedinė sankryža ir virš jos einančios estakados. Čia susijungia magistralės A1 (Vilnius-Kaunas-Klaipėda), A13 (Klaipėda-Palanga-Liepoja), krašto kelias 141 (Kaunas-Jurbarkas-Šilutė-Klaipėda), krašto kelias 227 (Jakai-Dovilai-Laugaliai), Klaipėdos miesto Tilžės gatvė bei Vilniaus plentas. Iki rekonstrukcijos Jakų žiedas buvo intensyviausiai šalyje naudojama užmiesčio žiedinė sankryža (per parą ja važiuoja apie 25 tūkst. automobilių). Dėl eismo pralaidumo padidinimo žiedas rekonstruotas. Per pirmąjį rekonstrukcijos etapą įrengta tiesioginė antro lygio estakada iš A1 į Vilniaus plentą ir atgal, per antrąjį etapą – trečio lygio estakada iš A13 į A1.

Trumpai

Europoje pirmąkart smūgio slopintuvai pradėti eksploatuoti 1994 metais, o pirmas testas atliktas Prancūzijoje. Netrukus juos imta montuoti Italijos, kitų Europos šalių keliuose. Deja, oficialios Europos statistikos, kurioje būtų atspindėta, kiek gyvybių išgelbėjo tokios sistemos, nėra. Smūgio slopintuvų naudą daugiau rodo vietinės reikšmės stebėjimai.

Smūgio slopintuvas - tai speciali oro pagalvių sistema, kuri naudoja suspaustą orą smūgio energijai sugerti. Slopintuvą sudaro metalinis rėmas ir trijų bangų sijos. Jos susiskleidžia teleskopiškai smūgio atveju. Tarp metalinio rėmo segmentų sumontuoti specialūs oro maišai, pagaminti iš ypač tvirto audinio. Juose nuolat būna suspausto oro. Smūgio metu oro slėgis maiše pakyla, sukuria pagalvės efektą ir laikosi tol, kol išsipūtusi maišo diafragma išmuša kamštį, leidžiantį išeiti orui. Tada smūgio energiją perimą antra, trečia ir kitos oro pagalvės. Toks smūgio sugėrimo metodas smarkiai sušvelnina smūgio jėgą, o avarijos pasekmės būna daug mažesnės. Sistemos šonuose (nuo jos priekio iki galo) yra įtempiami labai stiprūs plieniniai trosai. Jie šoninio smūgio metu suformuoja arką, nukreipiančią transporto priemonę atgal į kelią.

Parengta bendradarbiaujant su VĮ „Automagistralė“

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"