TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Kada padangos tampa „pensininkėmis“

REKLAMA  •  2014 10 29 6:00
10 metų senumo padangą, net jei ji ir nebuvo naudojama, saugumo sumetimais rekomenduojama pakeisti nauja. Romo Jurgaičio (LŽ) nuotrauka

Jau ne pirmi metai prieš prasidedant padangų keitimo karštligei žiniasklaidoje pasipila perspėjimai apie grėsmę, kurią saugiam eismui esą kelia nenaujas automobilių „apavas“. Dalis padangų pardavėjų skambina pavojaus varpais ir tikina, kad neva ilgai sandėliuojamos padangos praranda savo darbines savybes. Bendrovė „Michelin“ neseniai atliko tyrimą, kuris paneigia tokius tikinimus.

Lapkričio pradžioje vairuotojai privalės vasarines padangas pakeisti žieminėmis arba universaliomis. Kaip ir kasmet, šiemet apstu kritikos dėl 4-5 metus sandėliuose užsigulėjusių ir dar nenaudotų padangų. Esą jos praranda elastingumą, sukietėja ir tinkamai nesukimba su kelio danga. Dar tvirtinama, kad su „galiojimo laiką“ praradusiomis padangomis vairuotojas kelyje jaučiasi kaip su nudilusiomis. Tariamai dėl to smarkiai pailgėja stabdymo kelias, automobilis gali tapti nevaldomas.

Saugojimo peripetijos

Padangų gamintojai pripažįsta, kad bėgant laikui įvairių medžiagų ir gumos mišinių, iš kurių sudarytas mašinų „apavas“, savybės kinta. Bet, anot jų, šitaip nutinka tik tuo atveju, jei padangos sandėliuojamos netinkamai - jei jas nuolat veikia tiesioginiai saulės spinduliai, drėgmė ir temperatūros svyravimai. Kai padangų pardavėjai paiso gamintojų keliamų reikalavimų, per 4-5 metus padangų savybės nepasikeičia. Antai „Michelin“ yra nustačiusi griežtus padangų sandėliavimo reikalavimus ir standartus padangų prekybininkams. Jų nesilaikantieji tiesiog negauna šios bendrovės produkcijos.

„Pačią didžiausią įtaką padangų senėjimui daro eksploatavimo ypatumai – važiavimo greitis, slėgis padangoje, apkrova, priežiūra ir t. t. Jei visiškai naujos padangos dirba agresyvioje aplinkoje, automobilis jomis dideliu greičiu važinėja prastos kokybės keliais, jų savybės per porą savaičių arba pirmąjį tūkstantį kilometrų pasikeis į bloga kur kas labiau, nei keletą metų laikytų sandėlyje. Nereikėtų šių dalykų painioti – senėjimą lemia intensyvus fizinis poveikis ir su tuo susiję temperatūros pokyčiai vidinėje padangos konstrukcijoje, o ne kas nors kita“, – teigė „Michelin“ atstovybės Lietuvoje vadybininkas Paulius Gaurilčikas.

Tad nepalyginti didesnę įtaką saugumui turi padangų priežiūra ir naudojimo sąlygos visą eksploatavimo laikotarpį, o ne laikas, kurį jos buvo sandėliuojamos.

Sandėliuotos padangos - pigesnės

Rokas Lipeikis.

Nors šios tiesos puikiai žinomos, ginčai netyla. Bendrovės „Egzotika“ vadovas Rokas Lipeikis teigia, kad nuolat bauginti pirkėjus dėl padangų senumo kai kam yra ekonomiškai naudinga – nesandėliuotų padangų kaina paprastai būna smarkiai didesnė nei kelis mėnesius ar metus sandėliuotų, nors šie kainų skirtumai visiškai nesusiję su padangų kokybe.

„Ilgiau iki vartotojų keliavusios padangos pigiau parduodamos dėl vienintelės priežasties – jas pavyksta pigiau įsigyti didmenininkui. Kuo didesnė automobilių rinka, kuo stambesnis padangų pardavėjas, tuo didesnius užsakymus jis pateikia gamintojams ir tuo didesnes kainų nuolaidas iš jų gauna. Jei keičiantis sezonams lieka neparduotų padangų, tokie žaidėjai mielai atlaisvina savo sandėlius naujo sezono padangoms, suteikdami galimybę šiuos likučius (beje, dažnai galinčius patenkinti didelę dalį visos Lietuvos rinkos poreikių) įsigyti mažesniems padangų pardavėjams su didelėmis nuolaidomis. Mes tokiais pasiūlymais stengiamės pasinaudoti, nes turime gana dideles ir kokybiškas sandėliavimo patalpas, kuriose padangos saugiai laukia naujojo pardavimo sezono“, – aiškino R. Lipeikis.

Tyrimai – gamintojų pusėje

Norėdama padaryti galą nesibaigiantiems ginčams ne tik Lietuvoje, bet ir visame Šiaurės pusrutulyje, Prancūzijos padangų gamintoja „Michelin“, bendradarbiaudama su Vokietijos automobilininkų klubu ADAC, atliko keletą nepriklausomų tyrimų. Per juos buvo lyginamos naujos ir apynaujės, prieš 1-4 metus pagamintos padangos. Vertinant padangų ilgaamžiškumą ir patvarumą nebuvo nustatyta jokių esminių skirtumų tarp naujesnių ir senesnių padangų. Taip pat jokių reikšmingų skirtumų neužfiksuota ir lyginant bandymų rezultatus ant šlapios ir sniego nuklotos dangos.

Pasak „Michelin“, padangų senėjimo proceso eigą lemia du pagrindiniai veiksniai: vidinė dirbančios padangos komponentų temperatūra bei mechaninės jėgos ir apkrovos, veikiančios padangą jos naudojimo laikotarpiu, kurios neveikia sandėliuojamų padangų. Viskas, kas pakelia padangos temperatūrą, pagreitina ir chemines reakcijas, vykstančias padangoje. Taigi, kuo aukštesnė temperatūra, tuo aktyviau vyksta reakcijos ir kartu senėjimo procesas. Remiantis temperatūros poveikiu cheminėms reakcijoms, vienus metus naudota ir nuvažiavusi 19 tūkst. kilometrų padanga nusidėvėjo tiek pat, kiek ir 17 metų sandėliuota 21 laipsnių temperatūroje. Taip teigia tyrimus atlikusi gamintoja.

Palyginamųjų bandymų rezultatai liudija, kad naudojama padanga kas tris savaites nusidėvi tiek, kiek ir per vienus metus pasensta sandėliuojama padanga. 35 proc. per mažai pripūsta padanga per savaitę nusidėvi daugiau negu metus sandėliuotoji.

„Bridgestone“ atstovybės Baltijos šalyse vadovas Eugenijus Marcinkevičius atkreipė dėmesį į vadinamąją „5+5“ taisyklę. Jos esmė: gamintojas numato, kad jei padanga bus pradėta eksploatuoti per 5 metus nuo pagaminimo, tai visavertis jos naudojimas įmanomas dar 5 metus. Ir tik tuomet, kai padangos pagamintos prieš 10 metų, saugumo sumetimais jas rekomenduojama pakeisti naujomis, net jei vizualiai jos dar atrodo nepriekaištingai.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"