TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Ispanai saugumo testams naudos kūnus

2013 10 30 6:00
Automobilių saugumo tyrimai gelbsti milijonus gyvybių. LŽ archyvo nuotrauka

Ispanų mokslininkai, tyrinėjantys automobilių saugumą, pranešė, kad vietoj dirbtinių, brangiai kainuojančių manekenų, kurie naudojami eksperimentų metu, jie dėl lėšų stygiaus vėl ims naudoti mirusiųjų kūnus.

Grįžta prie senų metodų

Šiaurės Ispanijoje veikianti Automobilių saugumo technologijų ir sistemų laboratorija – viena iš šešių vietų pasaulyje, kur kelių transporto priemonių gamintojai atlieka sudėtingus testus. Šių eksperimentų metu užfiksuoti rezultatai ir šiuos pasitelkus tobulinamos saugumo technologijos gelbėja gyvybes visame pasaulyje.

Pagrindinė priežastis, dėl kurios ispanai ketina atsisakyti gausiai įvairiausių daviklių prikimštų manekenų, – jų kaina. Standartinė saugumo testuose naudojama žmogaus lėlė šiuo metu kainuoja apie pusę milijono litų.

Mokslininkai pabrėžė, kad testams naudos tik mokslo tyrimams savo žemiškąjį pavidalą po mirties padovanojusių žmonių kūnus. Laboratorijos sąlygomis sukeltose avarijose knežinami tikri žmonių kūnai – tikrai šokiruojantis vaizdinys, tačiau tokia praktika tėra grįžimas prie ankstesnių metodų. Taip saugumo tyrimai buvo vykdomi iki paskutinio XX amžiaus dešimtmečio, kol buvo sukonstruoti labai tiksliai žmogaus kūno struktūrą, judesius imituojantys manekenai.

Kaukolė atlaiko pusantros tonos

Pirmieji automobilių saugumo tyrimai automobilizmo tėvynėje JAV pradėti prieš aštuoniasdešimt metų. Žmogaus kūno atsparumo bandymų pradininkas – biomechanikos profesorius Lawrence‘as Patrickas. Pirmaisiais savo bandymais norėdamas įvertinti žmogaus kaukolės atsparumą jis mėtė kūnus į tuščią ligoninės lifto šachtą. Mokslininkas nustatė, kad žmogaus kaukolė yra neįtikimai tvirta: ji gali atlaikyti net pusantros tonos smūgį, jei momentinis poveikis trunka ne ilgiau nei sekundę.

Pusę amžiaus trukusių natūrinių bandymų vėliau imta atsisakyti. Tiesa, iki pat šių dienų keliems specifiniams saugumo bandymams žmonių kūnai naudojami ir kitose laboratorijose. Kad ir kokie tobuli būtų manekenai, šimtu procentų atkartoti natūralaus kūno elgesio jie vis dar nepajėgūs. Kita vertus, mokslininkams sudėtingiau padaryti išvadas, atliekant eksperimentus su kūnais, nes jie labai skirtingi ir panaudoti eksperimentui juos galima tik kartą.

Be to, dažniausiai automobilių avarijose žūsta jaunesni vairuotojai ir keleiviai, o eksperimentams teikiami natūralia mirtimi mirusių vyresnio amžiaus žmonių kūnai, kurių atsparumas skiriasi nuo jaunuolių. Eksperimentams teikiamų kūnų amžiaus vidurkis siekia 72 metus.

Prastos finansinės padėties prispausti ispanų tyrėjai teigia kūnus testams naudosią tol, kol reikės. Neaišku, ar jų pėdomis nepaseks ir kitos automobilių saugumo laboratorijos. Jų atliekami eksperimentai kasmet per avarijas išgelbėja milijonus gyvybių.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"