TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Istorinėms mašinoms – derama pagarba

2014 08 12 6:00
„Retromobile“ asociacijos prezidentas R. Kardelis pažymėjo, kad istorinėms transporto priemonėms Lietuvoje taikomi pakankamai griežti reikalavimai. „Retromobile“ nuotraukos

Nuo liepos 1 dienos istorinių transporto priemonių savininkai gali kreiptis į VĮ „Regitra“, nes ši tokioms mašinoms jau išduoda naujus rudo fono valstybinius numerius. Įteisinus išskirtinį ženklinimą ėmė sparčiai daugėti žmonių, siekiančių, kad jų transporto priemonė būtų pripažinta istorine.

Numeriai – kertinis akmuo

Klasika žavi tuo, kad yra nemirtinga ir pirmiausia orientuota į estetiką bei grožį, o ne į racionalų protą. Šiandien, kai automobilių gamintojai, kurdami naują modelį, skaičiuoja ir atitinkamai pagal kiekvieną sudegintą degalų lašą ar į atmosferą išmetamo anglies dioksido gramą modeliuoja mašinos konstrukciją bei dizainą, nesunku suprasti, kuo žavi istoriniai automobiliai ir motociklai, – racionalumo nesuvaržytu grožiu.

Vieniems antikvarinė transporto priemonė – tai galimybė tiesiogiai prisiliesti prie pasaulį pakeitusios automobilių istorijos, kitiems – nostalgija jaunystėms dienoms, tretiems – puiki investicija, kuri ilgainiui gali atsipirkti keleriopai. „Iki 2010-ųjų senovinė technika Lietuvoje įstatymų buvo priskiriama neapibrėžtai antikvarinių transporto priemonių kategorijai. Tais metais pavyko žengti pirmą svarbų žingsnį – įteisinti istorinės transporto priemonės statusą. Valstybiniai numeriai – antras kertinis akmuo. Juk tai nekasdienio naudojimo transporto priemonės, todėl logiška, kad joms derėtų taikyti kitokius reikalavimus nei automobiliams, kuriais važinėjame kasdien. Šios mašinos turėtų išsiskirti iš kitų“, - pažymėjo Lietuvos istorinių transporto priemonių išsaugojimo asociacijos „Retromobile“ prezidentas Ramūnas Kardelis.

Istorinė motorinė transporto priemonė – tai prieš 30 metų ar anksčiau pagaminta transporto priemonė, kurios modelis nebegaminamas mažiausiai 15 metų ir kuri yra originali, tinkama eksploatuoti, bet nenaudojama kasdienėms reikmėms. Istorinei motorinei transporto priemonei gali būti priskiriama atkurta, autentiška, originali, restauruota ar unikali transporto priemonė.

Tikrina ekspertų komisija

Pašnekovo manymu, specialūs valstybiniai numeriai, supaprastinta privalomosios techninės apžiūros tvarka ir kiti palengvinimai padės stropiau puoselėti istorines transporto priemones Lietuvoje, taip pat gausinti jų gerbėjų bei šeimininkų būrį. Šiuo metu bazinius reikalavimus tokiai technikai nustatanti Valstybinė kelių transporto inspekcija (VKTI) yra įregistravusi 145 istorines transporto priemones. Beje, Latvijoje technikos relikvijų užregistruota apie du tūkstančius. Viena to priežasčių, pasak R. Kardelio, - latviai kiek žemiau yra nuleidę reikalavimų kartelę.

Išskirtinio statuso savo automobiliui, motociklui, sunkvežimiui ar autobusui pageidaujantys savininkai pirmiausia turi pateikti prašymą, transporto priemonės dokumentus ir nuotrauką tokios technikos entuziastus vienijančiam klubui. Tada ekspertų komisija, atsižvelgdama į tai, kur "senelis" buvo pagamintas – Anglijoje, Jungtinėse Valstijose, Prancūzijoje, Sovietų Sąjungoje ar kitoje valstybėje, – kruopščiai įvertina pretendentą.

„Lyginama, kokios tiksliai komplektacijos būtent tais metais nuo gamyklos konvejerio riedėjo to modelio automobiliai. Atidžiai įvertinama važiuoklė, kėbulas, salonas, kiti elementai. Jei nustatoma, kad ne mažiau nei 90 proc. automobilio atitinka originalą, leidžiama jį įtraukti į VKTI sudaromą sąrašą“, - paaiškino R. Kardelis.

Kasdien nevažinėja

Šiuo metu istorinėms transporto priemonėms taikoma supaprastinta privalomosios techninės apžiūros procedūra. Kitaip tariant, ant keltuvo jų niekas nekrato, nes neatlaikiusios brangenybės gali ir subyrėti. Tokių mašinų dūmingumas taip pat nematuojamas. Apžiūra atliekama vizualiai, tikrinama, ar veikia vairo ir stabdžių mechanizmas, žibintai.

1922 m. pagamintas „Dodge Brothers“ po 90 metų dar kartą įsirašė į metraščius – tapo pirmuoju Lietuvoje registruotu istoriniu automobiliu.

