TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Į vairavimo egzaminą – po tėčio pamokų

2014 05 20 6:00
Netolimoje ateityje bus leista laikyti vairavimo egzaminą žmogui, kurį parengs penkerių metų vairavimo stažą turintis šeimos narys. Oresto Gurevičiaus (LŽ) nuotrauka

Septyniolikmečiai, savarankiškai pasirengę ir išlaikę teorijos egzaminą, praktinio vairavimo įgūdžių galės įgyti mokomi šeimos nario. Nuo liepos 1 dienos siekiantiesiems savarankiškai pasirengti teorijos egzaminui vidurinis išsilavinimas nebebus būtinas.

Susisiekimo ministerijai palaiminus, Valstybinei kelių transporto inspekcijai (VKTI) suteikti papildomi įgaliojimai reglamentuoti vairuotojų mokymo sritį. Vietoj anksčiau galiojusių dešimties teisės aktų, reglamentuojančių vairuotojų mokymo reikalavimus ir sąlygas, nuo metų vidurio teliks keturi. Inspekcija vis garsiau kalba, kad populiariausią B kategoriją norintys gauti asmenys ateityje galėtų išvengti ne tik teorijos, bet ir praktinio vairavimo pamokų vairavimo mokyklose.

Jau svarsto galimybę

VKTI specialistai analizuoja galimybę dar labiau liberalizuoti pasirengimo B kategorijos vairavimo egzaminui tvarką. Tikėtina, kad netolimoje ateityje jį bus leista laikyti žmogui, kurį parengs penkerių metų vairavimo stažą turintis šeimos narys. Neliks pareigos baigti privalomą praktinio vairavimo mokymo kursą vairavimo mokykloje.

„Žmonės tampa sąmoningesni. Pirmąją pasitikėjimo visuomene kredito liniją atidarėme: savarankiškai pasiruošti teorijos egzaminui ir sulaukus septyniolikos mokytis vairuoti su pakankamą stažą turinčiu šeimos nariu jau galima. Daugumai tokio amžiaus jaunuolių iki šiol kliūtis buvo vidurinio išsilavinimo reikalavimas. Žiūrėsime, ką žmonės pasakys apie svarstomą galimybę leisti su šeimos nariais rengtis ir praktikos egzaminui. Nespėliosiu, kada gali būti priimtas sprendimas: gal po pusmečio, gal po metų...“ - LŽ teigė VKTI viršininko pavaduotojas Darius Sadaunykas.

Pašnekovas pabrėžė, jog kitose Europos Sąjungos (ES) šalyse įteisinti nevienodi mokymosi vairuoti būdai. Bendra tendencija tokia, kad rytinėse ES valstybėse vis dar galioja priverstinė tvarka. Pagal ją vairavimo mokyklos yra neišvengiamas etapas norint įgyti teisę vairuoti lengvąjį automobilį. Vakarų Europos valstybėse labiau pasitikima visuomene.

„Lietuvoje šiuo metu yra vienintelis pasirinkimas – vairavimo mokykla. Papildomų įgūdžių galima įgyti vairuojant su šeimos nariu. Tuo metu liberaliai į mokymosi procesą žiūrinčiose valstybėse žmonės turi net tris galimybes: gali mokytis arba mokykloje, arba su šeimos nariu, arba su individualiai dirbančiu instruktoriumi. Kaip rodo tyrimai, kuo daugiau valandų pradedantis vairuotojas praleidžia prie vairo, tuo mažesnė rizika, kad jis sukels eismo įvykį. Svarbiausia - vairavimo patirtis, o ar ji įgyjama prižiūrint vairavimo stažą sukaupusiam šeimos nariui, ar vairavimo instruktoriui, didelio skirtumo nėra“, - pažymėjo D. Sadaunykas.

Antai Nyderlanduose bandoma sistema „2toDrive“, kai 16-os sulaukę jaunuoliai gali laikyti teorijos, o po pusmečio – praktikos egzaminą. Tiesa, išlaikę egzaminą pradedantys vairuotojai pažymėjimą anksčiausiai gauna būdami 17 metų. Dar metus iki pilnametystės jie gali sėsti prie vairo tik prižiūrimi ne mažesnę nei trejų metų vairavimo patirtį turinčio asmens, bet nebūtinai šeimos nario. Panaši sistema šiuo metu įgyvendinama ir Skandinavijos šalyse, Latvijoje, Didžiojoje Britanijoje, Prancūzijoje, Vokietijoje. Prancūzijoje bent 3000 kilometrų iki pilnametystės nuvažiavę vairuotojai gauna didelę nuolaidą drausdamiesi privalomuoju vairuotojo civilinės atsakomybės draudimu. Vis dėlto daugelyje valstybių mažesnės ar didesnės apimties praktinio vairavimo pamokos mokykloje yra neišvengiamos.

