Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISGYNYBAŠEIMA IR SVEIKATA
ŠVIETIMASŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
TRASA

Ir lietuviams žadamos kompensacijos iš „Volkswagen“

 
2017 09 27 15:20
"Scanpix" nuotrauka

Vairuotojai, nusipirkę „Volkswagen“ automobilius su duomenis apie taršą klastojančia programine įranga, turėtų suskubti – artėja skandalo senaties terminas. Iki to laiko nukentėję turi progą iš koncerno gauti nemenkas kompensacijas.

Prieš porą metų verslo pasaulį sukrėtė vadinamasis „dyzelgeito“ skandalas. Nuo 2009 metų gamintuose „Volkswagen“ automobiliuose rasta speciali programinė įranga, padedanti klastoti išmetamosiose dujose esančių azoto oksidų rodiklius. Išmetamų neleistinų medžiagų kiekis kai kuriuose automobiliuose net keturiasdešimt kartų viršijo normą. Kompanija ne tik neatsižvelgė į ekologinius standartus ir sąmoningai į apyvartą paleido aplinką smarkiai teršiančius įrenginius, bet ir apgavo milijonus klientų. Neteisėta įranga naudota ir „Audi“, „Škoda“, „Seat“, „Porsche“ markių automobiliuose.

Po skandalo „Volkswagen“ automobilių pardavimai didžiosiose rinkose – Vakarų Europoje, Jungtinėse Amerikos Valstijose, Kanadoje, Australijoje – ženkliai krito, o Pietų Korėja iš viso uždraudė parduoti šiuos automobilius. Tačiau kompanija sugebėjo pasiūlą sėkmingai nukreipti kitur. „Volkswagen“ automobilių pardavimų augimas Kinijoje užtikrino kompanijos pirmavimą pasaulyje.

Lietuvoje skandalas pardavimams esminės įtakos neturėjo. Pagal portalo autoplius.lt duomenis, nuo 2015 m. pradžios iki dabar, vertinant tiek naujų, tiek senų automobilių pardavimus, „Volkswagen“ išlieka populiariausia marke, o 2017 metais pardavimai smarkiai šoko į viršų.

Už kiekvieną su suklastota programine įranga parduotą automobilį asmeniui, prisijungusiam prie iniciatyvos, tikimasi priteisti po 5000 eurų

Išaiškėjus apgavystei, „Volkswagen“ savo klientams pasiūlė nemokamai perrašyti automobiliuose klastojusią duomenis programinę įrangą, tokiu būdu tarsi atlyginant žalą. Šiuo metu Lietuvoje tai padarė apie du trečdalius nuo 2009 metų „Volkswagen“ automobilius įsigijusių vairuotojų, tačiau likęs trečdalis pakeisti įrangos neskuba.

Lietuvos vartotojų organizacijų aljanso tarybos narys Kęstutis Kupšys tvirtina, kad mėginimas tokiu būdu spręsti problemą yra apgailėtinas ir kad variklio keitimas yra vienintelis būdas iš tiesų sutvarkyti automobilį.

„Kas iš to, kad bus perrašyta programinė įranga? Toks automobilis bet kokiu atveju negali būti eksploatuojamas, nes vis viena viršija visus taršos lygius, – teigia K. Kupšys. – Pakeitus variklį problema gal ir išsispręstų, tačiau keisti variklį yra neapsakomai brangu ir „Volkswagen“ to daryti tikrai nesiryš.“

Nors lietuviai už tokią apgavystę pernelyg nesupyko, prieš porą savaičių Lietuvos vartotojų organizacijų aljansas „dyzelgeito“ skandalo aukoms pasiūlė kooperuotis ir Vokietijos teismuose reikalauti kompensacijų už padarytą žalą. K. Kupšys teigia, kad apie iniciatyvą vairuotojams pranešta būtent dabar, nes šiuo metu visoje Europoje buvo baigti pagrindiniai pasiruošimo darbai, išnagrinėta Jungtinių Valstijų analogiška patirtis ir pagaliau galima imtis veiksmų.

Anot K. Kupšio, pralaimėjusi bylą „Volkswagen“ JAV automobilių savininkams sumokėjo beveik 20 milijardų dolerių: „Europoje toks rezultatas yra taip pat potencialiai pasiekiamas, to gali tikėtis ir mūsų vartotojai.“

Jau po metų sueis skandalo senaties terminas ir nukentėję jokių ieškinių kompanijai kelti nebegalės. Bendros bylos suformavimas, pasak K. Kupšio, būtų efektyvesnis už pavienes pastangas.

„Šansai laimėti pavienes bylas yra labai riboti vien todėl, kad norėdami pasiekti rezultatą tie asmenys turės naudotis brangiai kainuojančių juridinių konsultacijų pagalba, o mes siūlome kitokį sprendimą. Mes iš jų nereikalaujame jokių išlaidų. Iniciatyva „Myright“ gautų kompensacijos sumos trečdalį, kas bet kokiu atveju būtų pigiau, nei bandymas pūsti prieš vėją“, – kalbėjo teisininkas.

Pralaimėjusi bylą „Volkswagen“ JAV automobilių savininkams sumokėjo beveik 20 milijardų dolerių

My-right.de puslapyje teigiama, kad už kiekvieną su suklastota programine įranga parduotą automobilį asmeniui, prisijungusiam prie iniciatyvos, tikimasi priteisti po 5000 eurų.

Jungtinėse Amerikos Valstijose į teismą kreipėsi beveik 500 tūkstančių asmenų, nuo 2009 metų įsigijusių naujus „Volkswagen“ automobilius. Jie laimėjo ir gavo teisę pasirinkti tarp mašinos išpirkio arba nemokamo automobilio sutvarkymo bei piniginės kompensacijos. Išpirkio suma varijavo tarp 12 000 ir 44 000 dolerių, kompensacijos – nuo 5 000 iki 10 000 dolerių, priklausomai nuo mašinos pradinės kainos.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėKomentaraiReklaminiai priedai
KonkursaiKultūraLietuvaMokslas ir ITPrenumerata
PasaulisSportasŠeima ir sveikataŠvietimasKarjera
TrasaŽmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"