Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISGYNYBAŠEIMA IR SVEIKATA
ŠVIETIMASŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
TRASA

Kai mašinai gresia sprogti atliekant TA

 
2017 07 25 12:00
Eismo dalyviai dažnai neįvertina, kokį pavojų jiems kelia pro šalį važiuojantis dūmais "besispjaudantis" automobilis. 
Eismo dalyviai dažnai neįvertina, kokį pavojų jiems kelia pro šalį važiuojantis dūmais "besispjaudantis" automobilis.  Pixabay.com nuotrauka

Maždaug kas tryliktas į privalomąją techninę apžiūrą (TA) atvairuojamas lengvasis keleivinis automobilis gali užsidegti dėl variklio ir pavarų dėžės skysčių nuotėkio. Vis dėlto Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas (PAGD) nuo 2006 iki 2017 metų liepos 1 dienos nėra užfiksavęs, kad savaime užsiliepsnojus mašinai būtų žuvęs bent vienas žmogus.

PAGD Valstybinės priešgaisrinės priežiūros valdybos Visuomenės informavimo ir analizės skyriaus vyriausiosios specialistės Dalios Dzimidienės teigimu, 2006–2016 metais transporto priemonės degė 13 740 kartų, pirmąjį šių metų pusmetį – dar 561 sykį. Šiemet užsiliepsnojus mašinoms nežuvo nė vienas eismo dalyvis, o ankstesnį dešimtmetį gyvybę ugnyje prarado 26 žmonės. Per 10,5 metų savaime užsidegus automobilių medžiagoms transporto priemonėse kilo 29 gaisrai, bet eismo dalyvių žūčių nebuvo fiksuota. Šalies privalomosios techninės apžiūros kontrolieriai į priežastis, dėl kurių savaime gali užsiliepsnoti mašina, žiūri labai rimtai. Jos vertinamos kaip dideli trūkumai, kurių nepašalinus atlikti TA neįmanoma. Automobilių variklio ir pavarų dėžės skysčių nutekėjimą lengva atpažinti net gatvėje – paprastai iš tokių transporto priemonių išmetamųjų vamzdžių kamuoliais virsta dūmai.

Gyvybei pavojingas nuotėkis

Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ duomenimis, į TA centrus užsukančių lengvųjų keleivinių automobilių (M1 klasės) trečias pagal dažnumą didelis trūkumas yra variklio ir pavarų dėžės skysčių nutekėjimas. Pastaraisiais metais jis nustatomas beveik 8 proc. visų į privalomąją TA atvairuojamų M1 klasės mašinų. 2017-ųjų sausio 1 dieną privalomoji TA buvo atlikta 1 254 865 lengviesiems automobiliams, o degių skysčių nuotėkis fiksuotas maždaug 100 400 iš jų.

Pasak technikos ekspertų, ši problema kur kas opesnė nei didelė aplinkos tarša. Degių skysčių nuotėkis atsiranda jėgos agregatui pasiekus tam tikrą nusidėvėjimo laipsnį. Tada nuolat kyla įvairių nepatogumų ir mašiną vairuojant. Bene lengviausias jų – nevaldomai didėjantys variklio sūkiai. Tai nuo seno vadinama „užsigazavimu“. Tokiu atveju gali būti sugadinamas motoras ir net sužeidžiami netoli stovintys žmonės.

2017 metų sausio 1 dieną privalomoji TA buvo atlikta 1 254 865 lengvosioms mašinoms, o degių skysčių nuotėkis fiksuotas maždaug 100 400 iš jų.

„Variklio darbą reguliuoja daugybė elektroninių ir mechaninių sistemų. Viena jų – turbininis variklio pripūtimas su tarpiniu oro, paduodamo į maitinimo sistemą, aušinimu. Tai vyksta oro aušintuve, vadinamajame interkuleryje. Sudilus turbinos veleno įvorėms, per jas į oro aušintuvą iš variklio tepimo sistemos pradeda skverbtis alyva. Ji čia kaupiasi ir, susiklosčius tam tikroms aplinkybėms, pavyzdžiui, staiga nuspaudus greičio paminą, iš interkulerio patenka į variklio cilindrų degimo kameras. Didesnis kiekis alyvos dega lygiai taip pat gerai, kaip ir dyzelinas, tik skleidžia daugiau dūmų. Dažnai degimas tampa nevaldomas, o variklio sūkiai kyla tol, kol lūžta švaistikliai, alkūninis velenas, stūmoklių pirštai ir stūmokliai. Subyrėjusios detalės gali pramušti motoro bloką, sugadinti jo galvutę. Kyla grėsmė netoliese esantiems žmonėms. Juos tiesiog gali sužeisti variklio dangtį pramušusios detalės“, – „Transekstos“ pranešime įspėja bendrovės Telšių TAC direktorius Arvydas Plienius.

Jei motoro sūkiai pradeda nevaldomai kilti dėl didelės trinties ir nesandaraus variklio, ypač kai lauke karšta, mašina gali ir užsiliepsnoti, net – sprogti.

Nuostoliai – iš vairuotojo kišenės

A. Plienių stebina, kiek daug vairuotojų rizikuoja atvykti į TAC mašinomis, turinčiomis ypač pavojingą didelį techninį trūkumą, ir tikisi gauti TA rezultatų kortelę. „Techninės patikros apraše nurodyta, kad transporto priemonės valdytojas, prieš pristatydamas transporto priemonę į privalomąją apžiūrą, turi ją tinkamai parengti. Mašinos techninė būklė, sistemų, agregatų ir mazgų veikimas bei efektyvumas privalo atitikti gamintojo ir teisės aktų nustatytus reikalavimus“, – komentavo Telšių TAC vadovas.

Jis atkreipė vairuotojų dėmesį į tai, kad jei dėl automobilio skysčių nutekėjimo kas nors sugenda atliekant vadinamąjį dūmingumo bandymą TA centre, už gedimus, atsiradusius per privalomąją apžiūrą ar kontrolinį patikrinimą, techninės apžiūros įmonės neatsako. Jei TA kontrolieriui darant testą mašina netikėtai užsidega arba sprogsta ir sužeidžia aplink stovinčius žmones, jos savininkui gali tekti atlyginti labai didelius materialinius ir moralinius nuostolius.

Kaip tikina PAGD, daugiausia transporto priemonių gaisrų (savaiminių ir nesavaiminių, pavyzdžiui, dėl suniokojimų per avarijas) sukelia mašinų elektros instaliacijos gedimai. Antai 2012 metais dėl šios priežasties ugnis sunaikino 576 (49 proc.) transporto priemones, o iš viso tais metais liepsnojo 1176 automobiliai. 2012-aisiais 185 mašinos padegtos tyčia, 143 degė dėl avarijos ar kitokio nelaimingo atsitikimo metu sugadintų arba savaime sugedusių degalų tiekimo sistemų, 50 – dėl dujų įrangos gedimų, 12 – dėl to, kad nebuvo laikomasi priešgaisrinės apsaugos taisyklių reikalavimų atliekant suvirinimo ir kitokius darbus.

PAGD duomenimis, 2017 metų pirmąjį pusmetį Lietuvoje kilo 6054 gaisrai, iš jų 4,6 proc. atvejų degė transporto priemonės dėl nesutvarkytos arba per avarijas sugadintos elektros instaliacijos.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėKomentaraiReklaminiai priedai
KonkursaiKultūraLietuvaMokslas ir ITPrenumerata
PasaulisSportasŠeima ir sveikataŠvietimasKarjera
TrasaŽmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"