Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATATRASA
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIA
TRASA

Įspūdingas mašinas demonstruoja meno muziejuje

 
2014 06 03 6:00
Nepraktišką koncepcinį "Norman Timbs Special“ jo autorius N.Timbsas teigė susikūręs "asmeniniam naudojimui". AHAM nuotraukos

JAV Atlantos mieste iki rudens veiks gegužės 21 dieną duris atvėrusi antikvarinių koncepcinų automobilių paroda „Svajonių automobiliai“ („Dream Cars“). Lankytojams pristatoma septyniolika kadaise perspektyviais laikytų nepaprastai retų modelių, kurių dauguma serijiniais automobiliais netapo tik dėl to, kad praeityje neturėta reikiamų technologijų.

Automobiliai demonstruojami ne šiaip kur, o Atlantos aukštojo meno muziejuje. Tai rodo, kad prieš kelias dešimtis metų talentingų inžinierių sukurti koncepciniai modeliai kitados aplenkė laiką ne tik drąsiais techniniais sprendimais, bet ir meno šedevrams prilygstančia išore.

„L'Oeuf electrique“- dabarties pranašas

Kartais atsiliepimai būna labai geri, tačiau idėjos paversti realiu modeliu neleidžia konstruktorių polėkio nulemtas perdėtai įmantrus dizainas. Be to, tuo metu, kai buvo sukurtas vienas ar kitas retas automobilis, nebuvo reikiamų technologijų jam gaminti. Atlantos aukštojo meno muziejuje demonstruojami koncepciniai modeliai, pasak parodos organizatorių, yra pagaminti nuo 1930 iki 2000 metų. Tarp jų, sakykime, yra eksponuojamas 1942-aisiais garsaus Prancūzijos inžinieriaus Paulo Arzenso vadovaujamos komandos sukurtas koncepcinis elektromobilis „L'Oeuf electrique“ (išvertus iš prancūzų kalbos - „elektrinis kiaušinis“ - aut.).

Pasak Atlantos aukštosios meno parodos anonso, „L'Oeuf electrique“ jo konstruktoriai kūrė kaip mažąjį miesto automobilį, skirtą naudoti Paryžiuje. Mašina savo išore panaši į kiaušinį – iš čia ir jos pavadinimas. Šiandien „L'Oeuf electrique“ vadinamas netgi modernių elektrinių išmaniųjų automobilių („Smart Car“) pirmtaku. O tada, Antrojo pasaulinio karo metais, inžinierių sumanymu, elektra varomas „kiaušinis“ turėjo tapti efektyvia transporto priemone vokiečių okupuotume Paryžiuje, kuriame buvo ribojami degalai tradicinėms mašinoms. Tačiau anuometės technologijos dar nebuvo tokios, kad koncepcinis modelis virstų serijiniu. Tiesa, parodos organizatoriai teigia, kad elektromobiliu „L'Oeuf electrique“ Prancūzijos sostinės gatvėmis.

Prancūzų kiaušinio formos koncepcinis „L

Modernaus dizaino pionieriai

Tačiau dauguma Atlantos parodos koncepcinių automobilių įvairiu laiku buvo išskirtiniai pirmiausia dėl savo dizaino. Lankytojai būtinai atkreips dėmesį į 1948 metų „Tasco“, kuriame, kaip teigia ekspozicijos organizatoriai, pirmąkart buvo panaudotas T formos stogo langų dizainas. Kuriam laikui „Tasco“ dizaino naujovės bus pamirštos, tačiau po dviejų dešimtmečių, 1968 metais, kurdami sportinį „Corvette“ kai kuriuos jo elementus prisiminė „Chevrolet“ kompanijos dizaineriai. Sportiniame automobilyje panaudota dvidešimties metų senumo dizaino detalė buvo vienas iš tų „Chevrolet Corvette“ įdiegtų naujų senų dalykų, kurie prisidėjo prie legendinės modelio sėkmės.

1956-aisiais, kada pasauliui buvo pristatytas futuristinis „Buick Centurion XP-301“, kai kurios jo dizaino detalės, pavyzdžiui, gaubto formos priekinio stiklo dizainas, atrodė lyg pasiskolintos iš ateivių kosminio laivo. Neįprasta tais laikais ir priekyje matyti įkypas „kačių akis“ vietoj paprasčiausių apvalių žibintų. Tačiau automobilį kūrę amerikiečiai dizaineriai Harlėjus J.Earlas ir Charlis Jordanas žvelgė toli į priekį – įkypos formos automobilių žibintai šiandien yra madingi. Maža to, jie vis „įkypėja“, jų forma vis labiau primena plėšrūno arba flirtuojančios moters akis, tampa labiau viliojanti.

Iš naujesnių unikalių koncepcinių modelių paminėtinas taip pat amerikiečio dizainerio Christopherio Banglio 2001 metais sukurtas „BMW Gina Light Visionary Model“. Jame įkūnytas veržliai "raumeningas" išorės dizaino linijas Bavarijos automobilių gamintoja masiškai diegia savo naujausiuose ultramoderniuose modeliuose.

1948 metais pasirodęs "Tasko" pasižymėjo ir originaliomis ratų arkomis, ir T formos dizaino stogo langu.

Modelių-utopijų paradas

Kai kurie Atlantoje demonstruojamų praeities koncepcinių automobilių dizaino ar kiti sprendimai nebuvo niekur panaudoti. Jie ir liko tiktai gražūs meno kūriniai, kurių idėjos visiškai nepritaikomos praktikoje. Tačiau žiūrėti į šiuos meno šedevrus yra vienas malonumas.

Vienas tokių modelių yra 1947 metais pagamintas koncepcinis „Norman Timbs Special“. Automobilis neturi durelių, o jo kėbulas panašus į dvi viena kitą genančias jūros bangas. Kadaise kreivų linijų automobilį kūręs amerikiečių dizaineris Normanas Timbsas tikino, kad tokia „Special“ forma smarkiai sumažina oro pasipriešinimą mašinai važiuojant. Tai gerina dinamines jos savybes ir taupo degalus. Tačiau ir pats kūrėjas suprato, kad mašina, į kurią reikia įlipti tarytum į tanką iš viršaus, yra siaubingai nepraktiška. Todėl ir sakė, kad žodis „special“ automobilio pavadinime reiškė, kad mašiną jos autorius sukūrė specialiai sau.

Atlantos (JAV) aukštojo meno muziejuje išskirtinių koncepcinių automobilių modeliai bus demonstruojami pusketvirto mėnesio.
DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"