Darius Sadaunykas: "Vairavimo mokykla privalo tinkamai atlikti savo pagrindinį darbą – išmokyti vairuoti, o žmonėms suteikta teisė laisvai rinktis.“ / Ritos Stankevičiūtės (LŽ) nuotrauka

Atsisakė perteklinių reikalavimų

Nuo liepos 1 dienos Lietuvoje įvedamas ir naujas vairavimo mokyklų bei mokymo įstaigų, vykdančių papildomą mokymą, licencijavimo modelis. Ūkio subjektai, pageidaujantys imtis tokios veiklos, turės pateikti VKTI nustatytos formos deklaraciją ir reikalingus dokumentus, o jau kitą dieną galės pradėti dirbti. Suteikta veiklos teisė galios neterminuotai. Atsisakyta mokymo bazės reikalavimų, popierinių mokymo kurso baigimo liudijimų. Dabar mokymo apskaita galės būti tvarkoma elektroniniu būdu, o mokymo sutartys registruojamos informacinėje sistemoje.

„Taisyklėse nebeliko daug kivirčų kėlusio reikalavimo dėl maksimalaus atstumo nuo vairavimo mokyklos iki vairavimo aikštelės. Tačiau reikalavimas mokykloms jas turėti kol kas nėra panaikintas. Inspekcijos nuomone, anksčiau galiojusios taisyklės buvo perteklinės, nurodymai - pernelyg detalūs. Pavyzdžiui, net užrašų raidės ant mokymui skirtų automobilių turėjo būti tam tikro aukščio. Mokykla privalo tinkamai atlikti savo pagrindinį darbą – išmokyti vairuoti, o žmonėms suteikta teisė laisvai rinktis“, - sakė D. Sadaunykas.

Ekologija bus privaloma

VKTI viršininko pavaduotojas atkreipė dėmesį į tai, kad atsirado papildomo vairuotojų mokymo naujovių. Kaip ir anksčiau, mokymas bus privalomas pradedantiesiems vairuotojams, pažeidusiems Kelių eismo taisykles (KET), sukėlusiems eismo įvykį, per kurį buvo sutrikdyta eismo dalyvių sveikata, taip pat motorinių transporto priemonių vairuotojams, kuriems teisė vairuoti atimta dėl KET pažeidimų.

„Ir vieniems, ir kitiems dabar galios viena papildomo mokymo tvarka. Buvo susidariusi situacija, kad dvejų metų stažo neturintys vairuotojai, kurie prarado teisę vairuoti, pagal galiojusią tvarką turėjo išeiti dvejus papildomo mokymo kursus. Dabar tie kursai bus bendri, o juos baigusieji privalės atsiskaityti – išlaikyti žinių patikrinimo testą. Praradusieji teisę vairuoti, žinoma, iš naujo laikys ir praktinio vairavimo egzaminą“, - paaiškino D. Sadaunykas.

Per papildomus mokymus dalyviai turės ne tik išanalizuoti savo pažeidimus su psichologu, išklausyti teorijos kursą apie KET naujoves, bet ir saugiai, ekonomiškai bei tausodami aplinką vairuoti B kategorijos transporto priemonę.

KOMENTARAS

Vairavimo mokyklos VKTI parengtą naująją tvarką vertina prieštaringai, o prieš galimybę praktinio vairavimo egzaminui pasirengti vien su šeimos nariais šiaušiasi piestu.

„Lietuvoje taip yra: arba tvarka labai sugriežtinama, arba vėl viskas paleidžiama. Konkurencija mūsų rinkoje ir taip labai didelė. "Kioskelių" kūrimas padėties keliuose nepakeis. Nėra tiek profesionalų, kurie galėtų mokyti, o ne chaltūrinti. Geriau daugiau dėmesio skirti tinkamam instruktorių parengimui. Daugelį metų visai nebuvo tokios profesijos kaip vairavimo mokytojas, nors tai specifinis, pedagogo įgūdžių reikalaujantis darbas“, - įsitikinęs Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacijos prezidentas Darius Lesickas.

Pašnekovas džiaugėsi, kad Susisiekimo ministerija, jo teigimu, "apribojo suinteresuotų asmenų užmačias sugriauti nusistovėjusią tvarką". „Į aikšteles vairavimo mokyklos investavo milijonus, o dabar šnekama, kad tas reikalavimas bus panaikintas. Mūsų nuomonė apie pasirengimą praktikos egzaminui tik su šeimos nariais yra kategoriška - žmogus turi būti išties pasiruošęs mokyti kitą asmenį vairuoti, be to, tam būtina tinkamai parengta transporto priemonė - su papildomais pedalais, veidrodėliais“, - vertino vairavimo mokyklų atstovas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"