TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Įteisintas verslas vogti kilometrus

2011 10 19 11:58

Už dokumentų ar pinigų klastojimą galima ilgam sėsti į belangę, o štai už automobilių pardavimą su suklastota rida negresia net pabarimas. Įteisintas sukčiavimas Lietuvoje klesti jau 20 metų.

Ar norėtumėte nebrangiai įsigyti 15 metų senumo "Honda Civic", nuriedėjusį vos 26 tūkst. kilometrų? O gal "tvarkingą" 10 metų senumo "Toyota Avensis", kurios rida - tik 54 tūkst. kilometrų? Prašom!

Tokių neva vos po kelis tūkstančius kilometrų per metus nuvažiavusių mašinų apstu ir automobilių turguose, ir skelbimų portaluose.

Tačiau bėda ta, kad beveik visais atvejais pardavėjų pasiūlymai įsigyti "mažai" važinėtą seną mašiną tėra jaukas pirkėjams vilioti. Mat vieša paslaptis, kad tokie automobiliai, prieš juos parduodant, iš pradžių atsiduria pas "auksarankius", o jie nesunkiai suklastoja odometro parodymus. Taigi nenustebkite, jei įsigijus mašiną, nuvažiavusią 50 tūkst. kilometrų, vėliau paaiškės, kad tikroji jos rida - du, tris, penkis ar net dešimt kartų didesnė. Šią apgaulę, už kurią Lietuvoje nenumatyta jokia atsakomybė, o Vokietijoje baudžiama net kalėjimu, naudotų automobilių verteivos sėkmingai naudoja jau du dešimtmečius.

Atsuks be vargo

Apie 15-20 metų senumo automobilius, nuvažiavusius vos keliasdešimt tūkst. kilometrų, legendos sklando jau seniai. Mašinų pardavėjai ieškantiesiems nedaug nuvažiavusios transporto priemonės ilgą laiką mėgo sekti pasaką, esą parduodamas automobilis anksčiau priklausė "pamaldžiam diedukui, kuris važinėjo tik sekmadieniais ir tik į bažnyčią". Štai kodėl jo rida tokia maža.

Nors šią istoriją jau galima vadinti tautosaka, ir šiandien atsiranda naivių pirkėjų, kuriuos įtikina šis apsukrių prekeivių spektaklis.

Sukčiaujančiu naudoto automobilio pardavėju galima tapti akimirksniu net nesitreniravus. Jei turite seną mašiną ir ketinate ją parduoti, bet nenorite atskleisti pirkėjui tikrosios ridos, susiraskite "specialistus", kurie už kelias dešimtines ar šimtines per keletą minučių odometro parodymus sutvarkys taip, kaip tik norėsite. Pavyzdžiui, 300 tūkst. kilometrų pravažiavusį 10 metų senumo automobilį jie be vargo pavers vos 50 ar 70 tūkst. nuriedėjusia mašina. Suprantama, kad kuo mažesnė rida, tuo daugiau šansų automobilį parduoti greičiau ir brangiau.

Atjaunins už šimtinę

LŽ atliko nedidelį eksperimentą - apsimetė automobilių pardavėjais ir pabandė surasti "auksarankius", klastojančius mašinų ridas. Tūnoti internete ilgai neprireikė. Įvedus paieškos naršyklėje atitinkamus žodžius, visagalis tinklas išmetė aibę skelbimų, siūlančių būtent tokią paslaugą.

Paskambinus pirmu pasitaikiusiu telefonu ir pasiteiravus, ar būtų įmanoma pakoreguoti 2006 metų laidos "Škoda Octavia" ir 1996 metų "Fiat Punto" odometrus, kitame laido gale jaunas balsas greitakalbe išpyškino, jog problemų nebus. "Su fiatu, jei mechaninis skaitiklis, užtruksime porą minučių. Kaina bus 120 litų. Su škoda gali būti daugiau bėdų. Jei ji pagaminta iki 2006 metų liepos, kilometrus atsuksime be vargo ir tai kainuos 100 litų. Tačiau jei mašina pagaminta vėliau, kainuos brangiau, nes darbas sudėtingesnis. Tokiu atveju teks mokėti pusketvirto šimto litų", - telefonu aiškino Kaune įsikūrusios įmonės atstovas.

Paskambinus tokia pačia veikla užsiimančiam meistrui iš Šiaulių ir pasiteiravus, ar galima pakoreguoti minėtų mašinų ridą, pašnekovas nė nedvejodamas atsakė teigiamai. "Už škodą - 50 litų. Dėl fiato niekuo padėti negaliu. Dirbu tik su naujesniais automobiliais, kurių odometrai - skaitmeniniai", - paaiškino "auksarankis" šiaulietis.

