TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Išmaniosios signalizacijos nervų nedrasko

2014 08 13 6:00
Išmanusis telefonas palengvai tampa dar vienu automobilių sistemų valdikliu. Gamintojo nuotrauka

Daugelis automobilių savininkų įsitikinę, kad fiksatorius (imobilizatorius) yra beveik neįveikiamas automobilio saugumo garantas ir jo pakanka. Tačiau, kaip rodo praktika, šie vairo įtvarai nėra panacėja, apsauganti nuo kiekvieno vagišiaus.

Skaitmeninės sistemos tinka ne visiems

Norėdami automobilius apsaugoti nuo vagysčių, jų gamintojai nuo 1995 metų į naujus automobilius pradėjo montuoti fiksatoriaus apsaugos sistemas, blokuojančias variklio paleidimą. Į raktą pradėtas montuoti siųstuvas, kurį elektronika susieja su automobilio kompiuteriu ir kontroliuoja variklio paleidimą.

„Imobilizatoriaus sistemos susideda iš variklio įpurškimo kompiuterio, imobilizatoriaus bloko ir rakto su siųstuvu-imtuvu. Visose dalyse yra užprogramuotas unikalus kodas. Pakeitus įpurškimo kompiuterį, pametus raktą ar įvykus sistemos gedimui automobilio neįmanoma užvesti. Kiekvienas automobilio gamintojas yra numatęs galimybę keisti sugedusius komponentus. Registruojant naujus komponentus dažniausiai naudojamas slaptažodis. Slaptažodžiui įvesti dažniausiai reikalingas specialus prietaisas, o kai kurioms sistemoms slaptažodis įvedamas nuspaudus atitinkamą mygtukų kombinaciją automobilyje“, - paaiškino daugiau nei dešimtmetį automobilio saugumo sistemas montuojantis elektronikos specialistas Algis Pyragis.

Šiuo metu, pasak A. Pyragio, populiarios adaptyvios apsaugos sistemos, valdomos gamykliniais pulteliais. Šias sistemas rekomenduojama montuoti į automobilius, turinčius du ar daugiau gamyklinio centrinio užrakto valdymo pultelių arba turinčius „Keyless-Go“ funkciją – tokiu būdu neprarandamas komfortas.

Tokia apsaugos sistema turi garsinį aliarmą, kuris aktyvinamas, kai bandoma įsibrauti į automobilį arba šis pajudinamas. Įsibrovimas sekamas vidiniais salone sumontuotais tūrio davikliais, o išorės veiksniai sekami smūgio arba posvyrio davikliais. Aktyvinto aliarmo atveju taip pat blokuojamas automobilio užvedimas, taigi tai efektyviai apsaugo automobilį nuo greitos vagystės.

„Adaptyvios sistemos skirstomos į skaitmenines ir analogines, diegiamos atsižvelgiant į tai, ar automobilis turi vidines modulių komunikavimo magistrales CAN-BUS, ar ne. Tai priklauso nuo kiekvieno automobilio modelio. Pavyzdžiui, 2006 metais pagamintai „Audi A6“ skaitmeninė sistema tinka, o į 2007 metų „Toyota Avensis“ galima diegti tik analoginę sistemą“, - palygino elektronikos specialistas.

Valdoma išmaniuoju telefonu

Dvipusio ryšio apsaugos sistemos, leidžiančios sužinoti apie automobilio signalizacijos veikimą realiu laiku, sparčiai adaptuosis prie labai sparčiai populiarėjančių išmaniųjų telefonų. Tokius integruotus automobilių saugumo sprendimus kuria ir lietuviai.

Technologijų entuziastų teigimu, tik laiko klausimas, kada išmaniaisiais telefonais pradėsime plačiai valdyti savo automobilius. Jau šiuo metu pasitelkiant Lietuvoje kuriamus ir parduodamus sprendimus išmaniojo telefono ekrane galima visada pasitikrinti, kaip „jaučiasi“ kieme stovintis automobilis, karštą vasaros dieną galima automobilį iš anksto užvedus atvėsinti, o šaltą žiemos rytą jį pasišildyti, prieš važiuojant į darbą.

Vienas išmaniesiems telefonams skirtų ir į automobilių saugumą orientuotų sprendimų yra Kauno bendrovės „Baltic Car Equipment“ specialistų sukurta saugumo aplikacija „CarInPhone“. Ji veikia „Android“ ir „iOS“ išmaniųjų telefonų operacinėse sistemose. Tam nebūtinas itin modernus automobilio borto kompiuteris.

