TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Kai mamos glėbys negelbsti

2010 07 07 0:00
Vaikams netinka suaugusiesiems skirti saugos diržai, todėl mažuosius privalu vežti specialiose kėdutėse.
Nuotrauka: ©"Lietuvos žinios"

Automobilio salone ropinėjantys ir pro langus besižvalgantys mažyliai įvykus avarijai tampa didžiule jėga skriejančiomis aukomis. Specialistai sako, kad Lietuvoje yra nemažai tėvų, lengvabūdiškai žiūrinčių į vaikų saugumą mašinoje.

Europos automobilių saugumo tyrimų asociacija "EuroNCAP" patvirtino, kad transporto priemonių susidūrimas važiuojant net 50 km/val. greičiu vaikui gali būti mirtinai pavojingas. Saugos diržu neprisegtas mažylis išlekia iš savo vietos jėga, kuri keliasdešimt kartų didesnė už jo svorį, todėl atsitrenkęs į priešais esančią sėdynę ar langą gali žūti, sunkiai susižaloti ir sužeisti kitus keleivius. Tačiau segti mažamečių įprastais saugos diržais negalima. Suaugusiam žmogui skirti diržai, juosiantys krūtinę ir klubus, vaikui apjuosia kaklą ir pilvą, tad įvykus avarijai gali pridaryti dar daugiau žalos. Dėl to mažamečius privaloma sodinti į specialiai jiems pritaikytas kėdutes.

Mažiau žuvusiųjų

Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinio skyriaus viršininkas Dainius Šalomskas patvirtino, kad automobilyje pagrindinė saugos priemonė yra saugos diržai, o patiems mažiausiems keleiviams - vaikiškos automobilinės kėdutės. "Be abejo, jas labai svarbu naudoti. Vaikų negalima vežti tiesiog lopšyje. Užtenka važiuoti 20 km/val. greičiu, kad staiga stabdant lopšys nulėktų nuo sėdynės", - įspėjo pareigūnas.

Eismo priežiūros tarnybos duomenimis, šįmet žuvo gerokai mažiau vaikų, nei tuo pačiu laikotarpiu pernai. Per pirmąjį šių metų pusmetį Lietuvos keliuose užgeso 5 nepilnamečių gyvybės, o per pirmąjį 2009-ųjų pusmetį - triskart daugiau, 16. Sužalotų vaikų taip akivaizdžiai nesumažėjo, bet padėtis irgi gerėja. Šįmet jų sužalota 359, o pernai per tą patį laikotarpį - 397. Tiesa, eismo nelaimių suvestinėse kaip vaikai įvardijami visi nepilnamečiai, įskaitant ir tuos, kurie seniai išaugo vaikiškas kėdutes. Tačiau tikėtina, kad prie mažėjančio bendro nelaimių skaičiaus prisideda ir vis dažniau naudojamos vaikiškos kėdutės.

Saugumo įpročiai

Automobilinės kėdutės kai kuriems tėvams atrodo kaip vaikų laisvės varžymas ir nereikalingos išlaidos. Su tokia suaugusiųjų nuomone dažnai susiduria Lietuvos automobilininkų sąjungos (LAS) atstovė Eglė Kestenienė, skaitanti paskaitas apie saugų eismą mažiesiems. Pašnekovė LŽ teigė, kad specialios kėdutės vaikams yra gyvybiškai svarbios. Jeigu jų nėra, mažylių apskritai nereikėtų imti į kelionę automobiliu. "Kaip mes važiuojame sėdėdami suaugusiesiems skirtose sėdynėse, taip vaikai turi būti vežami jiems pritaikytose kėdutėse. Avarijos atveju mamos glėbys neišgelbės", - aiškino E.Kestenienė.

Vaikų saugumo projektą koordinuojanti specialistė akcentavo, kad specialios kėdutės ne tik užtikrina mažųjų apsaugą, bet ir ugdo jų suvokimą apie saugų eismą. "Jei vaikas nuo mažumės bus sodinamas į kėdutę ir prisegamas saugos diržais, jam paaugus net nekils klausimų, ar reikia prisisegti saugos diržą", - kalbėjo LAS atstovė.

Tačiau ne visi tėvai suvokia vaikų saugumo svarbą. "Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje žmonės supranta, kad kėdutės vaikams būtinos kaip suaugusiesiems saugos diržai, bet mažesniuose miesteliuose susiduriama su problema, - teigė pašnekovė. - Jūs galite puikiai vairuoti, bet niekada negalite žinoti, ar neatsitrenks koks nors iš už kampo išlėkęs "erelis".

Tėvams trūksta žinių

Kaip pagrindines priežastis, kodėl suaugusieji nenori naudoti kėdučių, E.Kestenienė įvardijo tai, kad dalis tėvų nesuvokia, jog kėdutės apskritai reikalingos - neva vaikui gerai važiuoti ir lopšyje ar sėdint mamai ant kelių. Kiti mano, kad jos pernelyg brangiai kainuoja, o treti tiesiog pasiduoda savo atžalų kaprizams ir leidžia mažiesiems nesėdėti kėdutėse. Tačiau E.Kestenienė patikino, jog visas šias kliūtis galima įveikti.

