TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Išmetamųjų dujų filtrai - iš krabų kiautų

2015 04 15 6:00
Naują filtravimo įrenginį FTMC mokslininkai laboratorijoje sėkmingai išbandė su benzininiais ir dyzeliniais automobiliais. FTMC nuotrauka

Bendrai besidarbuojanti Lietuvos ir Lenkijos mokslininkų bei verslininkų komanda siekia automobilių išmetamųjų dujų sistemų gamybos rinkoje pritaikyti naują išradimą. Nors didieji automobilių gamintojai skiria milijardus naujoms žaliosioms technologijoms kurti, tobulybės paieškos yra nesibaigiančios, o progresas gaminant išmetamųjų dujų valymo sistemas nėra stulbinamas.

Vilniuje įsikūrusio Fizinių ir technologijos mokslų centro (FTMC) Aplinkotyros skyriaus mokslininkai, bendradarbiaudami su išmetamųjų dujų filtravimo įrenginius gaminančia Lenkijos bendrove “AWG Polonez” ir jos atstovais Lietuvoje „AWG Katalizator Group“, sukūrė technologiją, kuri optimizuoja automobilio išmetimo sistemą.

Pritaikius pažangias aerozolines, chemines, lazerines ir nanoinžinerijos technologijas, patentuotas naujas automobilio išmetamųjų dujų filtro prototipas, kuris daugeliu aspektų pažangesnis už šiuo metu transporto priemonėse įrengiamus katalizatorius ir suodžių bei kietųjų dalelių (DPF/FAP) filtrus. Lietuvių mokslininkų išradimas sumažina aerozolio dalelių kiekį ir efektyviai sugeria daugelį organinių teršalų bei sunkiųjų metalų, esančių automobilių išmetamosiose dujose.

„Bendradarbiaudami su Lenkijos bendrove sukūrėme masinei gamybai skirtą produktą, kuris galėtų tapti pigesne ir efektyvesne alternatyva šiuo metu taikomoms technologijoms. Mūsų sukurtas filtras kokybiškiau sugaudo kenksmingas daleles nei šiuo metu naudojami keraminio pagrindo filtrai bei vienintelis rinkoje išvalo kenksmingas organines dujas. Technologija šiuo metu jau patentuota. Tyrimas nebuvo atliktas tik mokslo labui, viskas realu – pirmosios bandomosios partijos bus pagamintos Lenkijoje įsikūrusioje gamykloje”, - pažymėjo FTMC Aplinkotyros skyriaus vedėjas Vidmantas Ulevičius.

Ateityje - pakaitalas katalizatoriams

Naujas filtravimo įrenginys buvo testuotas su benzininiais ir dyzeliniais automobiliais. Gauti rezultatai patvirtino, kad valant orą fenolių, dioksinų, benzeno, tolueno ir kitų kenksmingų medžiagų surinkimo efektyvumas siekia 50–90 proc., sunkiųjų metalų – 70 proc., o kietosios dalelės pašalinamos net 95 proc. efektyvumu. Tuo metu šiuolaikinės automobilių teršalų patekimo į aplinką mažinimo technologijos automobilio išmetimo sistemoje sulaiko tik anglies monoksido, azoto oksido bei angliavandenių papildomos oksidacijos ir aerozolio daleles. Taip sumažinama jų koncentracija, tačiau sunkieji kenksmingi aromatiniai angliavandeniliai ir sunkieji metalai patenka į atmosferą. Naujas filtravimo įrenginys šią problemą išsprendžia gerokai sumažindamas automobilių išmetamųjų teršalų patekimą į aplinką.

„Kurdami naują filtravimo įrenginio technologiją panaudojome išskirtinių savybių turintį biosorbentą – chitozaną, kuris gaunamas iš žuvų perdirbimo pramonės atliekų – krabų ir krevečių kiautų. Ši medžiaga pasižymi unikaliomis savybėmis: biologiniu suderinamumu, suirimu, netoksiškumu, mikrobiologiniu aktyvumu ir kitomis. Išskirtinė jos savybė – selektyvumas, nes sugeriamos tik gyviesiems organizmams kenksmingos medžiagos, o į nepavojingus junginius „nereaguojama“, – apie technologijos kūrimą pasakojo projekte dalyvavęs FTMC dirbantis dr. Genrikas Mordas.

FTMC mokslininkų sukurtame filtravimo įrenginyje išmetamosios dujos yra specialiai atšaldomos, padalijamos į srautus ir valomos. Išvalytas oras gali būti grąžinamas atgal į automobilio degimo variklį, nes cheminių reakcijų metu iš chitozano išsiskiria deguonis, kuris reikalingas degalams degti. Dėl šių savybių ir dėl mažos įrenginio savikainos sukonstruotas filtravimo įrenginys jau dabar gali būti diegiamas į automobilio išmetimo sistemas duslintuvo dalyje po katalizatoriumi, o ateityje panašūs įrenginiai galės visai pakeisti šiuo metu naudojamus katalizatorius.

Svarbu ir tai, kad įrenginyje naudojama medžiaga gali regeneruotis (2–3 kartus), tad iš jos pagamintas filtravimo įrenginys automobiliams pasižymi ekonomiškumu. Ši medžiaga atnaujinama keičiant automobilio tepalus.

Pasaulyje šiuo metu nėra tokio tipo automobilio išmetamųjų dujų filtravimo įrenginio. FTMC mokslininkų sukurtas įrenginys jau patentuotas, o Lenkijos bendrovė „AWG Polonez“ planuoja šių įrenginių bandomosios serijos gamybą.

Sukurtasis įrenginys gali būti pritaikomas ir valant patalpų orą. Mat jame naudojamas biosorbentas pasižymi antiseptinėmis savybėmis bei cheminiu sorbciniu selektyvumu. Iš patalpų pašalinami kancerogeniniai angliavandeniai, kenksmingos nanodalelės, sunkieji metalai, bakterijos ir grybeliai. Tai ypač aktualu gerinant oro kokybę patalpose, kuriose žmonės praleidžia daugiau nei 80 proc. laiko.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"