TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Japoniška dėlionė iš varžtelių

2010 09 15 0:00
Kėbulas smailiu priekiu ir aptakiu galu prieš keturis dešimtmečius buvo automobilių grožio etalonas.
Nuotrauka: ©"Lietuvos žinios"

Ryškiai mėlynas automobilis pilko miesto fone nelieka nepastebėtas. Praeiviai smalsiais žvilgsniais palydi nematytą aptakių formų modelį, o automobilį savomis rankomis restauravusiam savininkui net meistrams tenka įrodinėti, kad tai ketvirtą dešimtmetį skaičiuojanti mazda.

Šiuolaikiniai šios japonų markės automobiliai yra vieni iš daugelio - didžioji jų dalis nepasižymi nei išskirtiniu dizainu, nei unikaliomis techninėmis charakteristikomis. Bet prieš tris dešimtmečius buvo kitaip.

Iš praeities

Kai automobiliai dar buvo retam žmogui įperkama prabanga, 1972 metais "Mazda" pristatė prabangų sportinį modelį RX-4 su rotoriniu varikliu, pasižymėjusiu tuo metu didele 135 AG galia ir kartu didelėmis benzino sąnaudomis. Modelis žaibiškai išpopuliarėjo, bet netrukus atėjus pasaulinei naftos krizei vairuotojai ėmė taupyti ir RX-4 paklausa staigiai sumenko. Gamintojai teko skubiai suktis iš keblios padėties. Įmontavusi į RX-4 kėbulą ekonomiškesnį keturių cilindrų variklį "Mazda" ėmė pardavinėti automobilį kaip naują modelį "929". Tai šiek tiek pagerino įmonės padėtį. Krizės nualintoje Japonijoje ir JAV gyventojai neskubėjo pirkti prabangių automobilių, o į Europą jie, galima sakyti, nebuvo eksportuojami. Tad pirmųjų "Mazda 929" buvo pagaminta vos apie tūkstantis. Vienas jų atgimė naujam gyvenimui 29 metų vilniečio Andriaus Jonušausko rankose ir dabar yra vienintelis toks automobilis Lietuvoje.

Atsitiktinis radinys

Anksčiau nieko bendra su automobilių restauravimu neturėjęs A.Jonušauskas senovinę 1975 metais pagamintą mazdą įsigijo visiškai atsitiktinai. "Iš pradžių net neieškojau tokios mašinos. Žiūrinėjau skelbimus internete ir pamačiau gražią įdomaus automobilio nuotrauką", - pasakojo jis. Atsivertęs skelbimą vyras išvydo ne tokį patrauklų vaizdą - parduodama mazda buvo prastos būklės, pusiau išardyta. Bet paieškojęs daugiau informacijos apie šį modelį internete jis aptiko nemažai entuziastų bendruomenių JAV, Japonijoje ir tolimojoje Australijoje. A.Jonušauską labiausiai sužavėjo mašinos rotorinio variklio istorija - toks motoras konstruojamas visiškai kitokiu principu nei tradicinis stūmoklinis variklis ir masinėje automobilių gamyboje yra retenybė.

Seną, nevažiuojantį automobilį A.Jonušauskas įsigijo 2006 metų žiemą, bet remontas ėjosi ne taip sparčiai, kaip jis tikėjosi.

Pradėjęs remontuoti mašiną vyras suprato, kad kėbulo būklė itin prasta, o trūkstamų detalių Lietuvoje rasti beveik neįmanoma. Reikiamų dalių jis ėmė ieškoti po visą pasaulį, padedamas entuziastų iš Australijos. Šie su malonumu padėjo lietuviui, mat, pasak pašnekovo, australams senovinė mazda Europoje atrodė kaip ypatinga egzotika.

Paieškų geografija

Detalių paiešką, kurią Andrius vadina varžtelių kolekcionavimu, jis tęsia jau daugiau nei trejus metus, nes iki šiol automobiliui trūksta keleto smulkių autentiškų apdailos detalių.

Dalys į vilniečio namus atkeliavo iš įvairių pasaulio kampelių - dauguma iš Australijos, šiek tiek iš Japonijos, Amerikos, Švedijos bei Olandijos. "Olandijoje labai įdomiai pirkau detalių. Buvau darbo komandiruotėje, vaikščiojau po vieną nediduką miestelį ir pamačiau garažą pravertomis durimis. Pro jas buvo matyti keletas senų mazdos modelių. Įsmukau pro duris, susiradau ten tokius vyrukus, pradėjome kalbėtis ir vienas jų prisiminė pats turėjęs tokią mašiną, tik ją sudaužęs, bet prasitarė, kad liko keletas detalių. Sakau: "Vesk, rodyk", - prisiminė vieną keisčiausių apsipirkimų pašnekovas.

Daugiausia galvos skausmo A.Jonušauskui kėlė pats automobilio kėbulas. Automobilį išardžius paaiškėjo, kad jis buvo ne kartą patekęs į avariją ir nekokybiškai suremontuotas, o vidinėje kėbulo pusėje atsispindėjo jį taisiusių meistrų humoro jausmas - puikavosi suvirinimo aparatu išraižyti necenzūriniai žodžiai. Atsitiktinai radęs Vokietijoje parduodamą kitą automobilio "Mazda 929" kėbulą vyras ilgai nedvejojo ir parsigabenęs į Lietuvą visas detales permontavo į jį.