Įmontavus į automobilį GPS stebėjimo įrangą ir signalizacijos modulį, kurie sudaro „CarInPhone“ komplektą, programėlė realiu laiku informuoja apie tai, kad suveikė signalizacija, taip pat apie automobilio užrakto būseną, akumuliatoriaus įtampą. Papildomai mobiliojoje aplikacijoje atvaizduojama informacija apie tai, ar uždarytos automobilio durelės, matoma automobilio buvimo vieta.

Vartotojams suteikiama galimybė per pasirinktą laikotarpį peržiūrėti važiavimo maršrutus, nusiųsti informaciją SMS žinute ar elektroniniu paštu, nurodant automobilio koordinates. Pati „CarInPhone“ aplikacija yra nemokama, ją parsisiųsti galima internetu iš „Google Play“ arba „Apple Store“ svetainių. Žinoma, kainuoja pats signalizacijos komplektas.

Klientas gali naudotis ir papildomomis funkcijomis, pavyzdžiui, mašina pamirksi šviesomis, siunčiant signalą iš mobiliojo telefono. Tai naudinga, norint rasti automobilį didelėje stovėjimo aikštelėje. Taip pat vagystės atveju vairuotojas gali išmaniuoju telefonu blokuoti variklio degimą.

„Tokia išmanioji signalizacija atitinka visų II-III lygio automobilių kasko draudimo reikalavimus, todėl įdiegę ją galėsite be problemų apdrausti automobilį. Signalizaciją, esant poreikiui, galime susieti su vienos iš apsaugos bendrovių sistema“, - galimybes vardijo įmonės „Baltic Car Equipment“ direktorius Giedrius Žibikas.

Motociklams – ir mechaninė apsauga

Kalbant apie dvirates transporto priemones reikia pažymėti, kad vis labiau augant motociklų vairavimo kultūrai Lietuvoje ir jų daugėjant jų vairuotojai aktyviai domisi įvairiomis galimybėmis apsaugoti motociklus, kurie dažniausiai yra ne tik transporto priemonė, bet ir gyvenimo būdo dalis.

Yra kelių tipų motociklams skirtos signalizacijos: su nuotoliniu ryšiu ir be jo. Nuo automobilinių jos skiriasi tuo, kad jų elektronikos blokeliai yra mažesni, juose jau yra įmontuota autonominė sirena, pasvirimo ir smūgio davikliai, jų elektronika naudoja mažiau energijos, blokelis atsparus drėgmei.

„Signalizacijos labai populiarios, tačiau automobiliuose mechaniniais užraktais užveržtų vairų ar pedalų jau retai pamatysime, o motociklininkai juos vis dar naudoja. Pirmiausia dėl to, kad motociklas yra atvira, todėl daug labiau pažeidžiama transporto priemonė“, - aiškino motociklininkas Ainis Reinikis.

Jo teigimu, dažniausiai naudojamos įvairios spynos, trosai, stacionarūs inkarai, priekinio stabdžio veržikliai. Pavyzdžiui, populiari disko spyna, dar vadinama sąsaga, blokuoja motociklo ratą, remdamasi į stabdžių apkabas, šakes. Spyna, su joje esančiu įpjovimu, užmaunama ant stabdžių disko ir per joje bei diske esančią skylę perveriama plieninė šerdis, kuri užfiksuojama raktu. Dažnai tokios spynos turi spyruokliuojančią šerdį, kuri užfiksuojama paspaudus pirštu. Atrakinus šerdis atšoka. Šios spynos parduodamos su keliais apvaliais arba plokščiais raktais.

Tokią spyną rekomenduojama fiksuoti ant priekinio rato, rakinimo lizdu į vidų. Taip, tai šiek tiek nepatogu, kai ranką su raktu tenka kišti už rato, bet visrakčiu dirbančiam vagiui apsunkina priėjimą su įrankiais. Tačiau tokia spyna apsaugo tik nuo neprofesionalių vagių.

„Naudoju ją ir pats. Svarbu prieš važiuojant nepamiršti ją nuo stabdžių disko nuimti, nes staiga startavus nuo netikėto smūgio galima ir per vairą perskristi. Kad nepamirštumėte spyną atrakinti, yra ryškiaspalviai troseliai, kurių vienas galas tvirtinamas prie spynos, o kito galo kilpa užmaunama ant vairo rankenos. Beje, yra ir kaukiančių sąsagų. Spynoje sumontuota sirena suveikia pajudinta arba jeigu ją bandoma pažeisti. Kaip kas išmano, taip ir saugosi", - sakė A. Reinikis.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"