„Nors šie automobiliai skirti ne kasdieniam naudojimui, jiems iki šiol galioja toks pat techninės apžiūros terminas kaip ir įprastoms mašinoms – dveji metai. Siekiame, kad tas laikotarpis būtų pratęstas iki dešimties metų. Neabejojame, kad ne už kalnų ir automobilio mokestis, – dėl jo istorinėms transporto priemonėms taip pat būtų daroma išimtis“, - tolesnį veiksmų planą atskleidė „Retromobile“ prezidentas.

Asociacija bendrauja su draudikais ir prašo, kad šie istorinius automobilius draustų labai trumpam laikotarpiui, dienai ar kelioms, bei suteiktų galimybę kelias tokias transporto priemones turinčiam savininkui apdrausti jas vienu vairuotojo civilinės atsakomybės draudimo liudijimu. Istoriniams sunkvežimiams ir autobusams, kurie naudojami tik tam tikromis progomis, važiuojant respublikiniais keliais iki šiol privalu pirkti kelių vinjetes, o tai, anot „Retromobile“, visiškai nelogiška.

Pašnekovas atkreipė dėmesį, kad daugelyje Europos šalių antikvarinėms transporto priemonėms taikomos išskirtinės sąlygos, ten jos atleidžiamos nuo mokesčių. Tiesa, bendrų Europos Sąjungos normų šiuo atveju nėra. Kiekviena valstybė gali atskirai spręsti, kaip vertins ir saugos antikvarinę techniką, kokias lengvatas suteiks.

„Kai kurių Vakarų šalių miestų senamiesčiuose, kur draudžiamas motorinio transporto eismas, važiuoti leidžiama būtent istoriniais automobiliais. Juk kiekviena tokia mašina yra miesto puošmena. Susitariama su savivaldybėmis, kad, pavyzdžiui, per šventes, šioms transporto priemonėms būtų leidžiama stovėti ar įvažiuoti ten, kur kitiems negalima. Žinoma, tai daroma proto ribose, netrukdant kitiems eismo dalyviams. Žmonės, kurie gerbia ir vertina senovinę techniką, juk nevažinėja ja kasdien. Tai būtų pernelyg brangu eksploatacijos požiūriu“, - teigė R. Kardelis.

Galioja ne tik Lietuvoje

VKTI Technikos skyriaus vedėjas Justas Rašomavičius mano, jog šiuo metu Lietuvoje istoriniams automobiliams taikomi reikalavimai ir taip gana liberalūs. „Žinoma, visada galima improvizuoti – kad ir dėl dešimt metų galiojančios techninės apžiūros. Ateityje ši sąlyga galbūt bus supaprastinta“, - kalbėjo J. Rašomavičius.

„Regitros“ Transporto priemonių registracijos metodikos skyriaus vyresnysis specialistas Antanas Raudonis pabrėžė, kad nuo liepos pradžios prašymus naujo tipo valstybiniams numeriams gauti pateikė 36 istorinių transporto priemonių savininkai. „Jokios prievolės šiuo atveju nėra. Istoriniai automobiliai ir toliau gali turėti įprastus neriboto galiojimo valstybinius numerius. Senovinėms transporto priemonėms skirti numeriai išduodami dešimčiai metų – kaip dabar galioja šių priemonių registracija. Žinoma, jei savininkas ir toliau rūpinsis automobiliu, pratęs registraciją, numerių grąžinti nereikės“, - aiškino A. Raudonis.

Specialisto teigimu, naujus rudus numerius turinčiomis transporto priemonėmis galima laisvai vykti ir į užsienį, be apribojimų dalyvauti tarptautiniame eisme.

Numatyta, kad numerio ženklai bus išdėstyti taip: H13 001. Raidė „H“ reiškia „history“, t. y. istorinis; skaičius 13 – transporto priemonės pagaminimo metų du paskutinius skaičius: 1913, 1958, 1976; paskutiniai trys skaičiai – ženklo išdavimo eilės numerį nuo 001 iki 999. Istorinių motociklų valstybinių numerių ženkluose simbolio „H“ nebus.

„Buvo ilgai diskutuojama, kaip turėtų atrodyti istorinės transporto priemonės valstybinis numeris. Mąstėme apie juodą foną, bet šis variantas netiko, nes būtų kilusi painiava su karinėmis mašinomis. Be to, šviesą atspindinti juoda plėvelė yra brangesnė. Apsistojome prie rudos spalvos varianto. Taip pat buvo didelės diskusijos dėl raidės „H“, pirmo lotynų kalbos žodžio „historic“ rašmens. Iš pradžių ketinome pasirinkti lietuvišką „I“, bet ji prasčiau matoma, be to, painiojama su vienetu. Manau, galutinis formatas yra tikrai informatyvus, bus aiškiai suprantamas ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje“, - patikino istorinės technikos išsaugojimu besirūpinančios asociacijos „Retromobile“ prezidentas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"