Lėktuvo įspūdis

Automobilyje elektros įrangos yra gana nedaug - langai atidaromi rankenėle, kondicionieriaus taip pat nėra. Tačiau modelyje buvo gana neįprastų ir šiais laikais retai montuojamų prietaisų, pavyzdžiui, tokių kaip automatinis bagažinės atidarymas mygtuko paspaudimu ar į stiklą integruota antena.

Aštuntajame dešimtmetyje "Mazda 929" išsiskyrė originaliu salono dizainu. A.Janušausko restauruotos mazdos lubose yra įmontuota prietaisų konsolė, kurioje užsižiebia lemputės, pranešančios apie besibaigiančius degalus, neuždarytas duris ir net neužsegtus saugos diržus, o automobilio interjeras primena lėktuvo saloną.

Nebuvo pamirštas ir saugumas. Automobilio priekyje yra specialios deformacinės zonos, kurios smūgio metu susilanksto ir taip sugeria smūgį.

Ateities planas

A.Jonušauskui teko automobiliui rasti net variklį, nes senasis buvo nepataisomai sugadintas. Išsvajoto rotorinio variklio pašnekovas nerado parduodamo nei Lietuvoje, nei užsienyje, todėl nusprendė įmontuoti 150 AG, 2,9 litro darbo tūrio šiek tiek patobulintą "Ford" variklį su padidintomis įsiurbimo angomis ir toliau ieškoti norimojo. Andrius juokiasi, kad nėra nieko pastovesnio už laikinumą - šis variklis automobilyje bus tol, kol jam pavyks įsigyti rotorinį.

"Iš pat pradžių vaikiausi galingumo, bet laikui bėgant supratau: kad ir kiek būtų arklio galių, jų niekada nebus užtektinai. Anksčiau norėjau įmontuoti variklį su turbina. Taip būtų galima turėti 220 AG ir lengvai padidinti galią iki 400 AG, bet pagalvojau - kam to reikia? - svarstė pašnekovas. - Vis dėlto ilgainiui įsitikinau, kad nėra nieko vertingesnio už originalumą. Nesu ir visiškas perfekcionistas, kaip kiti restauratoriai, kurie stengiasi nusipirkti kiekvieną autentišką varžtelį. Man automobilis turi būti malonus vairuoti, o ne stovėti garaže. Patiriu malonumą juo važiuodamas, jį matydamas, bet pats didžiausias malonumas yra jo surinkimas."

Modelio neatpažįsta

Restauruotas automobilis garaže dulkių nekaupia - A.Jonušauskas šią vasarą juo nuvažiavo beveik 3000 kilometrų. Kaip teigia pašnekovas, aplinkiniai nevengia jo užkalbinti ir paklausinėti apie mašiną. Pasitaiko ir nemalonių akimirkų, kai specialistais save laikantys asmenys netiki, kad išskirtinis automobilis - tai senovinė mazda. "Dažniausiai žmonės painioja ją su "Ford Mustang" ar "Dodge Charger". Tada net širdis skauda - čia mazda! Vienam išgėrusiam meistrui teko ilgai įrodinėti, kad tai ne "Ford Capri", ir net rodyti techninį pasą", - prisiminė Andrius.

Kiek kainavo restauruoti išskirtinę mašiną, jis atsakyti negalėjo. "Gana daug, bet turbūt daugiausia atsiėjo laiko ir kitur išleistų pinigų. Tikslios sumos nežinau, bet pusė pinigų išėjo pašto išlaidoms. Anksčiau turėjau išlaidų lentelę, bet kai pamačiau, kad skaičiai labai neprognozuojamai didėja, dėl šventos ramybės nusprendžiau nebeskaičiuoti", - neslėpė pašnekovas.

Liks sūnui

A.Jonušauskas prisipažino, kad kai buvo atlikta automobilio techninė apžiūra, jis pajuto keistą liūdesį suvokęs, kad daugiausia malonumo teikė kūrybinis procesas, o ne galutinis rezultatas.

Tačiau vyras neslėpė, jog mėgaujasi dėmesiu, rodomu jau suremontuotam automobiliui. "Meluoja tie, kurie sako, kad automobilius restauruoja, tobulina tik dėl savęs. Smagu sulaukti dėmesio. Malonu, kai tavo darbas, kūrinys patinka ir kitiems", - teigė jis.

Daugumą remonto darbų atlikęs savo rankomis vyras prisipažino, kad pastaruosius ketverius metus prie automobilio praleido didžiąją dalį laisvalaikio. Pasak A.Jonušausko, artimųjų supratingumo ir palaikymo netrūko, nors vyresni giminaičiai stebėdavosi, kodėl jis tiek daug laiko leidžia taisydamas senieną. "Aišku, dabar, kai mato galutinį rezultatą, visi supranta. O tada, kai ji buvo visiškas skardos gabalas, galbūt ir nesuprato", - tvirtino pašnekovas.

Didžiausias restauruotos "Mazdos 929" gerbėjas yra dvejų metukų A.Jonušausko sūnus. "Jam šita mašina yra išskirtinė. Jei kieme stovi daug automobilių, tai nežinia dėl kokių priežasčių bėga būtent prie šito", - tvirtino vyras. Jis vylėsi, kad mazda važiuos dar daugelį metų ir pilnametystės sulaukęs sūnus galės perimti vairą iš tėvo rankų.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"