Įteisintas sukčiavimas

Senų mašinų pardavėjai lietuviams automobilius su suklastota rida bruka be baimės, nes už tai Lietuvos baudžiamasis kodeksas jokios atsakomybės nenumato. Tuo metu užsienyje, pavyzdžiui, Vokietijoje, už tokią veiklą sukčiai griežtai baudžiami. Tiesa, praėjusią savaitę nuo nesąžiningų automobilių pardavėjų kenčiantiems žmonėms įsižiebė viltis - Seime buvo pritarta įstatymo projektui, kuriuo siekiama įpareigoti automobilių pardavėjus raštu nurodyti parduodamos mašinos trūkumus, o kartu - ir teisingą ridą.

Jei įstatymas būtų priimtas, naudotų automobilių prekeiviai, klastojantys ridą, bent teoriškai turėtų būti baudžiami taip pat, kaip ir už dokumentų klastojimą. Tiesa, neaišku, kam tektų atsakomybė - pardavėjui ar tarpininkui. Mat didžiosios dalies į Lietuvą įvežtų naudotų mašinų tikrieji savininkai yra užsieniečiai, o į Lietuvą automobilius parduoti gabena tik samdyti tarpininkai.

Kas nedraudžiama, tas leidžiama

Lietuvos autoverslininkų asociacijos generalinis direktorius Mindaugas Beišys LŽ teigė, kad sukčiavimo forma, kai pardavėjai klastoja mašinos ridą, Lietuvoje egzistuoja pora dešimtmečių. Nors ši problema žinoma viešai, apie tai sklando gandai ir net pasakojami anekdotai, pažaboti apgavikų niekas rimtai nė nebandė. Todėl pašnekovas vylėsi, kad politikai parodys ryžtą ir priims Civilinio kodekso pataisas, kuriose bus įvardyta ir atsakomybė asmenims, klastojantiems mašinų odometrų rodmenis.

"Vertinant teisiškai, automobilio su pakeistais ridos duomenimis pardavimas yra nusikaltimas. Tai beveik tas pats, kas ir dokumentų klastojimas, už kurį Lietuvoje numatyta baudžiamoji atsakomybė. Todėl teisinėje valstybėje nereikėtų taikstytis su odometrų klastotojais. Kitose Europos valstybėse su tuo griežtai kovojama. Keista, kad Lietuvoje apie tai pradėta rimčiau kalbėti tik dabar. Aišku, gerai, kad valdžia, nors ir gerokai pavėluotai, imasi tramdyti ridos klastotojus, tačiau, atvirai sakant, neįsivaizduoju, kaip jie baus tuos automobilių su paslėptais defektais ar suklastota rida šeimininkus, kurie yra užsienio piliečiai ir gyvena ne Lietuvoje", - LŽ kalbėjo M.Beišys.

Bausti, negalima pasigailėti

Lietuvos automobilininkų sąjungos direktorius Kęstutis Kestenis LŽ tvirtino, kad už ridos klastojimą būtina griežtai bausti, ir apgailestavo, jog į šį sukčiavimo būdą Lietuvoje daugelį metų žiūrima pro pirštus. Anot jo, perkantieji automobilius, kurių rida netikra, ne tik apgaudinėjami, bet ir rizikuoja savo saugumu. "Ši problema visiems seniai žinoma, bet jokių veiksmų ją spręsti niekas nesiima. Kitose valstybėse už automobilio ridos klastojimą griežtai baudžiama, o Lietuvoje toks sukčiavimas yra tarsi norma. Juk įsigijusieji automobilius, rodančius kelis kartus mažesnę ridą nei iš tiesų, nežino, ko iš tokių mašinų tikėtis. Žodžiu, odometrų "stebukladarius" reikia griežtai bausti", - dėstė K.Kestenis.

Automobilių serviso tinklo "Kemi" bendraturtis Kęstutis Tubutis įsitikinęs, kad didžiausia atsakomybė saugant vartotojų (šiuo atveju - mašinų pirkėjų) interesus turėtų atitekti valstybei. Esą būtent ji privalo sukurti mechanizmą, kuris užkirstų kelią mulkinti nenaujų automobilių pirkėjus.

"Lietuvoje nėra specialaus duomenų registro, pagal kurį, išskyrus pavienius atvejus, būtų galima patikrinti, kiek viena ar kita transporto priemonė iš tiesų nuvažiavusi kilometrų. Kitaip sakant, nėra prevencijos. Tuo naudojasi apsukrūs mašinų pardavėjai, nes jie žino, kad už ridos klastojimą negresia jokia atsakomybė. Kol taip bus, situacija vargu ar pasikeis", - LŽ teigė K.Tubutis.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"