TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Įteisinti dešiniavairiai taptų mirties šaukliais

2011 11 16 7:00

Europos pareigūnai kaltina Lietuvą, kad ši pažeidžia įstatymus neleisdama registruoti automobilių su vairu dešinėje pusėje, o lietuviai atkerta, kad leidus tai daryti saugumas keliuose akivaizdžiai pablogėtų.

Paskutinėmis praėjusio mėnesio dienomis Europos Komisija (EK) nutarė paduoti Lietuvą į Europos Sąjungos Teisingumo Teismą (ESTT) dėl to, kad mūsų krašte nepašalintos automobilių, kurių vairas dešinėje pusėje, registracijos kliūtys. Esą toks ribojimas turėtų būti panaikintas, nes pažeidžia laisvo prekių judėjimo principus, o Lietuva - ne pirma valstybė dėl šios priežasties skundžiama teismui.

Saugaus eismo specialistai tvirtina, kad draudimas registruoti dešiniavairius automobilius yra pagirtinas, nes lietuviško vairavimo kultūros fone liberalizavimas reikštų daugiau tragiškų avarijų keliuose.

Pavojingiausi lenkiant

Eismo saugos specialistų nuomone, leidimas nuolat eksploatuoti automobilius, nepritaikytus eismui dešine kelio puse, turėtų neigiamos įtakos pagrindiniams eismo saugą lemiantiems veiksniams, nes Lietuvoje visa eismo sistema - transporto priemonių judėjimas, išsidėstymas, pėsčiųjų eismas - pritaikyta eismui dešine kelio puse.

"Mano nuomone, Lietuvos pozicija neleisti registruoti dešiniavairių automobilių yra racionali. Mūsų keliais vairuoti tokias mašinas nesaugu, nes ne tik eismas tam nepritaikytas, bet ir eismo kultūra kitokia. Be to, atlikta aibė tyrimų, kurie tik patvirtina teiginius, kad dešiniavairiai automobiliai, jei jų atsirastų daug, pablogintų situaciją keliuose", - LŽ teigė Vilniaus Gedimino technikos universiteto Saugaus eismo centro vadovas Vigilijus Sadauskas.

Jam antrino ir profesionalus vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas. Pašnekovo nuomone, žinant lietuviškos kultūros keliuose ypatumus, sprendimas leisti visiems be išimties važinėti automobiliais, kurių vairo mechanizmas yra dešinėje pusėje, būtų pražūtingas. "Ypač tai pasijaustų lenkiant kitas mašinas, nes ir dabar Lietuvoje daugėja atvejų, kai kraupios avarijos įvyksta būtent lenkimo metu. Įsivaizduokime, kiek jų padaugėtų, jei į kelius išriedėtų dešiniavairės mašinos. Pasekmės būtų tikrai liūdnokos", - LŽ kalbėjo A.Pakėnas.

Nepritaikyti Lietuvai

Ne tik saugaus eismo specialistų teiginiai, bet ir pasaulinės studijos rodo, kad vairuoti dešiniavairę transporto priemonę esant dešinės kelio pusės eisme - rizikinga ir nesaugu. Mokslininkai teigia, kad eismo įvykio tikimybė, transporto priemonėms važiuojant priešingos eismo juostos keliu, padidėja 32 procentais.

Mat dėl mažesnio matomumo lauko vairuotojui gerokai sudėtingiau lenkti, daryti kairįjį posūkį, atlikti kitus manevrus. Tai reikalauja papildomų automobilio valdymo gebėjimų ir įgūdžių, kurie Lietuvoje per pirminį vairavimo mokymą nėra įgyjami. Be to, didelis pavojus esą kiltų tada, jei Lietuvos keliais pradėtų masiškai važinėti dešiniavairiai vilkikai ir kitas sunkiasvoris transportas.

LŽ kalbinti ekspertai sunkiai įsivaizduoja ir dešiniavairius automobilius, kurie būtų naudojami viešojo transporto srityje. "Galbūt tik paštininkams ir siuntų gabentojams būtų patogiau, mat dažnai stojant jiems nereikėtų išlipti važiuojamojoje dalyje", - akcentavo V.Sadauskas.

Poziciją gins teisme

Susisiekimo ministras Eligijus Masiulis, reaguodamas į EK sprendimą per ESTT reikalauti Lietuvoje registruoti transporto priemones su vairu dešinėje pusėje, teigė nesutiksiąs su tokiu reikalavimu ir sieksiąs teisme apginti krašto interesą.

"EK reikalavimas leisti registruoti dešiniavairius automobilius Lietuvoje prieštarauja šalies interesams. Lietuvos keliai ir kita infrastruktūra nėra pritaikyta nuolatiniam važinėjimui tokiais automobiliais, todėl didelis kiekis tokių transporto priemonių krašto keliuose neišvengiamai pablogintų bendrą eismo saugumo situaciją", - pabrėžė ministras.

Jis pridūrė, kad toks eurokratų sprendimas yra nesuprantamas, nes tos pačios EK atstovai, atsakingi už transportą ir eismo saugą, teigia remiantys Lietuvos poziciją. "Biurokratinis požiūris į laisvą prekių judėjimą neturi prieštarauti sveikam protui", - tvirtino E.Masiulis.

Ar Lietuvoje imtų masiškai daugėti dešiniavairių automobilių, jei EK švęstų pergalę ESTT, kol kas neaišku. Tačiau tikėtina, jog pralaimėjimo atveju Lietuva pasektų kai kurių kitų valstybių pavyzdžiu ir sukurtų papildomų saugiklių, kurie ribotų tokių mašinų "dauginimąsi": padidintų registravimo mokesčius, įpareigotų draudikus tokių taikyti didesnius draudimo įkainius ir pan.

Sukrustų pardavėjai

Leidimas be apribojimų Lietuvoje eksploatuoti automobilius su vairo mechanizmu dešinėje pusėje bene labiausiai pradžiugintų mašinų prekeivius, nes tokios transporto priemonės antrinėje rinkoje kainuoja pigiau nei analogiškos mašinos su vairu kairėje. Tad naudotų automobilių pardavėjai suskubtų į kraštą atvežti daugiau mašinų, pavyzdžiui, iš Didžiosios Britanijos. 

Dešiniavairiai automobiliai į Lietuva gabenami ir dabar, tačiau importo apimtis gana kukli. Pavyzdžiui, 2007-2010 metais iš Jungtinės Karalystės buvo atgabenta 9066 automobiliai, iš jų 95 proc. vairą turėjo dešinėje pusėje. Visos šios mašinos buvo perdarytos pritaikant jas eismui dešine kelio puse - vairas perkeltas iš dešinės pusės į kairę, ir tik tada buvo užregistruotos Lietuvos transporto priemonių registre. 

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"