Pasak LAS atstovės, tėvams patiems bus patogiau, jei vaikas keliaus sėdėdamas kėdutėje, o ne blaškysis po visą automobilį. "Baisiausia, kai mažylis važiuoja stovėdamas šalia priekinių sėdynių. Toks vaikas - potenciali auka, nes net staigiau spustelėjus stabdį jis virstų į priekį ir mažų mažiausiai susitrenktų", - tvirtino E.Kestenienė.

Trumpas kelionės atstumas taip pat nėra pasiteisinimas. Vos išvažiavęs iš kiemo automobilis patenka į eismo srautą, tad neįmanoma nuspėti, kada kas nors gali atsitikti.

Anot specialistės, vaiko kaprizui nesėsti į kėdutę yra galybė priešnuodžių, nes mažyliai savo verksmu dažnai tik tikrina, kiek gali išsireikalauti iš tėvų. Tačiau jei šie nuosekliai laikysis reikalavimo važiuoti kėdutėje, vaikas prie to greitai pripras. "Mamos - neišsemiamas išradingumo šaltinis. Jos prigalvoja įvairiausių dalykų, kai turi sugirdyti vaikams vaistus ar neleisti jiems liesti draudžiamų daiktų. Tas pat ir dėl kėdutės - pavyzdžiui, galima pasakyti, kad kol vaikas nesėdės kėdutėje, mašina negalės važiuoti, o jei šis mažesnis, keliauti pasirinkti laiką, kai jis miegos", - siūlė E.Kestenienė.

Kaina - ne rodiklis

Renkantis kėdutę svarbiausia atsižvelgti į vaiko ūgį ir svorį. Ant etikečių nurodomas ir vaiko amžius, tačiau jis labiau orientacinis, nes mažylis gali būti stambesnis ar smulkesnis už savo bendraamžius. Perkant kėdutę geriausia išmatuoti, ar ji tinkama automobiliui ir mažajam keleiviui. "Vaiko galva turi remtis į atlošą. Jeigu ji išlenda virš atlošo, reikia didesnės kėdutės. Tačiau negalima pirkti ir per didelės kėdutės, kad tiktų vaikui jau paaugus. Tada saugos diržai juos netinkamai, spaus jam pilvuką ar kaklą. Kėdutės saugos diržai, o didesniems vaikams - automobilio saugos diržai, turi juosti krūtinę ir klubus, kaip ir suaugusiesiems", - dėstė E.Kestenienė. Ji akcentavo, jog brangesnės kėdutės nebūtinai yra geresnės. Pakanka, kad kėdutė turėtų ES pripažįstamą saugumo sertifikatą, o perkant naudotą - kad nebūtų patekusi į avariją.

Užtenka stabtelėjimo

Lietuvos kelių eismo taisyklėse reikalaujama, jog vaikai iki 3 metų būtinai turi keliauti jų ūgiui ir svoriui tinkamose kėdutėse. Tačiau specialias kėdutes rekomenduojama naudoti net iki 12 metų. "Šiuolaikinio dvylikamečio turbūt nebepavyktų pasodinti į kėdutę, bet trimečius tikrai per anksti segti suaugusiesiems skirtais diržais", - pabrėžė E.Kestenienė.

Didesniam vaikui galima nupirkti paaukštinimą - kėdutę be papildomo atlošo. Taip jis "paaugtų" iki suaugusio žmogaus kūno proporcijų ir galėtų tinkamai prisisegti saugos diržą.

Mažylius saugiausia kuo ilgiau vežioti kėdutėse, kurios tvirtinamos nugarėle į priekį ant užpakalinės sėdynės. Pasak pašnekovės, viena dažniausiai pasitaikančių tėvų klaidų - vežti vaiką tokioje kėdutėje ant priekinės sėdynės. LAS atstovė įspėjo, kad tai daryti draudžiama, nebent yra išjungta keleivio oro pagalvė. Mat įvykus nelaimei ji skleisdamasi apverstų kėdutę ir įspaustų mažylį į automobilio sėdynę.

Specialistės teigimu, net 60 proc. tėvų kėdutes naudoja netinkamai.

"Yra ir tokių, kurie vežioja vaikus nepritvirtintose kėdutėse. Baisu net pagalvoti, kas atsitiktų, jei nutikus avarijai mažylis lėktų į priekį kartu su visa kėdute", - komentavo E.Kestenienė.

Pašnekovė prisiminė atvejį, kai ji automobilyje vežėsi nepritvirtintą kėdutę. Aišku, be vaiko. Moteriai užteko tik šiek tiek staigiau spustelėti stabdį - kėdutė nulėkė ir stipriai stuktelėjo į vairuotojos sėdynės atlošą. "Vis dėlto didžiausia klaida - apskritai nenaudoti kėdutės. Jei būtų mano valia, už tokį poelgį bausčiau kaip už vaiko nepriežiūrą", - pažymėjo E.Kestenienė.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"